Jump to content

Tips ang. valg av nyttig ekstrautstyr på ny båt?


sap_2000

Recommended Posts

Hei :flag:

 

Jeg hjelper en bekjent med råd innen båt og valg av utstyr. I dag var vi å signerte kontrakt på en Windy for levering April 2006.

Jeg blir en slags "caretaker" og vil ta meg av alt av vedlikehold, vanlige servicer, opplag, konservering og vårpuss. Jeg er også så heldig at jeg får disponere båten når den ikke er i bruk :cool: En avtale vi har hatt på tidligere båter de siste årene..

 

Det meste av det vanlige utstyret er allerede valgt ut i fra Windy sine lister, men jeg trenger noen gode forslag på nyttige "duppeditter" som ikke er nevnt i listene og som er lette og glemme når velger utstyr.

 

Jeg har allerede kommet på etpar ting....

-Rorindikator

-Kjettingteller i cockpit for vinsj foran

-Trådløs fjernkontroll for aktervinsj

-Vindusspylere ??

-Små LCD paneler som viser spenning på forbruksbatteriene og startbatteriet, samt ampéremeter montert på teknisk tavle.

-Rødt kartlys

 

Gode råd og tips mottas med stor takk!!

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Som Windy-eier lurer jeg jo litt på hva slags Windy kompisen din har bestilt? Behovet for utstyr er jo i stor grad avhengig av hvilken båt det er. Og utvalget strekker seg jo fra 25 til 58 fot, da :wink: , i tillegg til Oceancraft-båtene. Det tilleggsutstyret du vurderer tyder jo på at båten ikke er av de minste?

 

Jeg antar pengeboken ikke er ubegrenset, så jeg tillater meg noen kommentarer:

 

-Rorindikator Bortkastede penger

-Kjettingteller i cockpit for vinsj foran Kjekt å ha, mn koster vel skjorta. En sprayboks med maling og merker hver 10m gjør samme nytten

-Trådløs fjernkontroll for aktervinsj Veldig nyttig, men mente at Engbo (som vel er mest aktuell) leverer det som standard?

-Vindusspylere ?? Joda, har det selv, men dette er puslete greier siden Windy's modeller spruter fra dyser nedenfor vinduene. Er det snakk om noe mindre enn 32 Scirocco ville jeg droppet det.

-Små LCD paneler som viser spenning på forbruksbatteriene og startbatteriet, samt ampéremeter montert på teknisk tavle. Windy-båtene har jo en fin elektrisk tavle som bl.a. viser spenningen på forbruksbanken. Det holder vel. Og "std. Windypatent" er jo at startbatteriet aldri brukes (en starter fra forbruksbanken) med mindre en kopler inn nødstart. Så jeg ville droppet dette.

-Rødt kartlys Joda, greit og ha og koster vel ikke mye (men kan nok ettermonteres for en brøkdel). Behov avhenger jo også av bnruksområde for båten.

 

Andre ting som du sikkert har tenkt på (noe av dette er std på de større båtene) og kan vurdere - avhengig av båtstørrelsen:

- Septik - nødvendig

- Trimflaps m/indikator - nødvendig

- Radio/CD (kjøp DAB)

- varmeapp/defroster - er båten stor nok, sjekk mulighet for utblåsning andre steder enn i cockpit og salong (dvs. i sovekabiner)

- Blått skrog (og da hvitt bunnstoff)

- Logg/dybdemåler

- Kartplotter

- Lyskaster

- Havnepresenning

- Trekk til kalesje targabøyle (helt nødvendig hvis targa)

- Batterilader, inverter

- Strømkabel til landstrøm med kontakt (utrolig nok ikke standard)

- Drenering i isolert kjøleboks (denne har ikke kjøing, men kan fylles opp med is)

- Vannavstøtende høyttalere i cockpit (til radio/CD)

- VHF

- Baugpropell

- Hekktruster hvis singelinstallasjon

- Teak rundt omkring er jo kjekt, da. Kan også fås på dollbordene

- Er det Scirocco eller større ville jeg forsøkt å få gass i stedet for Wallas kokeplater (jeg tror Windy er på glid). Du kan også få 230V komfyrtopp og generator (men det blir dyre middager :wink: )

- Sjekk om du er fornøyd med belysningen under dekk

- El-toa er jo veldig greit, men Windy's løsning støyer noe infernalsk

- En godt bevart hemmelighet er Windy servise (har ikke sett det)

- Kalesjen får du i blått eller hvitt

 

En del av ustyret kan med fordel ettermontres - masse penger å spare.

