Jump to content

Ankervinsj akter - blytau eller kjetting ?

Downwind

Recommended Posts

Da har tiden kommet for å investere i ankervinsj akter. Jeg har siden båten var ny hatt en elektrisk ankervinsj med kjetting i baugen, og er veldig fornøyd med den når vi ligger på svai. I uthavner blir det nok flest ganger til at vi ligger med baugen mot land, og benytter da en ankerline og Bruceanker med 6 m kjetting fortom, og et NOA-stativ til å slå ut for lettere å kunne ankre opp, og ikke minst dra ankeret opp. I sommer sa ryggen klart i fra at dette ikke lenger er noen god metode for meg, og jeg ønsker derfor å montere en elektrisk ankervinsj akter. Spørsmålet er da om jeg skal kjøpe vinsj for kjetting eller for blytau. Kjetting har opplagt sine fordeler når det gjelder holdestyrke, men med 50 m 8 mm kjetting helt akter er dette en vesentlig vekt plassert på et lite egnet sted for en 35 fots seilbåt. Jeg tror også det kan være vanskelig å få plass til 50 m kjetting i det aktuelle området. Kortere kjetting er ikke aktuelt. Jeg har derfor vurdert en vinsj for blytau, og lurer på om det er noen som har erfaringer med dette. Takknemlig for synspunkter !

Kjetting er alltid best. Alt annet blir en avveining av fordeler og ulemper. Jeg vil f.eks ikke kunne tenke meg svært ankerutstyr i hekken da jeg mener båten overstiger størrelse for denne måten å fortøye på. Derimot hender det jeg bruker hovedanker lagt i bakken og tau fra hekken i land.

Når du ligger med hekkanker, baugen i land og vind fra siden blir ankeret belastet mer enn ved samme vindstryrke på svai...

Når man ligger på svai er det en viss sjanse for at ankeret får feste igjen før det skjer noen skade, dersom det løsner. Når man ligger mot land er det lite sannsynlig at det rekker å få feste igjen før man "går på".

Så _egentlitg_ burde man ha minst like veldimensjonert ankerutstyr akter som i baugen, men så lenge man er klar over begrensningene kan det fort gå bra med en lettere løsning også. Har 15kg anker, 8m kjetting og ankarolina på 38ft og det har jeg ennå til gode å oppleve at slipper. Henger dog på daumann om jeg er usikker.

Kjetting er alltid best? Jeg har Bruce med 50 m blytau bak, har hatt dette på de tre siste båtene, og vil velge det samme igjen. Har aldri sluppet, lett å holde rent, stille å slippe ut og ta opp, enkelt å snu dersom det ikke kommer riktig inn, enkelt å feste til kryssholt for å avlaste vinsj, og mindre slitasje på vinsj. Bruker daumann ved behov. Styrken på tauet er ikke noe spørsmål. Vinsjfestet gir seg lenge før tauet.

Ikke noe problem å få kjetting med frittfall!

Har hatt begge deler og kjetting fungerer absolutt mest problemfritt.

Fungerer ok med tau, men det krever at du kan ha god høyde fra vinsj og ned til kassa der tauet vinsjes inn. Ellers blir det fort problemer ved at tauet bygger seg opp til vinsjen eller tvinner seg når det skal ut. Kjetting får du aldri disse problemene med og du ligger også bedre på kjetting!

På hekkanker som ofte strammes godt opp ville jeg valgt blytau ettersom det strekker seg litt ved brå belastning og dermed er litt snillere mot ankerfestet.

Jeg synes det er helt omvendt.

Kjetting behøver man ikke stramme fordi vekten av kjettingspennet i seg selv fungerer som en "buffer" mot brå belastning. Ingenting er vel mykere mot ankerfestet enn vekten av kjettingen i vannet som fjærer etter belastningen. Strammer man kjettingen som tau har man misforstått kjettingens egenskaper.

Min erfaring er at man nesten ikke kan få kraftig nok ankerutstyr på en såpass stor seilbåt om man vil ligge med baug inn mot fjellet. På båten vår som er 38 fot hadde jeg først 6mm kjetting, og den var så lett at jeg stort sett måtte ha den helt stram. Byttet så til 8mm, og denne kan jeg gi ut en liten halvmeter på etter å ha trekt ankeret godt ned i bunnen. Det gir bedre vinkel mot bunnen. Forskjellen på de to kjettingene med samme 20 kg bruce oppleves vesentlig.Det som imidlertid er viktigst når man ligger med baugen mot fjellet, er å ikke velge for dype havner. Jeg har ute minst 4x dybden, og passer på at ikke ankeret ligger i utforbakken fra andre siden av bukta. Det brant jeg meg på ei gang. Da ble ankeret rykket opp i et vindkast. Jeg har aldri prøvd blytau, men vil anta at blytau er like godt som en lett kjetting på din båt, og dermed vil man ved å velge blytau måtte ankre i grunnere havner enn ved tyngre kjetting. Det er mange faktorer å ta hensyn til ved ankring mot svaberg, så man må bare prøve seg frem. Er det veldig grunt mister kjettingen mye av sin fordel, ettersom vinkelen ankeret får mot bunnen uansett blir bra ved å kaste langt nok ute. De forskjellige løsningene gir alle sine begrensninger, og for egen del legger vi oss longside eller på svai i skikkelig rufsevær. Har man bare grensen klar for ankerutrustningen man har valgt, så går det bra med ankorlina og 45 fot også. Ankring er imidlertid et vanskelig tema, både fordi bruk, båt, og ankerutrustning er veldig forskjellig. Det samme er naturen i Norge.

