Jump to content

Max størrelse på forbruks batteribank

LykkelitenIV

Recommended Posts

Hei !

Jeg tenker å utvide batteri forbruksbanken min fra ca 400 A til ca 700 A.

Går det greit å lade opp dette med en vanlig 70 A dynamo ?

Hva er max størrelse på batteribank jeg kan ha ?

PS: jeg har to dynamoer.

Er det noe annet jeg bør tenke på ?

Jeg ser at jeg må oppgradere landstrømsladeren også.

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

I prinsippet kan du vel ha så stor batteribank du vil. Beskrankningen er lading vs forbruk. Batterier tåler dårlig å bli utladet til under 30%, og liker best å være toppet opp. Da ladeeffekten avtar betraktelig ved 80%, og enda mer så ved 90% fulladet batteri, er det viktig å tenke på om man med en stor batteribank ender opp i en situasjon hvor man ikke får ladet opp nok mellom hver gang.. Da det skal svært mye lading til for å komme over 80%, og man ikke skal lade ut til under 30%, så kan man nermest si at kun 50% av batterienes oppgitte kapasitet er tilgjengelig (når de ikke har vært koplet til lader eller du har gått for motor svært lenge. En stor batteribank tar lengere tid å tømme, men også fryktelig lang tid å fylle opp. Å lade opp den batteribanken med motor vil ta flere timer... å lade den opp med landstrøm vil ta mange døgn, om ikke uker om laderen er liten.

Med en 70A dynamo på to motorer har du jo masse ladekapasitet, så 700Ah er ikke noe problem. Værre blir det ofte med ladekapasiteten til batteriladeren knyttet til landstrøm - her må du ganske så sikkert oppgradere. DEFA har ladere som kan lade flere batterier samtidig, og med en så stor batteribank hadde jeg vurdert å gått til innkjøp av flere slike.

Det er umulig å si hvor vidt en batteribank er for stor før man også vet noe om forholdet mellom lading og forbruk.

Batterier kommer ikke gratis og varer ikke evig, tar mye plass og er tunge. Batteriladere er heller ikke billig og krever tilgang til landstrøm. Bensindrevne aggregater bråker, solceller gir ikke nok strøm til å drive kjøleskapet engang, og stygge vindgeneratorer trenger mye vind og bråker gjør de også.

Det finnes dog et alternativ som kanskje kan gi deg all den strøm du behøver uten å være avhengig av landstrøm eller dra ut på fjorden for å lade opp, og det er en brenselcelle som går på sprit. De er ikke billige, med de større kan generere over 200Ah per døgn og 105 watt ladekapsitet. En liter sprit gir en drøy kw! De tar liten plass og bråker mindre enn kjøleskapet. Når du ikke er koplet til landstrøm og forbruksbatteriene kommer under en gitt grense kan du sette brenselcellen til å lade opp automatisk. Forbruket av sprit, med mindre du ligger lenge av gangen uten tilgang til ladestrøm eller lading via motor, vil være beskjedent. Med et par kanner har du sikkert strøm nok til hele sessongen... om du holder forbruket på et beskjedent nivå. : http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/batterilader/efoy-brenselcelle-comfort-210-set

Du bør gå over båten og finne fram til strømslukerne dine og se hvordan du kan effektivisere og rasjonalisere. Bytt til LED der du kan, se om du kan få mer effektiv kjøing i kjøleboksen, og gjør det til en regel å skru av alle nettbrett når de ikke er i bruk, samt alle mobiltelefoner om natten. Minn mannskapet på å lade opp all sin elektronikk når de har tilgang til landstrøm da dette er store strømtyver... Strømadapteren til den bærbare jeg nå skriver på har en output på ca 90W (selv om ikke all kapsiteten benyttes, så sluker den strøm).

Jøss, solceller gir ikke nok til å drive kjøleskapet :giggle::lol: , da har du ikke nok solceller, Vi har en bank på 780 amp/12V og 3 x 190 watt solceller, det laveste vi hadde på 4 uker ferie var 87% på batteribanken, og ikke hadde vi sol heller vest av Scotland , hver dag heller. Inverter på 2kw har vi også, og bruker kaffetrakter og hørføner, jo livet er helt flott med Solceller. :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Strømadapteren til den bærbare jeg nå skriver på har en output på ca 90W (selv om ikke all kapsiteten benyttes, så sluker den strøm).

