Jump to content

Legging av "Isiteek" - erfaringer og gode råd ?


Bonita I

Recommended Posts

Etter en tids vurderinger, og prøver på forskjellige miljøteak-produkt, har jeg nå bestemt meg for å gå for å legge "Isiteek" på akterdekk og deler av skandekk.

Har lest alle tråder her på forumet vedr. miljøteak, men ikke funnet noen som har omtalt "Isiteek."

 

Lurer derfor på om der er noen andre som har lagt dette, og eventuelle erfaringer.

Samtidig tas selvsagt velvillig imot alle gode råd mht til laging av maler, liming, spesielle hensyn å ta osv. - antar dette vil være mye det samme uansett hvilket produkt man bruker......??

BONITA I

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Fikk ikke så mange tilbakemeldinger her nei.

Etter å ha lest meg opp, og motatt prøver på forskjellige alternativer, gikk jeg for Isiteek da dette syntes nærmest opp til ordentlig teak, virket lettest å arbeide med, og i tillegg ble det rimeligste alternativet.

Etter hyggelige samtaler med Roy hos Vaag Marine var det bare å sette igang med måltaking og laging av maler. Valgte også å sparkle ut de største ugjevnhetene før legging.

Sendte nøyaktige mål til Roy, som rask regnet ut hvor mye jeg trengte av panel og kantlist.

Mottok materialet, inklusive lim etter få dager.

Jeg valgte å lage flere mindre maler, og lime sammen panelene hjemme, før de ble limt på plass på båten. Utrolig enkelt materiale å jobbe med - og resultatet ble egentlig ganske bra syns jeg. Limet er helt identisk med natene i det ferdigleverte produktet, så med ferdige sammenlimte paneler, var det bare å lime direkte på dekket, og "nate opp" mellom panelene, kantlister mm med limet og pusse litt etterpå. Nøyaktighet med laging av malene, og den siste finishen med "nating" er kanskje den delen som gir størst uttelling på resultatet.

Legger ut noen bilder før og etter.

akterdekk_foer.jpg

Akterdekk FØR

 

skanndekk_foer.jpg

Skanndekk FØR

 

akterdekk_og_midtgang.jpg

Akterdekk og midtgang ETTER

 

skandekk.jpg

Skandekk ETTER

 

midtgang.jpg

Midtgang ETTER

 

akterdekk_bb.jpg

Akterdekk ETTER

 

 

Et produkt jeg absolutt vil kunne anbefale for andre dersom man ikke har mer enn 10 tommeltotter.

PS Har ingen forretningsinteresser el a i firmaet eller produktet

BONITA I

Link to post
Share on other sites

 

Isiteek er navnet når en handler det i løpende meter og legger selv. Flexiteak er når en får ferdiglaget panelene fra leverandør. Produktet er tilnærmet helt identisk, Flexiteak kanskje 1 mm tykkere. Den STORE forskjellen er prisen. Og handler du hos Vaag marine tipper jeg det er rimeligere enn hos Bahaus eller andre - de skal vel ha sin fortjeneste oppå.

BONITA I

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har noen vært borti å behandle dette i ettertid?

 

Jeg skal legge vanlig teak på dørk, men tenkte å kle noen konsoller i Isiteek. Dørken skal oljes, og derfor vil jeg ha nogenlunde samme finish på konsollene. Er det mulig å olje Isiteeken eller blir det bare tull?

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Selve arbeidet ser veldig pent ut. Mye jobb for å få ett slikt resultat? Har selv lurt på å kaste ut teppene, og sette inn noe tilsvarende i min. Både på uteplass og i cabin. Hvordan er det å gå på?

Takk for det. En del jobb blir det jo, litt avhengig av mengden "kriker og kroker", kantlisting osv. Jeg lagde maler i forkant, og delte disse opp i flere mindre panleler for å lette monteringen. Liming og fuging skjer med samme stoff (Simpson construction ? ) og søler en litt er det bare å pusse vekk etter tørking. Panelene satt jeg sammen hjemme i kjelleren i ca 21 C - de var da svært myk og fleksibel. Jeg monterte panelene på båten vinterstid, og da var de noe stiv å håndtere men med hjelp av en hårføner myknet de, og det gikk helt greit.

