Jump to content

Ankervinsj akter - blytau eller kjetting ?


Downwind

Recommended Posts

Du kan jo ettermontere dette Lars - sette inn denne boksen f.eks http://www.anchorlift.com/images/control_units/full_size/91354B.jpg

 

Det tror jeg nok ikke vil fungere med min Lofrans Scorpion 500W vinsj fra 1991. Den er en fullstendig analog vinsj med kun muligheter for utkjøring, innkjøring og låst vinsj. Se koblingsskjema under. Å frigjøre kabularet er ikke mulig dersom jeg ikke går løs på vinsjen med makt. For egen del, sjekker jeg vanndybden når jeg skal inn. Så holder jeg båten i ro til ankeret når bunn før jeg siger langsomt inn mot havn. Så eftertrammer jeg, og alt er OK.

 

bilde

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Når vi nå snakker om aktervinsj - så lurer jeg på om noen har noe erfaring med trommelvinsjer med blytau?

 

Har sett på et par båter på finn en relativt stor trommel med blytau. Så istedet for å samles i en kasse - så kjøres den rett på trommel, som også er selve vinsjen.

 

Noen som har erfaring med dette?

 

Tenker det er en kjekk løsning om man heller går opp to hakk på anker i forhold til båt - så kan man heller ha en daumann tilgjengelig.

Link to post

Uansett boks, jeg kan ikke få ankeret fortere ut enn standard hastighet på motoren dersom jeg ikke kobler utenfor kabularet manuelt og lar ankeret rause i vannet. Å designe en timerboks for hvor lenge vinsjen skal gå, foretrekker jeg å lage selv av deler i skrotskuffen med en 555 timer og et par reléer. Hvor lenge jeg kjører ankeret ut, foretrekker jeg å gjøre selv alt etter hvor langt fra land jeg ligger og hvor dypt det er. Nå har min "manuelle/analoge" vinsj fungert uten feilslag i 23 år, og det tror jeg neppe en slik elektronikkboks hadde klart, jeg er tross alt elektronikk utviklingsingeniør og kjenner til forventet levetid for slikt utstyr.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det er jo "boksen" som jeg refererer til som kjører styrestrøm i 40 sekunder (ikke frittfall). Så en ledning fra "down" kobles til din "NED" og "up" til "OPP" - er vel ikke verre enn det?

Men den vil vel ikke gjøre noe annet enn å kjøre ankeret ut eller inn i 40 sekund med hastighet bestemt av gearet for vinsjen? Men hva om jeg laget et alternativ uten spenning frem til vinsj/reléer som dette uten kortslutning? Vil da ankere rase fort ut, eller vil gearet bremse hastigheten eller vil det induseres "stygge" spenninger i feltviklingen? I koblingsskjemaet mitt for "STOP" låses vinsjen fullstendig og det kan være så mye trekk på ankeret det vil uten at det går en tomme kjetting ut. Her er jeg usikker, jeg er elektronikkingeniør og ikke elektroingeniør.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Stemmer, det kan du jo lage selv :) - Tipper gearet bremser ja.. men personlig synes jeg det er greit å trykke på en knapp som holder utmating i 40 sekunder - slippe å holde inne en knapp eller fotbryter. Er det 5 meter dypt venter jeg ca 10 sekunder og deretter driver frem til berget for deretter trykke up. Har sett nok av kjetting frittfall trøbbel til at jeg vil velge det noen gang.

Link to post

Jeg tror vi er ganske så enig, gearet vil nok hindre frittfall, bortsett fra at jeg ikke vil overlate til noe lugubert tidsstyrt elektronikk. Jeg har brytere både på instrumentpanelet og på akterspeilet ved vinsjen. Når jeg legger ut ankeret slår jeg bryteren over til UT, teller sekunder alt etter dybden før jeg langsomt går fremover til land og jeg slår over i STOPP ved ankomst. Ut fra land er bryteren slik at jeg må holde den inne hele tiden for å trekke båten ut og ankeret opp. Litt klundrete, men med litt øvelse fungerer det utmerket. Nå har jeg imidlertid mistet litt "teken" på de,t da det kun er et par ganger i året jeg bruker anker.

 

Lars H.

pt. Fisketongen Sverige, kailangs

båtens webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Ligger mye på uthavn med baugen inn mot berget. Da er det viktig at ankeret sitter, og etter min mening er kjetting å foretrekke pga tyngde og den buen kjettingen får. Fungerer som en avlaster. Jeg legger ut minimum 4 ganger dybden og bruker ALLTID "forkatting". Forkatting er 2 anker lagt ut på linje og fungerer slik:

Hovedanker er festet i kjettingen og anker nr 2 er festet med skrusjakkel i hovedankeret (med 5m blytau mellom).

Ankervinsjen drar opp begge ankrene, når hovedanker er oppe går jeg bak og drar opp anker nr 2 for hånd. Her bruker jeg et lettere anker som nr 2 anker og det føles ikke tungt i det hele tatt. Har en 47 fots seilbåt og 21 kg brucekopi som hovedanker og anker nr 2 på 8 eller 10 kg.

