Søringen Startet 8.August.2014 Link til dette innlegget Startet 8.August.2014 Vi har en Øien 530F med en Yamaha F40, begge deler kjøpt nytt for 3 år siden. I våres måtte vi bytte batteriet i båten, da det ikke holdt på lading / tappet seg ned. Synes dette var kort levetid (ca 2,5 år), og har tenkt litt... På denne motoren er det 17Amp dynamo, og eneste strømforbrukere om bord er start + trim/tilt + et enkelt svart / hvitt ekkolodd. Er bensindrevet kraftblokk om bord. Etter siste båttur så jeg at motor nå var gått 554 timer (blir noen timer hver høst i hummerfisket, ja! ). Har ikke målt ladespenning ut fra dynamo, men regner med denne ligger på ca 14,2 volt. Det står et 60 Amp batteri i båt. Dette får meg til å lure på om batteri stadig overlades? Kan dette være grunn til at batteriet tok kvelden allerede etter mindre enn 3 år? I tilfelle, er det tiltak en kan gjøre for å forlenge batteriets levetid? Er jo ikke den største kostnaden med å bytte hvert 3. år, men hvis enkel "quick fix" er det jo verdt et forsøk. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Ladespenningen bør du måle. Er det en eldre påhenger bør du ikke bli overrasket om spenningen bikker 17volt. Skal du få ned spenningen må du belaste batteriet med noen forbrukere. Batteriet tåler det, men vannforbruket øker. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 9.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Motoren er en 2011 modell... Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 (redigert) Normalt vil for lav ladespenning - dårlig lading være problemet. De fleste nyere outboardere - særlig i litt mindre ytelser har hatt variende grad av dårlige ladeegensaper og dermed gitt dårlig lading. Hvis båten brukes aktivt bør det gå bra men brukes den relativt sjelden bør batteriet toppes jevnlig med landstrømlader el.l ellers kan batteriet gradvis dø. (Økende sulfatering). Hvis ladesystemet ditt kan gi 17A spørs det om det er netto eller brutto - antagelig brutto og så er spørsmålet ved hvilket turtall den må ha for å kunne lade batteriet overhode. Redigert 9.August.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
ivar Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Med dynamo så er det vanligvis mye bedre regulering enn ladespolene som ble brukt på 2-takterne. 14.2 skal være godt innenfor av hva batteriet skal tåle kontinuerlig. Husker ikke hva min 2002 F40 ladet med.. Det som vel oftest knekker båtbatterier er vinterlagringen, er de fulladet og frakoblet går det bra, halvladet eller tilkoblet noe som trekker strøm = trøbbel Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
DieselDahl Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 (redigert) Mange påhengsmotorer har ikke alternator som på bil. Det er permanentmagneter på svinghjulet som lager strøm i spolene og den eneste måten å regulere spenningen er å variere belastningen. Batteriet får altså ikke noen optimal ladesyklus og ved lite forbruk og langvarig dorging o.l. kan den høye spenningen koke ut betydelig med vann fra cellene. Det er derfor nødvendig å ha batteri som du kan etterfylle vann på, og det er nødvendig å sjekke elektrolyttnivået ofte. Med riktig batterivedlikehold bør det la seg gjøre å få batteriet til å holde lenger enn 3 år. Mange tror at man kan lade et batteri før bruk som om man fyller væske i en tank. Sånn er det ikke. Blyakkumulatorer tåler ikke å stå uten å være fulladet, da sulfaterer de. En kraftig desulfator kan hjelpe på situasjonen men har du en god vedlikeholdslader og holder elektrolyttnivået riktig har du gode muligheter til å ha batteriet lenge. Et voltmeter og noen lamper el.l. til å belaste systemet med ved høy spenning er heller ikke dumt. Iblandt kan irr i kontakter gjøre at regulatoren ikke fungerer skikkelig. Redigert 9.August.2014 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 (redigert) Jeg nekter plent å tro at Yamaha ikke tar seg råd til - i 2011 - til å legge inn en laderegulering montert på utgangen av ladekretsen til en kostnad til kr. 2,50 for å hindre at motoren er en batteriknepper. Problemet er nok heller for dårlig ladekapasitet - spesielt på lavere turtall: Honda vs the rest. (netto ladekapasitet) Redigert 9.August.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Leve Norge Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 I våres måtte vi bytte batteriet i båten. Synes dette var kort levetid (ca 2,5 år), og har tenkt litt... I tilfelle, er det tiltak en kan gjøre for å forlenge batteriets levetid? Er jo ikke den største kostnaden med å bytte hvert 3. år, men hvis enkel "quick fix" er det jo verdt et forsøk. Det rimeligste og beste du kan gjøre for å forlenge levetiden til et batteri, er å følge monterings- og vedlikeholds rutinene. Det er aldri feil på Yamaha, og motoren blir ferdig levert med ledninger. Altså ligger feilen hos den som har montert eller vedlikeholdt batteriet. Du må sørge for at batteripolene er rene, polsko og kabler montert med rett moment, gjerne polfett. Det samme gjelder hovedbryter. Sørg for regelmessig etterfylling av batterivann og korrekt vinterlagring, dvs periodisk vedlikeholdslading. Alt dette er gratis. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Mange teorier her. Foreslår du henger på et voltmeter og logger spenninger i løpet av en tur på fjorden. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 9.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Det rimeligste og beste du kan gjøre for å forlenge levetiden til et batteri, er å følge monterings- og vedlikeholds rutinene. Det er aldri feil på Yamaha, og motoren blir ferdig levert med ledninger. Altså ligger feilen hos den som har montert eller vedlikeholdt batteriet. Du må sørge for at batteripolene er rene, polsko og kabler montert med rett moment, gjerne polfett. Det samme gjelder hovedbryter. Sørg for regelmessig etterfylling av batterivann og korrekt vinterlagring, dvs periodisk vedlikeholdslading. Alt dette er gratis. Er Yamaha fan sjøl, men å si at det "aldri er feil på Yamaha" er vel i drøyeste laget... Har heller ikke sagt at det er noe feil med ladingen / motor. Er en kanon bra motor vi er veldig fornøyde med. Alt er montert hos forhandler, og ser bra ut. Kontakter etc er som nytt, dette er en 3 år gammel båt (!) Batterivann: Er "vedlikholdsfritt" batteri. Vinterlagring: Båten er i grunn i bruk hele året, hummerfiske oktober - november, sildefiske og ettersyn av villsau på vinteren. Fiske og koseturer vår og sommer. Så har ikke noe med vinterlagring å gjøre i så måte, da batteriet lades jevnlig via bruk. Spørsmålet mitt var om kontinuerlig lading via bruk kan skade batteriet, sett ut fra lite forbruk av strøm. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 ... og det kommer an på laderegulering/spenning. Du får montere voltmeter så får du oversikt. Og et batteri kan jo ryke uansett om det har hatt optimale betingelser Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.