 

Et godt råd - avtal besøk hos fabrikken, sett dere ned med en kyndig person, og be om tips og råd. Samtidig sjekker dere at alle endringsordrer de har notert er 100% i samvsar med bestillingen.

 

Lykke til med ny båt - når den tid kommer (ikke minst til deg som får låne, men slipper å betale :smiley: )

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

- Blått skrog (og da hvitt bunnstoff)

<{POST_SNAPBACK}>

Stort sett enig med KOB her. Også lurer jo jeg også på hva slags Windy det er snakk om :yesnod:

 

Her diskuterer vi smak og behag - og blått skrog er etter min mening på vei ut. Stadig flere produsenter fremhever nå hvite skrog i sin markedsføring. Sterk trend dette her etter min mening - og personlig er jeg glad i hvite båter. (har det selv :wink: )

 

Jeg ville lagt til radar i tillegg til plotter. Jeg trodde før det bare var "kjekt å ha" - men nå som jeg har det i båten kan jeg ikke tenkte meg å ikke ha det. Kjøp Simrad CX 44 - da kan du kjøre splittet skjerm med kart og radar ved siden av hverandre. Helt fantastisk! Radarpakka koster rundt 20.000 ekstra.

Link to post
Share on other sites

- og blått skrog er etter min mening på vei ut. Stadig flere produsenter fremhever nå hvite skrog i sin markedsføring. Sterk trend dette her etter min mening - og personlig er jeg glad i hvite båter. a.

<{POST_SNAPBACK}>

Har observert trenden, men om den er sååå tydelig vet jeg ikke. Ser den tydeligst hos produsenter som det kan synes har problemer med kvaliteten/holdbarheten på blå gelcoat og/eller har en kostbar produksjonsmetode. Disse vil helst slippe å levere blått skrog. Du finner ikke mange Windy'er uten blått skrog ennå, men en og annen W32 Scirocco er det, i brosjyren en hvit W37 med svensk flagg. Den nyeste serien ser du oftere i hvitt, dvs. 34 Khamsin og den nye 32 Grand Tornado. Tildels også 28 Ghibli. Jeg synes personlig at denne serien gjør seg bedre i hvitt, mens den "gamle" (32, 37, 40 og 43) gjør seg best i blått. Windy's blåe skrog har forøvrig relativt store hvite felter.

 

Men det er klart - blått skrog falmer raskere, krever mer for å holdes pent, og noen kroner 2. hvert år for i fikse riper og skader (som jo synes ganske så godt da).

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Takker for ditt svar og tilbakemeldinger KOB :yesnod: Jeg håpet at du ville svare siden du nylig var gjennom samme mølla med Hannah III. (fin web-side foresten :flag: )

 

Båten er en 35 Khamsin (blir en fot lenger som 2006 mod og får større badeplattform, samt at akterspeilet under badeplattformen blir trukket bakover for og gi bedre bæring for den ekstra vekten av 2x D6)

 

Jeg tar og lister opp ekstrautstyret vi har bestemt oss for allerede for å gi deg et overblikk:

Plotter blir nok installert etter levering for spare litt penger.

 

Båten er valgt med hvitt skrog og 2x D6 350. Valget falt på hvitt skrog delvis for at vi synes Khamsinen kler det best, samt at det er lettere og holde pent og at riper ikke synes så godt (ikke at det skal bli så mange av de... :wink: )

 

-Bunnstoff/ primer

-Ankervinsj bak - foran er standard

-Ekstra forbruksbatteri

-Baugprop 4 hk

-Defroster (Båten blir også mye brukt selv om været ikke er helt på topp. Tenker mest på dugg her...)

