Jump to content

Ankervinsj akter - blytau eller kjetting ?


Downwind

Recommended Posts

Fritt fall akter er fint om man skal legge seg med baug mot land og man har en båt som styres med ror.

 

Å kjøre ut fungerer ikke alltid så bra. Er det feks litt sidevind/strøm må man ha godt med styrefart. Ettersom dybden blir gradvis grunnere mot land kan det bli vanskelig å både time når ankeret treffer bunn, samt bedømme gjenværende avstand til land fra der ankeret ender, i tilegg til dybden den ligger på. Risikoen er dermed stor for at man enten ender med å gå tom for line/kjetting et godt stykke unna land, eller at ankeret ender for nærme land med kort line/kjetting - og dermed dårlig feste. Man kjører jo selvsagt ut en del før man kommer til der ankeret skal ligge, men er det bratt kan det også være vanskelig å bedømme dybden før man er rett over der ankeret skal ligge. Løsningen er å ha mye line/kjetting å gå på så man har marginer og kan legge ankeret langt ut, men dette er tungt og er ikke heller alltid noe man har plass til akter.

 

Fritt fall på kjetting synes jeg fungerer dårlig, spesielt på dypt vann - det raser ut i en helsikes fart. Selv om man stopper og starter så går det fortere desto mer kjetting som henger vertikalt. Fritt fall er best på blytau.

 

Blytau har ikke i nærheten så godt hold som kjetting. Dersom det å ligge med baugen til land er en finværsgreie så holder blytau med fritt fall og en daumann i lange baner, selv på ganske så store båter. Men vil man gjerne kunne ligge med baugen til land når det er litt guffent, da er kjetting eneste løsning - og da vinsj med utkjøring.

 

Selv er jeg temmelig var på å legge meg med baugen mot land om det er risiko for moderat vind/strøm aktenfra. Da foretrekker jeg å ligge på svai eller long side inn mot fjellet.

 

På stor båt er det for meg kjetting (og mye) som gjelder, også - og så øve nok med den aktuelle båten/vinsjen til at jeg blir god med komboen. Da har jeg mer ro i sjela om værgudene ikke holdt ord. På liten båt (under ca 33 fot) er det blytau og fritt fall som gjelder for min del. I krise kan jeg alltids hente kjettingen fra baugen.

 

Det finnes vinsjer som både kan kjøres ut og som man kan løsne kabularet manuelt for fritt fall, men manuelt fungerer dårlig om man må styre skuta samtidig. Ergo fungerer denne løsningen dårlig om man er alene.

 

En ting som er viktig å tenke på ifht blytau er at det er litt stivt. Det trenger ganske stor høyde fra toppen av kveilen i kassa til toppen av kabularet. Om ikke vil ikke tauet klare å henge tungt nok på kabularet etterhvert som kveilen tårner seg. Resultatet blir da at tauet begynner å slure og man må bak i kassa og ordne så tauet får grep til at man kan fortsette å vinsje inn igjen - og det kan bli skikkelig stress.

 

Så mye sagt, med mange nye båter som har rett vertikal baug så blir det mange steder vanskelig å legge seg med baugen mot land uansett - om man da enten ikke er mester i stavsprang eller har et spesielt langt paugspryd.

Redigert av zooper (see edit history)
Link to post

Jeg er så glad jeg ikke har alle disse problemene. Hulda har en ankerwinch type Vetus Alexander fra nittenhundreogpilogbue. Det dypeste jeg har ankret i år er 12 meter. Kommer inn til ankerplassen med ankeret dinglende rett over vann. Gir bakk og slipper ut 40 meter kjetting. Winchen har bremsekon. Går pent ut. Låser og sikrer kjetttingen. Gir 1800 rpm bakk. Båten flytter seg ikke. Henger ut avlaster og frigjør slakk på kjettingen. Henger opp ankerball og tenner ankerlys. Ferdig.

