sealines34 Startet 12.August.2014 Link til dette innlegget Startet 12.August.2014 (redigert) Jeg har en Mercruiser 4.2 D-tronic 250, som må ut og overhales. Det er selvfølgelig vanskelig å prise en sånn jobb på forhånd, men er det noen som har gjordt tilsvarende, delvis overhaling - full overhaling, eventuelt tilsvarende jobb på andre motormerker, 6 sylinder diesel rekkemotor. Ut og innmontering gjør jeg selv Redigert 12.August.2014 av sealines34 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 12.August.2014 Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 En kompis av meg fikk pris på 108.000kr Da ble alle foringer og stempler byttet. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.August.2014 Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 (redigert) Skal igang med samme operasjon, dvs. utmontering og demontering gjorde jeg allerede for noen år siden. Motoren, en 1998 D-tronic 250, ligger pent og pyntelig i sine enkelte komponenter og venter på å bli montert sammen, etter grundig sjekk og måling av de enkelte komponenter. Bare tomme blokka henger på Biltema stativet, hjulpet av noen egenkomponerte vinkeljern. Det som i utgangspunktet skjedde var jo at veiva knakk foran på motoren, men det er jo omtalt i egen tråd fra 2006. Så tiden har løpt fra meg... Skal man ha proffe folk til å gjøre dette så koster det. Det er ikke den aller hurtigste motortypen å jobbe med. Min ble også jobbet på av "proffe" folk en gang i tiden, men det forhindret ikke motorhavari grunnet slurv... I ettertid har jeg fundert på om motorstativet burde ha vært festet på siden av blokka istedenfor i enden. Tror nok det er mye bedre ja, så det blir nok første skritt og prøve det. Redigert 16.August.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
sealines34 Svart 18.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 Dersom man velger å gjøre jobben selv, hvordan er tilgangen på deler. Hvor får man kjøpt billigst og enklest? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 18.August.2014 Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 Jeg har overhalt en del bilmotorer i min tid. Jeg synes ut- og innmontering er den verste jobben. Når motoren først ligger klar på benken synes jeg overhaling er bare morsomt dersom en har nok tid og en egnet plass å stå. Og jeg er ingen mekaniker, men 100% selvlært. Og i dag har en jo som regel råd til å investere litt i verktøy............ Første skritt bør være å få tak i en god verkstedmanual. Og så har en jo forumet som kan konsulteres fortløpende. Avhengig av nødvendig omfang kan det av og til være nødvendig og hensikstmessig å sette bort noe av arbeidet som for eksempel sylinderboring og tilpassing av nye stempler. Når det gjelder båtmotorer bør jo vinterhalvåret være god tid for slikt. Selv ville jeg aldri mer stole på en motor som er ferdig overhalt og sammensatt av andre. Første og siste gang jeg fikk motor overhalt på verksted var i 1970. Den havarerte noen dager etterpå...... Lykke til med selvgjort er velgjort! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.