Fungerer ok med tau, men det krever at du kan ha god høyde fra vinsj og ned til kassa der tauet vinsjes inn. Ellers blir det fort problemer ved at tauet bygger seg opp til vinsjen eller tvinner seg når det skal ut. Kjetting får du aldri disse problemene med og du ligger også bedre på kjetting!

Å jo da, Det problemet kan en få med kjetting også. Jeg har kjetting (og kunne ikke tenkt meg noe annet), men den første installasjonen måtte jeg gi opp. Jeg hadde kjettingkasse med vinsjen montert oppå denne. Men høyden inne i kassen ble for lav slik at kjettingen bygget seg opp i en pyramide. Og når toppen nådde taket i kassen, la resten av kjettingen seg utenpå kassen. Så jeg fjernet helle kassen og monterte vinsjen slik at kjettingen gikk ned inne i båten der det var høyde i massevis. Jeg har hørt at problemet er mindre med syrefast (steindyr) kjetting, men det har jeg ingen erfaring med.

Når det gjelder frittfall med kjetting, vil jeg ikke anbefale det. Da risikerer en at 40 - 50 meter kjetting "rauser ut" før en vet ordet av det. Jeg har kontrollert utkjøring, men det tar lang tid. Skulle jeg kjøpt vinsj for kjetting nå, ville jeg valgt en vinsj med kontrollert hurtigutkjøring. Det fantes dessverre ikke da jeg kjøpte vinsjen min for "100 år" siden.

Og som Tilde sier, så fjærer kjetting helt ultimat etter min mening.

Lars H.

pt. Bohus Malmön

mitt webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Rustfri kjetting er glattere og bygger ikke pyramider like høye som dem galvanisert kjetting bygger. Rustfri kjetting kan dermed løse problemene enkelte har med kiling i winch pga for lav kjettingkasse.

Når det gjelder seilbåt på 35 fot skal man jo også være litt forsiktig med for mye vekt i akterskipet. Kan være lurt å simulere vekten for å se hva slags trim man får. Min 38 foter med 8mm kjetting,winch,og anker har fått en vekt på 100 kg permanent på hjørnet akter. Det er gjerne vekt og de kreftene en kraftig winch i akterspeilet kan påføre som gjør at båtene utrustes med små ankerwinsjer, og lette kjettinger. Har man vanntank og kjettingwinch forut, kan man imidlertid gjerne utruste med kraftigere ankerutstyr akter, og likevel oppnå god trim. Det finnes mange tabeller på ankere og kjettinger. Mitt inntrykk er at kjettingene akter på nyere seilbåter er for lette, og ankerene ofte for små. Det finnes ingen fasit på hva som faktisk er rett, men ettersom ankring ofte er et tema, kan mye tyde på at temaet er vanskelig, og erfaringene forskjellige. Det kan derfor være vanskelig å gi råd om ankerutrustning før man vet mer om båttype og bruk. Man kan feks. Se motorbåter ligge greit med blytau og et lite skålanker, og det skulle jo egentlig ikke vært mulig. Elegant ser det også ut med frittfall og fjernkontroll. Skulle gjerne hatt et like elegant og enkelt forhold til ankring, men det skjer noe når båtvekta og vindfanget øker....og ankeret ikke øker tilsvarende....Alle årene med 8 tonns båt og 6mm kjetting/15 kg bruce fikk meg til å tenke mye på hva jeg kunne gjøre bedre. Svaret har blitt oppgradering fra 15 til 20 kg bruce først, og deretterfra 6 til 8mm kjetting. For min del med sesong fra påske til november, og seilingsområde skagerak, var det nødvendig med tyngst mulig utstyr akter.

Hadde blytau i forrige båten i 3 år:

Fungerte stort sett greit, men opplevde til stadighet at tauet krøllet seg og jeg måtte ned i motorrommet og dra i tauet, det var stivt og krøllete(ja det ble lagt i såpevann på vinteren og var veldig bra første mnd). Hadde som noen nevner muligens litt kort fall, men dette skjedde 6 av 10 ganger...irriterende.

Men som sagt det fungerte helt greit da det først var ute.

Nå har jeg første året med kjetting, 60 meter.

