Joltus Svart 6.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Hva er fint marsjturtall på den seks sylindrete 200 verado motoren? Mtp forbruk..... Dette er vel avhengig av båten også? Er det bare noe man må finne ut i forhold til planing osv? Sitér dette innlegget Link to post
DanH Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 Jeg er I den possisjon at jeg vurdere ny maskin. Den som star på I dag er en Mercury 250 EFI fra 1996. Motoren er helt grei. Men den broker litt bensin og jeg merker den er gammel. Vil derfor ha noe nyere. Alternativet er som nevnt her, Verado eller Optimax. Så er spørsmålet. Kjøper jeg ny eller en to år gammel maskin av 200 Hk utgaven. KAn denne justeres til 225 eller 250 på begge alternativene? Og vil jeg merke stor forskjell på top fart fra min gamle EFI med god kompresjon (Testet) og en ny 200? Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 24.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 (redigert) Hadde aldri kjøpt optimax i dag. Endte opp med verado 200 6 syl. Bruker suppe den, men for en nydelig motor!!! Chippet til 275 ?? De nyere tror eg kan Chippes til 300. Er jo også nettopp lansert en ny v6 motor og masse greier fra merc. Redigert 24.Juni.2018 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DanH Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 Joltus. Det var det jeg håpet å høre. Setter stor pris på tilbakemeldingen din. 200 som er chippet til 275 hos forhandler? Regner med den uansett broker mindre enn min 250 EFI fra 1996 :P Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 (redigert) Optimax er jo utgått, og samme med Verado 4 og 6 syl. til og med 300 hk som utgår. De erstattes av nye fantastisk lette V6 3,4 liter og V8 4,6 liter 4-taktere i alle mulige konfigurasjoner fra 175-300 hk. V6 175-225 hk veier kun fra 216 kg. Toppmodellen heter fortsatt Verado men har altså ingenting felles med den gamle Verado, bortsett fra AMS (Advanced Mid Section) med støydemping og integrert servostyring. Den er naturlig nok litt tyngre enn V8 med CMS (Conventional Mid Section). Her må man nesten også sette seg inn i forskjellene mellom SeaPro og standard FourStroke. Pro XS og Racing er for de mere fartsglade da. V8 Pro XS 200-300 veier kun 229 kg.. og det er jo ren utklassing. Redigert 24.Juni.2018 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
DanH Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 Teerex skrev 14 minutter siden: Optimax er jo utgått, og samme med Verado 4 og 6 syl. til og med 300 hk som utgår. De erstattes av nye fantastisk lette V6 3,4 liter og V8 4,6 liter 4-taktere i alle mulige konfigurasjoner fra 175-300 hk. V6 175-225 hk veier kun fra 216 kg. Toppmodellen heter fortsatt Verado men har altså ingenting felles med den gamle Verado, bortsett fra AMS (Advanced Mid Section) med støydemping og integrert servostyring. Den er naturlig nok litt tyngre enn V8 med CMS (Conventional Mid Section). Her må man nesten også sette seg inn i forskjellene mellom SeaPro og standard FourStroke. Pro XS og Racing er for de mere fartsglade da. V8 Pro XS 200-300 veier kun 229 kg.. og det er jo ren utklassing. Og når kommer Nye utgaven av Verado? Grunnen til jeg spør er at det har dukket opp en Verado 2017 modell jeg vurdere veldig. Bør jeg vente? Blir Verado lettere, er det det du sier? Jeg har en båt med fartspotensiale. Men det er ikke nøye med høy fart, om jeg får en motor jeg er fornøyd med Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 Nye Verado blir litt lettere ja, ca 15 kg er det vel. Men nye Verado V8 er jo altså en helt annen motor enn den gamle Verado L6 som de kaller den. Nå er det ingen kompressor, men isteden 4,6 liter mot 2,6 liter sylindervolum. Den gamle Verado beholdes i 350 og 400 hk utgave. Det er jo kompressoren som muliggjør den høye effekten på disse, men dermed også høyere bensinforbruk og vekt. V8 uten Verado (altså V8 FourStroke) blir vesentlig lettere siden de ikke har Verado AMS midtseksjon. Og faktisk lettere enn den utgående Verado 4-syl. 135-200 hk. Så det er jo litt av en revolusjon. Den nye V6 3,4 liter blir naturlig nok enda lettere. Faktisk samme vekt eller ettere enn konkurrentenes 4-syl 150-200 hk motorer. Vanskelig å si om du bør vente.. kommer jo litt an på prisen og hvor mye det haster. Jeg kan ikke si når disse kan leveres i Norge, det må nok en forhandler fortelle deg. Men alle tekniske data på de forskjellige motorseriene finner du her: https://www.mercurymarine.com/no/no/engines/outboard/ Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
DanH Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 Takker. Tror kanskje jeg må ta noen telefoner på mandag. Det haster ikke. Men gud hvor gøy det hadde vært med ny skikkelig maskin nå i sommer? Problemet er hva en skal velge. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 Tror jeg hadde gått for de nye motorene. Mener de ligger omtrent på samme pris som gamle Verado. Ytelsen skal være minst på høyde og forbruket bedre. Stillere, lettere og mindre vibrasjon. Jeg regner med at de første motorene tikker inn her til lands nå i løpet av sommeren, så da handler det vel om å sette seg på bestillingslisten nokså kjapt om man skal få montert i løpet av sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
DanH Svart 25.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2018 Nå har jeg undersøkt litt. Og tilbakemeldingen er at jeg bør vent på neste generasjon og gå for 250 hk pga båtens vekt og potensiale. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2018 hva slags båt er det snakk om? Jeg må jo si det høres forlokkende ut med V8 power i et slikt format Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