-Havnepressenning

-Dieselvarmer

-Stereo (DAB er notert) Kan du fortelle litt om fordelene med DAB?

-Rorindikator - fant det nyttig på forrige båten, og prisen var ikke så ille heller....

-Septiktank (har de mulighet for tømming fra dekk?)

-Simrad logg/ ekkolodd (liker og ha det separat, så plotteren kan vise mest mulig kart)

-Trimplan/ indikator

-Teak i cocpit og badeplattform

-Muligens skinn i salong inne fremfor beige stoff mtp. faren for søling av mor og far så vel som unger... :cryin: Hva har du i Hannah III?

 

 

Ang. aktervinsjen så har du helt sikkert rett i at den kommer med tr. løs fjernkontroll. Kjekt å kunne følge med litt bak når dreggen kommer opp.

 

Det med vindusspylerene var interesant... Mao så hvis du spyler når kalesjen er pakket bort, så får du en god selv også?? Andre svakheter med systemet? Hvor er tanken plassert, og går det greit å få drenert systemet mtp på frost under vinterlagring?

 

Lyskaster hadde vært utrolig kjekt å ha, men tror neppe det hadde blitt noe pent siden det ikke er noen targabøyle å montere den på.

Har også tenkt litt på TV antenne nå som man får LCD TV'er som tar så liten plass, men har vel egentlig funnet ut at det må utgå av samme grunn som lyskasteren.... :sad:

 

220V landstrøm med lader er standard. Inverter er notert. Skal sjekke om det er med i landstrømpakken som standard... Bra tips det med strømkabelen... Jeg tok det også helt for gitt at det var standard :sad:

 

Tror vi dropper VHF'en pga manglene plass i dashen. Har en nyere bærbar en som kommer til å ligge fast i båten.

 

Isboksen i cockpiten på den som var utstilt la jeg merke til at hadde drenering. Får inderlig håpe det har blitt standard nå....

 

Det med kokeplatene var et utrolig godt tips! Takker!! Har stort sett erfaring fra gass og sprit, og det fungerer jo alltid bra. Hva er problemet med diesel kokeapparatet? Tregt varm?

Generatoren er droppet... Den er jo svinedyr, tar mye plass i motorommet (jeg som tar sevicer :wink: ), en ekstra ting som må serves/ konserveres. Skjønner godt at de som har større båter, evt. har båten i varmere strøk med aircondition trenger generator. Satser i steden på god batterikapasitet, batteriladeren og et godt ladesystem. Hva synes du om ladingen i Hannah III?

Belysning under dekk er også notert og skal sjekkes opp!

 

Manuelt toa er valgt mtp støy (eller snarere fraværet av støy) Det enkle er ofte det beste? :rolleyes:

 

Igjen... tusen takk for dine innspill. Det er så mange av disse små tingene som er så lett og overse når man kikker på utstillings båter. Slike ting som at spylerene spyler oppover vinduene, ikke drenering i isboks, belysning osv har ingen av oss tenkt på de gangene vi har sett på båt...

 

Dette er en båt som vil bli brukt relativt mye. Gjetter på 250-350 t/år med mange overnattinger både i ferier/ helger som vel som ukedager når man kjører inn om morgenen for å gå på jobb. Er da spessielt interessert i tips som angår bokomfort, strøm/ lading, varmtvann. etc.

 

Med tanke på bruksmønsteret prøvde jeg og styre han litt mer mot 32 Scirocco eller 37 G Mistral, men han har hatt Khamsinen som drømmebåt i flere år, så det var nytteløst... :smiley:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Er enig med dere begge to ang. hvitt vs blått skrog.

Når det gjelder Windy mener jeg også at 32S (blir 33' neste år), 37GM, 40B og 43T kler blå stripe fremfor helhvitt skrog, mens 28G, 32GT, 34/35K samt de nye gigaWindyene er best i hvitt.

