Jump to content

Ingen gnist på plugg - 5 hk Mariner/Tohatsu/Mercury 2006


thomassv

Recommended Posts

Hei.

Jeg får ingen gnist på motoren etter 2 år i garasjen. Motoren virket fint den gang, selv om disse motorene ikke er kjent for å være lettstartet. Etter noen søk her på båtplassen forstår jeg at det kan være flere årsaker til manglende gnist- både kabel, coil og plugg - så nå skal jeg hente et multimeter i seilbåten for å feilsøke litt.

 

Først hadde jeg tenkt å sjekke motstanden i kabelen fra coil til plugg, men den ser ikke ut som den kan løsnes fra coilen? Stemmer dette eller er det bare jeg som må prøve hardere? Er det noen som har samme motor som vet hva motstanden skal være?

 

Ellers lurer jeg på om noen har tips til andre punkter jeg kan måle mot for å feilsøke uten å plukke fra hverandre motoren for mye? Jeg forstår at en coil har en high og low Power side og at motoren produserer strøm via spoler i forbindelse med svinghjulet - utover det er jeg ganske grønn. Det betyr at veldig vitenskapelige forklaringer ikke vil hjelpe noe særlig i første omgang....Men, det er sikkert noe mellom "skru ut pluggen å hold den mot gods" og full demontering som kan prøves?

 

Jeg har også lest at "dødmannsknappen" kan være problemet og om noen vet hvordan denne kan kobles ut er jeg takknemlig for det.

 

 

Motoren hadde også "satt seg" men det løste seg med litt olje / crc i sylinderen et par dager og så noen slag med en hammer på svinghjulet. Jeg byttet bensin, tennplugg, girolje og smurt opp spjell på forgasseren / tømt ut gammel bensin.

 

Hilsen Thomas

bilde

 

 

Link to post

Om du tar ut tennpluggen, setter den i plugghetta. Hold den så inn mot blokka med gjengene. Dra så i startsnora. Da ser du om det er gnist. Ingen gnist: bytt plugg. Fortsatt ingen gnist: bytt pluggkabel

 

 

Jeg regner med at du har sjekka at metallklemma inni pluggkabelen tetter bra mot toppen av pluggen.

 

Dødmsnnsknapp: sjekk el kontaktene på baksida.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

I tillegg til de tipsene du har fått ovenfor, tror jeg at jeg ville sjekket dødmannsknappen ut av saken først. Problemet kan skyldes irr/dårlig kontakt i denne.

Jeg vet ikke om kontakten i denne skal bryte eller kortslutte tenningen når "låseringen" er av, men uansett bør du v.h.a. et ohm-meter tilknyttet terminalene til dødmannsbryteren, kunne sjekke om det skjer noen forandring i motstandsverdien i kretsen (ohm) når knappen er h.h.v. ute eller inne.

Link to post

Det er nok primærsiden (lavspenningssiden) som har de tynneste ledningene tilkoblet.

 

Også coilen kan sjekkes med et ohm-meter for å finne ut om det er brudd (uendelig motstand) i den. Det er best å koble fra ledningene når du gjør denne testen, slik at ikke andre komponenter forstyrrer målingen din. Dersom du måler hva som helst annet enn "uendelig" motstand, så tror jeg du kan gå ut fra at viklingene i den er OK.

Link to post

Da har jeg testet litt og fant et brudd i kabelen til pluggen. Klippet da av 2 cm i coil enden og da var det kontakt, men fremdeles ingen gnist.

Jeg testet også primærsiden på coilen og får utslag når jeg drar i snora...

Men, er det noen som vet hvordan jeg måler at det er tilstrekkelig med strøm til pluggen? Tenkte å måle i plugghetta og mot gods, men er litt usikker på hvordan multimeteret skal stilles inn og hva som er akseptabel verdi..

Link to post
  • 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...