Mot land: Lårer akteranker. Går forover og setter baugen i fjell eller kai. Gir 1000 rpm, går i land og fortøyer. Omvendt når jeg skal ut. Det største problemet når jeg skal legge til, er at folk kommer stimende og skal holde igjen 17 tonn båt med sterk motor. Så jeg har egentlig sluttet å legge baugen inn. Blir så stress. Og så vurderer jeg vær og værmelding. Legger meg ikke i en bukt åpen mot SW hvis Windy sier at det skal blåse SW 10 m/s om 12 timer.

 

Glemte det: Hulda har akter 50 meter 14 mm blytau og winch med fjernkontroll. Monterte winchen for 10 år siden. Har ikke koblet det elektriske enda. Så jeg vet ikke hvordan den biten funker. Men jeg har brukt vanlig dreggtau som jeg kjører inn med elektrisk skjøtewinch. Det bli mye vått tau, brennmanettråder og dritt i cockpit. Ellers funker det.

 

Har baugpropell.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

 

zooper skrev for 1 time siden:

Blytau har ikke i nærheten så godt hold som kjetting. Dersom det å ligge med baugen til land er en finværsgreie så holder blytau med fritt fall og en daumann i lange baner, selv på ganske så store båter. Men vil man gjerne kunne ligge med baugen til land når det er litt guffent, da er kjetting eneste løsning - og da vinsj med utkjøring.

 

Jeg trodde det var ankeret som skulle holde, ikke kjettingen. 

 

Link to post

Kjetting fungerer som en rykkdemper mellom båt og anker og sørger for at kreftene på ankeret blir mindre og sjeldnere. Kjetting langs bunn har et visst hold i seg det også. Det skal en del krefter til å trekke en lang kjetting såpass at den blir så stram at hele kjettingen dras opp fra bunn. Man bruker ikke kjetting i frykt for at et tau skal ryke - man bruker det for vekten sin del. Et godt anker er bare halve magien - kjetting er den andre halvdelen.

Link to post
Komodo skrev for 6 timer siden:

Åja.

Sheptisk?

Det er så mange ankertråder her inne.

For Hulda sin del er 50 meter ankerkjetting ute lik 100 kg vekt. Med fire ganger dybden kan man veldig grovt anta at kjettingvekten i snitt representerer en variabel på daumann 50 kg midt på. Når det blåser friskt, har ikke Hulda særlig problem å dra kjettingen så den står som et bøyd armeringsjern. Med tilsvarende fleksibilitet. Da er det avlasteren med nylontau og rykkdemper kommer inn. For meg er hovedsaken med avlasteren å ikke dra istykker kjettingrulla i baugen. For akkurat det skjer. 

Link to post

Det jeg reagerte på var at Zooper skriver at kjetting holder bedre enn blytau. Hos oss holder ankeret godt så sant det er god ankringsbunn. Er det dårlig ankringsbunn holder det ikke for oss å bytte til kjetting dersom det går over fra sterk kuling til liten storm, da må vi ha moring. Og moring akter jeg ikke å dra med oss på ferie. Ellers enig i at kjetting er best, skulle gjerne hatt det :thumbsup: 

 

For de som måtte lure så har vi et hjemmelaget anker som gir veldig godt hold, det er kraftig overdimensjonert for vår båtstørrelse. Link til tråd om tilvirkningen her:

 

 

Link to post
Komodo skrev for 3 timer siden:

Det jeg reagerte på var at Zooper skriver at kjetting holder bedre enn blytau. Hos oss holder ankeret godt så sant det er god ankringsbunn. Er det dårlig ankringsbunn holder det ikke for oss å bytte til kjetting dersom det går over fra sterk kuling til liten storm, da må vi ha moring. Og moring akter jeg ikke å dra med oss på ferie. Ellers enig i at kjetting er best, skulle gjerne hatt det :thumbsup: 

 

For de som måtte lure så har vi et hjemmelaget anker som gir veldig godt hold, det er kraftig overdimensjonert for vår båtstørrelse. Link til tråd om tilvirkningen her:

 

 