 

Velger du kjetting så husk som nevnt tidligere i tråden at den bygger seg opp i en topp. Jo eldre en galvanisert kjetting er, jo mere bygger den. Jeg måtte skifte til syrefast etter 3-4 sesonger pga dette. Syrefast bygger seg ikke opp på samme måte.

 

Fjernkontroll på ankervinsj bak er også utrolig kjekt, særlig hvis en er shorthanded. Ofte forlater jeg rorplassen med giret forover når det er 10-12 meter igjen til berget. Slipper ut med fjernkontrollen på tur forover dekket og har full kontroll.

Lykke til :-)

Link to post

Vil da ankere rase fort ut, eller vil gearet bremse hastigheten

Har ikke disse vinsjene som regel snekkeveksel? I tilfelle vil den låse helt :smiley:

 

Forkatting er 2 anker lagt ut på linje og fungerer slik:

Hovedanker er festet i kjettingen og anker nr 2 er festet med skrusjakkel i hovedankeret (med 5m blytau mellom).

Har aldri prøvd meg på forkatting, men har skjønt at det er en veldig sikker måte å ankre på så jeg er litt sugen på å teste ut det.

 

Fester du anker nr 2 oppe eller nede på hovedankeret? (Oppe = der man sjakler inn tau/kjetting, nede = den delen som forsvinner ned i gjørma).

Link to post

Har ikke disse vinsjene som regel snekkeveksel? I tilfelle vil den låse helt :smiley:

 

 

Har aldri prøvd meg på forkatting, men har skjønt at det er en veldig sikker måte å ankre på så jeg er litt sugen på å teste ut det.

 

Fester du anker nr 2 oppe eller nede på hovedankeret? (Oppe = der man sjakler inn tau/kjetting, nede = den delen som forsvinner ned i gjørma).

Jeg fester anker nr 2 oppe og bak på hovedanker med et skrusjakkel. I skrusjaklet fester jeg et tau som spleises inn i blytauet etter ca en meter, med mye slakk (tauet må være lengre enn blytauet). Hensikten med dette tauet er at man bøyer seg ned og griper tak i et slakt tau, retter opp ryggen og begynner så å dra opp anker nr 2. (Som allerede er løs fra bunnen)

 

Holdekraften ved forkatting beregnes slik: (hovedanker + forkattingsanker) x 4

I mitt tilfelle blir det: (21kg+10kg)x4= 31x4= 124kg

Link to post

Jeg ville valgt kjetting -tung- og utkjøringsvinsj. Jeg har fritt fall i dag, og der det er dypt fungerer det dårlig. Vekten av anker og kjetting ute drar ut resten av kjettingen når det er dypt. Dvs at jeg må starte/stoppe fritt fallen likevel. Og man hører jo ikke helt om ankeret er nede eller ei når man gjør det...

 

Tau akter er etter minoppfatning kun for småbåter. Har 6,5 mm kjetting akter i dag, og den er for lett synes jeg. Har kjøpt inn 8mm kjetting. Er ute etter daumanneffekten og unngå røkk i selve ankeret som da beveger seg. Selvom kjettingen er stram henger den i bue.

Link to post

Nå har min "manuelle/analoge" vinsj fungert uten feilslag i 23 år, og det tror jeg neppe en slik elektronikkboks hadde klart, jeg er tross alt elektronikk utviklingsingeniør og kjenner til forventet levetid for slikt utstyr.

 

Kan de som ikke kan så mye om elektronikk lese den setningen en gang til.

Ønsker du å ha enkelt utstyr som bare fungerer år etter år i båt, unngår du elektronikk. Ønsker du å øke budsjettet for vedlikehold, kjøper du mikkmakk med mye elektronikk, som må byttes alt etter hvor mye det blir brukt, evt hvor lite det blir brukt, evt etter hvordan været har vært.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post

Vil bare tipse om en elegant løsning Hallberg Rassy har. De har hekkanker som med ankervinsj, men bruker ankerline og den elektriske genoa vinsjen til å dra opp ankeret. Stort og godt nok anker sikrer nødvendig feste.

 

...

 

Går man feks for et 15kg Rocna på båten din tror jeg aldri du vil oppleve at det slipper.

 

Får man ikke da mye mudder og drit fra ankertauet der man ikke vil ha det? Ekstra mye sand og mudder i vinsjen og i genoaskjøtene, gris i cockpit osv?

 

Hvis ikke det er noe problem høres løsningen genial ut.

 

Siden noe av tema her er vektbesparelse - generelt lønner det seg vel med tanke på best mulig feste å ikke spare vekt på blytau/daumann/kjetting ... 5kg tyngre anker gir vel ikke nødvendigvis like mye bedre feste enn 5kg tyngre daumann/kjetting/blytau?