 

Ta for eks Princess V42. Den går stort sett med blått skrog, men så dere den på messen i år med hvitt?? IMO mye mer ren og classy. rett og slett nydelig var den :smash: Selgeren mente også han så en klar trend mot hvitt skrog.

 

Flybridgebåter synes jeg stort sett gjør seg best med hvitt....

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

35 Khamsin med 2xD6-350 blir jo helt rått. Langt opp mot 50 knop? Windy 37 (som er større og tyngre) gjør jo knapt 40knop med 2xD4-260 og 41knop med 2xKad300. Windy bygger jo om flere av modellene for å håndtere D6, så de fleste fra 32 øker nok en fot.

 

Med så flott båt skjønner jeg jo at utstyrslisten blir lang, Samtidig er det ting som uten targabøyle ikke blir så aktuelt. Så jeg skal forsøke å utdype litt:

 

Vet ikke hvor opptatt kompisen din er av å spare penger, men jeg ettermonterte baugpropell (rør og ledningsopplegg forhåndslagt), kartplotter, VHF og vinsj akter. På dette sparte jeg (ja sparte) 55.000. Hadde jeg ikke hatt VHFen fra før ville besparelsen sammenholdt med fabrikkjøp/montering blitt enda større. I tillegg fikk jeg 7hk baugpropell i stedet for 4hk, som er i minste laget for W37 (selv om fabrikken nekter for det) når det blåser en del. Og det er jo da en virkelig trenger baugpropell. Dessuten har den lik virkningsgrad begge veier pga. kontraroterende propellere. På Kamsin er vel 4hk greit. Skal du ettermontere vinsj akter e.l. så husk å varsle Windy, så monterer de trolig varmtvannstanken et annet sted enn std., slik at båten ikke blir skjev.

 

Stoffer etc. Vi tok standard hvit/grå skai ute etter ordre fra admiralinnen. I etttertid kunne jeg vel tenkt meg blå alcantara (eller hva det nå heter) som vi hadde på Hannah II. Men det koster jo også, og et sted stopper det. Men admiralinnen holder fast på at valget var riktig - mye lettere å holde rent og pent (og det er jo sant). Under dekk valgte vi standard blått trekk (med litt gult i) i sofa. Mest fordi dette ser ut til å være veldig kurant ved vidersalg, og så var ikke alternativene noe penere, syntes vi. Skinn hadde jo vært flott og lett å holde rent, men koster for mye for oss. I lugarene valgte vi gyldne farger på madrasstrekk osv.

 

DAB radio kan du lese om her. Det skal også være en god del på nrk.no, men de sidene virker ikke akkurat nå. DAB er fremtidens radio uten sus og forstyrrelser, og perfekt mottaking. Dessuten mange tilleggsfasiliteter som kommer etter hvert. Du kan "spole" i programmene osv. Dekningen er god langs hovedveiene (ikke så nyttig i båt) og i hele Oslofjorden og deler av sørlandskysten. Du får alle NRK-kanalene, P4 osv. samt kontinuerlig værmelding for småbåt-brukere. Har du ikke DAB-dekning kopler radioen aut. over til FM. Dette bør ikke koste noe mer enn en vanlig radio/cd hvis du pusher litt. Utsalgsprisene er i hvert fall ikke vesensforskjellige hvis du sammenligner kvalitetsradioer. Blaupunkt har et par fine modeller. Også JVC (se annonse på siste side i siste Båtliv).

 

Vindusspylere - hadde de bare vært så vel at du fikk spruten over vinduskarmen :wink: . Problemet er snarere at det ser ut som om spyleren har fått prostata (no offense). Her trengs mer guffe. I det hele tatt kan vindusvisker-opplegget til Windy forbedres. De brude ha brukt kraftigere viskere med parallellarmer og spyler midt på pusserbladet. Hvor vannet kommer fra? Tja, si det. har aldri fylt noen tank. så det kommer fra vanntaken til båten.

