Ulk Boble Startet 10.August.2014 Del på Facebook Startet 10.August.2014 Motoren min har jo vært ganske gretten i det siste, og flere og flere kyndige nevner spesielt at dette kan være på grunn av dieseltilførsel/filter. Derfor har jeg lyst å få dette skiftet. I dag fikk jeg vist omtrent hvor filteret ligger, og lært at jeg måtte ta av motorkassen og demontere for å montere? Men dette er omtrent alt jeg vet om den saken :) Så jeg lurer på om det er noe spesielt jeg bør ta hensyn til/ være forsiktig med i prosessen. Aller helst ville jeg ha håpet at noen kyndige, tålmodige mennesker skriver en liten A til B - liste over hvordan jeg skal gjøre det. Jeg holdt nesten på å glemme å nevne at det er en Sabb Diesel 10 HK. En annen ting jeg tenker på, ganske selvstendig, er at jeg er redd at oljen ikke er bra nok i motoren. Jeg er redd for at motoren skal skjære seg, så akkurat dette med olje er noe jeg vil ha på stell. Derfor tenker jeg at jeg ønsker å gjøre følgende: Først bytte olje, og deretter skifte oljefilter. Så kommer de store spørsmålene: Hvor er disse tingene? :) Ja, du skjønner vel ganske raskt at dette ikke er Max Mekker som skriver. Disse tingene vet jeg, og håper på innspill dersom noe er feil: - Motoren må først "dreneres" for gammel olje, med en sånn dings som suger olje? Skjer denne operasjonen i hullet hvor den oljepinnen stikker nedi? Hvis ikke, hvor? - Når dette er gjort, så var det vel snakk om å fylle på 2 liter med vanlig motormineralolje? - Og i avsluttende fase bytter jeg ut oljefilteret. Når disse oppgavene er utført, lurer jeg litt på hva som blir bedre i forhold til motoren og driften. Jeg skjønner jo at den blir smurt bedre, men kommer det noen andre bonuser med dette? Blir motoren min forhåpentligvis lettstartet igjen etter dette? :) Når det kommer til diagnose til den trege oppstarten på den for tiden, fikk jeg vite at det som regel ALLTID er pga dieselfilter, hva Sabb Diesel angår. De pleier med andre ord ikke å by på andre problemer enn dette, forstod jeg. :) Det er jo litt greit å ha et dieselfilter å kjefte på. Er ikke alle som har det, skjønner du. :) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.August.2014 Del på Facebook Svart 10.August.2014 Bare gjør omtrent som du gjør når du tar service på bilen :-) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Ulk Boble Svart 10.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2014 Jeg har aldri hatt bil, og det eneste jeg vet om bil, er at man ikke skal kjøre dem i fylla. :) Jeg vet også at det er fordel å ha et slags vindu eller en eller form for glass foran ansiktet, for ellers blir det veldig mye vind i bilen når man kjører. :) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 10.August.2014 Del på Facebook Svart 10.August.2014 Du bør i hvert fall skru av oljefilter og sette på nytt FØR du fyller ny motorolje. Det sitter noen deciliter gammel olje også i filteret, og avhengig av hvor filteret sitter risikerer du at den nye oljen du fyller på kan renne ut hvis du hadde tenkt å bytte filteret etterpå... Ikke bra. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 10.August.2014 Del på Facebook Svart 10.August.2014 (redigert) Jeg har hatt veldig nytte av denne boken: http://www.nautiskfritid.no/products/batvedlikehold---og-enkle-reparasjoner2 Jeg har heller ikke bil og vet null og niks om motorer, men jeg har klart å skifte drivreim, bytte oljefilter og dieselfilter, lufte motoren, bytte impeller, bytte både motor- og gearolje og sinkanoder. Foruten dette forumet. manualen til motoren og youtube har denne boken hjulpet meg i gang og alt har gått prikkfritt hittil! Har du manualen til motoren? Du finner et datablad her: https://baatplassen.no/i/topic/16411-sabb-10-18-22-30/ og manualen her: http://fartoyvern.kyber.no/filer/985.pdf Nå har jeg ikke noe kjennskap til andre motorer enn min Yanmar 3GMD, men der byttes oljen ved å suge ut den gamle via hullet der man måler oljenivået med peilepinnen. Så fylles ny olje på via det vanlige påfyllingslokket. På giret på min motor ble giroljen både pumpet ut og fyllt på via peilehullet ettersom det er den eneste måten. Jeg brukte en slik pumpe til å suge