Helt riktig, på en måte, den kan levere max 90W ut. Det er ikke adapteren som "sluker" strøm, men det som den leverer strøm til. Jeg har selv en 90W adapter for tilkobling mellom båtens 12V og en PC, men det hadde ikke blitt større forbruk om adapteren kunne ha levert 300W. PC'n er den som forbruker effekten (pluss at adapteren ikke leverer helt 100% ut av det den trekker inn).

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Den første delen du skriver, zooper, er veldig fullstendig, synes jeg.

Ellers dreier seg et slik spørsmål vel om minst to problemstillinger.

Det ene er hvor lenge dynamoene skal trenge for å lade, som du sier zooper,

det andre det jeg tenker på er om dynamoene klarer å overleve lenge.
Og da varierer dette.

I prinsipp kan han bruke 700Ah, ja, men bare når det ikke er AGM og hvis begge dynamoene jobber parallell.

Normale bly-syre og Gel burde gå greit, t.o.m. med ekstern regulator for å få fart i saken.

Men med AGM blir det høyest sannsynlig bråk i bulkfasen siden AGM har så lite motstand.

Man kan heller ikke regne 2x 70A siden dynamoene ikke leverer dette frivillig.
Ufrivillig gjør de, men da ikke lenge før varmen setter en pause for dette så sant ikke dynamoene ha god turtall.

Poenget er vel også at de fleste (som har) reiser med to motorer, men ikke bruker begge to mens det blir etterlading.
Da blir det flest 1 motor, og så bare en dynamo som må ta hele støtet alene.

Anbefalingen herfra blir alltid å begrense AGM til 50% av dynamoens kapasitet, dvs. maks 350Ah i dette tilfellet.
Med maks mener jeg faktisk at man burde holde seg litt unna denne grensen også.
Alternativet blir så klart å begrense dynamoene på ytelsen, men da må litt mer til.

Gel og bly-syre blir da noe annet, da dykker sjelden noe opp, men Gel trenger elendig lenge for utjevningen.

Erfaringen vises at man godt kan øke til 400 - 600Ah med en 70A dynamo uten at den sliter stort,
men dette burde være øverste grense og grenseområder utnytter man ikke på båt.

Ang. det andre du skriver: ...dessverre, full kollisjon.
Ang. solceller fikk du fortalt om en annen mening allerede.
Men også uten å spøke, solceller kan beregnes enkelt og er blitt ganske så effektive også om vinteren (hvis vi da nå utelukker "veldig-nord")

Ang. vindgeneratorer: Må jeg dessverre også si, det finnes gode alternativer til billige bråkemaskiner.
God installert (forutsetning til alle diskusjoner om slik) kan man hevde at de fleste gode ikke bråker mer enn vinden og omverden selv,
mens den leverer "en god del" strøm.
Det er nå spørs om dette er interessant for motorbåt, men seilbåter derimot pleier å få god med strøm når den kan seile.

Ang. brenselcelle deler seg vel det meste.
Jeg må si at jeg ikke kan se hvorfor man burde bruke >50.000 kroner, pluss 500 kroner for 10liter drivstoff, for å kunne generere "hele" 8A per time.
Den enslig ekte fordelen som jeg ser med sånt ligger vel i tidene da man ligger stille.
Hvis man da klarer å begrense forbruket til det brenselcellene kan levere da drar man god nytte av det.

Men er man på reise, da finnes det så mye ubrukt energi at disse 8A kan erstattes med mangt.

Men som vanlig, mange mennesker = mange meninger.
Fint at det finnes flere.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Takk for masse gode innspill.

Var i båten og dobbelsjekket.

Det er to styk 80A dynamoer på en motor.

Tror kanskje at det er en som er koblet på start batteri og den andre på forbruk.

Klarte ikke helt og følge ledningene, så jeg kan ikke si det med sikkerhet.

Vedrørende andre alternativer, så liker jeg Efoy prinsippet, men det vil nok holde å gå opp fra 3x140A (420A) til 5x140A (700A). Da bør jeg ha nok til en helg. Dette er et mye billigere alternativ.

Jeg har i dag en slik lader:

http://www.seatronic.no/landstrom-landstrom-c-81_385/defa-vanntett-marinelader-p-4741

Der den ene utgangen er på forbruk og den andre er på start.

Jeg har i dag 3x140ah batteribank på forbruk og 1x185 på start.

