Jump to content

200hk optimax eller verado?


Joltus

Recommended Posts

Ja men jeg tenkte at du må vel ha XL-stamme på den båten? Og det var XL-stamme på den Tohatsu/Honda 250 du linket til.

Men jeg er jo ikke helt sikker da.

 

Joltus har sekser, siden 200-fireren ikke kan oppjusteres (bortsett fra med det racingprogrammet jeg nevnte).

Sekseren finnes jo nå helt opp i 400 hk, fortsatt med kun 2,6 liter sylindervolum. Så det er solide saker Mercury har snekret sammen :smiley:

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

L og XL er jo mest vanlig, men de fleste større motorer fås jo også i UL (ultra lang) 30".

Dvs. L er jo ikke så vanlig på motorer over 150 hk selv om det leveres.

 

Apropos Optimax.. det er kanskje lettere å finne en E-tec. Bra saker det også.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg synes selv Suzuki utmerker seg som et godt valg om man skal se på 4-takt.

Fra 40 hk har de hydraulisk selvjusterende/oljesmurt kam-kjede og da er den vel like servicevennlig som en 2-takter.

Det med 5 års serviceintervall høres drøyt ut. Jeg hadde aldri i verden kjørt 5 år på samme gearolja !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Hvis E-tec var en gjennomført risikabel motor å kjøpe, så ville den nok ikke ha vært en suksess gjennom snart 15 år.

På tidlige årganger kan det nok ha vært noen motorer med problemer, men hvis du holder deg etter ca 2010 så skal det være ganske bekymringsløst.

Husk at flere større båtprodusenter har holdt seg til E-tec i mange år, f.eks. Nordkapp.

Og Nordkapp er jo ikke akkurat kjent for hverken dårlig kvalitet eller dårlige ytelser :saint:

På finn.no vil man finne masse båter med E-tec motorer fra omkring 2005-2006, så det tyder jo på at holdbarheten er fullt på høyde med andre merker.

 

Jeg hadde heller ikke kjørt 3 eller 5 år på samme girolja, spesielt ikke hvis motoren var utenfor garantitiden. 

Men uansett ikke, hvis man planlegger å ha motoren i noen år. Girhus er kostbare greier.

Men ellers er jo E-tec svært vedlikeholdsvennlig, i likhet med Optimax. 

Men nyere 4-taktsmotorer er ikke langt etter. Med registerkjede og justeringsfrie ventiler som bl.a. Mercury har hatt helt siden Verado kom, så er det lite som må gjøres utover olje og filter.

Gjør man service selv så blir det fort like billig eller billigere med 4-takter i forhold til å kjøpe 2-taktsolje til 2-takteren.

Mercurys 4-taktere etter 2012 er designet for enkelt vedlikehold, og faktisk basert på at eier selv kan gjøre det meste om ønskelig. På en dekal på motorblokka innenfor dekselet står de fleste relevante servicepunkter/detaljer og intervaller i klartekst (se bilde under) samt QR kode for video.

 

Bensinfilter, plugger, impeller og anoder må man jo skifte en eller annen gang, uansett hvor mange takter motoren har.

En annen sak er jo at impeller stort sett alltid varer fint i 5-6 år, i motsetning til 2-3 år som er vanlig serviceintervall.

Så det byttes ut mange gode impellere hvert år.

E-tec G2 har altså 5 års serviceintervall på alt, utenom anoder formoder jeg. Mens vanlig E-tec har 3 år.

 

Her en test fra høsten 2005 på 250-hesterne fra Suzuki, Yamaha, E-tec og Verado.

Hvis du ser på bensinforbruket så vil du se at det er total seier til E-tec over stort sett hele farts og turtallspekteret.

Det må sies at de første årgangene av Verado var usedvanlig tørst, men det problemet fikset de jo senere.

Suzuki hadde heller ikke noe Lean-burn system den gangen, og Yamaha var vel midt på treet da som nå :saint:

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/motortest-4-250-hk-utenbords

 

Det ligger mange tråder om emnet E-tec her på baatplassen iallefall. Her en diskusjon vi hadde i 2009, da hadde jeg akkurat kjøpt en brukt E-tec 50.

 

 

IMG_2454.JPG

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Mercury har justeringsfrie ventiler på 4-taktere fra 80 hk og opp (de under 80 hk har jeg ikke i hodet på sparket).

De er ikke hydrauliske, men Mercury har utviklet en type motorblokk/topplokk der ventiljustering ikke er nødvendig.

Gjelder helt tilbake til ca 2005 og de første Verado 6-syl samt 4-syl, og 4-takterne 80-115 hk basert på Verado 4-syl 1,7 liter blokk.

Videre F150 fra 2012 og de nye F80-115 fra 2014. Og naturligvis de nye V6/V8 modellene fra i år.

 

De andre merkene burde jeg jo kunne, men har aldri justert ventiler på utenbordsmotorer selv om jeg har vært borti de fleste merker og mange modeller. Skyldes nok at de fleste motorer går lite timer. Men vet at ventilsjekk/justering skal utføres ved visse timetall på mange motorer.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Suzuki har justeringsfrie hydrauliske ventiler fra 40 hk. Det samme med registerkjeder. LeanBurn sørger for at de er i nedre sjiktet hva gjelder forbruk. I tillegg kan man jo nevne 350 hk med duoprop som eneste leverandør som tilbyr dette foreløpig.

 

Det meste på markedet i dag er sikkert bra, men som man kanskje forstår har jeg lagt min elsk på den sorte Japsen(som også kan levere hvite motorer).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Suzuki er naturligvis helt greie motorer, men de har liksom ikke ledet an utviklingen de siste årene. 

