zooper Startet 13.August.2014 Link til dette innlegget Startet 13.August.2014 Det er tid for utskifting av teaken i cockpiten på seilbåten fra åttitallet. Jeg vurderer å gå over til flexiteak. Lovnadene til produsenten er mange, men vurdringer fra de som har det er få. Jeg har tatt flexiteak i øyensyn, og det ser unektelig bra ut... ikke ekte, men bra. Det jeg lurer på er hvor bra holdbarheten er og hva som faktisk kreves av vedlikehold, og da helst sett opp mot ekte teak. Har du erfaring med flexiteak eller liknende produkter er det sikkert mange her inne som hadde satt pris på om du hadde delt dine personlige erfaringer med produktet (ikke rykter eller markedsførerens salgspitch). Eksempler på saker jeg lurer på: Kjøpte du båten med flexiteaken allerede montert, eller har du montert det selv eller fikk du noen andre til å gjøre det? Dersom du gjorde det selv, gjorde du det fra bunn av aller fikk du noen andre til å lage plater som du siden monterte? Hvordan opplevde du monteringen? Hvor mye flexiteak har båten, og hvor mye kostet det deg? Hvor lenge har dekket fått ligge, hva slags eksponering har det fått (ligget under åpen himmel eller kalesje), og hva slags bruk har det sett? Har du opplevd at dekket løsner eller "går opp i liminga"? I så fall, hva snakker vi om, og hvor lang tid tok det før dette skjedde? Hvordan ser dekket ut nå kontra da den var ny? Hva består vedlikeholdet av? Må du feks rubbe opp, og i så fall, hvor ofte? Holder det seg pent eller tiltrekker det seg smuss, og i hvilken grad så? Vi har selv hund, og da overflaten er litt røff sitter jeg med en mistanke om at flexiteaken fort kan ende som "ullteppe"... eller??? I fall du har fått skader på flexiteaken, hva slags skader var det snakk om, og med hvilket resultat fikk du dette utbedret?... og var det greit å utbedre? Hvordan vurderer du flexiteak opp mot ekte teak (understrek gjerne om har erfaring med begge deler) Ville du valgt flexiteak igjen, og i så fall hvorfor? Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Har en båt fra 2005 med Flexiteak. Var montert når jeg fikk den. Minimalt med vedlikehold. Kun rengjøring. Har brukt noe pussepapir når jeg syns møkka ikke løsner (før sesong). Har det rundt dolbord, aktetdekk og på badeplatform. Den har ikke løsnet for meg (jeg har bare påført masse ved overgangen til gelcoat for å få det til å se helt tett ut eller hvis det skulle oppstå frostspernging (ikke opplevd, men føre var). Eksponert for direkte snø og is om vinteren. Eneste utfordring er at det blir veldig varmt på varme sommerdager. Det var årsaken til at vi ikke ettermonterte på fb. Hadde ikke nølt med å ha det på min neste båt og ikke vært beskjymret for hund. Eneste skade vi har på den er den forb... kaninen til ungene som har gnagd litt på det. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Careka Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 ref Eneste utfordring er at det blir veldig varmt på varme sommerdager. Det var årsaken til at vi ikke ettermonterte på fb. ------------ Det er en stor ulempe, Sjekk ut Kork utgavene, de blir ikke så varme. Men er like fine og holdbare. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Zandra Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Vi la Flekiteak på fly før sesongen i år. Angrer ikke ett sekund! det kan vaskes med alle vanlige vaskemidler og høytrykkspyles om du vil. Møkk synes nesten ikke. Teakdekket i cocpit og på akterdekk er vasket flere ganger i sesongen, men ser raskt litt skittent ut når ungene har sølt potetgull, eller mr har sølt rødvin. På fly setter ingen ting merker og dørken ser derfor perfekt ut bare du har feid litt! det skal ikke ha noen form for vedlikehold. Opprubbing er ikke noe tema, men hvis det faller en sigarett på dørken og du får et sort brennmerke kan du skjære eller frese bort og pusse med grovt sandpapir (40 - 60) og det ser ut som nytt igjen. Løp og kjøp! Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Ligger en del tidligere tråder om dette. Se eks denne https://baatplassen.no/i/topic/86724-legging-av-isiteek-erfaringer-og-gode-raad/ som gir litt info vedr legging og erfaringer. Svært fornøyd Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Herman Svart 14.August.2014 Link til dette innlegget Svart 14.August.2014 Jeg monterte selv stav for stav i cockpit. Tok nøyaktige mål på forhånd og tegnet opp på PCen hvordan hver enkelt stav skulle ligge, hvor det skulle være utskjæring for lensehull osv. Den største erfaringen er at "vanlig sikaflex" ikke egner seg som fuging der dette er nødvendig. Skulle jeg gjort det på nytt ville jeg brukt produsentens fugemasse. Jeg har ca 1,5 m2. Det kostet noen tusen, men husker ikke nøyaktig Det ble lagt for 3 år siden, og ligger utsatt for vær og vind så lenge båten ligger på vannet. Selve dekket har ikke løsnet, men på den delen hvor jeg selv har fuget har fugen sluppet på hver side Dekket ser helt likt ut nå etter 3 år bortsett fra at fugingen altså har sluppet Den eneste gangen jeg måtte "vedlikeholde" var etter at jeg sølte brukt (svart) motorolje på det. Da vasket jeg bort så godt jeg fikk til, og så slipte jeg lett for å få bort det siste Ingen erfaring med dyr ombord, men jeg tviler på at det skal være noe problem. Men selvfølgelig, hvis hunden føler det som sin oppgave å grave og pirke i dekket kan det hende at den klarer å rive løs en flik. Noe problem med røyting kan jeg ikke se. Ihvertfall ikke mer enn på en hvilken som helst annen flate den ferdes på. Se punkt 6 Fordeler: Det er tilnærmet vedlikeholdsfritt. Flekker trekker ikke inn på samme måte som de gjør på ekte tre. Rødvin kan være krise på et teakdekk, men bare å spyle bort på plast-teaken. Det er lettere enn tre. Jeg hører flere som snakker om at det blir varmt i sola. Det har ikke jeg blitt plaget av. Ville du valgt flexiteak igjen, og i så fall hvorfor? Ja, se punkt 9 Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.