Sjøbliss Startet 12.August.2014 Del på Facebook Startet 12.August.2014 Vi lurer på å kjøpe oss en cabincruiser med plass til 5 personer overnatting (minstemann er 4 år). Syns mange av de norske båtene er for dyre så jeg har blitt mer og mer interessert i å finne f.eks. en Sea Ray 240/260/255/270 eller lignende, aller helst med diesel motor. Har kommet over denne båten på Mjøsa: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50357694&searchclickthrough=true og den virker på meg som et godt kjøp. Eier virker ikke som hun vet allverden om båten (f.eks. hvor gammel motoren er, ei heller mye om kjøretid på den o.l.) Blir veldig usikker da, men på det som står i annonsen fremstår den for mine øyne som et godt kjøp. Er også en amerikansk motor, det gjør meg mer usikker på driftsøkonomien samt hvor god service man kan få her i Norge. Er det viktig å få kjølingen over på ferskvann? Hva ville det koste å montere ferskvannskjøling med medhørende varmvannstilkobling? Denne Sea Ray er litt gammel men med ganske ny motor, også et godt kjøp tror jeg: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50081806&folderId=4768462 Kanskje et bedre alternativ? Dersom man kan finne noe på 27-28 fot med påhengs og sengeplass til 4-5 personer kan vi vurdere en bensinmotor. F.eks. Ibiza twin-cab 28 fot er jo utrolig flott men da går prisen i været. Bensin vs Diesel er jo også et kjempestort tema. Spesielt på amerikanerne får du mye for pengene på bensin og det er jo kanskje et sjangespill på annenhåndsverdien (helt til myndighetene fjerner avgiftsfritaket på diesel, da mister man vel 100k i verdi på dieselbåter) Vi er jo ikke erfarne sjøfolk men jeg er oppvokst på vestlandet og har tråkket masse rundt i båter i hele oppveksten. Har ikke noe stort problem å håndtere bølger og vet hvordan man kjører ved normale forhold. Kjøring i oslofjorden er det vi kommer til å gjøre frem til vi blir mer komfortable. Er en båt på rundt 27-29 fot for stort? Personlig er jeg ikke noe bekymret men kona lurer litt. Vi ønsker noe som håndterer sjø på en god måte, noe som kan ta oss på tur uten at det tar evigheter, samt noe som vi kan kose oss en dag eller to uten å måtte gå i havn. Kanskje når vi blir bedre på dette kan vi oppgradere til en større båt eventuelt en seilbåt når ungene er litt større og kan hjelpe til med arbeidet. Håper noen kan gi oss noen tips? Vi tenker at det er jo kjøpers marked og nå på høsten må det jo vel være enda bedre priser :) Tusen takk! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Worry II Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 (redigert) Det ligger en slik som jeg har på Finn som er satt ned til under 400, ... Det er mye båtglede for fornuftig penge..? Marex 280 Holiday. Diesel, aksling og 7 liter i timen om været kommer og 7,5 knop er ok ? Om ikke kan du doble til 15 knop og 25 liter. Jeg digger den båten og har alltid gjort det, genial ! (gjør alt selv!!) Redigert 12.August.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 Er det viktig å få kjølingen over på ferskvann? Hva ville det koste å montere ferskvannskjøling med medhørende varmvannstilkobling? Tusen takk! motoren på Larson båten har ferskvannskjøling. Vises tydlig på 2 av motorbildene en varmeveksler liggende på høyre siden av motor. GM 6,5 liter er en god motor, men litt usikker på de med kompressor om det er tatt ut mye hk Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Sjøbliss Svart 13.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2014 motoren på Larson båten har ferskvannskjøling. Vises tydlig på 2 av motorbildene en varmeveksler liggende på høyre siden av motor. GM 6,5 liter er en god motor, men litt usikker på de med kompressor om det er tatt ut mye hk Kjempefint, fikk en mail av hun som selger som sier at hun byttet kompressor da den ikke gikk rent og etter dette har den fungert bra. Ikke noe service og hun kan heller ikke opplyse om årsmodell eller timer på motoren. Det at den er CE merket må vel bety at det skal finnes noe godkjenningsdokumentasjon? Hørte også om marsfart og forbruk. 22-25 knop og 30-35l i timen. Høres ikke ut som om den går veldig økonomisk i mine ører da. :( Må innrømme at jeg blir skeptisk, båten ser perfekt ut og midt i pris-smørøyet vårt men det går av noen varsellamper. Bytte kalesjen i noe som er litt mer pent og moderne så har du en super båt om bare motoren er god. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 13.