Dette er almenn kunnskap blant båtfolket, og også en del av pensum til båtførerprøven. 90% av båtkyndige og 99,9% av ekspertene vil være enig i at kjetting (jo tyngre jo bedre) vil gi vesentlig bedre odds for at du ikke dregger. Blytau med daumann er bedre enn blytau uten. Ankorlina er i andre enden av skalaen. Å hevde noe annet er ikke bare villedende, du kan få grunnstøting og kollisjoner på samvittigheten. Selv vil jeg kun anbefale de mer sikre ankringsnetodene. Blytau er for meg en kompromissløsning - som i enkelte tilfeller kan være fornuftig (feks behov for fritt fall akter, begrensede fysiske og økonomiske muligheter for å installere kjetting, eller begrensede behov). I noen tilfeller kan til og med ankorlina være et fornuftig kompromiss - men skal du ha best mulig feste, da er det kjetting som gjelder!

 

Rett type anker for forholdene har veeeeldig mye å si. Høy vekt på ankeret har også en del å si, men ikke like mye som ankertypen. Jeg vil feks heller ankre med et Spade, Delta, Rocna og til og med en Bruce-kopi av en gitt vekt enn en dobbelt så tung paraplydregg. Så mye sagt så pleier jeg å gå opp et knepp i vekt ifht produsentens anbefalinger uansett ankertype. Bruce-kopier har fungert godt for meg i mange år på båter av ulik størrelse og vekt (selv om jeg har dregget litt ved anledning), men både Spade, Delta og Rocna opplever jeg som vesentlig bedre (og dyrere). Har du pengene og trenger ekstra godt feste, gå for et moderne anker som er godt egnet for de fleste norske ankringsplassene. Rocna virker være favoritten blant norske båtfolk flest - uten at jeg skal påstå om det er vesentlig bedre eller dårligere enn feks Spade eller Delta. Kommer neste båten jeg kjøper med en av de tre nevnte, og i en akseptabel vekt, så ville jeg neppe byttetbtil noe annet. Hadde båten derimot kommet med selv en original Bruce hadde jeg oppgradert - dom har blitt nevt har det skjedd mye pp ankerfronten siden Bruce var ansett som mirakelkuren. Jeg liker Rocna spesielt godt, men om ankerrullen ikke hadde fungert med noen av Rocnamodellene, da hadde jeg gått for Spade eller Delta (i den rekkefølgen).

 

Jeg har forøvrig ligget som støpt med 46 fots seilbåt, 8mm kjetting og Rocna - i kuling.

Redigert av zooper (see edit history)
Link to post
zooper skrev 1 time siden:

Dette er almenn kunnskap blant båtfolket, og også en del av pensum til båtførerprøven. 90% av båtkyndige og 99,9% av ekspertene vil være enig i at kjetting (jo tyngre jo bedre) vil gi vesentlig bedre odds for at du ikke dregger. Blytau med daumann er bedre enn blytau uten.

Tror ikke du får med deg hva jeg skriver zooper. Jeg har jo akkurat skrevet at kjetting er bedre enn blytau, selv om vi har blytau altså. Det betyr at jeg tilhører den litte prosentandelen på BP som ikke påstår at alt jeg har er best. Jeg påstår heller ikke at jeg er eksepsjonelt flink, eller at alle andre har noe å lære av meg. 

 

Derimot gir jeg meg ikke på at det er ankeret som skal gi feste, ikke kjettingen eller tauet. Eller mener du at kjettingen klorer seg fast i bunnen? Ankeret gir feste, og tung kjetting fjærer slik at ankerfestet ikke blir røsket løs. 

 

Forresten, ser du skryter uhemmet av Rocna. Du leste kanskje ikke den tråden jeg linket til om mitt hjemmelagde anker? Tror ikke det står noe tilbake for et Rocna. Det veier 25kg og er ganske greit dimensjonert for vår båt. Når du hevder at jeg risikerer grunnstøtinger og kollisjoner på samvittigheten vet du veldig lite hva du snakker om, jeg tar ankring og fortøyning veldig seriøst når vi er på tur. 

