Jump to content

Kjøpsråd, cabincruiser 25-32 fot, førstegangsbåteiere

Sjøbliss

Recommended Posts

Hei,

Dette blir jo ofte et spørsmål om smak og preferanser og ikke så lett å gi objektivt korrekte svar.

En ting som dog er sikkert, er at amerikanske båter opp til 26-28 fot er laget for trailing, altså blir de nokså smale og høye. Det gir ganske ok plassutnyttelse, men merk at båtene lett blir litt ranke i sjøen samt at du får ganske stort vindfang ved tillegging (om man liker designet blir jo en smaksak)

Personlig foretrekker jeg en del av de norske båtene, f.eks Nidelv, NorStar og Marex. Godt bygget og gode i sjøen, mange praktiske løsninger (Skarpnes 9100 er også en fin båt, men mye heimsnekring, så kvaliteten varierer voldsomt).

Angående størrelse, ville jeg nok gått opp til +/- 30 ft, slik at jeg fikk to kabiner- det er gull verdt.

Hva gjelder drivstoff holder jeg en knapp på diesel (har hatt begge deler): tryggere og mindre forbruk l/t = høyere rekkevidde.

De ulike motorfabrikantene med kjente merkenavn lager nok alle sammen gode motorer. Personlig holder jeg en knapp på Volvo Penta av den grunn at det er den mest solgte motoren i våre farvann (=norske- og svenskekysten) og dermed finner du flest serviceverksteder som kan hjelpe deg ved behov.

Lykke til med båtkjøpet!

Nagel.

Redigert av Nagel (see edit history)

Har sett på Schaefer 290. Den mangler dollbord men har åpen pulpit, ligger lavt og fint i sjøen, lite markert planingsterskel og et fantastisk uteområde. I kabinen er det meget smått men mulig for 4/5 å overnatte (3 barn). Liker den mhp daycruiser med overnattingsmulighet og danseplass ute. Bavarian er fornuftens valg men Schaeferen er det vi har mest lyst på akkurat nå :)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Nidelv 300 sport er jo knallfin, ikke helt sikker på hvordan jeg har misset denne. Bør absolutt ta en titt på de. Vet du hva CE passasjerkapasiteten er på Nidelven? En 300 sport med 350hk høres jo kjempegøy ut! :yesnod::thumbsup:

Sbarmen, vi var gjennom hele den leksa med fordeler og ulemper. Lang og deilig vei til målet. Valget falt på en delvis åpen båt. Rettere sagt båt med skyvetak Sealine SC29. Etter å ha benyttet båten en sesong kan vi konkludere med at dette var riktig for oss. Taket lukkes på 10 sekunder og åpnes på 30. Den er også lun og godt beskyttet mot vind. Ulempen er selvsagt noe mindre utsikt på de fine dagene. Kan skrive langt om dette og ønsker ikke å prakke på deg vårt valg, men er fornøyd etter en sessong. Spesielt fint fungerer løsningen sent og tidlig på året.

Bruk tid på å studere. Sjæfern er kanskje litt finvær designet.

To separate lugarer krever større båt som regel. Bavaria 32 eller Grandezza 33.

Sushi

Takk! :) vi ønsker en praktisk og 'liten' båt som innimellom brukes til overnatting en natt eller to. Tror Bavaria 35 er for stor ... 32 er på grensen men kanskje. Skal tittel på Sealine også. Tusen takk!

• 1 måned senere...

Sant ... Noen av de har vi titta på og det var gode grunner for ikke å kjøpe noen av de og andre var mer i grenseland. :) vi endte opp på en mye dyrere og finere båt enn vi hadde tenkt men tror vi skal kose oss med den i lang lang tid. Samt mener jeg vi fikk en relativt god Deal. :) høstpris er bra!

Selge båt handler vel om tålmodighet og nøkternhet..ikke kjøp ny før du har solgt f.eks :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...