tombok Startet 8.August.2014 Link til dette innlegget Startet 8.August.2014 Det ser ut til at jeg kommer til å sette inn septiktank i forpiggen. Jeg har god lyst til å støpe denne selv i epoksy og glassfiber, men sliter litt med å finne rørgjennomføringer og inspeksjonslokk for innstøping. Er det noen som vet hvor dette kan skaffes? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Gjennomføringer i messing eller kompositt får du i hvilken som helst båtustyrsforretning. På nettet kan du bestille fra f.eks. Maritim eller Seatronic. Mannlokk finnes f.eks. her: http://maritim.as/norsk/nettbutikk/manneluke/ Sitér dette innlegget Link to post
tombok Svart 8.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Tenker du vanlige skroggjennomføringer Lazyjack? I såfall forenkler det jo støpingen en del vil jeg tro ifht det jeg tenkte på (har lett etter gjennomføringer med en slags støpeflens). Men det blir nok sikkert greiere å støpe lokket og så bore til gjennomføringene etterpå. Tenker å kjøre alle gjennomføringer ned i toppen og føre tømmeslangen ned til bunnen. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 4.September.2014 Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 Hvordan har du tenkt å tømme septiktanken ? Med sugestasjon opp gjennom dekket, eller med pumpe og pumpe ut i sjøen ? På Tabita monterte jeg en tank i syrefast stål fra Maritim (ca 40 liter?), og så er det frittfall ut. Hadde egentlig tenkt å gjøre det samme med Tafatt, men ulempen er at frittfall-tanken må et stykke opp. Tror ikke det fungerer å ha den under vannlinjen. og da blir det lett tilbakeslag ned til toalettet igjen. Nå vurderer jeg å installere komposterings-toalett, (Nature's head eller Air head). Blir det septiktank så skal jeg ha elektrisk toalett med kvern og frittfall ut av tanken. Gjerne med mulighet for å suge opp gjennom dekk også. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Komodo Svart 4.September.2014 Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 Jeg ville løst det på følgende måte: Støp et parti på toppen med noen ekstra lag glassfiber, og bruk dette feltet til å montere gjennomføringer med fugemasse etterpå. Lag et stort mannlokk slik at du kommer til fra innsiden ved montering. Gjør tilsvarende med et parti for montering av mannlokk. Klipp til noen ekstra strimler og støp et område litt tykkere som du bruker som flens for mannlokk. På denne måten får du ingen innstøpte deler som kan løsne, og du har muligheten til å skifte gjennomføringene på en enkel måte hvis de skulle tære. Stort mannlokk er alltid et pluss i forhold til eventuell rengjøring dersom det skulle bli nødvendig. Lykke til Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.September.2014 Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 Ingen problem å støpe stusser sjølv, feks rundt en slange eller eit rør. Også med flens om du vil ha det for å lette montering av stuss på tank. Då setter du bare rørbiten på en plastbit på arbeidsbenken og plastrer så stor flens du ønsker utover fra røret. Du kan også lage lokk sjølv, støp på heilt rett flate og skjær ut ønsket størrelse etterpå. Om du støper fast maskinskruer i tanken så kan du feks sette lokk fast med vingemutrer. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
tombok Svart 4.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 Takk for gode tips! Tanken er å ha både sugestuss og kvernpumpe til skroggjennomføring. -Men nå har jeg gått på en litt større jobb enn jeg hadde tenkt med innredning, hele interiøret med bysse og alt er revet ut fra babord side og blir bygget opp på nytt. Blir forhåpentligvis ferdig med dette i helgen, men da vil jeg bruke båten og kose meg litt i det som er igjen av sesongen. Så styrbord sides innredning samt toalettjobb blir tatt under vinteropplag... Sitér dette innlegget Link to post
tombok Svart 14.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Har så smått begynt å tenke tanker om tank igjen... -Tanken var å støpe tanken som enkeltlaminat glassfiber/epoksy, men nå har jeg begynt å lure litt på sandwich med Biltema sin polyuretan plate. Vet ikke om dette er en god ide eller ikke, men det er det sikkert andre her inne som vet, vil jeg tro? Sitér dette innlegget Link to post
tombok Svart 15.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2015 Nå er det dags for å begynne å støpe tank. Vil lage i massiv glassfiber med epoxy og mannluke på toppen. Kom til å tenke på noe fra den gangen jeg holdt på med modellfly. Da var det noen som snakket om å lage plugg til det som skulle støpes av styrofoam, støpe rundt og så bore et hull og helle i bensin. Bensinen ville da spise opp styrofoamen og man skulle sitte igjen med en fin og hul glassfiberdel. Dette må jo kunne brukes for en slik liten tank også? Den blir jo bare på 30-40 liter... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2015 Du klarer uansett ikkje (trur eg) å plaste alle 6 sider på en firkantet plugg i en vending. Eg ville laget 6 løse sider støpt oppå glatt flate, og så fikset ferdig gjennomføringer med tilkomst fra begge sider, og så limt det sammen til en tank med nøyaktige kanter og lagt eit par lag forsterking i alle skjøter. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
MajorAndy Svart 15.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2015 Sat dieselvarmen på i båden. Damprenset sofaer og tæpper. Det er altså effektivt! Det kan jeg varmt anbefale. Sitér dette innlegget Link to post
tombok Svart 24.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 Nå er støpingen i god gang. Metoden ble å laminere opp polyuretanplater med to lag 300gr duk på hver side, for så å sette disse sammen til en tank. Er ikke noe flink til å ta bilder mens jeg står og griser med epoksy, men skal ta noen når platene er klare og monteringen begynner. Var litt i sparemodus, så jeg skar ut platedelene og laminerte disse istedenfor å bare laminere hele platene og siden skjære ut det som trengs. Det siste hadde helt klart tatt mindre tid... Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 Domentic har. Sjekk onlinekatalog side 86.http://marine.dometicgroup.com/en/catalogues/138.php. Kjøpe akkurat anti vakuum ventil på seasea, hvor en representant fra Dometic viste delene på en demo tank i butikken. https://baatplassen.no/bildearkiv/20/20888/skjermbilde.jpg Sitér dette innlegget Link to post
tombok Svart 24.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 Har kjøpt gjennomføringer i syrefast, og lager plate i hel ved der disse skal sitte. Men nå har jeg gjort en bommert. Oppdaget nå at jeg har lagt for mye ballast på glassplatene som skulle holde det flatt under tørking etter gårkveldens innsats, sånn at plastfilmen som var mellomlegg mellom glassplater og støp ble en del av støpen i stedenfor å løsne som tidligere. Så i et forsøk på å berge materialene får jeg gå til med båndsliper og grovt papir i morgen etter jobb. Prøve å slipe vekk det øverste laget med grovt papir i små tak slik at plasten forhåpendtligvis i smelter seg nedi av varmgang. Sitér dette innlegget Link to post
tombok Svart 4.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 Da er tanken nesten ferdig. Sugerøret er plassert og holdes foreløpig på plass med strategisk plassert lynlim og noen platebiter av polyuretan mens epoksyen mellom røret og gjennomføringen herder. Senere i kveld skal det støpes skikkelig på plass og lokket legges på i morgen formiddag. (Tanken står oppreist på siden på bildet) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.