Nagel Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 (redigert) Hei, Dette blir jo ofte et spørsmål om smak og preferanser og ikke så lett å gi objektivt korrekte svar. En ting som dog er sikkert, er at amerikanske båter opp til 26-28 fot er laget for trailing, altså blir de nokså smale og høye. Det gir ganske ok plassutnyttelse, men merk at båtene lett blir litt ranke i sjøen samt at du får ganske stort vindfang ved tillegging (om man liker designet blir jo en smaksak) Personlig foretrekker jeg en del av de norske båtene, f.eks Nidelv, NorStar og Marex. Godt bygget og gode i sjøen, mange praktiske løsninger (Skarpnes 9100 er også en fin båt, men mye heimsnekring, så kvaliteten varierer voldsomt). Angående størrelse, ville jeg nok gått opp til +/- 30 ft, slik at jeg fikk to kabiner- det er gull verdt. Hva gjelder drivstoff holder jeg en knapp på diesel (har hatt begge deler): tryggere og mindre forbruk l/t = høyere rekkevidde. De ulike motorfabrikantene med kjente merkenavn lager nok alle sammen gode motorer. Personlig holder jeg en knapp på Volvo Penta av den grunn at det er den mest solgte motoren i våre farvann (=norske- og svenskekysten) og dermed finner du flest serviceverksteder som kan hjelpe deg ved behov. Lykke til med båtkjøpet! Nagel. Redigert 26.August.2014 av Nagel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 27.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Har sett på Schaefer 290. Den mangler dollbord men har åpen pulpit, ligger lavt og fint i sjøen, lite markert planingsterskel og et fantastisk uteområde. I kabinen er det meget smått men mulig for 4/5 å overnatte (3 barn). Liker den mhp daycruiser med overnattingsmulighet og danseplass ute. Bavarian er fornuftens valg men Schaeferen er det vi har mest lyst på akkurat nå :) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Billa Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Bikja er en flott båt for fine dager, men kanskje ikke tilpasset et nordisk klima.... Smal er den også. Tror de best egnede båten lages i Nord Europa. Lettest å selge etterpå er de også. Hva med Nidelv 300? Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Sjøbliss Svart 27.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Nidelv 300 sport er jo knallfin, ikke helt sikker på hvordan jeg har misset denne. Bør absolutt ta en titt på de. Vet du hva CE passasjerkapasiteten er på Nidelven? En 300 sport med 350hk høres jo kjempegøy ut! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Billa Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Nei, det er vel plass til 7-8 gubber.... Den første vurderingen du bør gjøre er hvorvidt dere planlegger å benytte båten kun når det er knallvær eller om den skal benyttes i typisk nordisk sommer med vekslende temp og føre. Mye avgjøres mht valg når bruken er definert. Tenk på det...... Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Sjøbliss Svart 27.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Det er akkurat der vi er ja. Diskusjonen har gått på dette temaet i ukesvis. Nidelven treffer ganske bra på papiret men er litt dyr :) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Draco24styling Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Vil også henge meg på anbefalinger om å kjøpe båt med 2 separate lugarer, oppredning av senger blir du etterhver veldig lei Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Billa Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Sbarmen, vi var gjennom hele den leksa med fordeler og ulemper. Lang og deilig vei til målet. Valget falt på en delvis åpen båt. Rettere sagt båt med skyvetak Sealine SC29. Etter å ha benyttet båten en sesong kan vi konkludere med at dette var riktig for oss. Taket lukkes på 10 sekunder og åpnes på 30. Den er også lun og godt beskyttet mot vind. Ulempen er selvsagt noe mindre utsikt på de fine dagene. Kan skrive langt om dette og ønsker ikke å prakke på deg vårt valg, men er fornøyd etter en sessong. Spesielt fint fungerer løsningen sent og tidlig på året. Bruk tid på å studere. Sjæfern er kanskje litt finvær designet. To separate lugarer krever større båt som regel. Bavaria 32 eller Grandezza 33. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Sjøbliss Svart 27.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Takk! :) vi ønsker en praktisk og 'liten' båt som innimellom brukes til overnatting en natt eller to. Tror Bavaria 35 er for stor ... 32 er på grensen men kanskje. Skal tittel på Sealine også. Tusen takk! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Billa Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 To båter jeg vraket med tungt hjerte siden de ble litt små er Askeladden Z8 og Aquador 26 DC. Begger er nydelige men litt små for overnatting. Skal dere overnatte nå og da er de et godt valg. Z8 er veldig praktisk med stor cockpit og rask kallesje. Aquador er vel det flotteste som er bygget. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
hanto1 Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50929598 Liten båt med mye plass. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Etter å eid Askeladden i 10 år så har jeg fortsatt følelser for merket. Veldig smart og fleksibel. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Cruise Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Har sett noen Askeladden på rundt 8 meter. Hardtop. Liker veldig. Er ikke så veldig begeistra for båter med bare frontruta og duktak. Sitér dette innlegget Link to post
Sev Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Ligger 2 greie fjord 900 dolphin på finn. Kjøpte min i våres å er veldig fornøyd med den å god plass å stort kjøle skap? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Tror jeg ville hatt litt kraftigere motor i den Askeladden. Fine båter! Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Sjøbliss Svart 2.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 Det ble nidelv 300 sport. :) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Worry II Svart 2.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 Gratulerer med pen båt! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 2.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 Gud den var god å kjøre ... gleder oss til våren! :) Nå må vi finne god pris på opplag, service og båtplass til våren. Mye å ta tak i! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
haugi Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Gratulerer med kjempefin båt. Har en slik selv som jeg er meget fornøyd med, men som jeg vurderer å selge pga lite bruk. Får se hva det blir til, vet jeg kommer til å savne den om jeg gjør det. Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Gratulerer, kjempefin båt! Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Flott båt. Grattis. Var en av mine kandidater også. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Sjøbliss Svart 3.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Da var opplag og sørvis bestilt, noen tips om hvilke forsikringsselskap som har best pris? Jeg har flest forsikringer i Enter i dag :) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Nidelv 1874 Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Litt tankevekkende at av syv båter det ligger link til på denne tråden. er den kun Larson 280 som er solgt. De går ikke som varmt hvetebrød.... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 3.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Sant ... Noen av de har vi titta på og det var gode grunner for ikke å kjøpe noen av de og andre var mer i grenseland. :) vi endte opp på en mye dyrere og finere båt enn vi hadde tenkt men tror vi skal kose oss med den i lang lang tid. Samt mener jeg vi fikk en relativt god Deal. :) høstpris er bra! Selge båt handler vel om tålmodighet og nøkternhet..ikke kjøp ny før du har solgt f.eks :) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Billa Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Godt vedlikeholdte og edruelig prisede kurante båter blir solgt relativt fort. Jeg la ut min gamle Akeladden på lørdag kveld og den var solgt søndag formiddag. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.