Jump to content

200hk optimax eller verado?


Joltus

Recommended Posts

  • 2 år senere...

Jeg er I den possisjon  at jeg vurdere ny maskin. Den som star på I dag er en Mercury 250 EFI fra 1996. Motoren er helt grei. Men den broker litt bensin og jeg merker den er gammel. Vil derfor ha noe nyere.
Alternativet er som nevnt her, Verado  eller Optimax.
Så er spørsmålet. Kjøper jeg ny eller en to år gammel maskin av 200 Hk utgaven. KAn denne justeres til 225 eller 250 på begge alternativene?

Og vil jeg merke stor forskjell på top fart fra min gamle EFI med god kompresjon (Testet) og en ny 200?

Link to post

Optimax er jo utgått, og samme med Verado 4 og 6 syl. til og med 300 hk som utgår. 

De erstattes av nye fantastisk lette V6 3,4 liter og V8 4,6 liter 4-taktere i alle mulige konfigurasjoner fra 175-300 hk.

V6 175-225 hk veier kun fra 216 kg.

 

Toppmodellen heter fortsatt Verado men har altså ingenting felles med den gamle Verado, bortsett fra AMS (Advanced Mid Section) med støydemping og integrert servostyring. Den er naturlig nok litt tyngre enn V8 med CMS (Conventional Mid Section).

 

Her må man nesten også sette seg inn i forskjellene mellom SeaPro og standard FourStroke.

Pro XS og Racing er for de mere fartsglade da. V8 Pro XS 200-300 veier kun 229 kg.. og det er jo ren utklassing.

 

 

mercuryproductoverview2018.png

 

 

mercuryv8vekt.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev 14 minutter siden:

Optimax er jo utgått, og samme med Verado 4 og 6 syl. til og med 300 hk som utgår. 

De erstattes av nye fantastisk lette V6 3,4 liter og V8 4,6 liter 4-taktere i alle mulige konfigurasjoner fra 175-300 hk.

V6 175-225 hk veier kun fra 216 kg.

 

Toppmodellen heter fortsatt Verado men har altså ingenting felles med den gamle Verado, bortsett fra AMS (Advanced Mid Section) med støydemping og integrert servostyring. Den er naturlig nok litt tyngre enn V8 med CMS (Conventional Mid Section).

 

Her må man nesten også sette seg inn i forskjellene mellom SeaPro og standard FourStroke.

Pro XS og Racing er for de mere fartsglade da. V8 Pro XS 200-300 veier kun 229 kg.. og det er jo ren utklassing.

 

 

mercuryproductoverview2018.png

 

 

mercuryv8vekt.jpg

 

 

 

Og når kommer Nye utgaven av Verado?

Grunnen til jeg spør er at det har dukket opp en Verado 2017 modell jeg vurdere veldig. Bør jeg vente?

 

Blir Verado lettere, er det det du sier?

 

Jeg har en båt med fartspotensiale. Men det er ikke nøye med høy fart, om jeg får en motor jeg er fornøyd med

Link to post

Nye Verado blir litt lettere ja, ca 15 kg er det vel.  Men nye Verado V8 er jo altså en helt annen motor enn den gamle Verado L6 som de kaller den.

Nå er det ingen kompressor, men isteden 4,6 liter mot 2,6 liter sylindervolum.

Den gamle Verado beholdes i 350 og 400 hk utgave. Det er jo kompressoren som muliggjør den høye effekten på disse, men dermed også høyere bensinforbruk og vekt.

 

V8 uten Verado (altså V8 FourStroke) blir vesentlig lettere siden de ikke har Verado AMS midtseksjon. Og faktisk lettere enn den utgående Verado 4-syl. 135-200 hk. Så det er jo litt av en revolusjon.

 

Den nye V6 3,4 liter blir naturlig nok enda lettere. Faktisk samme vekt eller ettere enn konkurrentenes 4-syl 150-200 hk motorer.

 

Vanskelig å si om du bør vente.. kommer jo litt an på prisen og hvor mye det haster.

Jeg kan ikke si når disse kan leveres i Norge, det må nok en forhandler fortelle deg. 

Men alle tekniske data på de forskjellige motorseriene finner du her:

 

https://www.mercurymarine.com/no/no/engines/outboard/

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Tror jeg hadde gått for de nye motorene. Mener de ligger omtrent på samme pris som gamle Verado. Ytelsen skal være minst på høyde og forbruket bedre. Stillere, lettere og mindre vibrasjon. Jeg regner med at de første motorene tikker inn her til lands nå i løpet av sommeren, så da handler det vel om å sette seg på bestillingslisten nokså kjapt om man skal få montert i løpet av sommeren.