ut gammel olje: http://www.maritim.no/vvs/pumper/oljelensepumpe/oljelensepumpe-manuell Redigert 10.August.2014 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Mons Olav Svart 10.August.2014 Del på Facebook Svart 10.August.2014 Du bør i hvert fall skru av oljefilter og sette på nytt FØR du fyller ny motorolje. Det sitter noen deciliter gammel olje også i filteret, og avhengig av hvor filteret sitter risikerer du at den nye oljen du fyller på kan renne ut hvis du hadde tenkt å bytte filteret etterpå... Ikke bra. Godt forslag dette Søringen ,det er bare det att en sabb 10g ikke har ojefilter i vanlig forstand.Denne motoren har plaskesmøring uten noen særlig form form oljetrykk.Sabben er utstyrt med et sentrifugalfilter som sitter i veiven,ett stykke litt tykt papir som skitten fester seg på ved hjelp av sentrifugalkreftene.Mange sliter med å få byttet/renset dette papirfilteret da det er vanskelig å komme til/ montere nytt.Da jeg hadde sabb ble jeg anbefalt å kutte ut dette filteret og heller bytte olje litt oftere pluss å rengjøre magneten som ligger i bunnpannen godt hver gang det er oljeskift. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Teerex Svart 10.August.2014 Del på Facebook Svart 10.August.2014 Ja ser ikke helt hva et oljefilter kan gjøre på en så liten og bedagelig maskin, så lenge man skifter olje regelmessig. Eldre motorsykler med relativt høyt effektuttak hadde heller ikke vanlig oljefilter på 50-60 tallet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
alf-inge Svart 10.August.2014 Del på Facebook Svart 10.August.2014 Motoren min har jo vært ganske gretten i det siste, og flere og flere kyndige nevner spesielt at dette kan være på grunn av dieseltilførsel/filter. Derfor har jeg lyst å få dette skiftet. [...] En annen ting jeg tenker på, ganske selvstendig, er at jeg er redd at oljen ikke er bra nok i motoren. Jeg er redd for at motoren skal skjære seg, så akkurat dette med olje er noe jeg vil ha på stell. Derfor tenker jeg at jeg ønsker å gjøre følgende: Først bytte olje, og deretter skifte oljefilter. Lurer på om du ikke blander sammen to ting, dieselfilter og oljefilter. Dette er to forskjellige filtre med forskjellige oppgaver. Dieselfilteret sitter på drivstoffledninga mellom dieseltanken og motoren. Er dette tett, vil motoren gå dårlig da den ikke får nok drivstoff. Oljefilteret sitter på motoren, og renser smøreolja i motoren. Er dette tett vil ikke smøreolja renses, og oljen vil smøre dårligere. Metallpartikler i oljen vil slite på lagre o.l. Men hvis det stemmer som Kaptein Miki sier, så har ikke Sabben slikt fllter. Det du derfor bør gjøre er å bytte dieselfilter og bytte motorolje, to oppgaver som er helt uavhengig av hverandre. Dieselfilter: Sørg for å skaffe en filterinnsats som passer filterholderen du har. Så demonterer du det gamle filteret, bytter ut innsatsen, og monterer det igjen. Det er lurt å ha godt med filler tilgjengelig for å ta opp dieselsølet, samt en tom isboks å sette under idet du åpner filteret. Det renner ut en del diesel når du gjør det. Oljebytte: Skaff en oljepumpe for å pumpe olje opp av peilehullet, du får kjøpt det f.eks. på Biltema. Kjør motoren varm. Stikk røret til pumpen ned i peilehullet, helt til bunnen, og pump ut all oljen. Deretter skulle oljefilteret ha vært skiftet om du hadde et. Fyll på ny olje. Bruk peilepinnen innimellom, slik at du ikke fyller på for mye. Hvis du vil bytte filteret som Kaptien Miki snakker om må du finne oppskriften på det et annet sted, da jeg ikke kjenner Sabb så godt. Lykke til! -Alf Inge Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 11.August.2014 Del på Facebook Svart 11.August.2014 Det virker jo som om du ; Ulk Boble; har tatt i et tastatur på en pc, iallefall. Hvorfor laster du ikke ned bruksanvisningen for Sabb diesel. Den er av alle merkelige språk, faktisk skrevet på norsk og beskriver til minste detalj hvordan det du spør om skal utføres. Til alt overmål er den utarbeidet av de som i sin tid bygget motoren, og rikt illustrert med tegninger og hvilke momenter alt skal skrus til med. Et "must" både for mekanikere og hvermansen . Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.August.2014 Del på Facebook Svart 11.August.2014 Du bør i hvert fall skru av oljefilter og sette på nytt FØR du fyller ny motorolje. Det kan bli et problem på en 10hk Sabb, denne er plaskesmurt og har derfor verken oljepumpe eller filter! Detimot har den en liten papirstrimmel på den ene veivskinka som skal skiftes en gang i blant, men jeg tror det er mange som alsdri gjør dette. Pump ut olja, og fyll på ny 15W-40 mineralsk olje av god kvalitet. Motoren går ikke bedre eller starter lettere, men du reduserer fremtidig slitasje. Ikke ille bare det.... Dieselfilter er lett å skifte, men du må lufte systemet etterpå. Les manualen, der står lufteprosedyren forklart trinn for trinn. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TMe Svart 11.August.2014 Del på Facebook Svart 11.August.2014 Sabb type G har aldri hatt oljefilter. Noen har et papir liggende inne i en holder på ene veivskinka. Tilkomst gjennom veivluka. samtidig kan man gjøre rent i veivhuset. Last ned og les deg opp på brukerhåndboka. Ser at "Index" kom meg såvidt i forkjøpet her. Sitér dette innlegget Link to post
Halcyon Svart 11.August.2014 Del på Facebook Svart 11.August.2014 Hei tipper du har nytte av å lese manualen for motoren din: http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=516 Her står det forklart alt du lurer på... Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 11.August.2014 Del på Facebook Svart 11.August.2014 Skaffe deg en mentor i trebåtmiljøet som kan hjelpe deg. Du bruker veldig mange unødige ord når du skriver, men de færreste orker å lese alt. Begrens deg i ordbruken når du poster. Sitér dette innlegget Link to post
Ulk Boble Svart 11.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2014 TMe: Prøv å skrive 4 bøker, og deretter "formulere" deg kort i ettertid. Det bør nevnes at jeg ikke engang ser på tastaturet når jeg skriver, og bruker touch-metoden. Med andre ord ligger jeg på omtrent 5-600 tegn i minuttet. Derfor tar det veldig kort tid å skrive lange innlegg. Om du mener det er et ork å lese hva jeg skriver, er det jo ingen som tvinger deg til det. :) Jeg er en mann av mange ord, og liker å skrive. Derfor lange innlegg. Ellers takker jeg for tilbakemeldinger. :) Jeg har en halvveis dement pc som nekter å laste ned den manualen, men jeg har vært heldig å få noen mentorer. 2 stykker faktisk. :) Pluss mange gode tips fra gamle eier. Sitér dette innlegget Link to post
Klovn1 Svart 11.August.2014 Del på Facebook Svart 11.August.2014 Fortsett å skriv du Ulk Boble, syns det er underholdene å lese dine innlegg! Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 11.August.2014 Del på Facebook Svart 11.August.2014 Fortsett å skriv du Ulk Boble, syns det er underholdene å lese dine innlegg! Enig! Spør ivei du mr.Boble Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Ulk Boble Svart 11.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2014 Takk takk :) hehe Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 (redigert) Er lufta gått ut av "Ulk Boble" han har ikke postet på flere dager? Kanskje han er opptatt med å bytte filter. Redigert 13.August.2014 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ulk Boble Svart 14.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2014 Tme: Jeg har da sannelig vært ganske så aktiv her disse dagene du snakker om, så kanskje det strengt tatt er du som bør bytte filter ;) hehe :) Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 14.August.2014 Del på Facebook Svart 14.August.2014 Hei. Dieselfilteret på Sabben har stor kapaistet. Jeg ble fortalt at det var samme filter som ble brukt i Scania-Vabis busser. Da jeg overtok min båt, var ikke filteret skiftet på 6 år, men båten gikk likevel... Jeg har opplevd at når jeg skrur av filterkoppen, så renner diesel (fordi min tank ligger høyere enn filteret) og så tar jeg bare ut det gamle filteret, setter inn det nye (pass på der er en pakning som må på plass) og skrur igjen, og så kan jeg starte motoren. Men det går ikke alltid, noen ganger er det kommet luft inn, og da må du lufte. hvordan det gjøres står i manualen, det er to eller tre steder du må skru opp til du ser det renner