Jump to content

Prisoverslag på overhaling av dieselmotor

sealines34

Recommended Posts

Jeg har en Mercruiser 4.2 D-tronic 250, som må ut og overhales.

Det er selvfølgelig vanskelig å prise en sånn jobb på forhånd, men er det noen som

har gjordt tilsvarende, delvis overhaling - full overhaling, eventuelt tilsvarende jobb

på andre motormerker, 6 sylinder diesel rekkemotor.

Ut og innmontering gjør jeg selv

Redigert av sealines34 (see edit history)

Skal igang med samme operasjon, dvs. utmontering og demontering gjorde jeg allerede for noen år siden.

Motoren, en 1998 D-tronic 250, ligger pent og pyntelig i sine enkelte komponenter og venter på å bli montert sammen, etter grundig sjekk og måling av de enkelte komponenter.

Bare tomme blokka henger på Biltema stativet, hjulpet av noen egenkomponerte vinkeljern.

Det som i utgangspunktet skjedde var jo at veiva knakk foran på motoren, men det er jo omtalt i egen tråd fra 2006.

Så tiden har løpt fra meg...

Skal man ha proffe folk til å gjøre dette så koster det. Det er ikke den aller hurtigste motortypen å jobbe med.

Min ble også jobbet på av "proffe" folk en gang i tiden, men det forhindret ikke motorhavari grunnet slurv...

I ettertid har jeg fundert på om motorstativet burde ha vært festet på siden av blokka istedenfor i enden.

Tror nok det er mye bedre ja, så det blir nok første skritt og prøve det.

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg har overhalt en del bilmotorer i min tid. Jeg synes ut- og innmontering er den verste jobben. Når motoren først ligger klar på benken synes jeg overhaling er bare morsomt dersom en har nok tid og en egnet plass å stå. Og jeg er ingen mekaniker, men 100% selvlært. Og i dag har en jo som regel råd til å investere litt i verktøy............

Første skritt bør være å få tak i en god verkstedmanual. Og så har en jo forumet som kan konsulteres fortløpende. Avhengig av nødvendig omfang kan det av og til være nødvendig og hensikstmessig å sette bort noe av arbeidet som for eksempel sylinderboring og tilpassing av nye stempler. Når det gjelder båtmotorer bør jo vinterhalvåret være god tid for slikt.

Selv ville jeg aldri mer stole på en motor som er ferdig overhalt og sammensatt av andre. Første og siste gang jeg fikk motor overhalt på verksted var i 1970. Den havarerte noen dager etterpå......

Lykke til med selvgjort er velgjort!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...