Link to post

I Båtliv nr 4 som jeg fikk i posten i dag står det 4 sider om de nye Mercury-motorene, samt data og faktisk også priser på 17 forskjellige modeller. Billigste V8 er XS Pro 200 til kr 208.000 mens 300 hk er priset fra kr 258.000-268.000.

De første motorene skal allerede være levert i Norge, men det kan nok bli noe leveringstid i år hvis det blir mange som skal ha.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det var enklere da dollarkursen var 5,50 :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Den 200 du snakket om går jeg ut fra er en Verado 6-syl.

Den heter vel Verado 200 Pro og kom på markedet i 2014, siden mange kunder etterspurte mere moment enn Verado 200 4-syl kunne tilby.

Men de ville av en eller annen grunn ikke kjøpe større Verado-utgaver.

Går da sterkt ut fra at den kan omprogrammeres opp til 300 hk.

 

Men prisen på en ny 225 hk 6-syl V6 3,4 liter er kr 205.000 og den veier bare fra 216 kg. 

175 hk utgaven koster kr 176.000 og den kan vel omprogrammeres til 225 hk går jeg ut fra. Men kjenner jo ikke til om det er lagt inn noen nymotens sperrer for dette på disse motorene.

Det er vel også noe å vurdere dersom ny V8 blir for dyr. Men 250 hk V8 4,6 liter koster fra kr 230.000 da,. Så ikke den helt store forskjellen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hvis det er en Verado 200 Pro 2,6 liter 6-syl det er snakk om, så kan du bare ta kontakt med Norsk Motorkompani så kan nok de fortelle deg om det går an å oppgradere.

 

http://www.norskmotorkompani.no/index.php?name=MARINE1%2FMERCURY_VERADO.html

 

Tohatsuen er jo en Honda, så det er jo japansk kvalitet. Ikke noe dårlig alternativ sånn sett, men man betaler jo litt for navnet (og kvaliteten).

Sammenligner man med den nye Mercury V8, så har Mercury 2 sylindre mere, 1 liter større sylindervolum og samtidig lavere vekt.  Faktisk rundt 40 kg. Og det er en hypermoderne konstruksjon som Mercury har satset mange milliarder på.

Alt det til ca samme pris som Honda/Tohatsu. Så da må man jo ta et valg basert på magefølelsen.. eller kalde fakta :saint:

 

http://kelloxmarine.no/honda-utenbords-batmotor/motorer/bf250-xu-737198

 

Ser man på Mercury V6 225 hk 3,4 liter så har den nesten like stort sylindervolum som Tohatsu/Honda BF250 (3,6 liter) men er rundt 60 kg lettere. Det er godt mulig at vektdifferansen bortimot veier opp for 10% lavere effekt. Ikke langt unna iallefall.

Prisen på den var som nevnt kr 25.000 lavere. Men V8 er helt klart grommest da.

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja det er jo den gode gamle 1,7 liter 4-syl.  Relativt tung, men en svært solid konstruksjon.

Faktisk kan den "skremmes" opp til ca 235 hk av Lundins Marin i Sverige. Et såkalt racingprogram, men allikevel 100% driftssikkert.

Jeg kjenner en som fikk det gjort med sin Verado 135 hk på en Silver Eagle 650 alubåt for noen år siden.

Verado 135 og 200 er altså identiske motorer, bare annen software.

Så han fikk med andre ord ca 100 hk ekstra for en relativt rimelig penge.

Det er kun motorer med overlading (turbo eller kompressor) man kan gjøre slikt med naturligvis.

Han solgte båten til en annen som jeg også kjenner, og jeg var med flere turer med den. 

Han fikk den nesten opp i 50 knop, så det var jo imponerende. Det var aldri noe krøll med den motoren.

Men slikt gjør man jo helst ikke på en ny motor med garanti. Og 235 hk ut av en 1,7 liters motor er uansett ganske uhørt i båtsammenheng. 

Alfa Romeo tar 240 hk ut av sin 1,75 liters turbomotor i sportsbiler, så det er jo mulig da.

 

Men Verado 1,7 liter er jo uansett en 4-syl motor så du vil jo ikke få den fine balanserte motorlyden som av en V6 eller V8, og litt mere støy blir det pga. kompressoren. Men uansett en helt grei motor.

Det er vel ekstra lang stamme på denne, hvis det er det du skal ha? Ikke alltid så lett å se på bildene ved første øyekast.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...