Joltus Startet 13.August.2014 Del på Facebook Startet 13.August.2014 Fordeler ulemper? Støy? Skyvkraft? Eg har nada peiling, men dette er alternativene på båtene er ser på. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 (redigert) Støy er jo en forskjell da, optimax støyer nok noe mere. Optimax 200 er muligens sterkest, hvis det er V6 3,0 liters-utgaven. Den kan vel forøvrig omprogrammeres til 250 hk om ønskelig. Verado 200 er en relativt liten 1,7 liter R4 med kompressor, men den er jo sterk for størrelsen. Men Verado 200 finnes også som 2,6 liters rekkesekser med kompressor (de første årgangene Verado 200 var R6). Den er noe tyngre men naturlig nok bedre på støy enn R4, og noe sterkere over hele fjøla. Tror den også kan omprogrammeres til mere ytelse, siden den er identisk med de sterkere Veradoene 225-300. Men mulig at årsmodell setter begrensning. Lundins Marin kan alt om det. Redigert 13.August.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kiekhaefer Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 Du kan velge mellom to utgaver av Verado 200 ,1 rekkefirer og 1 rekkesekser. Sekseren i 200hk versjon er relansert og er ny av året. For å finne en brukt 200hk rekkesekser må du tilbake til før 2008 mod. Sekseren på 200 hk er en fin motor, med utsøkt gange og ytelse. Det er en ting du bør være oppmerksom på og det er vekten. Som 200 hk er Veradoen nesten 100 kg tyngre en Optimax, dette er noe du skal ta i betraktning ved valg av båttype. Optimax er en solid og sprek 2T motor som går like økonomisk som Veradoen, men støyer en del mer. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 (redigert) Verado 200 6-syl er nok ikke 100 kg tyngre men ca 63 kg tyngre enn Optimax 200. Optimax 200 er en 3,0 liters V6 og ikke 2,6 liter slik som 150/175. Så vekta på Optimax 200 er ca 225 kg mot Verado 6-syl. på 288 kg (231 kg for 4-syl. Verado 200). Men det inkluderer vel den hydrauliske servostyringa i vekta på Verado 6-syl. Redigert 13.August.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Joltus Svart 14.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2014 Eg kikker litt på uttern d66 der disse to ofte er alternativene. Så eg lurte litt på hva som var best. Forbruk da? Mener å huske noen sa at verado brukte mye bensin på høyt turtall? Grunnet intercooler eller noe... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.August.2014 Del på Facebook Svart 14.August.2014 (redigert) En Uttern D66 her i byen går med Verado 225 med 300 hk program i motorstyringen. 54 knop ;-) Da begynner det å bli gøy. Verado bruker vel noen få prosent mere bensin enn andre tilsvarende motorer (iallefall sammenlignet med de nyeste med Lean-burn fra Japsene) grunnet kompressoren som tar noen hk å drive (ja den har intercooler også men den er ikke jo en nødvendighet og ingen bensintyv ;-) Men bunndraget/momentet i motoren blir da også stort sett bedre enn konkurrentene til tross for noe mindre sylindervolum. Men den bruker neppe mere enn Optimax (som også bruker 2-takts olje). Redigert 14.August.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kiekhaefer Svart 14.August.2014 Del på Facebook Svart 14.August.2014 Verado 200 6-syl er nok ikke 100 kg tyngre men ca 63 kg tyngre enn Optimax 200. Optimax 200 er en 3,0 liters V6 og ikke 2,6 liter slik som 150/175. Så vekta på Optimax 200 er ca 225 kg mot Verado 6-syl. på 288 kg (231 kg for 4-syl. Verado 200). Men det inkluderer vel den hydrauliske servostyringa i vekta på Verado 6-syl. Jeg tror att vekten som er oppgitt er på tørr motor, og da kan du legge til 7 L med motorolje samt 1L gearolje, og på servostyringen så har du en 3-4 Liter hydraulikk olje, så noen kilo blir det. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 14.August.2014 Del på Facebook Svart 14.August.2014 Eg kikker litt på uttern d66 der disse to ofte er alternativene. Så eg lurte litt på hva som var best. Forbruk da? Mener å huske noen sa at verado brukte mye bensin på høyt turtall? Grunnet intercooler eller noe... Veradoen bruker ikke noe mer bensin på normalkjøring i forhold til andre motorer, ryktet om høyt forbruk fikk Verado GEN 1(2005-2008) på høyt turtall I fra ca 5000 rpm og oppover. Da brukte den merkbart mer en sammenlignbare konkurrenter. Dette pga bruk av overskudds bensin til kjøling av sylinderene. Dette gjelder alle motormerker, med Verado GEN 1 som verstingen. GEN 2 i fra 2008> er på normalnivå på dette punktet. