Jump to content

200hk optimax eller verado?


Joltus

Recommended Posts

alt er likt unntatt farge og logo.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 8 måneder senere...

Så fremt at motorene har sett innsiden av et merkeverksted, og har fått dei nødvendige oppgraderingene så skulle ikke være noen fare, personlig så hadde jeg gått for 2006 og nyere.

 

Det er lett å skille ut Gen 1 i fra Gen 2 bare ved å se på dekalene på motorlokket,

Gen 1 har rødt innslag i bokstavene og tallene på dekoren.

Gen 2 har utelukkende sølvfargede bokstaver og tall, ingen rødfarge overhodet.

Hvordan ser man disse forskjellene på Gen 1 og Gen 2 på mariner variantene? 

Link to post

Det vet jeg sannelig ikke, pga Brunswick kuttet ut Mariner som merke i store deler av Europa i dei tider som Gen 2

ble introdusert. Så dei fleste Marinerene er gen1 som vi kan se i dag.

 

Jeg registrerer at Mariner kommer tilbake som merke i dag i flere land. En ting som er sikkert det er at motorer som er produsert i fra 08 er gen 2. Dette gjelder både Merc og Mariner. Serienummer må undersøkes for å være sikker.

Redigert av Verado (see edit history)
Link to post

Veradoen er rekkesekser ikke v6. Motorene er mekanisk solide så det burde ikke by på noen problem, men som alltid jevnlig vedlikehold er nødvendig.

 

Forskjellene i gen1 og 2 er smidde stempler samt en del forandringer på div lager i motor og fjerning av underspyling av stemplene som gen 1 hadde + litt til.

 

Det vi merker er forbruket vil være lavere på gen2 ved høy fart/belastning, vi merker lite av dette i vanlig marsjfart, da er motorene ganske like i forbruk. Faktisk så er gen 2 "bare" two star Carb mens gen 1 er three star. Gen 1 er faktisk mer miljøvennlig.

Link to post

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Verado Gen II Improvements

The radically new Mercury Verado Series was introduced in 2005 -- but it was not perfect. Over the next two years units exposed to hard use began to exhibit problems with different aspects of components used. In a couple of cases design changes were indicated to improve efficiency and avert potential problems with severe use.

As a result, in 2007 Mercury introduced the "Gen II" version of the Verado, which essentially de-bugged the engine. Over 67 items or details were changed, most having to do with things such as seals, retaining rings, bushings, O rings, and the like. Two of the more major improvements are shown below.

http://www.boattest.com/engine-review/Mercury/7000028_Verado-250-HP_2013

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det er litt Mercury "bullshit" som Teerex viser en link til. Dei store "forbedringene" de foretok er ikke så omfattende.

Etter min mening er Gen1 med underspyling av stemplene samt en stort sett ordinær motor design en like sunn/ velykket motor som Gen2.

 

Gen2 er egentlig ett panikktiltak i fra Merc, dei fikk mye fres for høyt forbruk på høyt turtall, og da kom "forbedringene" som rett nok ga lavere friksjon i motoren og reduksjon i forbruk, men motoren greide ikke lenger å oppfylle Carb 3 standarden men falt ned til Carb 2, dette er etter min mening en nedtur for Merc.

 

Å levere en motor i 2015 med Carb 2 rating som Veradoen har er alt for dårlig i dag, selv den gamle Optimax'en klarer bedre en dette, dei nye Volvo Penta bensin innenbords motorene samt Mercruiser greier faktisk Carb 4 kravene.( enkelte modeller).

Redigert av Verado (see edit history)
Link to post

Carb2 Carb3 who cares?  :saint:

 

Blir spennende å se tester av E-tec G2 300, når de nå måtte dukke opp.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Etter hva ryktene sier om E-Tec G2 så skal den ha svært lave utslipp, dette er helt klart ett godt salgsargument, det er ingen 'høydare' i dag å kunne tilby en " skitten" motor til kundene, miljøbevistheten blir sterkere og sterkere, det kan ikke produsentene overse.

 

Vi kan like eller mislike utviklingen på motorsiden, men vi har ikke noe valg, myndighetene setter krav og motorprodusentene må følge dette eller legge ned produksjonen ,så enkelt er det.

Redigert av Verado (see edit history)
Link to post

Jeg jobber for tiden hos Mercury/Suzuki forhandler/verksted men må innrømme at jeg alltid har vært litt begeistret for BRP/Rotax og det de har fått til med 2-takts teknologien til lands og i snøen det siste tiåret.

Hadde en E-tec 50 fra 2004 en stund, og den virket å være av god kvalitet selv om den vel var av første produksjonsår.

