Jump to content

Erfaringer med tung båt med Suzuki 250 og propellvalg?


Geir Øistein

Recommended Posts

 Resultat maks turtall 5700 rpm og 37 knop med et forbruk på 1.6l pr nm. Altså ikke den store forskjellen fra 250HK til 300HK. 2-3 knop mer i toppfart, mens forbruk er samme som med 250HK.

 

en observasjon jeg har gjort med forskjellige motorer på planende båter og som ofte stemmer bra - er at effektøkning i % gir en fartsøkning på halve prosentsatsen. 

 

dvs: her er effektøkning 20%, som bør gi en forventet fartsøkning på 10%.  34 knop + 10% = 37-38 knop, dvs du er innafor det normale.

 

Men siden alle båter tenderer å bli tyngre etterhvert som man fyller de opp med div stash, så hadde det jo vært greit å startet sesongen med litt mer omdreininger å gå på. 

En løsning da er å sjekke med Olle Terjesen på Winrace om han kan "trylle" litt med propellen, slik at du får noen hundre omdreininger til

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei, og takk for den! :smiley:

 

Det du oppgir ang fart stemmer nok svært så godt! Jeg hentet båten fra service i går og turtall m.m. var nok ikke riktig slik som oppgitt fra verksted. Jeg fikk maks 5550 RPM, 36 knop og et forbruk på 1.8l pr NM ved marsjfart på 26 knop. 0.2 i økning i forhold til tidligere. Propellen er som sagt en original Suzuki 16x18.5". Det er bestilt opp en ny propell på 16x17" som verkstedet vil prøve. Så er det jo et spørsmål hvor mye mer turtall jeg kan forvente meg ved å gå ned 1.5" som også er den minste Suzuki kan levere?

Motoren er nå satt så høyt det er mulig, men jeg klarte alikevel å trimme ut til 50% får propellen begynte å slippe gradvis. Grepet er utrolig ved vanlig rett frem kjøring, mens jeg synes den slipper litt lettere ved sving. Kan skyldes økning i dreiemoment. Båtens konstruksjon gjør at den setter seg gradvis "på rumpa" fra ca 24 knop og nedover. Primært er det ikke toppfarten jeg er ute etter, men en fornuftig marsjfart og forbruk.

 

Jeg må nok sikkert kontakte Winrace til slutt, men tenkte jeg skulle holde ut i det lengste siden jeg har betalt i store mengder for både motorer og propeller. Nå bør jeg ha størst mulig diameter på propellen pga båt og motorens utveksling, så spørs det da hva som finnes av 16" fra Winrace? Selv om båten er tung synes jeg det er litt snodig at 300HK ikke skal klare å snurre rundt 16x18.5" til anbefalt turtall.. :confused:

 

Lærdommen etter å ha kjøpt 2 nye båter på rappen, må være å aldri gjøre det igjen. Bedre å la andre ta seg av forskningen og problemene og heller kjøpe brukt og ferdig utforsket! :wink:

 

Uansett flott med innspill! :smiley:

Redigert av Geir Øistein (see edit history)
Link to post
Share on other sites

en annen tommelfingerregel er jo at 1" opp eller ned gjerne gir en endring i turtal på 2-300 omdr.  Så jeg vil tro ned til 17" vil gi deg de ekstra omdreiningene , men neppe den store endringen i fart (men iallefall vil ikke motoren jobbe like tungt når du laster båten full av folk og fe)  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ja, kunne jeg komme 3 - 400 omdr. opp, så ser jeg straks lysere på det. Da vil nok forbruket mest sansynlig gå ned. Nå har jeg bare erfaring fra lettere båter fra før, og det har vært store variasjoner i hvor mye turtallet har gått opp eller ned. Noen gang bare 100 omdr. pr tomme stigning. Det snodigste var på min Bella 621 m/150 Verado som ble levert med Apollo 17" propell. Byttet den til en Enertia med akkurat samme spesifikasjoner og gikk fra 5600 omdr. til 6000. Farten økte med 3 knop. Nå får jeg ikke ny propell før i slutten av mai, så jeg får smøre meg med tålmodighet til da. Hadde jeg fått byttet om den ikke passet, skulle jeg ha prøvd en Enertia 16x17. Men jeg vil helst ikke ha liggende propeller som ikke passer,  ikke til den prisen i hvert fall..

Link to post
Share on other sites

slett ikke alltid det er like enkelt å sammenligne stigning/turtall på propeller med forskjellig utforming 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Enertia Eco til $556 + hub/mva/frakt er vel ikke så aller verst http://www.boatpropellerwarehouse.com/product/28881/enertia-eco-16-x-17-mercury-rh-propeller-48-8m0040398

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ellers har Turbo-Props (nå eid av Yamaha) 16" dia propellere til Suzuki http://www.turbo-props.com/products/turbo-offshore-ii-series_toiis Og disse tar Winrace blodpris for så det er en mulighet å finne denne fra Ebay etc.

 

Og du kan få arealet og skyvet du trenger med utveklsingen ved å bruke flere blader og noe mindre dia. High Five fra Merc ville gi deg skyvet og har lave stigninger. Med den kan du flytte mye vann men så er det regnestykket og å treffe da. Jeg tror jeg har en 23" du kunne prøvd for å se om det i det hele tatt fungerer. Og ha et utgangspunkt for utregninger for å finne rett stigning.

