Fjord21DC Startet 8.August.2014 Del på Facebook Startet 8.August.2014 At den topplader batteriet når den varsler om det/ står i float eller signaliserer fulle batterier? Hva gjør dere for å vite 100% at batteriet er fullt? Batterimonitor? Presise voltmetere? Annet kontrollutstyr? Stoler blindt på laderen? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 8.August.2014 Del på Facebook Svart 8.August.2014 Pleier av og til måle med voltmeter etter noen timer, og igjen etter et døgns tid. Dette for å sjekke at batteriet ikke tappes ned av seg selv (ødelagt). Ellers tror jeg snart jeg må kjøpe meg en slik "smart" batterilader, har nok ikke fulgt med på utviklingen med min 0,7/4 Amp Biltema lader fra 80-tallet Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza24 Svart 8.August.2014 Del på Facebook Svart 8.August.2014 Akkurat dette har jeg også lurt på. Kjøpte en Smart lader hos Maritim for noen år siden og har brukt denne på flere batterier. Synes den får veldig raskt i Float til tider selv om jeg ikke skal spekulere i om det er rettmessig eller ikke...... Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 9.August.2014 Del på Facebook Svart 9.August.2014 Her er jeg lat. Gjør ingen ting. Har en Quick 25 med tre kanaler. Kobler til landstrøm så ofte jeg kan. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
avmønstret5 Svart 9.August.2014 Del på Facebook Svart 9.August.2014 Opplevde en brann i maskinrommet på en skøyte for noen år siden pga en lader som tok fyr. Nå er nok dagens moderne ladere sikkrere så faren for farlig overlading er neppe stor. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 9.August.2014 Del på Facebook Svart 9.August.2014 Jeg synes batterimonitor er et suverent hjelpemiddel. Jeg har en Victron BMV-602. Jeg bruker den til å følge med på hva laderen holder på med, hvordan batterispenningen oppfører seg når jeg ikke ligger på landstrøm osv. Når jeg kjører motorer, så ser jeg hvor godt dynamoene funker også, via spenning og ladestrøm. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.