 

Toalett - "det enkleste er ofte det beste" - joda, men jeg holder en knapp på elektrisk. Men Windy burde byttet patent. Nå leverer de konverteringskit, dvs. driftssikre stående pumper, men veldig støyende. Sånn badet er støpt er det vansklig å montere et annet toalett, men jeg skal forske på det. Hadde de valgt en annen patent med liggende pumpe hadde det vært tilnærmet lydløst, og en kunne fått et toalett med ren sokkel.

 

Lys under dekk. Jeg går mot 50, og synes ikke lyset generelt er hva det var i "gamle dager". Men - vi savner dimming av innvendig belysning for å kunne skape kosestemning, generelt fler lyspunkter, og noen leselamper der du naturlig vil kveile deg opp i sofaen. Joda - vi sitter mest ute, og med kalesjen over når det begynner å bli fuktig. Men det er faktisk ganske deilig å forlate "teltet" om kvelden og gå ned i en tørr og varm lugar.

 

Inverter var det en tabbe at vi glemte, så nå ettermonterer vi. Men du får jo kombinerte inverter/ladere, og jeg vil tro en får en bedre løsning ved å montere dette originalt. Det med generator og 230V i byssa var nå mer en spøk, da, men Windy ahr levert en W37 nå med dette + stekovn på gass.

 

Wallas på diesel er helt supert, bare du har nok spenning så du får start. Men det er jo ikke 230V eller gass, da, så det tar tid. Dessuten koster stekovn skjorta, og den er veldig liten. Og du må sage istykker byssa. Så derfor finner du knapt Windyer med annet enn Wallas kokeplater. Men vi lever med det - kokkeleringen vår ombord er ikke så avansert, i hvert fall ikke ennå.

 

Septiken har som standard utsug på dekk.

 

Ekstra forbruksbatteri er nok lurt, vurderer selv det. Ladingen har vært helt fin. Har aldri hatt problemer, i motsetning til på Hannah II hvor det kunne være for lite til å starte Wallasen etter en natt i uthavn. Tror det skyldtes at batteriene var dårlige, for 2 av dem måtte skiftes da båten skulle selges.

 

Simrad plotter (CX 44 antar jeg) er bra, og går fint sammen med IS 15 (én kabel) - da får du fart gjennom vann opp på plotteren sammen med GPS-fart og relevant info fra plotteren inn på loggen. Og nye Max-kart. Og radar siden om du vil. Vil du leke deg hjemme med planlegging av ruter osv. kan du kjøpe C-map PC Planner til PCen (ca. 1.500 m/kortleser). På CXen hevder de at sw nå skal være på plass slik at du kan utveksle data mellom PC og plotter med en brikke kartbrikken. men jeg ville også sett på Raymarine (trodde Windy nå hadde gjort avtale med dem?). Du får jo inn en E120 (tror jeg) - det ville stått i stil med båten :wink: Og der kan du jo få opp elektroniske motorinstrumenter, forbruksmåling, kamera og tom. se DVD-film....... Er ikke så sikker på at det er dyrere enn Simrad, selv om de har satt ned prisene mye.

 

Og så kan du jo fylle på emd Simrad AP16 autopilot med joystick, og ...... Men brakett for påhenger samt snap daviter til gummibåt blir vel feil på Khamsin :smiley:

 

Men - ta en tur til fabrikken og få en skikkelig gjennomgang. De har nok også andre ting "på lager". Og om ikke annet så er et hyggelig, interessant, nyttig, og dere blir sikre på at leveransen er riktig. og så serverer de god lunsj :wink:

 

Igjen - lykke til med en fantastisk båt. :sailing:

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

:confused:

Det med vindusspylerene var interesant... Mao så hvis du spyler når kalesjen er pakket bort, så får du en god selv også?? Andre svakheter med systemet? Hvor er tanken plassert, og går det greit å få drenert systemet mtp på frost under vinterlagring?

 

 

Tror vi dropper VHF'en pga manglene plass i dashen. Har en nyere bærbar en som kommer til å ligge fast i båten.

