zooper Startet 8.August.2014 Del på Facebook Startet 8.August.2014 På min nye bruktbåt fant jeg i dag en liter eller to med diesel i kjølsvinet. Dette mistenker jeg at har akkumulert seg over flere titalls timer med motring fra en eller flere lekkasjer (jeg er helt i startfasen med mine undersøkelser). I min jakt på lekkasjen fant jeg at det går to drivstoffslanger fra tanken og til to forskjellige steder på motoren. Den ene slangen går ut fra toppen av tanken og den andre fra bunn av tanken via et filter. Jeg håper noen kan forklare meg hvordan dette henger sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 8.August.2014 Del på Facebook Svart 8.August.2014 Det har diesel motorer. Retur på toppen. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 8.August.2014 Del på Facebook Svart 8.August.2014 Den som går ut fra bunn av tanken (via filteret) er diesel inn til motoren, altså som skal forbrennes. Den som går inn i toppen av tanken er returen fra motoren. Returen er der fordi dieselpumpa pumper mer diesel til dieseldysene enn de trenger, dermed går resten tilbake til tanken. I tillegg vil denne dieselsirkuladjonen være med på å kjøle drivstoffsystemet til en viss grad. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 8.August.2014 Del på Facebook Svart 8.August.2014 Omtrent slik: Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
zooper Svart 10.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2014 Takker for svar - da ble alt så mye klarere. Men så et lite oppfølgingsspørsmål. Mitt opplegg ser ut som illustrasjonen. Men bør det ikke være en vannavskiller på det rosa røret? Mitt opplegg mangler også dette.... Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 10.August.2014 Del på Facebook Svart 10.August.2014 Du bør absolutt ha en vannutskiller på det rosa røret. Dagtanken er jo din hovedtank, og de fleste nyere båter har gjerne litt lite mulighet til å drenere vann herfra. Eldre trebåter med mindre motorer har ofte tanken hengende under dekk, og lett tilgjengelig pung under tank med dren i bunn og utak (rosa rør) litt lenger oppe. Men verden går jo fremover..... Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 10.August.2014 Del på Facebook Svart 10.August.2014 (redigert) Selv om du har fått forklaring på røropplegget forklarer det jo ikke lekkasjen. Den er der vel fremdeles går jeg ut fra, og den må du jo finne. En annen fordel med vannutskiller, da helst med grovfilter, er at du slipper smuss og forurensning i håndpumpa. Det er som regel lettere og bytte grovfilter enn å rense sila i håndpumpa, eller matepumpa som den også kalles. Ser nå at du trolig allerede har filter mellom tank og håndpumpe. Da er det bare vannutskiller du mangler, men mange av disse er kombinert med grovfilter. Redigert 10.August.2014 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.