I sterk sol kan det bli varmt å gå på, men etter som andre skriver blir ekte teak også dette ? Kanskje noe kaldere å gå på ellers enn ekte treverk ? Renhold/vedlikehold er en drøm, etter nesten to sesonger er det kun brukt rent vann for vask/avtørking og litt lett pussing for å fjerne noen asfaltmerker som var kommet på. T.o.m. rødvin går vekk med vann :wink::smiley:

BONITA I

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei Bonita. Flott dekk du har lagt. Jeg er i ferd med å lage paneler til min egen båt nå, holder på i kjelleren og er akkurat ferdig med et stort panel til badeplattformen på 1,2 m x 3,0m. Hva er din erfaring så lang med Isiteek og limte paneler? Holder limingen godt og er det spesielle utfordringer du vil påpeke ifm produktet? Jeg har tenkt å lage flere store paneler til akterdekk og flybridge, men lurer på om det er lurt å gjøre som deg, dvs lage de i mindre deler for så å legge de på båten og der nate panelene sammen.

 

Mvh

 

Patton

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Erfaringene er for det meste svært positive som jeg nevnte i innlegg #11 . Jeg bruker båten hele året og var kanskje litt engstelig for at evt fukt som kunne ha kommet under panelene og (evt luftlomer) ville kunne resultere i frostsprenging og løsne belegget noen steder - men det har ikke skjedd heldigvis. Vedlikeholdet er minimalt. Kun vann og litt såpe (jeg bruker zalo) - og flekker, småriper oa som måtte ha oppsått pusses lett vekk uten at dette synes i ettertid. (Litt lysere de første dagene/ukene, men det jevner seg fort ut) Men for all del, utseende-messig er det aldri tvil om at det ikke er ekte teak.

 

Når det gjelder store eller små paneler må en nesten vurdere dette selv , hvor god plass man har til rådighet, krinkler og kroker en skal legge osv Min erfaring var at med mindre paneler var det mye lettere å håndtere når en skulle montere. Det er viktig å få ut all luft under panelene ved liming, og det tror jeg også en klarer bedre ved mindre panler. Fuging i ettertid er enkelt, en bruker samme lim, og pusser evt av ujevnheter/søl i ettertid.

 

Ser flere og flere som bruker dette belegget, og det er sikkert andre her på BP som har erfaringer med dette. Lykke til uansett

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Ja kan jeg hjelpe er det bare å spørre ivei... Jeg handlet hos Vaag Marine, men mener å ha lest et sted at de nå også selger dette hos Maritim. Ser at feks også "Nimba" her på BP har brukt isiteek (les tråden hans om fornying av Nimbus 4000) så du kan jo høre med han hvor han handlet. Ellers får du får sjekke litt rundt.

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Jeg driver selv og legger Isiteek til båten min. Det er et fint vinterprosjekt å lage paneler hjemme. Jeg har så langt laget to paneler. Det første jeg laget var til badeplattformen, den er på hele 3,6 m2. Den har jeg laget uten randplanker, fordi krumningen på plattformen er for stor til å få lagt randplanken. Alternativet hadde vært å skjære til en randpplank av King-plank, men det får evt bli en vurdering til våren når jeg får prøvd panelet på båten.

Et tips ved legging av Isiteek er å varme opp de ferdig kappede lengdene slik at de er myke når du legger de. Jeg la mine over en oljeradiatorovn. I tillegg bør man ha en rettholdt eller en rett strek å legge etter, slik at man ikke får en utilsiktet krumning. Plankene krummer seg svakt om du ikke bruker press. Jeg bruker dobbelsidig tape når jeg legger den første slik at jeg er sikker på at den ligger rett. Forøvrig bør man følge de medfølgende tipsene vedrørende temperatur, rulle ut plankene etc.

 

I dag har jeg gjort ferdig et panel som skal ligge oppå lasteromsluka, det er på 1 x 1,4 m. Her er et bilde :smiley: . Det neste blir å lage de delene som er rundt lasteromsluka på akterdekket.

