Jump to content

Innrullingsline - rulleforstag

Suzuki

Recommended Posts

heisann

har montert rulleforstag, og trenger en grei måte å låse inrullingslina på. I den anledning lurer jeg på hva de forskjellige bruker ?

Avlaster av vanlig type er jo en sikker vinner, men 600 spenn for å låse fast en line, er kanskje litt drøyt ? Bilde

Kan kanskje en camcleat brukes ? Bilde

Finnes vel med holdekraft opptil 240 kg

Ellers har det kommet noen fine av denne typen Bilde men de er heller ikke plagsomt billige akkurat. Holdekraften er på 200kg...

Så har vi gode gamle knapen da, en PP oppfinnelse. Billig, idiotsikker og grei til det meste.

Bilde

Men duger den til inrullingslina ?

For det er vel ikke all verdens krefter som er i sving på inrullingslina, tross alt ?

Jeg veit jeg har sett en tabell over hvilke krefter de ulike fall, skjøter og trimliner utvikler, sett utifra båtstørrelse, men er ikke i stand til å finne den igjen noe sted. Noen som husker ?

Suzuki

No boat needed..

Det er bare når rullefokka er delvis utrullet - revet - at det er noen krefter å snakke om. Men sammenliknet med skjøtet er det helt minimalt. Velg det enkleste.

Et godt råd er forresten å rulle fokka helt inn, og litt til. La skjøtet bli med en omdreining eller to når båten ligger i havn. Da får ikke vinden tak i den fliken - skjøtehjørnet - som mange lar henge og flagre, og du forhindrer en utrulling om festet rundt kryssholtet av en eller annen grunn skulle løsne.

Har akkurat selv byttet ut camcleaten til fordel for en knap, da kan jeg sette lina skikkelig fast ved reving, og være trygg på at jeg ikke i et vindkast plutselig setter alle kluter til....

<{POST_SNAPBACK}>

Nå har f.eks BARTON en hel skog ulike tilbehør til sine CLEATS, f.eks toppbøyler, rullefronter osv. for å unngå nettopp dette. Bilde

Men - poenget er notert; KISS.. :rolleyes:

Suzuki

No boat needed..

Det er ikke store krefter på innrullings linan.........................

<{POST_SNAPBACK}>

det beror lite på båt o rigg!

Jokern har väl lite över 30 m2 i stora genuan ?!?! lurar litt på om du grejjar o hålla det i handen?

jag har 45-50 m2 i min genua, jag lägger min inrullningslina runt 'spinakker-winchen' när det börjar 'blåsa småspik' jag grejjar inte o hålla emot med bara händerna !

S/Y Gunga Din

Noen forsikringsselskaper (f.eks atlantica) aksepterer ikke clamcleat som "godt nok" feste for rullelina.

Nedenfor er et utklipp fra en brosjyre med "sikkerhetstips" fra Atlantica:

Rullfock

Har du rullfock måste manöverlinan kunna beläggas

på ett säkert sätt när båten lämnas utan tillsyn. För

detta skall en ordentlig knap vara monterad. En s.k.

clamcleat är osäker när vinden rycker i förstaget och

kan leda till att seglet rullas ut och förstörs när det

fladdrar fritt. Se också tillverkarens rekommendationer

för ett säkert montage.

//Hymer

Redigert av hymer (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...