 

Ellers har Solas Luxor 3bl med 16" og lave stigninger og L4 som er 4bl og litt over 15 i dia og har bladareal som gir skyv.

Link to post
Share on other sites

Ja noen hundre kr for et suzuki hubkit, samt frakt, moms og en hundrings eller to i tollgebyr blir det vel som vanlig.

 

  • Suzuki 150-300 HP - use hub kit #835281Q1
Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Takker nok en gang! :smiley:

 

Jeg tror uansett ikke at jeg kommer innenfor anbefalt turtall ved å gå fra 16x18.52 til 16x17". 2 - 300 omdr. er kanskje et håp, men det er stadig 3t båt som skal skyves. Noen som har erfaring med å gå ned i diameter på propellen? La oss si at jeg går for fra 16 til 15.5x17". Hvor mye økt turtall vil den halve tommen i diameter gi meg? Skulle helst hatt 500 omdr. til! Jeg har med dagens 16x18.5" i underkant av 10% slipp. Dette vil nok kanskje øke, men det er vel vanskelig å unngå med så tung båt? Om jeg går i gang å kjøper meg nye propeller selv nå, så slipper forhandleren unna sitt ansvar. Vi jeg kunne få en Suzuki propell til å fungere inntil videre var det en fordel.

Link to post
Share on other sites

Ja mindre diameter kan vel potensielt gi mere propellslipp om båten er tung, og det er den jo.

 

Testet nylig originalpropeller på en båt med DF80A. Turtallet økte med nesten 1000 rpm når jeg prøvde en 15" istedenfor 19".

Fra ca 5050 til 6000 rpm.

Så regelen om 200 rpm pr tomme endring stemte jo godt og vel i dette tilfellet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Noterte ikke farten, det var bare turtallet som var interessant. At det skulle være innenfor det optimale, altså ca midt på turtallsområdet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hm, vel tung er et relativt begrep og det bør være helt greit med mindre enn 16" - det meste av hekkaggregater som gjerne driver større flak har under 16"! Så la oss ikke "miste fotfeste" (høy slip;-).

 

Men mye bladareal for å få slip og skyv inenfor vanlige dia vil kunne fungere helt ok. Problemet er å finne noen prop med lav stigning, for utvekslingen er en utfordring. Feks 15"dia 4bl Bravo1 går ikke lenger ned i stigning enn 20-22". 

Link to post
Share on other sites

Hei igjen dere, og lykke til med 17 mai! :smiley:

 

Da klarte jeg omsider å få tak i en Suzuki 3x16x17 propell. Resultatet var over min forventning. 5 950 RPM og 38 knop på 3 tonn båt med halv tank bensin. Forbruket gikk ned fra 1.9 til 1.6 pr NM. Helt ideelt kunne jeg hatt 150 til 200 omdreininger til, og det er vel der en Enertia kommer inn! Det får bli et vinter prosjekt, mens jeg "slikker mine økonomiske sår"..  :wink: Synes dette var bra med tanke på at jeg kun har gått ned 1.5 tomme i stigning. Slip gikk fra ca. 10% til  6%. Egentlig litt rart for jeg trodde jeg skulle få mer slip på en 17 tommer fremfor den på 18.5 tommer. Ellers er jo propellene helt lik. Man blir aldri utlært i dette båtlivet, det er sikkert og vist! Fint å ha et slikt forum der vi kan lære av hverandre! :smiley:  

Link to post
Share on other sites

Slip går ned fordi turtallet går opp! Tenk på forskjellen å slå en åre i vannet vs å føre den sakte gjennom vannet. Vann yter utrolig økt motstand med økt hastighet på bevegelsen. Så samme design/type propell som går raskere gjennom vannet vil redusere slip.

 

Men målt slip ved samme rpm er noe annet!

Link to post
Share on other sites

Når du sier det det så våkner litt til! :thumbsup: Har fått tilbud på en Enertia Eco 16x17 nå. Er litt i tenkeboksen, for jeg må kjøpe den og ferdig med det. Ingen prøving! Mistenker at den kunne ha klart ytterligere noen omdr. Forbruket er også forholsvis høyt med Suzuki propellen som er en rimelig tung og kraftig propell..

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
Geir Øistein skrev On 14.8.2014 at 0.00:

Hei igjen!

 

Den med 200 hk som skriver 36 knop er bløff. Har prøvd flere med 200 hk. Knop regner jeg kun etter kartplotter, resten er nesten alltid feil. 150 Verado er sterk, men jeg slet nå med å få 40 knop på min Bella 621 på 800 kg selv etter å ha byttet til Enertia 17R. Vis den drar Capelli opp i 30 knop må det være en båt uten utstyr og tomme tanker. Er det slik å forstå at Enertia er å få til Suzuki også? Trodde de laget propeller kun til Mercury?

 

Takker for innspill! :)

Det tror jeg på! Jeg får rett i overkant av 34 knop på min 27 fots alicraft som veier kloss på 3 tonn ulastet med min 200hk Suzuki df! (med 3 x 15 x 21 propell)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...