Jump to content

Sink på aksel og vannstrøm rundt propell


Gerhard

Recommended Posts

Da jeg kjøpte båten var det ikke sink på akselen, men det har jeg begynnt med. Den forsvinner i løpet av sommeren så den er nok god å ha. Men i år synes jeg den var så stor.

 

Kan denne størrelsen forstyrre vannstrømen rundt propellen ?

Bilde

Bilde

 

 

Her er bilde av den sinken jeg har brukt før. Den er da litt mindre ?

Bilde

 

Jeg har også sett disse runde / ovale. De er nok bedre, men jeg tror ikke jeg har lengde nok til å få plass.

 

Når motoren går skyves akselen noe inn. Det må vel også tas hensyn til ? Jeg er ikke redd for avstanden på disse bildene, men hvis jeg prøver å klemme inn en rund en kan det bli trangt.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

På denne båten med propell og kjølavslutnig som bildet viser tror jeg du ikke trenger å bekjymre deg. Faren er nok at anoden skal komme for tett opp til cutlesslageret og stenge for vannstrømmen som går gjennom lageret og sørger for kjøling/smøring av akselen. Et annet alternativ er å få anode på propellmutteren, denne vil ikke hindre vannstrømmen/lage "luft" men er av egen erfaring,.. kort varighet og faller lett av etter en tid med normal tæring av zinken.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat samme løsningen på "min" båt. Har alltid hatt gjort det sånn, og har aldri merket noen spesielle problemer med det. Må bare passe på at det er god klaring mot cutlesslageret. Anoden er som regel helt eller nesten borte ved opptak om høsten. Hvis det er noe igjen av den i det hele tatt, så henger den bare og dingler rundt akslingen. Ser ut som det går bra det også, men den har vel ikke så mye misjon lenger da.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...