 

Mvh

 

Patton

 

bilde

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Det ser virkelig ut som at du har fått "teken" på det Patton , dette ble bra, det tenker jeg plattformen din og blir , men...den krummingen er den

virkelig større enn den jeg har på plattformen min ? Jeg opplevde randplanken som ganske velvillig med temperatur rundt 26 grader .

Vel...du finner nok ut av hva som blir best selv :thumbsup:

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Flott arbeid Patton - og tipsene dine med å bruke en rettholt eller rette-streker er jeg helt enig i.

Som nevnt tidligere i tråden monterte jeg i vintermnd. med lave temperaturer, og måtte ta en varmepistol til hjelp for å få panelene litt mer medgjørlig - men opplevde da at det var mulig å tilpasse krumninger ol veldig mye lettere.

Jeg delte akterdekket opp i tre paneler på i overkant av ca 1m bredde og 1,5m lengde fordi det da ble lettere å håndtere ved liming, forskjellige lengder, hjørner kriker og kroker. Jeg hadde også i forkant tegnet opp hvordan jeg ønsket randplanker mm, og tilpasset det deretter som ble naturlige avslutninger på panelene. Det skal også nevnes at jeg lånte spesialrulle fra Vaag Marine etter først å ha prøvd ut forskjellig hjemmesnekrede" verktøy. Var veldig mye lettere med dette.

 

Prøv deg frem litt og litt, så går nok dette helt sikkert bra skal du se.

BONITA I

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Holder fremdeles på med mitt "Isiteek-prosjekt". Har fått i hus en ny ladning med randplank og litt mer "vanlig-plank, så nå nærmer de første delene seg ferdig. Måtte også en tur i båten for å ta noen flere mål til malen, tror det blir bra, men her kan man ikke være nøye nok. Panelet til lasteluka er ferdig, som vist på et tidligere bilde. Det tar sin tid dette også, men et lett materiale å jobbe med. Jeg har som Nimba "jukset litt" og brukt avskjær av sort "nating" i svinger og bøyer. Det er veldig greit å bruke det, slik at panelene er mest mulig ferdig før man skal lime de på dørken i båten.

Det som framgår av bildet er 3 stk paneler som jeg skal montere i 3 deler i båten, deretter fuge de siste fugene for å få det til å se ut som en del. Noen som har erfaringer med ulike typer monteringslim? Prøvde å fuge/nate med Marin teknikk, men syntes ikke det satt så godt som jeg hadde håpet. Simson MSR er anbefalt lim/natemasse fra Flexiteek. Når dette er gjort skal jeg begynne å legge randplank på panelet til badeplattformen, er blitt overbevist om at det blir vesentlig penere (og mer arbeidskrevende).

Sånn går no dagan :lol:

 

Patton

 

bilde

 

Link to post
Share on other sites

Når dette er gjort skal jeg begynne å legge randplank på panelet til badeplattformen, er blitt overbevist om at det blir vesentlig penere (og mer arbeidskrevende).

Sånn går no dagan :lol:

 

Patton

 

 

 

 

Hei hei Mr. Flexiteek :smiley: , vesentlig penere og mer arbeidskrevende stemmer nok det ja , men du kommer nok ikke til å angre...

Ellers ser jeg på bilde at du har utfordringer...og løser dem meget bra , gleder meg til å se teppene montert !

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Deilig vær på Østlandet denne helga, så jeg så en mulighet til å legge første "teppe" Isiteek, dvs på badeplattformen. Håpet var at solen skulle gjøre Isiteeken myk og medgjørlig, det ble den. Med nyinnkjøpt rulle til å presse ut lufta med, mange patroner lim og god hjelp fra sambo Hege satte vi i gang. Vi ble storfornøyd med resultatet. Flere som holdt på med båtpussen var innom med godord underveis.

Avsluttet med å legge noen hjørneplanker jeg ikke hadde montert hjemme, samt fuging rundt det hele.

 

Helgen forøvrig gikk med til stoffing, samt sliping og maling av hekkportprosjektet mitt. I år tror jeg det blir som å ha ny båt :smiley:

 

Mvh

 

Patton

 

bilde

 

bilde

Redigert av Patton (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...