 

Med tanke på bruksmønsteret prøvde jeg og styre han litt mer mot 32 Scirocco eller 37 G Mistral, men han har hatt Khamsinen som drømmebåt i flere år, så det var nytteløst... :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Hm - kutte ut VHF - det ville ikke jeg gjort. Bærbar VHF egner seg godt p korte avstander - men sikkerhet gir den ikke mye av. Sjekk ut Simradene der bare "røret" monteres synlig (RS 82/RS87). Jeg har en slik en i min Nidelv 300 - og alt er usynlig, og røret er montert ved siden av førersetet. Skjemmer overhode ikke.

 

Vedr. 32Scirocco - den blir 33 snart - kommer da med helt nytt skrog. Også ryktes det at D6 350 kommer til å bli D6 370 - da blir det trøkk også med 1 motor

 

Vindusspylere - hadde de bare vært så vel at du fikk spruten over vinduskarmen  :wink: . Problemet er snarere at det ser ut som om spyleren har fått prostata (no offense). Her trengs mer guffe. I det hele tatt kan vindusvisker-opplegget til Windy forbedres. De brude ha brukt kraftigere viskere med parallellarmer og spyler midt på pusserbladet. Hvor vannet kommer fra? Tja, si det. har aldri fylt noen tank. så det kommer fra vanntaken til båten.

 

Simrad plotter (CX 44 antar jeg) er bra, og går fint sammen med IS 15 (én kabel) - da får du fart gjennom vann opp på plotteren sammen med GPS-fart og relevant info fra plotteren inn på loggen. Og nye Max-kart. Og radar siden om du vil. Vil du leke deg hjemme med planlegging av ruter osv. kan du kjøpe C-map PC Planner til PCen (ca. 1.500 m/kortleser). På CXen hevder de at sw nå skal være på plass slik at du kan utveksle data mellom PC og plotter med en brikke kartbrikken.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har samme opplegg for vindusspyler på båten min, men jeg har egen tank med vindusspylervæske - rundt 3 liters tank. Må stille strålen veldig høyt for å treffe vinduene i fart - men prostata har den ikke :wink: Kan være at du kan sette inn kraftigere pumpe KOB.

 

PC Planneren til C-map er ikke klar ennå for MAX kartene. Det jobbes visstnok med saken. Softwaren i CX 44 har en meny som heter dataoverføring fra brikke eller noe sånt - så det er nok noe på gang.

 

Lekker båt dette her. Må gå noe vakent med 2xD6 350. Aksellerasjonen blir nok bra ja. For meg med små unger m.m. gleder jeg meg til nye 33 Scirocco - men kona sa her om dagen at om vi skal bytte kan vi jo like gjerne gå opp til 37GM :eek: Hva skal man si da :confused: Ja takk - og løp og kjøp?

(PS Windy har kjørt 37GM med 2xD4 260 - og den toppet 40,5 knop sa de - holder for meg :wink: )

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vedr. 32Scirocco - den blir 33 snart - kommer da med helt nytt skrog. Også ryktes det at D6 350 kommer til å bli D6 370 - da blir det trøkk også med 1 motor

 

PC Planneren til C-map er ikke klar ennå for MAX kartene. Det jobbes visstnok med saken. Softwaren i CX 44 har en meny som heter dataoverføring fra brikke eller noe sånt - så det er nok noe på gang.

 

(PS Windy har kjørt 37GM med 2xD4 260 - og den toppet 40,5 knop sa de - holder for meg :wink: )

<{POST_SNAPBACK}>

Ryktene forteller også at den kommer en D4-225, det skal visst være ganske sikkert. Og da skulle man jo tro at D4-260 også får noen HK ekstra. Da er den fort på KAD300-nivå (272 på propellen) men med bedre dreiemoment. Da slår den nok 2xKAD300 i W37, som nå gjør 41knop. Men de offisielle testene med 2XD4-260 viser 39,4knop (eller kanskje det var 39,6 - jeg har testene hjemme og ikke tilgjengelig nå). Men Windy skryter vel litt, da :wink:

 

Når jeg trodde CX44 hadde sw klar, så var det fordi jeg på et PC Planner forum leste at CP33 (eller var det 32?) nå hadde tilgjengelig oppgradert sw for kommunikasjon med PC planner. Regnet da med at CX også hadde det. Men - mye godt kan sies om Simrad, men kjappe i vendingen er de ikke....