Link to post
Komodo skrev 38 minutter siden:

Tror ikke du får med deg hva jeg skriver zooper. Jeg har jo akkurat skrevet at kjetting er bedre enn blytau, selv om vi har blytau altså. Det betyr at jeg tilhører den litte prosentandelen på BP som ikke påstår at alt jeg har er best. Jeg påstår heller ikke at jeg er eksepsjonelt flink, eller at alle andre har noe å lære av meg. 

 

Derimot gir jeg meg ikke på at det er ankeret som skal gi feste, ikke kjettingen eller tauet. Eller mener du at kjettingen klorer seg fast i bunnen? Ankeret gir feste, og tung kjetting fjærer slik at ankerfestet ikke blir røsket løs. 

 

Forresten, ser du skryter uhemmet av Rocna. Du leste kanskje ikke den tråden jeg linket til om mitt hjemmelagde anker? Tror ikke det står noe tilbake for et Rocna. Det veier 25kg og er ganske greit dimensjonert for vår båt. Når du hevder at jeg risikerer grunnstøtinger og kollisjoner på samvittigheten vet du veldig lite hva du snakker om, jeg tar ankring og fortøyning veldig seriøst når vi er på tur. 

 

Uforbeholden unnskyldning. Du har helt rett, jeg var litt for kjapp. Beklager. Ankerdrammen er på meg når vi en gang møtes...

Redigert av zooper (see edit history)
Link to post

For denne drivingen uten at ankeret resetter er interessant. Akkurat dette skulle være en super egenskap når det gjelder Rocna. Nemlig at det resetter nærmest sømløst.

 

Da vi ankret i Malö Hamn under ferien, så hadde vi snurra så mange gangervi løpet av natta at kjettingen hoppet over i sporet på baugrulla da vi halte det inn. Uten at ankervakten hylte. Og Bruce havner nesten nederst på rankingen. 

Link to post

@Midtpinne og @Komodo

Det meste står i siste innlegg i tråden Barbaria på tur i Europa.

Kjettingen i seg selv gir ingen merkbar friksjon eller hold på bunnen overhodet, og det gjør selvsagt ikke blytau heller.
 

Det virker som noen tror at selve vekten kjettingen hjelper, men mister du først ankerfestet driver båten som en rakett uansett tau eller kjetting. Kjettingen bidrar med noe rykk avlasting om den er veldig lang og vinden er veldig svak. En godt 20mm tau med en kort kjetting fortom og snubber ville antagelig gjort en bedre rykkejobb uten den tullete tyngden som kjettingen har.
 

Skal ikke rare vindpustet til før 30m kjetting er ganske strak og røsker godt direkte på ankeret.

En god og lang snubber gjør en bedre jobb og veier ingenting.

 

Jeg begynner å tvile på om kjetting har noe for seg overhodet på en fritidsbåt? Kanskje bortsett fra der der er koraller på bunnen. Skulle vært artig å se en test på det. 
 

https://boattest.com/article/reconsidering-our-anchor-rode-could-lighter-be-better

De gangene vi ikke får ankerfeste på førte forsøk, og det er ganske ofte her nede, så viser vår GPS ingen forskjell på hastigheten akterover på tomgang, uansett om vi har anker og 40 meter kjetting på slep eller ingenting. Ankret ligger på rygg og skraper det syntes på leirkanten på ankeret.

At det legger seg på rygg kan skyldes at vi ikke har klart å finne en sertifisert sjakkel som ikke henger seg opp i feil vinkel på Vulcan ankret. Nå benytter vi stor sjakkel mot liten sjakkel og det er noe bedre, men ikke perfekt. Jeg skal lage en kort video som viser problemet neste gang vi mister festet:giggle:


Her ser vi vår båt drive av gårde i 1,5knop med Rocna og kjetting på slep, og det er dessverre ikke første gangen. Heldigvis festet ankeret seg løst i noe etter ca. 300 meter, ren flaks.