 

Med tanke på vektproblematikken her ville jeg gått for så lett tau/kjetting/anker som jeg hadde ansett som forsvarlig og satset på en skikkelig tung daumann som kunne oppbevares på et vektfordelingsmessig mer gunstig sted enn hekken. Men da er vi tilbake til hovedproblemet - manuelle løft og ønske om vinsj. Dog - å dra opp et 7,5 kg anker og en 7,5 kg daumann hver for seg er mer overkommelig enn å dra opp et 15 kg anker.

Link to post

Jeg har forkattet ved noen anledninger. Sist jeg gjorde det var det meldt om 14ms på skrå aktenifra, og jeg skulle ligge med baug ut og hekk inn mot en bøye. Dybden var 16 meter, muddebunn, skrånende opp mot bøyen som ligger på 3m dybde. (fjell). Anker foran er 20 kg Bruce, 8mm galvanisert kjetting. Festet et 10m 16mm fortøyningstau i nedre forkant av bruce ankeret i baug. I enden av tauet festet jeg det 20 kg bruce som jeg vanligvis har akter. Ettersom dybden er 16m, og dette ekstra ankeret nå henger 8-10 meter under båten, kan ankerene slippes mens båten gjør etpar knop akterover. Da henger forkattingsankeret på skrå forover, og legger seg sannsynligvis på linje. Det ble kjørt ut 50m kjetting, og de 10 meterene med tau. Ankerene ble kjørt ned i mudderet over en periode på 5 minutter, først rolig, deretter ved å gi på med mye motorkraft (ca 1800 o min på en 55hk motor). Båten på 8 tonn lot seg ikke rikke selv ved et motorpådrag som normalt gir båten 6-7 knop. Uværet kom, og båten lå fint. Har ved flere anledninger fortøyd ved denne bøyen med kun ett anker, og da har jeg ikke hatt like godt feste, så forkatting har helt klart en funksjon ved dårlig vær. Det finnes sikkert korrekte og mindre korrekte metoder. Grunnen til at jeg festet forkattingsankeret rundt stammen ned mot vingene på bruce ankeret, fremfor i "øyet" med en sjakkel, var at jeg ikke ønsket at krefter på forkattingsankeret skal løfte vinkelen på hovedankeret. Har ikke dykket og sett, men jeg opplevde hvertfall økt holdekraft ved denne metoden på en plass jeg har privat bøye som jeg har brukt i noen år i forskjellige typer vær. Tidligere har jeg flyttet båten i slikt vær, men forkatting gav tillit.

Link to post

Tenker å montere aktervinsj på 31 fots motorbåt, ca 5 tons vekt.

Trenger tips om passende vinsjer med kjettingkabular (8mm), hurtigutkjøring og mulighet for fjernkontroll. Om den i tillegg har trommel for tau er det et pluss. Kan bruke både innbyggings- og dekksmontert modell.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Vil bare tipse om en elegant løsning Hallberg Rassy har. De har hekkanker som med ankervinsj, men bruker ankerline og den elektriske genoa vinsjen til å dra opp ankeret. Stort og godt nok anker sikrer nødvendig feste.

 

Oppgardering til el genoa vinsj koster nok mindre enn en vinsj, kjetting og anker.

 

Går man feks for et 15kg Rocna på båten din tror jeg aldri du vil oppleve at det slipper.

Vet du mer om hvordan dette er løst i praksis ? Jeg har pt ankerline akter, dvs et webbånd. Har noen ganger satt det på genuavinsjen for å få litt drahjelp, og har opplevet at webbånd og vinsj er en dårlig kombinasjon, på grunn av båndets bredde låser det seg fort på vinsjen hvis du tar flere tørn for å få tilstrekkelig friksjon. Vet du hvordan har HR løst dette ? Ellers høres det fristende ut, en elvinsj til genuaen er også et godt tiltak mot virkningen av en dårlig rygg.

Link to post
  • 7 år senere...

Gammel tråd, men nytt spørsmål.

Vi en vinsj akter med blytau, veldig kjekk her nede Middelhavet hvor alle ligger med akter inn mot brygga. Her er det ofte kraftige vinder og vinsjen får kjørt seg hardt. Hvordan fester man enklest en solid avlaster på et glatt blytau? Jeg har forsøkt å feste et tau med en stoppknute, men den sklir som f… noen smarte forslag?


Slik ser opplegget ut.

E7028C05-E5BC-4CBB-9AE8-A1A559658FD3.jpeg.9102ec476a7853256c2b388b63a53446.jpeg

 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Hulda skrev for 23 timer siden:

Lager du deg en løkke av et tau (endeløs ring, løkke). Trer det 'inni seg selv' tre tørn, så vil jeg tro at du har en stopp-knop som sitter.

Takk for tips, jeg har laget en løkke og tror jeg vet hva du mener. Skal testes ut ved neste ankring bak.

 

Roger jo skrev for 7 timer siden:

Takker for tips Roger.
Denne ligner på den jeg har brukt, problemet er at det at blutauet er stivt. Låsningen på denne knuten er vel avhengig av at du får laget en «dog leg»? Det er i så fall svært vanskelig om ikke umulig på et stamt blytau. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...