Jump to content

Fjerning av bunnstoff

bouche

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en 38 for seilbåt ( plast ) som jeg planlegger å slipe ned under vannlinjen iløpet av vinteren. Har aldri gjort dette på en såpass stor båt før, og har lest at det kan gå hard utover både motivasjon og psyken.

Har veldig lite lyst å bli stående flere uker å skrape for hånd. Så jeg har sett på alternative løsninger. Følgende er løsninger jeg har funnet :

Kjemikalier

Sandblåsing

Kalkblåsing

Tørrisblåsing

Fra det jeg har lest er det litt ymse erfaringer med bruk at kjemikalier til fjerning av bunnstoff. Det brukes vel gjerne i sammenheng med skraping for å fjerne malingen lettere, men jeg har liten tro på at det finnes noe vidundermiddel. Noen som har noen erfaringer her ?

Når det gjelder blåsing, så har jeg vel slått fra meg sandblåsing, da dette så vidt jeg forstår er litt hard kost på en plastbåt. Da sitter jeg igjen med kalk og tørrisblåsing, som jeg har inntrykk av er mer skånsomt for båten, samtidig som det er lite "avfall" bortsett fra selve malingen.

Er det noen som har noen erfaringer med noen av disse metodene brukt på en plast båt. Hva koster det, og er det noen i bergensområdet som kan gjøre blåsejobben ?

Finnes det andre, bedre alternativer ?

Redigert av bouche (see edit history)

Hei. Har vært igjennom denne prosessen selv, et par ganger.

Det som fungerte best for meg, var tapetlim og kaustik soda.

Kjøp pulver tapetlim,som skal blandes med vann. Rør dette ut, så tilsetter du kaustik soda og rører dette inn i limet.

Må bruke værneutstyr !

Påfør limet med male rulle. Begynn nederst, ca 5 kvadrat meter i gangen. La det virke i 10 min, og spyl av med høytrykk spyler.

Dette fungerer bra.

Er det mange lag bunnstoff , så påfør igjen.

Brukte 6 timer på en 40 foter, så dette er en lett måte å gjøre det på !

Det er viktig å være oppmerksom på at mange har erfart at tapetlim og kaustisk soda ikke fungerte. Jeg har ressonert litt rundt dette, og kommet frem til to forskjellige hypoteser:

1) forskjellige typer bunnstoff har forskjellig kjemi - noen typer bunnstoff kan fjernes på denne måten, andre ikke.

2) mye av selvpolerende bunnstoff kan fjernes med høytrykksspyler bare man er tålmodig nok og har godt nok trykk på spyleren - mao, sodaen er bare "placebo".

Se ellers båtwiki-artikkelen om fjerning av bunnstoff - det er resultatet av omfattende "metaforskning" gjort av undertegnede. Selv bestemte jeg meg for å utsette hele greia, så bortsett fra stålkjølen (som ble tatt med vinkelsliper) har jeg så langt ikke vært igjennom dette.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg fikk et sandblåser firma til å blåse bunnen på min Birchwood 35.De brukte noe de kalte møbelsand,ganske fin sand. Resultatet ble helt utmerket med 4-5 plasser hvor litt gelcoat forsvant.( Det kunne se ut som det hadde vært luftblærer der ) Dette reparerte de med gelcoat,slipte det helt jevnt og så grunnet de det hele med epoxygrunner som ble sprøytet på. Resultatet var som ny båt under vannlinja. Jeg var kjempefornøyd og prisen 4500 kroner for jobb og sand og 650 kroner for epoxy grunningen. De spylte plassen og fjernet all sanden så det kunne ikke sees at de hadde vært der bortsett fra en bunn som så ny ut. Dette er 10 år siden og båten er like fin i bunnen ennå.Må også si at jeg fikk tak i bunnstoff som bruktes på store skip,altså profft stoff.2 lag av dette har holdt siden.Kun litt flekking opp gjennom årene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...