Jump to content

Bo i båt

Ulk Boble

Recommended Posts

Hei, jeg sitter, og har sittet i lang tid og tenkt tanken om hvordan det er å bo i båt. Derfor hadde det vært interessant om noen med den erfaringen kan fortelle om hva man bør ha i bakhodet, og hvilke positive og negative sider noe slikt har.

Hvis jeg skulle ha gjort det, hadde det trolig vært i en stor skøyte. Jeg har lenge hatt lyst på en slik. Den måtte ikke ha vært helt "porselen" strøken, men kunne godt hatt litt å jobbe med. Bare helst ikke råte. Og jeg snakker ikke om å bo i et planke-reir, hehe. Den bør altså være ganske ordinær i standen, og jeg lurer litt på hvor mye jeg måtte ha punget ut for å få realisert noe slik.

Det første jeg tenker på, er jo de praktiske tingene. Jeg tenker spesielt på klesvask, dusj og komfort. Det må være varmt, tørt og kondensfritt, i hvertfall i så høy grad som mulig. Landstrøm er jo en god kilde til varme, så den saken er jo grei. Men er en dusj i det hele tatt vanlig i en stor båt? Har egentlig ikke kommet over så mange båter med dusj, foruten om store cruise-skip o.l. Og disse blir for dyre for meg. :) Men jeg regner med at disse båtene er utstyrt store vanntanker i en eller annen form, og da er vel ikke veien så altfor lang til å klare å innrede en dusj, på et eller annet sett og vis. Men som en realistisk tenker: Kanskje jeg først burde lære meg å skifte olje-og dieselfilter i snekken min. :O)

Så erfaringer mottas med glede omtrent her:

Selv om jeg bare har vært båteier siden oktober, har jeg bestemt meg for at jeg skal bo i båt resten av livet. Må vente til ungene har fløyet ut av redet, så er jeg klar. Men skal begynne å legge til sider penger til det prosjektet allerede nå. Trenger ikke veldig stor plass, men vil nok opp litt mer i størrelse, en Nidelv 24 blir litt for lite... :smiley: Kanskje en Nidelv 28, den har jo dusjmuligheter inne, det har jeg sett et par løsninger på; men sannsynligvis ender jeg vel på noe opp mot 40 fot.

Men først må jeg få opparbeidet meg noe mer båterfaring.. :smiley: Tidshorisonten på dette blir vel om 7-10 år, så får vi se...

Redigert av Pequod (see edit history)

Jeg og konemor har store planer om å flytte i båt om ett par år. Men å kjøpe seg en båt under 50 fot, blir neppe aktuelt. Dette fordi vi ønsker å ha greit med plass og kunne bruke den også på langturer.

Planen er stålbåt, men tviholder ikke på det da.

Men over til deg Ulk Boble. Det er mange båter med dusj og i de fleste store skøytene som er bygget om til "fritidsbåt" er det dusj i.

Slik jeg ser det, skal man bo i båt, så bør en være litt fingernem og kunne bytte olje og dieselfilter selv ja. Dessuten så krever store trebåter pleie. Har selv hatt en stor trebåt på 22tonn.

Her er det mye vedlikehold. Det er alltid noe å pusle med og blir du slurvete, så blir det til slutt en stygg plankehaug :smiley:

Jeg har også en stor forkjælighet for trebåter. Men når vi nå velger å skal bo i båt, så vet jeg av erfaring at det blir mye jobb om vi skulle velge en trebåt. Så det må du være klar over.

Utover det, så lykke til :smiley:

Å bo i båt er virkelig drømmen. :smiley: Jeg har sett en del treskøyter som har hatt svært vellykkede ombygginger til helårsbolig. Men det er nok en god del mer vedlikehold på en trebåt enn det er på plast eller stål.

Jeg ville nok sett på en god stålbåt på rundt 40-50 fot. Gjerne en av "hollandsk" type med stor akterkabin, salong både under fordekk og i styrehuset, samt forkabin. Jeg synes disse båtene har veldig god plassutnyttelse, de ser flotte ut og du får en stor og fin terasse oppå akterkabinen. :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Jeg hadde en spanjol som bodde et par måneder i 29-foteren min, men det ble visst litt surt i november, da bodde han hos oss i stedet. Toalett, dusj og vaskemaskin i båthavna. Det går an - det er jo en veldig personlig sak hva som er "godt nok" som bostandard.

Vi har lekt litt med tanken om å leie ut huset og bo i den nye 44-fotsbåten - vi har bostandard så det holder, mangler bare vaskemaskin. Det største problemet er skole og barnehage, folkeregisteret godtar visstnok ikke flytting til båthavn, så man trenger i det minste å leie en postkasse i nærhet til båthavna for å få rettigheter til skole- og bhgplass i nabolaget.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...