 

Det menypunktet du sikter til tror jeg er noe annet, antakelig det som alltid har vært der? Brukes til å ta backup av wps, ruter og sporlogger til en egen databrikke som Simrad leverer (var tidligere standard levert sammen med plotteren). Også kjekk å bruke hvis en bytter båt og/eller plotter, så kan en få med seg alt til den nye plotteren (og da ikke være henvist til å måtte kjøpe PCplanner og gå den veien - når sw er klar). Og så kan man jo lure på hvorfor ikke dataformatet på denne brikken kunne være det samme som PC Planner krever?

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for et godt og informativ svar KOB! Vi setter begge to stor pris på at du tar deg tid :smash:

 

Vet ikke hvor opptatt kompisen din er av å spare penger, men jeg ettermonterte baugpropell (rør og ledningsopplegg forhåndslagt), kartplotter, VHF og vinsj akter. På dette sparte jeg (ja sparte) 55.000.

Ser veldig godt det poenget! Jeg er for den løsningen du gjorde, mens innkjøpsjefen holder en knapp på å få det meste montert på fabrikk. Han tenker da mest ang. evt reklamasjoner o.l., og vil i størst mulig grad ha ett firma og forholde seg til så ikke ansvaret blir kastet frem og tilbake. Ser det poenget også, men det må vurderes opp i mot hva du betaler for det...

 

Stoffer etc. Vi tok standard hvit/grå skai ute etter ordre fra admiralinnen. I etttertid kunne jeg vel tenkt meg blå alcantara (eller hva det nå heter) som vi hadde på Hannah II. Men det koster jo også, og et sted stopper det. Men admiralinnen holder fast på at valget var riktig - mye lettere å holde rent og pent (og det er jo sant). Under dekk valgte vi standard blått trekk (med litt gult i) i sofa. Mest fordi dette ser ut til å være veldig kurant ved vidersalg, og så var ikke alternativene noe penere, syntes vi. Skinn hadde jo vært flott og lett å holde rent, men koster for mye for oss.

Tenker du på blå sunbrella? Vi har også valgt hvit skai ute av samme grunner som admiralinnen. Hører at sunbrellaen er veldig sårbar for solkrem, skitne hender og søling generelt...

Inne vurderes skinn av samme grunn som ovenfor. Iflg. listen koster det 14.240,- +mva ekstra. Skal høre om alcantara som ikke er så kalt og sterilt er mulig å få.

 

Lys under dekk. Jeg går mot 50, og synes ikke lyset generelt er hva det var i "gamle dager". Men - vi savner dimming av innvendig belysning for å kunne skape kosestemning, generelt fler lyspunkter, og noen leselamper der du naturlig vil kveile deg opp i sofaen. Joda - vi sitter mest ute, og med kalesjen over når det begynner å bli fuktig. Men det er faktisk ganske deilig å forlate "teltet" om kvelden og gå ned i en tørr og varm lugar.

Dette ver et veldig godt poeng! Belysning med dimmere er notert opp på listen. Det fikk oss også til å tenke på leselysene i stikkabinen.. På den båten vi så på var leselysene montert på akterveggen så meningen var å ligge med føttene forover. Vi tror dette kan gi litt klaustrofobiske følelser da takhøyden i den bakerste 2/3 av kabinen over sengen bare er ca. 60 cm. Vi skal se på mulighetene for å gjøre om på dette..

 

Hører også at det er mulig å få indirekte dørkbelysning i utecockpiten. Med teakdekket vil jo det gi et varmt og koselig lys på kveldene.

 

inverter er herved notert på listen, og alternativer til diesel-Wallasen skal sjekkes opp.