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2014 Det ligger en slik som jeg har på Finn som er satt ned til under 400, ... Det er mye båtglede for fornuftig penge..? Marex 280 Holiday. Diesel, aksling og 7 liter i timen om været kommer og 7,5 knop er ok ? Om ikke kan du doble til 15 knop og 25 liter. Jeg digger den båten og har alltid gjort det, genial ! (gjør alt selv!!) Jeg ønsker noe med litt mer fart, ellers en flott båt :) har en drøm om å kunne kanskje stå litt vannski og også kjøre noen turer til Kristiansand o.l. Litt dumt med stor båt og vannski ... så kanskje jeg burde lete etter en litt mindre Sea Ray eller Ibiza e.l. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Worry II Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 .. Litt dumt med stor båt og vannski ... Hehe, ja det har ikke falt meg inn at det går å bruke denne til det Du får ha lykke til på jakten ! Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 Veldig enig med Worry II. De norske båtene med aksling har nok lavere fart og du må nok betale noe mer for dem, men utgiftene du må påregne til service, vedlikehold og ikke minst til reparasjoner dersom du kjøper en båt med drev er enorme i forhold til aksling. Jada, du må ha service på motor og aksling også, men service på dette er så mye enklere. Ingen problem å gjøre dette selv. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 Familiebåt og vannskibåt i samme, er en kostbar kombinasjon, ja Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 13.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2014 Vannski er ikke noe krav :) men litt mer fart en 10 knop er bra, dersom vi ønsker å gå til sørlandet bør vi vel ha noe som marser på 20knop. Drev vs aksel har jeg hørt om ja, er ikke noe racer på motormekk så må sikkert har hjelp til dette uansett. Litt filter og olje skal jeg nå vel klare men jevnlig fagmann må nok til i alle fulle fall. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50077391&folderId=4768462 Noe slikt har jeg litt tro på. Lett å få opp i plan, Volvo motor, god plass til overnatting, lett å lage skygge på uteplassen med kalæsjen. Strengt tatt kan man ha denne som en god og morsom daycruiser men samtidig bruke den på lengre turer. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Worry II Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 (redigert) Jeg liker designet på de Searayene, men kan jeg skyte inn 2 ting jeg missliker med den ? Du kan ikke gå på siden (mangler dollbord), så er det "tett" pullpit i baugen.. sånnt skjønner jeg ikke noe av ! Hoppe over pullpit for å komme i land ? Så denne Nidelven (730) kom ut for et par dager siden. Synes den virker ok contra SeaRayen: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50611849&searchclickthrough=true Pen båt, med dollbord og åpen pullpit: Redigert 13.August.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ChristineogJan Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 Hei. Vi har nylig kjøpt båt, og vurderte da også denne Larson båten på Finn. Jeg googlet derfor bilder av denne modellen, og fikk tilfeldig opp en gammel annonse av samme båt. http://www.autodb.no/bat/view/1509412 Kanskje dette er til hjelp, her står gangtimer o.l. Synes denne båten ser topp ut, og nå har den lagt ute ganske lenge også. For oss ble det litt logistikkproblemer i forhold til frakt, så fant vi en større båt vi falt for. Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 mye fine båter her.. personlig synes jeg Larson ser bra ut, ingen hadde lagt seg så mye flid i og gjøre motorrommet pent og slurve med andre ting. At eier ikke vet mye om båt\motor behøver nødvendigvis ikke og bety at de forsøker og ikke opplyse om noe, enkelte båt-eiere er bare sånn!! Eier opplyste jo at det var ulyd i kompressor, og derfor byttet de den, hadde det vært noe annet så ville man nok gjort det og. Personlig ville jeg kjøpt en USA motor fremfor en Volvo, så vidt jeg vet er de motorene enkle saker som holder bra, det er god tilgang på deler, og de fleste med litt motor innsikt kan skru på de. når det gjelder forbruket så synes jeg ikke det er så ille.. finn en like stor båt, så er jeg ganske sikker på at den bruker omtrent like mye dersom den holder samme fart. Dersom dere er ukjente med båt så ville jeg kanskje startet med en slik båt, og sett om liver på sjøen var noe? det er en lav inngangsterksel, man får mye for pengene. USA båter er som regel lukket i baug,grunnen er at Amerikanere på død og liv skal bakke inn, men det er en smal sak og "åpne" baugen Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 Hei. Vi har nylig kjøpt båt, og vurderte da også denne Larson båten på Finn. Jeg googlet derfor bilder av denne modellen, og fikk tilfeldig opp en gammel annonse av samme båt. http://www.autodb.no/bat/view/1509412 Kanskje dette er til hjelp, her står gangtimer o.l. Synes denne båten ser topp ut, og nå har den lagt ute ganske lenge også. For oss ble det litt logistikkproblemer i forhold til frakt, så fant vi en større båt vi falt for. på det gamle bildet ser motorrommet helt kaos ut, tydelig at denne har blitt rimelig oppshinet... Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 Det er ofte en grunn til at US båter er billige. Slik som billige løsninger. Hvorfor kan de ikke spandere på seg et par vegger bakover. De fleste båter fra over there betinger at familier har lite behov for privatliv. Bare ei gardin i beste fall som skiller køyer fra bysse og salong. Flott at man i allefall får vegg rundt toalettet... Har også lagt merke til at det er overdreven bruk av langflosset vegg-til-vegg teppe. Perfekt som lyddemping. Og støv og fuktsamler. Mange av disse båtene er bygd for turer på flatt vann og i møte med norske forhold og det nordmenn betegner som flat sjø blir det endel skramling før skaikledde panel løsner. Se heller etter norske eller europeiske båter bygget solid for aktiv bruk... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Sjøbliss Svart 13.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2014 Takk for både link til Nidelv og den gamle annonsen på Larson båten. Dette var god hjelp! :D Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
snurresprett Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 Det er ofte en grunn til at US båter er billige. Slik som billige løsninger. Hvorfor kan de ikke spandere på seg et par vegger bakover. De fleste båter fra over there betinger at familier har lite behov for privatliv. Bare ei gardin i beste fall som skiller køyer fra bysse og salong. Flott at man i allefall får vegg rundt toalettet... Har også lagt merke til at det er overdreven bruk av langflosset vegg-til-vegg teppe. Perfekt som lyddemping. Og støv og fuktsamler. Mange av disse båtene er bygd for turer på flatt vann og i møte med norske forhold og det nordmenn betegner som flat sjø blir det endel skramling før skaikledde panel løsner. Se heller etter norske eller europeiske båter bygget solid for aktiv bruk... dette blir for meg svada.... Har både hatt Amerikansk og norsk, smaken er som baken osv... ingen tvil om at det var mye rart som ble servert fra USA på 80 tallet, det var mye rart, men det som har kommet på 2000 tallet og nye er langt fra det som medlemmet over påstår. Tvertimot tåler Amerikanske båter bra med sjø, men det finnes såklart også det motsatte. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 Amerikanske båter er for det meste laget med tanke på "hekk inn" på brygga. Ikke alltid det passer seg til bruk av båten i uthavn.. men om man er av "hekk inn"-folket, er det jo greit Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 13.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2014 Ellers så åpner jeg pulpit da :) det årner seg vel! Hekking for fuglene ta seg av! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Worry II Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 Hekking for fuglene ta seg av! Dette skal du ikke se bort ifra at også er mulig i de amerikanske båtene ! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 13.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2014 Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
bergetun Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 @sbarmen : Har du sett på Rinker ? Veldig gode sjøbåter i god kvalitet (sett i forhold til pris) http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50192081&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 Vrimler av godt prisede Bavaria der ute. I tillegg er finske båter gode om du ikke ser på engelske og norske. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Sjøbliss Svart 18.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2014 Var dum og tittet på en ny Bavaria sport 30 :P Kona har også fått 3fot syken før vi har en gang kjøpt vår første båt. Nei-å-nei ... Hvordan skal dette gå! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Kjetil1 Svart 18.August.2014 Del på Facebook Svart 18.August.2014 Da er det like greit å se på 34 foteren. Da får du lukket framcabin. Det er gull verd. Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Sjøbliss Svart 24.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2014 http://www.finn.no/44440014 Falt litt for denne. Nesten plettfri, rent og pent i motorrom, alle servicer gjort, Volvo sjekka eksosbend +++. Gikk flott i sjøen ... lurer på pris. Vurderer å legge inn bud men det er mange i denne prisklassen, også noen 32/33 fotere. Hva er riktig pris? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.