 

Så det er jo forsåvidt bra at amerikanske produsenter fortsatt ligger i teten selv om japsene lager greie motorer de også.

Tilbake til det tråden startet med så vil jeg vel holde en knapp på E-tec 200 foran Optimax 200 selv om det ikke var tema egentlig. 

E-tec 200 finnes jo i 2 størrelser, 2,6 og 3,3 liter. Sistnevnte er HO utgaven og veier noe mere (og yter mere enn 200 hk også).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det er en tankevekker at Volvo's innenbords bensinmotorer har 10 ganger så lave utslipp i forhold til konkurrerende

utenbordsmotorer. Påhengeren er ikke så ren som vi tror.

 

Typisk for Norske båtblad er å omtale innenbords bensinmotorer som fossile/steinalder produkter og så viser det seg at motorene er langt renere en dei nyeste utenbordsmotorene.

 

http://www.hamnen.se/artiklar/reportage/volvo-pentas-ledare-om-hotet-fran-utombordarna.html

Link to post

Det er en tankevekker at Volvo's innenbords bensinmotorer har 10 ganger så lave utslipp i forhold til konkurrerende

utenbordsmotorer. Påhengeren er ikke så ren som vi tror.

 

Typisk for Norske båtblad er å omtale innenbords bensinmotorer som fossile/steinalder produkter og så viser det seg at motorene er langt renere en dei nyeste utenbordsmotorene.

 

http://www.hamnen.se/artiklar/reportage/volvo-pentas-ledare-om-hotet-fran-utombordarna.html

 

 

Dette er en påstand som behøver korreksjon. Fyren sier selv at de beste Penta Bensinmotorer er 10X renere enn de verste utenbordsmotorene noe avhengig av størrelse merke/produsent og type (eksempel - VP V8/6 med injection+katalysator) mot la oss si en mindre påhengs med forgasser. Han erkjenner og at det er betydelige forskjeller mellom de forskjellige produsentene.

 

Det er slik han utrykker det, noe implisitt.

 

Tror jeg så en VP motor med CARB 4 i en blekke eller WEB blekke for noen dager siden.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Om VP talsmannen sikter til dei værste tviler jeg på, selv en utenbordsmotor 4T med forgassere greier 3 star carb.

Selv den reneste utenbordsmotor har ingen mulighet til å matche en innenbordsmotor med katalysator.

 

Dette var litt off topic. Så tilbake til tema, Optimax eller Verado ? Jeg hadde ikke brydd med så mye om hvilken motor som stod bak på hekken, kjøp den båten som føles riktig for deg og ikke hva som henger bakpå. Det funker begge deler.

Link to post

Selvsagt, han sammenligner epler og småstein, antagelig Kinaware mot VP cat det var mitt poeng så han må gjerne si det han vil men det blir villedende uansett.

 

Ser forøvrig at flere VP V8 bensin møter CARB 4* uten cat.

 

Forøvrig har Veradoene hatt problemer med forbruk/emissions fra Dag1 introdusert i Europa. Samtlige måtte pakkes opp og moddes i Belgia for å samsvare med Specen Merc oppga. Gjett hva prisen for dette ble....

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Ja du har rett i det 'Bay-Liner' , jeg har på følelsen at det har vært noen "nødvendige skippertak" rundt Veradoen.

 

Det ser vi på utfasingen av Gen1 etter bare 2 år, dette er unormalt siden motoren i fra dag 1 fungerte meget bra, plutselig kom det en panikkartet modifisering. Underlig spør du meg.

Link to post
  • 4 uker senere...

En kompis har fått seg en uttern med 200 hk den rekke sekser motoren.

 

Men vi reagerer litt på turtallet her. Tror ikke vi var oppe i mer enn 5500 omdreininger. Er det utelukkende propellen som er skyld i det? Propellen har en liten skade samt den finnen. Så motoren har vært nedi en gang. Finnen er litt bøyd til siden, ca 1-2 cm nederst i forhold til øverst.

 

Ellers var det nada ulyd og vibrasjon, og den marsjet på rundt 27 knop på 4300 omdreininger. Toppfarten var derimot litt lav.

Link to post

Her en test fra 2006 med datidens Verado 6-syl motorer 200, 225, 250 og 275. 

Som vel da også var helt identiske fysisk sett.

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/motortest-4xverado-200-275-hk-på-samme-båt

 

Forøvrig skremmende å se prisene den gang for 9 år siden  :smiley:

De burde vel ha kjørt 225-hesteren med 19" propell, isteden for å pine den på laveste tillatte maxturtall 5800 rpm med 21".

 

Naturligvis bør propell være skadefri om man skal teste turtall/toppfart.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

5500 er jo noe lavt når det optimale er 6000-6200 og absolutt nedre grense er 5800.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...