D6D8F2D8-F720-4E97-8EBE-8E68CA99EC45.jpeg.5a1e6e751d24deb8f26e38639e279ba1.jpeg

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post

Fordelen med ankerkjetting, slik jeg ser det:

Den gnager seg ikke av på steiner eller skarpe greier.

Kjetting passer i et kabular, slurer ikke selv etter mange år.

Kjettingen pakker godt i kjettingkassa.

Kjetting tørker fort og gir minimal drittlukt.

Kjettingen balanserer Hulda, som er, som damer ofte er, tung i rumpa.

 

Ulempe, slik jeg ser det:

Kjettingen er fleksibel som et armeringsjern når det blåser.

Siikert mer, gidder ikke å knotte mer.

Link to post
Barbaria skrev for 6 timer siden:

Kjettingen i seg selv gir ingen merkbar friksjon eller hold på bunnen overhodet, og det gjør selvsagt ikke blytau heller.

Ja, det var liksom det jeg forsøkte å få fram lenger opp her også. Det er ankeret som klorer seg fast i bunn, ikke kjettingen. 

 

 

Barbaria skrev for 6 timer siden:

Jeg begynner å tvile på om kjetting har noe for seg overhodet på en fritidsbåt? Kanskje bortsett fra der der er koraller på bunnen. Skulle vært artig å se en test på det. 

Hmm, da begynner virkelig meningene å sprike her. Fra at det nærmest er uansvarlig å bruke blytau og ikke kjetting, til at kjetting faktisk ikke har noe for seg i det hele tatt. 

 

Link to post

På vår «lette» båt så ser ikke like mange fordeler med kjetting lengre.

 

Jeg er enig i at den tåler mer gnaging på stein, men det er mer hypotetisk siden vi normalt ikke ankrer og får feste på fjell eller stein. Med en kjetting fortom vil evt gnag fra bunnen ved et vindskifte være redusert, og vil fungere bra når man vinsjer opp siste del av ankret.

https://www.svb24.com/en/forerunner-chain-galvanised.html

 

For ankring nær korallrev vil selvsagt kjetting være best, men det er dårlig med det her nede.


Vi har kabular for både tau og kjetting mener jeg.

https://www.svb24.com/en/lofrans-cayman-windlass.html

Tau er dessuten ganske menneskelig å dra opp for hånd, kun siste delen med vinsjen. Vi lar aldri vinsjen dra båten, jeg kjører mot ankeret.
 

Kjettingen pakker slett ikke godt i kassa vår, eller mange andre plastikk båter vi har sett. Ofte er det dårlig plass eller feil konstruksjon og veldig mange står med rumpa i været å forsøker å skyve bort kjettinghaugen som samler seg opp rett under vinsjen. 

 

Kjettingen ruster og lukter også dass dessverre. Vanntett tau tørker ganske raskt med luka oppe, men fukt er et problem i de fleste ankerrom ref. konstruksjon.

 

Tyngden er noe dritt og kanskje den største ulempen med kjetting.

Tau bør antagelig byttes noe oftere enn kjettingen, men det er bare en trygghet. Kr. 5000 for 100 meter er ikke mye i den store sammenhengen.

https://www.svb24.com/en/gleistein-polyester-three-strand-mooring-lines-white.html#16260

 

Det tåler en fundering når vår kjetting for rusten.

Link to post

Nei, det kommer vel mye an på båtens konstruksjon og hva den er bygget av. Hulda har ikke ankerluke fordi det er en rustfelle. Kjettingen havner i enkjettingkasse som ikke er en del av skroget. Og slik det er konfigurert nå, løper 60 meter kjetting lett ut og og inn uten hickups av noe slag. Kjettingkassa bør rengjøres hver høst. Jeg har utført rengjøring et par ganger på 10 år. Hvilket, ut fra filosofi om rust, ikke er bra.

 

Men at kjetting skal være bra rykkdemper, kan jeg ikke bekrefte :-) At kjettingen er som en stang av stål når det røyner på, kan jeg bekrefte.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...