Det er det nok amerikanerne representert ved Mercury og Evinrude som har gjort.

V6 og V8-serien som Mercury har presentert i år tar virkelige innersvingen på det meste når man ser på de tekniske data iallefall.

Desidert lavest vekt og størst sylindervolum (og flest sylindre) nok en gang. Samme som det var sist med F150 i 2012 og så F115 i 2014.

 

Så det er jo hyggelig at Suzuki nå som eneste leverandør kan diske opp med en kraftig duoprop-motor.

En meget nyttig fortrinn på alle båter med singel installasjon iallefall, og det gjelder jo flertallet av båter i Europa pr . idag iallefall.

Ja den er med 340 kg ganske tung, særlig i forhold til at den "kun" er en V6. Så det blir en avveining.

 

Dobbelinstallasjon av 2 x Mercury V6 175 hk veier fra 432 kg, altså ca 90 kg mere enn singel DF350.

Men da har man over 50% mere kubikk å ta av. Og naturligvis høyere pris,  ca kr 40.000 mere totalt.

Men manøvreringsevnen og sikkerheten blir jo en annen.

Og ikke minst, samme motor leveres jo også med 200 og 225 hk og da får man jo plutselig om ønskelig langt mere effekt.

 

 

duoprop1.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev On 27.6.2018 at 15.51:

Men prisen på en ny 225 hk 6-syl V6 3,4 liter er kr 205.000 og den veier bare fra 216 kg.

216 kg på 225 hk er bra. På sikt må jeg bytte min motor, i dag sitter det en Suzuki dt 150 hk som skal veie 211 kg. Den er litt tung, men å kunne øke til 225hk hadde vært morro. Båten selges med motorer ned til 70 hk, så det er bare bittelitt overkill.

 

Gøy å følge tråden.

Link to post
Tobiasitårnet skrev for 8 timer siden:

Er en Mariner optimax og en Mercury optimax samme motor? Lurer da på  om Marinern er lisensprodusert i ett annet land enn USA?

 

Det er eksakt samme motor.

Med to merker får de solgt flere motorer, siden Mercury-forhandleren på ene siden av gata og Mariner-forhandleren på andre siden av gata måtte konkurrere :smiley:

Har ikke hørt om noen lisensproduksjon andre steder.

Idag er vel ikke Mariner representert i så mange land som før.

 

Nesten samme sak med Honda og Tohatsu for tiden (fra 60 hk og opp). Eksakt samme motorer, bare forskjellig farge.

Og forskjellige eierselskaper, mens Mariner og Mercury har samme eier.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
pacuare skrev for 7 timer siden:

216 kg på 225 hk er bra. På sikt må jeg bytte min motor, i dag sitter det en Suzuki dt 150 hk som skal veie 211 kg. Den er litt tung, men å kunne øke til 225hk hadde vært morro. Båten selges med motorer ned til 70 hk, så det er bare bittelitt overkill.

 

Gøy å følge tråden.

 

Hvis båten selges med 70 hk så hadde jeg kanskje vurdert noe lettere ja :saint:

 

Mercury F150 veier 206 kg mens F115 veier kun 164 kg. Nesten 50 kg lettere enn din motor, det betyr jo litt.

Dvs. du får den jo med Command Thrust girhus som er noen få kg tyngre, med større girhus/propelldiameter hvis båten er 19-20 fot eller større. F115 Pro XS veier det samme men yter 120-125 hk.

 

Ellers er jo E-tec G1 et sikkert valg for den fartshungrige. 150-200 hk V6 veier fra kun 190 kg.

Den er kanskje på vei ut (og G2 er jo vesentlig tyngre) men det finnes overliggere og brukte iallefall.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Smartcraft ble introdusert i år 2000, men det er vel flere generasjoner smartcraft opp igjennom årene. Iallefall 2 eller 3.

Jo nyere jo bedre naturligvis. Tror ikke det er noen vesentlig forskjell i forbruk mellom 2002 og 2017.

Optimax er gode motorer, men full av relativt avansert mekanikk og elektronikk, og de varer nok ikke evig uten å få hikke en sjelden gang.

Her er en FAQ:

 

http://download.brunswick-marine.com/faq/outb-smartcraft.htm;jsessionid=raio4kqptsjo

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det er jo tvilsomt at alt er 100% helt likt til minste detalj. 

Men da må du nok sjekke selv og sammenligne delekataloger eller spørre kompetent personell :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev On 29.6.2018 at 18.01:

 

Hvis båten selges med 70 hk så hadde jeg kanskje vurdert noe lettere ja :saint:

 

Mercury F150 veier 206 kg mens F115 veier kun 164 kg. Nesten 50 kg lettere enn din motor, det betyr jo litt.

Dvs. du får den jo med Command Thrust girhus som er noen få kg tyngre, med større girhus/propelldiameter hvis båten er 19-20 fot eller større. F115 Pro XS veier det samme men yter 120-125 hk.

 

Ellers er jo E-tec G1 et sikkert valg for den fartshungrige. 150-200 hk V6 veier fra kun 190 kg.

Den er kanskje på vei ut (og G2 er jo vesentlig tyngre) men det finnes overliggere og brukte iallefall.

Takk for tips! Veldig usikker på hvilken vei jeg vil gå. Båten er 18 fot, så ikke veldig stor. Og trenger egentlig ikke mer krefter. Tror også båten vil få vesentlig redusert planingsterskel med lettere motor. 20 kg ned og 50 hk opp høres jo forlokkende ut. Men det mest fornuftige er nok 35 hk ned, og 50 kg ned. Brukes jo mest til hummerfiske og dykking. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...