ojh9000 Startet 20.April.2005 Del på Facebook Startet 20.April.2005 Noen av bunnstokkene under motorfundamentet har fått en glipe fra de to øverste bordene, de ligger ikke inntill slik de skal. Jeg har prøvd å fikse på det ved å lage til et stykke som passer langs bordene og inn under bjelkene motoren er festet til. denne har jeg boltet fasst til bunnstokken som gliper mest. Det jeg lurer på er om dette kan presse på motorfestet når båten settes på vannet. slik at motoren kommer galt ut iforhold til akselen. Jeg har til nå tenkt slik at når motoren er igang og står i fri, og jeg lett kan snurre rundt akselen med hendene, så står motoren i rett possisjon. Har jeg rett i dette? Båten er 23 fot trebåt, med 8/11hk marna, og vridbart propellanlegg. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 20.April.2005 Del på Facebook Svart 20.April.2005 Har du sjekket om de gjennomgående fundament boltene er hele? Sitér dette innlegget Link to post
ojh9000 Svart 20.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2005 De boltene som skal gå gjennom festehullene i motoren og bunnstokk og hudkledning er knekkt av. motoren er flyttet ca fem cm akterover p.g.a. jeg måtte skifte ut hele propellanlegget. det nye var litt kortere. boltene sitter på plass, men er knekkt av under mutteren. jeg kjørte med det slik i fjor sommer uten at det virket som noe skled ut av possisjon. Det risstet jo endel da men.. Det er derfor jeg prøver å "stive det av" ... Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 20.April.2005 Del på Facebook Svart 20.April.2005 Da tipper jeg du har problemet der jeg! Viktig at de boltene til fundamentet går helt igjennom til utsiden av huden! Er de knekt så er det ikke så rart at du får gliper mellom hud og bunnstokk! Hjelper heller ikke og legge imellom noe i glipa for denne vil nok bare bli større! Det ser ut som det sitter en bolt ved girspaken, stemmer det? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.April.2005 Del på Facebook Svart 20.April.2005 Det stemmer nok som Bastard3000 beskriver. Du bør absolutt plukke vekk de bitene som du har lagt mellom fundamentet og huden. Nå er det slik at på gamle trebåter har de forskjellige delene jobbet sammen så lenge at de har "glidd i hverandre". Jeg ville imidlertid byttet de defekte boltene før sjøsetting. Dette er en enkel affære. Slike gjeipende bordganger er ofte et tegn på at bordet har ekspandert for mye på grunn av at det er vasstrukkent. La det være som det er. Vannet på utsiden vil prøve å trykke det på plass. Eventuelt kan man prøve med en stor treskrue av samme materiale som klinkene og skru bordet inntil fra utsiden. Legg gjerne en stor skive under skruen. Sitér dette innlegget Link to post
Muhammed Svart 20.April.2005 Del på Facebook Svart 20.April.2005 Du bør skifte de avknekte boltene, hvis ikke kan du risikere at hele båten rister frahverandre. Motoren vil også kunne riste seg ut av stilling. Hvis du retter opp motoren når den står på land bør du sjekke om motoren står i stilling når båten har trutnet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.