Bakkar Startet 9.August.2014 Del på Facebook Startet 9.August.2014 I går tok turboen kveld på min yanmar 222hk. Mistet plutselig turtall og sort røyk. Motor gikk fint og kjørte hjem på 1500 o/min. Når jeg tar av luftfilter er det masse løse rustbiter og turboen(selve vifta) er det tydelige skader på alle deler. Sannsynligvis rustbit fra filter som har gått i. Mitt spørsmål er: hvor anbefaler dere og få tak i turbo fra? Kan det ha skjedd mer skade på motor? Starter og går fint så lenge den ikke blir belastet ( over 1700 0/min. Begynner sort røyk) Bør vel ta av og rengjøre slanger/intercooler. Og er det noen på haugalandet som er kompetente og kan hjelpe meg/ ta en slik jobb? Hørt med verksted men det er lang ventetid. Det kjedelige er at jeg hadde bestillt nytt luftfilterhus til 4600kr!!! Som ankom samme dag som det med turboen skjedde :-( Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 9.August.2014 Del på Facebook Svart 9.August.2014 Finn ut hvilken turbo det er, eksakt typebetegnelse etc. og sjekk pristilbud med representanten i Norge. Skal du være på den helt sikre siden og unngå evt. fare for feil dysering osv. kan det vel være greiest å kjøpe delen direkte fra Yanmar. De skaffer den nok temmelig kjapt selv om det muligens ikke er billigste løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 9.August.2014 Del på Facebook Svart 9.August.2014 Jeg har samme motoren og kan ikke forstå att filterhus er rustet dette på grunn av at normalt så er det som oftest altid en film med olje på slike hus.Uansett så bør du nok også være oppmerksom på at exosbend muligens også må skiftes dette er meget viktig på grunn av att disse benda tæres bort innvendig.får du en lekkasje innvendig i ditt Bend fører det til att din nye Turbo får en meget kort levetid Best hjelp med ditt problem får du hos Røksund Mek. Yanmar LH 222 er noe av det mest robuste og pålitligeste Dieselmotorer som er laget hvil derfor anbefale deg og heller vente til verksted har tid og heller få en erfaren Yanmar mekaniker til og ordne ditt problem. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 10.August.2014 Del på Facebook Svart 10.August.2014 Disse kan ha en bytteturbohttp://www.gikturbo.se/ Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 10.August.2014 Del på Facebook Svart 10.August.2014 Jeg tipper luftfilteret på 4LH serien er temmelig likt det på 6LP serien. Der er det en filt/skumgummi på innsiden av endelokket, som er festet med sju nagler. Disse kan ruste og havne I turboen. Det er litt vanskelig å vite hvor mye de har rustet innimellom der... Mange har bare byttet turbo og satt tilbake det gamle luftfilteret, uvitende om disse naglene. Litt senere ryker en til, med enda en ødelagt turbo som konsekvens. Et alternativ til original luftfilter er kanskje Walker High Performance Air Filter. Jeg vet ikke pris, og hvem som leverer i Norge nå. Det var tidligere en bruker her på forumet som solgte slike. (https://baatplassen.no/i/user/31348-airsep-doctor/) Her er et på en 6LPA: Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 10.August.2014 Del på Facebook Svart 10.August.2014 Jeg har et "open-air" filter på min 4LHA, festet utvendig med slangeklemme. Funker som bare det ;-) Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 10.August.2014 Del på Facebook Svart 10.August.2014 Bilde Worry ll? Det hørtes ut som en gunstig løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 10.August.2014 Del på Facebook Svart 10.August.2014 (redigert) https://www.corsportusa.com/store/catalog/index.php?manufacturers_id=85%3DVibrant&sort=2d&filter_id=83 Jeg får ikke opp bildene mine på denne Tab, meb jeg har bilde på jobb-pc, som jeg skal på i morgen. Ellers Google "open air filter" , så ser du. Husker ikke dimensjonen på innsuget, men det burde være enkelt å finne ut. Det er flere utgaver, det over er et eksempel. Redigert 10.August.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 10.August.2014 Del på Facebook Svart 10.August.2014 Mulig Vangbo harhttp://vangbo.no/index.php?route=product/category&path=90_545 Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 10.August.2014 Del på Facebook Svart 10.August.2014 Det kunne også være interessant å høre hva fagfolk mener om å bruke disse filtrene. Jeg har over 200 gangtimer på mitt. Det ble satt på etter turbobytte, foretatt av forrige eier, så jeg ønsker også flere synspunkter på bruken av disse. Jeg synes det virker genialt ! Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 10.August.2014 Del på Facebook Svart 10.August.2014 De luftfiltrene du linker til der tror jeg kan egne seg på båt. På bil er det blandede meninger. De gir mer ytelse til motor men gjør ikke jobben så bra som de skal mtp å rense luften. Sitter det luftmassemåler i motoren så kan denne bli fort slitt. Ofte skal de luftfiltrene vaskes og settes inn med en slags olje. Den oljedampen filteret da avgir kan møkke til luftmassemåler. Har du ikke LMM så kan dette filteret være greit. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 11.August.2014 Del på Facebook Svart 11.August.2014 Jeg kjøpte turbo fra turbolader.net. veldig enkelt og greit. Gikk ca 1 uke så ble ny levert på døra. Syns prisen var grei. 690 euro inkl frakt. Dette var til vp tamd22p-b. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 11.August.2014 Del på Facebook Svart 11.August.2014 Høres ikke ut som Yanmar-pris akkurat... Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 Vet ikke hvordan yanmar prisene er.... Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 Hør med GIK turbo på Kongsberg for pris på bytteturbo. Bare få med alt som står på merkeskiltet. Bestiller man gjennom yanmar blir man flådd. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 Du kan også høre med Sevi turbo om bytteturbo eller evt overhale den du har. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 (redigert) Eller Turbo Service i Porsgrunn: http://www.turbo.no/?gclid=CjwKEAjw9qafBRCRiYrL4-fpuFkSJACvocQ1mIM1bkRMiypi4yI6X1vQC2CUSdru4NeXMoqPueugsxoCbR3w_wcB Kjøpte to stk bytte turboer der i 2013 til mine Tamde 71 B betalte 5900.- pr stk ink. mva Redigert 12.August.2014 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.