diesel og så kru igjen. Når det gjelder skifte av olje vil jeg anbefale følgende: Du går inn der det står en messingskrue - tror det var nr 27. Pass på at du har kjørt motoren varm slik at olja renner lett før du åpner, pass også på å skru av motoren, det spruter noe vanvittig hvis ikke. Du bruker ei standard oljesugepumpe som du får f.eks på Maritim for et par hundre, og så suer du olja over i ei bøtte/flaske/dunk. 1, 2 liter er det ikke? Det jeg imidlertid vil anbefale er at du - om ikke hvert år - går videre. Det du da gjør er å åne inspeksjonsluka ned til sumpen, ei firkanta luke på ca 10 x 15 cm som har en korkpakning. Når den er åpna, kan du tørke ut resten av olja nede i sumpen. På en Sabb skal det ligge en magnet nede i sumpen og fange opp metallspon. Den tar du ut og sjekker, så har du den sikkerheten også. Før du fyller i ny olje, anbefaler jeg deg at du fyller oppi en liter diesel og kjører motoren vel 30 sekunder. Så pumper du ut den skitne dieselen igjen, og da er sumpen gullende ren, og du får en grei visuell inspeksjon av veiv og stempelfeste. Påfyllinga av olje pleide jeg å gjøre enten gjennom den åpne luka til sumpen, eller i hullet til messingskruen. Dette ble en omfattende beskrivelse for to forrhold som igjrunnen er relativt enkle, når du bare har begynt å øve dem inn. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Ulk Boble Svart 14.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2014 Takk for glimrende svar :) Nero11: Det samme skjedde nettopp med meg. Men jeg fikk vite at jeg hadde glemt å skru av dieselkranen. Learning the hard way :) Jeg sitter i skrivende øyeblikk og venter på at en kyndig skal se over filteret. Tenker å forsøke å bare rense det litt med en ren og tørr tannkost i en boks. Jeg vet ikke hvor skittent filteret skulle være i forhold til å kunne fastslå en diagnose, og jeg tror denne ydmyke, overforsiktige holdningen jeg har til ALT jeg er usikker på, kan være veldig bra, i stedet for å bare kjøre på og i verste fall ødelegge ting / sprenge havnen / utslette alt dyreliv / lage hull i ozon-laget eller rett og slett bare synke. :) Da synes jeg det er bedre å bare stille mange dumme spørsmål. Det rant betydelige mengder med diesel ut, men jeg ble betrygget med at det ikke er så brannfarlig som bensin og lignende substanser som også har hatt svømmekurs i skutens bunn. Men for å forklare spesifikt hvordan ting så ut: Den boksen med alle de små hullene i hadde faktisk mange åpne hull, men en del av dem virket å være noe tettet av en brunaktig substans. Jeg vil tippe at rundt 1/3 av hullene var delvis tettet av denne substansen. Jeg ble rett og slett for usikker på om dette var nok til å fastslå diagnosen på hvorfor jeg ikke får start på motoren, så jeg bare skrudde igjen, og får som nevnt noen til å se på det etterpå. Spørsmålet, og hva jeg frykter, er at hvis dette ikke er årsaken; hva i all verden kan det være da? Jeg håper virkelig ikke at den har fått for lite olje, og at den har skjært seg! Men da burde den vel heller ha stoppet, fremfor å ikke starte? For sist jeg brukte den var den i gang i timevis, og oppførte seg eksemplarisk. Jeg kjørte på laveste hastighet, og alt var fryd og gammen. Dagen etter, da jeg skulle starte derimot, var det ikke like moro. Det er ingenting som er mer irriterende enn å ikke få start på motoren med sveiv, når alle andre forhold var i orden. Tidlig på morgenen, jeg skulle fiske, det gikk mot flo, kaffen var på kannen osv. Men i stedet satt jeg søkk gjennomvåt av svette og 20 liter blod i den venstre armen, etter gjentatte forsøk på å starte, forgjeves. Men hva tenker dere om dette filteret? Tror dere at motoren starter igjen etter at jeg har "børstet" filteret rent? :) Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 14.August.2014 Del på Facebook Svart 14.August.2014 (redigert) Da synes jeg det er bedre å bare stille mange dumme spørsmål. [..] Men hva tenker dere om dette filteret? Tror dere at motoren starter igjen etter at jeg har "børstet" filteret rent? :) Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar ... Selve filteret er inne i boksen innenfor hullene. Så om du får åpnet hullene med