Jump to content

Yanmar 4JHE stramme V-reim for dynamo


Sanztra

Recommended Posts

Har prøvd å stramme V-reim (for dynamo og vannpumpe) på min Yanmar 4JHE, men føler at jeg ikke får strammet den nok eller at den etter litt kjøring ikke er like stram.

 

Jeg har prøvd med å løsne både mutter på dynamo og på justeringsarmen (mutter på festee til denne på motor) og uten å løsne på justeringsarmen,

 

Er det noen som har tips til hvordan jeg best mulig får til dette med to hender, skal ikke se bort i fra at den glipper litt tilbake mens jeg strammer mutter heller...

 

Tar i mot noen gultipsmed takk, sliter litt med lading under kjøring og derfor vil jeg prøve å stramme reima skikkelig (har akkurat byttet til ny reim i denne sammenheng).

 

Dynamo gir forøvrig 14,06V (målt på dynamo) på tomgang, er det ok eller for lavt (skal måle med litt høyere turtall senere i kveld)?

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Link to post

Jeg finner frem en lang solid latmannsarm (eller hvilken som helst annen grov stang)og benner dynamoen mot/fra motoren, og så strammer jeg til mutterne Da har jeg alltid fått det så stramt jeg ønsker. 14volt rett på dynamoen ved tomgang, høres greit ut. Du får komme med tilbakemelding ved fullt turtall, også hva du da måler rett på batteriene.

 

Lars H.

pt. Bohus Malmön

mitt webcam

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg har et slikt strammeverktøy til å sette på skralla

bilde

 

kjøpte det på BT en gang i tiden, og det fungerer faktisk veldig bra :smiley:

 

Jeg har for øvrig byttet ut den orginale Yanmar strammeskinna på dynamoen. Den var rett og slett for kort til at jeg fikk strammet reima skikkelig når den ble litt strekt. I tillegg har den alt for stort hull til festeskruen i blokka. Den slarken gjør det verre å holde reima stram mens man skrur fast.

 

 

Jeg opplever at ny reim på min 4LHA slites fort ned i starten. Må etterstrammes et par ganger etter kort tids gange. Når den har gått seg skikkelig til i sporene, så holder den i ca 50 timer før den må etterstrammes.

Har du Hitachi dynamoen?

I tilfelle tror jeg årsaken er delvis fordi den orginale reimskiva er litt vel simpel. Den består av to pressede tynnplateskiver som er skrudd sammen. De danner ikke rette flanker eller en ideell vinkel i reimsporet. Jeg dreiet meg derfor ei ny skive med mer riktig spor. Jeg laget den også med litt mindre diameter slik at dynamoen lader bedre på tomgang. En annen årsak kan være at reimskivene ikke flukter. Så vidt jeg husker oppdaget det hos meg og rettet på det.

 

Orginalt er ikke alltid perfekt, det inngås nok noen kompromisser under designfasen :wink:

Link to post

Problemet mitt er om viftereima ikke er helt stram, subber den borti lokket pumpehuset. Da slites reima utenifra :thumbsdown:

Har ikke tatt jobben med modifisering enda, men helt klart at ikke alt alltid er perfekt originalt !

Hvis du liker litt "gjør det selv" prosjekter som jeg gjør kan du jo lage deg et strammehjul som presser reima vekk fra pumpehuset. Denne trinsa kan du montere i med skruene til pumpehuset og kan være en flat trinse (uten styring) som truster reima vekk. Da vil du oppnå en dobbelt bonus ved at reima vil ligge an på en større omkrets av reimskivene og dermed gripe bedre :thumbsup:

Link to post

Latmansarm gjorde susen, og som Lars sier så er ok ikke det et problem for våre "gamle" motorer :wink:

 

Men det viser seg at problemet ikke bare ligger i slakk reim, men også at dynamo ikke greier (eller skjønner) at den skal pøse på med strøm til batteriene.

 

Ved å koble til 30A Ladac lader så er det 14,4V med en gang og 33A som pøses på, starter vi motor og kjører på noen hundre rpm over tomgang så måler vi kun 13,8V og 13A på batteriene. Så det blir nok ny dynamo (er allerede demontert og ligger i bilen).

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Link to post

Sanztra, hvis du har intern laderegulator i dynamoen, kan det være den som ikke gjør helt det den skal. Som flere andre her på BP har jeg montert separat laderegulator. Denne har en sensor som sjekker spenningen direkte på batteriene og regulerer feltstrømmen (magnetiseringsstrømmen) i dynamoen slik at dynamoen tvinges til å gjøre det den er der for, nemlig å lade batteriene best og raskest mulig. Du finner flere tråder om slike løsninger her på forumet, bl.a denne:

https://baatplassen.no/i/topic/111206-yanmar-4jh-hte-ladespenning-opp-mot-147-v/?hl=pdar#entry1615710

 

Jeg kjøpte Sterling PDAR for 7-8 år siden og både jeg og batteribankene ombord fikk en helt ny "hverdag". ;-)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...