DanH Svart 25.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2018 Jeg har en Draco/Windy Oceancraft 700 Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2018 (redigert) I Båtliv nr 4 som jeg fikk i posten i dag står det 4 sider om de nye Mercury-motorene, samt data og faktisk også priser på 17 forskjellige modeller. Billigste V8 er XS Pro 200 til kr 208.000 mens 300 hk er priset fra kr 258.000-268.000. De første motorene skal allerede være levert i Norge, men det kan nok bli noe leveringstid i år hvis det blir mange som skal ha. Redigert 25.Juni.2018 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
DanH Svart 25.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2018 Det var dyrt nok? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2018 Det var enklere da dollarkursen var 5,50 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Joltus Svart 26.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 Hadde hvertfall ikke enter hvis alternativet er så nytt som 2017... Sitér dette innlegget Link to post
DanH Svart 27.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2018 Hva mente du der? Enter? Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 27.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2018 Ja si det..... Hadde hvertfall ventet hvis alternativet er så nytt som 2017 Skulle det stå.... Sitér dette innlegget Link to post
DanH Svart 27.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2018 Det skiller 50 tusen eller mere på prisen fra tilbudet jeg har til ny motor som kommer Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2018 Den 200 du snakket om går jeg ut fra er en Verado 6-syl. Den heter vel Verado 200 Pro og kom på markedet i 2014, siden mange kunder etterspurte mere moment enn Verado 200 4-syl kunne tilby. Men de ville av en eller annen grunn ikke kjøpe større Verado-utgaver. Går da sterkt ut fra at den kan omprogrammeres opp til 300 hk. Men prisen på en ny 225 hk 6-syl V6 3,4 liter er kr 205.000 og den veier bare fra 216 kg. 175 hk utgaven koster kr 176.000 og den kan vel omprogrammeres til 225 hk går jeg ut fra. Men kjenner jo ikke til om det er lagt inn noen nymotens sperrer for dette på disse motorene. Det er vel også noe å vurdere dersom ny V8 blir for dyr. Men 250 hk V8 4,6 liter koster fra kr 230.000 da,. Så ikke den helt store forskjellen. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
DanH Svart 27.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2018 Jeg skjønner jeg kan alt for lite om dette??♀️ Fikk nettopp beskjed av butikk at den jeg har på hånd ikke kan oppgraderes Fortell meg hvorfor dette er ett dårlig alternativ? http://loxkelmarine.no/tohatsu-outboards/fire-takter/bft250-xu-12907 Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2018 (redigert) Hvis det er en Verado 200 Pro 2,6 liter 6-syl det er snakk om, så kan du bare ta kontakt med Norsk Motorkompani så kan nok de fortelle deg om det går an å oppgradere. http://www.norskmotorkompani.no/index.php?name=MARINE1%2FMERCURY_VERADO.html Tohatsuen er jo en Honda, så det er jo japansk kvalitet. Ikke noe dårlig alternativ sånn sett, men man betaler jo litt for navnet (og kvaliteten). Sammenligner man med den nye Mercury V8, så har Mercury 2 sylindre mere, 1 liter større sylindervolum og samtidig lavere vekt. Faktisk rundt 40 kg. Og det er en hypermoderne konstruksjon som Mercury har satset mange milliarder på. Alt det til ca samme pris som Honda/Tohatsu. Så da må man jo ta et valg basert på magefølelsen.. eller kalde fakta http://kelloxmarine.no/honda-utenbords-batmotor/motorer/bf250-xu-737198 Ser man på Mercury V6 225 hk 3,4 liter så har den nesten like stort sylindervolum som Tohatsu/Honda BF250 (3,6 liter) men er rundt 60 kg lettere. Det er godt mulig at vektdifferansen bortimot veier opp for 10% lavere effekt. Ikke langt unna iallefall. Prisen på den var som nevnt kr 25.000 lavere. Men V8 er helt klart grommest da. Redigert 27.Juni.2018 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
DanH Svart 27.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2018 Ja her var det super hjelp å få. Mye info jeg ikke var klar over. Her er den jeg ser på. Frykter det blir for liten motor. https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=122347962 Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2018 (redigert) Ja det er jo den gode gamle 1,7 liter 4-syl. Relativt tung, men en svært solid konstruksjon. Faktisk kan den "skremmes" opp til ca 235 hk av Lundins Marin i Sverige. Et såkalt racingprogram, men allikevel 100% driftssikkert. Jeg kjenner en som fikk det gjort med sin Verado 135 hk på en Silver Eagle 650 alubåt for noen år siden. Verado 135 og 200 er altså identiske motorer, bare annen software. Så han fikk med andre ord ca 100 hk ekstra for en relativt rimelig penge. Det er kun motorer med overlading (turbo eller kompressor) man kan gjøre slikt med naturligvis. Han solgte båten til en annen som jeg også kjenner, og jeg var med flere turer med den. Han fikk den nesten opp i 50 knop, så det var jo imponerende. Det var aldri noe krøll med den motoren. Men slikt gjør man jo helst ikke på en ny motor med garanti. Og 235 hk ut av en 1,7 liters motor er uansett ganske uhørt i båtsammenheng. Alfa Romeo tar 240 hk ut av sin 1,75 liters turbomotor i sportsbiler, så det er jo mulig da. Men Verado 1,7 liter er jo uansett en 4-syl motor så du vil jo ikke få den fine balanserte motorlyden som av en V6 eller V8, og litt mere støy blir det pga. kompressoren. Men uansett en helt grei motor. Det er vel ekstra lang stamme på denne, hvis det er det du skal ha? Ikke alltid så lett å se på bildene ved første øyekast. Redigert 27.Juni.2018 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Joltus Svart 27.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2018 Chippet min hos norsk motorcompani for ca 8k fra 200 til 275. Merket den! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.