 

Simrad plotter (CX 44 antar jeg) er bra, og går fint sammen med IS 15 (én kabel) - da får du fart gjennom vann opp på plotteren sammen med GPS-fart og relevant info fra plotteren inn på loggen. Og nye Max-kart. Og radar siden om du vil. Vil du leke deg hjemme med planlegging av ruter osv. kan du kjøpe C-map PC Planner til PCen (ca. 1.500 m/kortleser). På CXen hevder de at sw nå skal være på plass slik at du kan utveksle data mellom PC og plotter med en brikke kartbrikken. men jeg ville også sett på Raymarine (trodde Windy nå hadde gjort avtale med dem?). Du får jo inn en E120 (tror jeg) - det ville stått i stil med båten  Og der kan du jo få opp elektroniske motorinstrumenter, forbruksmåling, kamera og tom. se DVD-film....... Er ikke så sikker på at det er dyrere enn Simrad, selv om de har satt ned prisene mye.

Dette med plotter må vi studere nøye. Ingen av oss har hatt det før på tidligere båter, så der er vi blanke. Har brukt båtsport/ kystkart i kombinasjon med håndholdt GPS fem til nå. Heligvis har vi god tid til å orientere oss siden ingenting må bestemmes før til høsten.. Hører mye bra om Simrad og Raymarine....

 

Men - ta en tur til fabrikken og få en skikkelig gjennomgang. De har nok også andre ting "på lager". Og om ikke annet så er et hyggelig, interessant, nyttig, og dere blir sikre på at leveransen er riktig. og så serverer de god lunsj

Det skal vi gjøre! Tenker en tur til høsten i begynnelsen av produksjonen for å gå gjennom endringer etc., og en tur rundt juletider når den er 80-90% ferdig....

 

Igjen - lykke til med en fantastisk båt.

Tusen takk! Dine mange gode råd er notert ned.

Igjen... tusen takk for hjelpen :flag:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hei KOB. Jeg er innkjøpssjefen av den nye Khamsin. Vår gamle båt ble solgt ifjor; en Fjord Terne 28. Den ble kjøpt ny i 2000. Dengang var kjøpet mer impulspreget enn dette vi nå er i ferd med å foreta oss. Er veldig takknemmelig for dine råd. Så på hjemmesiden og så at jeg tidligere har delt samme profesjon som deg; jeg arbeidet tidligere i revisjon i Arthur Andersen & Co. Uansett, mange takk. :seeya:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ryktene forteller også at den kommer en D4-225, det skal visst være ganske sikkert. Og da skulle man jo tro at D4-260 også får noen HK ekstra. Da er den fort på KAD300-nivå (272 på propellen) men med bedre dreiemoment. Da slår den nok 2xKAD300 i W37, som nå gjør 41knop. Men de offisielle testene med 2XD4-260 viser 39,4knop (eller kanskje det var 39,6 - jeg har testene hjemme og ikke tilgjengelig nå). Men Windy skryter vel litt, da  :wink:

 

Når jeg trodde CX44 hadde sw klar, så var det fordi jeg på et PC Planner forum leste at CP33 (eller var det 32?) nå hadde tilgjengelig oppgradert sw for kommunikasjon med PC planner. Regnet da med at CX også hadde det. Men - mye godt kan sies om Simrad, men kjappe i vendingen er de ikke....

 

Det menypunktet du sikter til tror jeg er noe annet, antakelig det som alltid har vært der? Brukes til å ta backup av wps, ruter og sporlogger til en egen databrikke som Simrad leverer (var tidligere standard levert sammen med plotteren). Også kjekk å bruke hvis en bytter båt og/eller plotter, så kan en få med seg alt til den nye plotteren (og da ikke være henvist til å måtte kjøpe PCplanner og gå den veien - når sw er klar). Og så kan man jo lure på hvorfor ikke dataformatet på denne brikken kunne være det samme som PC Planner krever?

<{POST_SNAPBACK}>

D4-225 er på vei, mangler vel en motor når de gamle nå går ut.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...