tannbørsten, vil porene i filteret innenfor fortsatt være fulle av dritt. Du bør bytte filterinnsatsen (boksen med alle hullene). I tillegg bør du kanskje vurdere å sjekke om det er mye dritt i dieseltanken. Hvis det er tilfelle, vil ikke et nytt filter vare så lenge før det også er fullt av dritt. Redigert 14.August.2014 av alf-inge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 14.August.2014 Del på Facebook Svart 14.August.2014 Kjørte full hendel i går en liten periode på mine 2xVP's. Fikk da alarm på SB motor. Tankene gikk umiddelbart i retning av den kjente storyen med lavt fueltrykk på railen så jeg byttet begge forfilterene + hovedfilterene på motorene. Hovedfilters byttes enkelt ved å stenge kran (dieseltilførsel) fra tank til aktuell motor, drenere filteret ved å skru ut vann i diesel-sensoren (med passende oppsamlingsinnretning under for å samle opp diesel) samt skru ut filteret. Nytt filter monteres, husk en liten oljefilm på tetningsringen før man trekker til, bytter over "vann i olje" sensoren til de nye filterene og åpner dieseltilførsel fra tank. Luftes ved å åpne lufteskruen samt pumpe på nikkepumpa på toppen av filterhuset. Motor prøvestartes og har man fått ut all luften går den problemfritt. Om den stopper etter kort tid får man lufte litt mer på filteret og starte opp igjen. Er det luft igjen i systemet vil den vanligvis stanse max. 10-15 sekunder etter første start. En meget enkel prosess. Skiller seg ikke mye fra andre motorer. Man bør forberede nye filter, litt olje for smøring, passende verktøy samt filler for opptørking av evt. søl før man starter på jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Ulk Boble Svart 15.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2014 Alf-Inge: Bingo :) Right on! :) Problemet var ikke motoren, heldigvis. :) Problemet lå i dieseltanken. Skuten min har urene tanker, for å si det sånn, hehe. Det har tydeligvis vært litt misforståelser mellom gammel og ny eier, så det er et mirakel at snekken i det hele tatt har gått fremover disse tre siste ukene? Hvorfor? Fordi den har tukket rundt på diesel som sannsynligvis er 11 år gammel..... Jeg fikk jo en kyndig til å gå over det som var av motor og slanger. Først var det jo filteret, som for øvrig var veldig skittent. Men det var allikevel gjennomstrøm av diesel. Derfor prøvde han å finne ut om dieselet kom helt igjennom, og bemerket også at det var kommet litt luft inn i systemet. Motoren startet ikke etter noen forsøk og små justeringer, så jakten fortsatte. Denne gangen fortsatte den til selve dieseltanken, og kort etter at han tappet ut litt fra bunnen, var svaret funnet. Eller rettere sagt: Det kom ikke noe ut helt til å begynne med. :) Såpass mye dritt, med andre ord. Etter hvert kom det ut noe som kunne minne litt om diesel, men det minnet mer om kaffe med en gjennomsiktig hinne over, også kalt vann. Han sa det ikke engang luktet diesel. :) Så nå skal alt tappes og renses, og så skal den få sin egentlige næring etter alle disse årene. Det var trolig ren kjærlighet for sin nye fører som drev den fremover. :) Diesel var det i hvertfall ikke. Ganske fascinerende egentlig. Jeg begynte nesten å tvile litt på Sabb-motoren, og synes ikke den virket noe særlig robust og pålitelig, da den plutselig begynte å kjipe seg med en gang den kom i mine hender. Jeg tenkte: "Tåler den ikke den milde behandlingen jeg har gitt den i noen uker? Jeg som har gitt den godt med olje og så vidt kjørt den på halv hastighet mesteparten av tiden? Ganske rart at folk sier at den er så robust og at den kan gå under vann til og med." Så viser det seg at det nesten er et under at den har "sett mangelen på skikkelig diesel mellom fingrene", og gått på luft og kjærlighet i stedet. :) At jeg burde ha funnet ut av dette tidligere og på egenhånd? Altså, jeg er ganske god å lage mat da, og løp 3000-meteren på 11,30 min med influensa. Ok, nei, det går ikke an å lage en balanse her... :) MEN, da har jeg lært noe nytt denne gangen også. Jeg lurer bare på hvor mye lenger jeg skal være dum i det maritime samfunnet. Jeg er utrolig glad jeg ikke kjøpte speedbåt. :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.