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.August.2014 Del på Facebook Svart 14.August.2014 (redigert) Ja men Optimaxen må ha noen liter 2-taktsolje i en eller annen beholder så det blir noen kg ekstra der også. Men en Verado 225 GEN 2 høres da ut som det beste kjøpet, siden man får i pose og sekk og store oppgraderingsmuligheter hvis man evt. måtte ønske det. Men det er kanskje ikke mange D66 som har en slik montert ? Liten rettelse: jeg skrev at intercooler ikke er en nødvendighet men det skulle naturligvis ikke stå "ikke". Litt om båten skrevet i 2011: http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/baat/seks-supre-daycruisere-til-under-en-halv-million/a/10086247/ "Nå som det har gått fire år, kan du skaffe denne båten noe rimeligere på bruktmarkedet. På Finn.no finner vi samme båt, men med 225 hestekrefters Verado til 340.000 kroner. Ønsker du å slå litt ekstra til, finnes den som ny, med 250 hestekrefter på hekken, til 586.000 kroner." http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=163043&cat=5867 Redigert 14.August.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kiekhaefer Svart 14.August.2014 Del på Facebook Svart 14.August.2014 Joda du har rett "Teerex" , litt 2T olje skal Opti`en ha lagret ombord. Jeg har selv en Gen 1 Verado ( overligger som ble produsert seint i 2007). Gen 1 har ingen svakheter i designen i forhold til Gen 2, begge fungerer like bra, og min erfaring med bensinforbruket er at det er ingen vesentlige forskjeller i mellom disse untatt 5000 rpm+ Så konklusjonen er at ingen behøver å være skeptisk på et kjøp med en Gen 1 motor bakpå. Men når det kommer til valget mellom Optimax og Verado så er jeg ikke i tvil og det er Verado`en, den er en nytelse når det gjelder støy,vibrasjoner,flott lydbilde og ikke minst dreiemoment. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 14.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2014 Så Verado som står på båter fra 05 og oppover er gode greier det? Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 14.August.2014 Del på Facebook Svart 14.August.2014 Så Verado som står på båter fra 05 og oppover er gode greier det? Så fremt at motorene har sett innsiden av et merkeverksted, og har fått dei nødvendige oppgraderingene så skulle ikke være noen fare, personlig så hadde jeg gått for 2006 og nyere. Det er lett å skille ut Gen 1 i fra Gen 2 bare ved å se på dekalene på motorlokket, Gen 1 har rødt innslag i bokstavene og tallene på dekoren. Gen 2 har utelukkende sølvfargede bokstaver og tall, ingen rødfarge overhodet. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 14.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2014 Gen 2 kom i 2006 ja. Tusen takk for god info. Må nesten prøve begge alternativene før eg kjøper, med mindre det kommer et superkjøp av ene eller andre sorten. En kompis har nett fått seg 135HK optimax, så da vil eg jo få en feeling med hvordan den er i forhold til 4 takteren til en annen kompis. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 14.August.2014 Del på Facebook Svart 14.August.2014 Nei, Gen 2 kom i starten av 2008, jeg anbefaler og hoppe over 2005 og heller gå for 06 og nyere pga en del forbedringer etter første året. Ja du må gjerne prøve Optimax`en, det er en sprek motor med en hissig og potent lyd. 3L Opti (200 hk og større) fikk mange forbedringer i 2007 som er positivt for denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 14.August.2014 Del på Facebook Svart 14.August.2014 Jeg har hatt en 2007 D66 med 225hk Verado. Det som er poengtert i andre tråder også er at D66 er bygd for store tunge motorer. Dersom du setter på en lett motor kan båten bli litt fortung og ikke gå slik i vannet som tiltenkt. Så prøv og kjenn etter dette spesielt når du prøvekjører begge alternativene. Sjekk også at Veradoen når minst 5800rpm på VOT, helst minst 6000rpm. Maks er vel 6400rpm. Ved for lite rpm på VOT vil den sote litt unødvendig. Sikkert samme forhold med den andre motoren, riktig propell er viktig! Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 14.August.2014 Del på Facebook Svart 14.August.2014 Sesongen 2009 hadde gutta og jeg en Uttern D66 med en 225 Verado. Det er den mest fantastiske motoren jeg har hatt. 45 kn i akkurat den båten, bra respons, til og med fra 30 kn og til topphastighet. Stillegående, men dog med en herlig lyd. Optimax motorene jeg har sett og hørt bråker mer, men er nok litt sprekere. La til på Verdens Ende ved en anledning, og etter mye surr med fortøyninger i litt vind og to karer som da var 9 og 4, så tuslet vi da vi var ferdige bortover brygga for å fiske. Båtnaboen kom etter oss og lurte på om vi ikke skulle skru av motoren først Hadde glemt det. Den bråket jo ikke Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Kiekhaefer Svart 14.August.2014 Del på Facebook Svart 14.August.2014 Legg merke til hva "nopain99" skriver i sitt innlegg, veldig viktig når det gjelder en Verado. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 15.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2014 Ok. Det med turtallet var eg overhodet ikke klar over. Så hvis den ikke klarer høyt nok turtall må man gjerne bytte propell for å få den til å gå bedre? Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 15.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2014 Var i båt i sommer, en bella 600 bow rider. Den hadde 150hk verado. Og de tingene dere nevner var merkbart. Stillegående og fin. Men han klagde på forbruket med en gang det var litt turtall. Men skal man ha det gøy så koster det ? Må uansett prøve en båt med optimax også. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 15.August.2014 Del på Facebook Svart 15.August.2014 Alle typer motorer sluker drivstoff når du kjører hardt, dette er ikke noe som er spesiellt med Verado. Kunsten er å finne en fin marsj fart som passer "lommeboken" Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 15.August.2014 Del på Facebook Svart 15.August.2014 Ok. Det med turtallet var eg overhodet ikke klar over. Så hvis den ikke klarer høyt nok turtall må man gjerne bytte propell for å få den til å gå bedre? Poenget her er at dersom turtallet på full gass blir for lavt så blir drivstoffblandingen litt feil i forhold til forventet belastning. Et av båtbladene hadde testet en motor og den gikk skikkelig dårlig og greier. Det viste seg at propellen var alt for stor. De byttet propell og turtallet ble slik den skulle og motoren fikk da skryt for å være meget bra! Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 15.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2014 Flott. Det kan jo være en god prutegrunn hvis man må belage seg på å bytte propell. For det er løsningen om turtallet er for lavt? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 15.August.2014 Del på Facebook Svart 15.August.2014 Ja, hvis det selvsagt ikke er noe annet gærn't med motoren da.... Men riktig propell til riktig motor og båt er viktig, men uten at man skal bli helt religiøs og fanatisk...! På Verado sjekk også at tomgang er stabil, at den ikke jager opp og ned et par-tre hundre omdreininger. Den skal være veldig stabil. Sjekk også at service er gjort, kompressor/dynamo-belte skal skiftes etter 3år sammen med tennplugger. Det kan også hende at det ligger med en utskrift fra cpu-en til motoren etter service hvis eier har vært litt ekstra nøye. Hvis den ikke har vært på service i særlig grad er kanskje ikke garantiarbeider heller utført og det er dumt ikke sant! Samme med Optimaxen sikkert! Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 15.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2014 Såg plutselig at den ene eg kikker på var mariner verado.... Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 15.August.2014 Del på Facebook Svart 15.August.2014 Optimax er tøft nok det, og jeg har ingenting i mot 2t. Men Veradoen er nok absolutt å foretrekke i denne sammenhengen. Ser ikke bort fra at min neste båt har en rekkesekser på hekken:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.