Jeg vil nok ikke ha noe annet igjen om jeg kan velge .

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Takk for mange gode råd i innleggene over. Jeg tror jeg kommer til å gå for 8 mm kjetting og frittfallvinsj. Må måler litt på innvendige høyder for å se om jeg får tilstrekkelig fall på kjettingen slik at den ikke bygger "tårn" .

Mitt nåværende system med ankerline, kjettingfortom og Bruceanker har aldri sloppet før en kveld i sommer, da vi fikk en kraftig kveldsbyge på tvers med tre større motorbåter i lo som ble liggende på mitt anker. Når jeg nå ønsker å bytte dette er det som nevnt på grunn av en rygg som ikke liker tunge tak lenger.

Jeg tror jeg kommer til å gå for 8 mm kjetting og frittfallvinsj.

Veldig fornuftig etter mitt syn.

Noen vinsjer, som min Lofrans, kan bytte mellom frittfall og utkjøring - velger du en slik så kan du jo selv erfare hva du synes fungerer best for deg. Jeg har prøvd begge varianter, og foretrekker helt klart frittfall.

Redigert av Ronald (see edit history)

Vil bare tipse om en elegant løsning Hallberg Rassy har. De har hekkanker som med ankervinsj, men bruker ankerline og den elektriske genoa vinsjen til å dra opp ankeret. Stort og godt nok anker sikrer nødvendig feste.

Oppgardering til el genoa vinsj koster nok mindre enn en vinsj, kjetting og anker.

Går man feks for et 15kg Rocna på båten din tror jeg aldri du vil oppleve at det slipper.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Hvis du får til en 8mm frittfall kjettingwinch på en 35 fots seilbåt, så får du ei veldig god løsning. Frittfall er bra fordi du da kan styre båten fritt på vei innover, uten å bli holdt igjen av ankeret som ikke kjører fort nok ut. Selv har jeg utkjøring akter, og det kan være krevende mot slutten. Man lærer seg imidlertid en teknikk, og det går bra det også. Styr bare unna winchene til Anchorlift, for de har jeg erfart at enten korroderer i stykker på noen få år, eller havarerer i gearet. 2 stykk på 10 år har jeg hatt av dem, og andre jeg kjenner har samme erfaringen. Mulig de nyere Anchorlift winsjene er bra på lettere båter, men da jeg fikk et vindkast på 12ms på skrå inn i hekken som rykket opp ankeret mitt, og det satte seg igjen etter 3-4 meter, var det slutt på den winchen. (Barracuda 900w). Etter det slo sikringen stadig ut, og den ulte som en ulv. Bestilte ny quick winch på 1000w etter det, og må si jeg ble overrasket da den var omtrent dobbelt så kraftig/ tung som Anchorlift winsjen. Anchorliften veide ca. 8 kg, og quick winchen ca. 14 kg. Engbo winchen jeg har i baugen har frittfall, og den har også fått mye juling uten å ta skade gjennom årene. Tenk derfor også på hvor solid winchen er, ikke bare watt og minst mulig byggemål.

Har hatt både blytau og kjetting på ankervinsj bak og har en helt klar oppfatning av at kjetting er det beste.

Blytauet må strammes helt opp og belastningen på ankeret blir stort. Med kjetting får man en "daumanns-effekt" og man trenger ikke å ha den helt stram som enkelte her prediker.

Når man legger seg mot brygga er det vanlig å ha litt ekstra avstand og med litt muskelkraft justerer du denne avstanden til å være slik at det stopper før du går helt inn i den.

Selv med det vindfanget jeg har, har jeg ikke opplevd noe problem med denne måten å fortøye på(annet enn at jeg må hjelpe 5-åringen å dra båten nærmere brygga når han skal i land) og ankeret får perfekt avlastning av kjettingen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

.... Skulle jeg kjøpt vinsj for kjetting nå, ville jeg valgt en vinsj med kontrollert hurtigutkjøring. Det fantes dessverre ikke da jeg kjøpte vinsjen min for "100 år" siden.

Du kan jo ettermontere dette Lars - sette inn denne boksen f.eks http://www.anchorlift.com/images/control_units/full_size/91354B.jpg - den har automatisk utkjøring på down knappen (40 sekunder av gangen = 25 meter i mitt tilfelle). Den har fire kanaler. Jeg har koblet opp denne til en Quick i baugen in/out (vanlig utkjøring) og en Anchorlift i hekken der behovet for aut utkjøring er størst. Det finnes sikkert flere løsninger også..

Muir vinsjer har digital meterteller og man kan programmere hvor mange meter som skal slippes fritt før man går over til utkjøring.

Ligger man f. eks. på 10 meters dybde kan det programmeres 10 meter fritt fall og deretter kjører man ut resten.

http://www.muir.com.au/pleasure.html

Norsk importør: http://www.giramar.com/om-oss.html

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...