Kan jeg bruke begge utgangene på denne laderen til forbruksbanken, slik at jeg får 30ah lading?

Hvordan kobler jeg det da?

Jeg trenger da en ny lader til startbatteriet, og tenkte en slik som dette:

http://www.seatronic.no/landstrom-landstrom-c-81_385/defa-vanntett-marinelader-p-4740

Da kan jeg vel bruke en slik:

http://www.seatronic.no/landstrom-landstrom-c-81_385/defa-plugin-forlengerkabel-p-4743

Fra gammel lader til ny lader for å få strøm på den?

Vil dynamoen klare å lade opp forbruksbanken på en to timers tur?

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Blir det rett å si at dersom jeg har 700A, kan jeg benytte 350A.

Og dersom dynamoer leverer 80A, så tar det 4,3 timer å lade de?

Men så klarer ikke dynamoen å levere 80A hele tiden, så det vil ta mer enn dette.

80% av 700A er 560A. Fra 350 A og opp til 80% er det 210A.

Så da tar det 2,6 timer å lade opp til 80%.

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

80A fra en 80A dynamo kan du vel nesten bare glemme. Hvis du søker litt på laderegulator, pdar e.l. vil du finne mange erfaringer rundt dette. Jörg, du får arrestere meg hvis jeg tar feil, men det er vel bare ved "sultne" batterier at man får presset 80A ut av dynamoen før spenningen stiger og ladestrømmen faller?

Hvis du leser denne eminente tråden av forumets far får du litt input på hvordan du kan koble dynamoene dine: https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/

å lade den opp med landstrøm vil ta mange døgn, om ikke uker om laderen er liten.

Pussig konklusjon uten at trådstarter har sagt noe om laderen sin??

DEFA har ladere som kan lade flere batterier samtidig, og med en så stor batteribank hadde jeg vurdert å gått til innkjøp av flere slike.

Hvorfor flere slike, og hvordan mener du de skal kobles?

Blir det rett å si at dersom jeg har 700A, kan jeg benytte 350A.

Det er vel en gjengs praksis ja :yesnod:

Jeg har i dag en slik lader:
http://www.seatronic.no/landstrom-landstrom-c-81_385/defa-vanntett-marinelader-p-4741

Kan jeg bruke begge utgangene på denne laderen til forbruksbanken, slik at jeg får 30ah lading?
Hvordan kobler jeg det da?

Jeg trenger da en ny lader til startbatteriet, og tenkte en slik som dette:
http://www.seatronic.no/landstrom-landstrom-c-81_385/defa-vanntett-marinelader-p-4740

Den laderen blir nok for slapp til å lade en så stor forbruksbank. Bruk den heller på startbanken og skaff deg en på 60-80A til forbruksbanken, hvis ikke må du ligge forholdsvis lenge på landstrøm for å få fylt opp batteriene skikkelig. Er ikke tid en faktor blir jo saken litt annerledes :smiley:

Etter min mening kan du uten store forandringer øke batterikapasiteten. Jeg har AGM 630 A forbruk, AGM 98 A start,AGM 110 A baugpropell. Alt dette lades av en 70 Amp dynamo. Riktignok er det montert Pdar og Prosplit R. Landstrømsladeren er på 45 Amp .

Dette ble montert i 2009 og fungerer helt topp. Registrerer at noen er negative til Pdar, men hos meg fungerer dette flott. Om dynamoen er for liten eller ikke med AGM batterier spiller egentlig etter min mening ingen rolle da Pdar gir dynamoen pause om den blir for varm.

Landstrømsladeren på 45 A er for liten mener mange men igjen fungerer den problemfritt.

Om vinteren bruker jeg en liten 4 A lader noen dager hver Mnd. Resten av tiden står mine batterier uten noen form for vedlikeholdslading.

Glimrende. Igjen takk for gode innspill :wink:

Jeg er vel mest redd for å brenne dynamoen. Det blir unødvendig mye ekstra arbeid og utgifter, dersom det skjer.

Dersom jeg med 700A ikke klarer å hente ut 80A fra dynamoen, så er vel ikke dette et problem.

Ser at det nok er bedre å kjøpe en ca 60A landstrømslader, selv om jeg normalt sett har god tid.

Litt av poenger er jo at batteriene skal være topp ladet etter ett døgn i gjestehavn med landstrøm.

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Jeg hadde montert et voltsensitivt skillerele mellom batteripakkene. Den dynamoen som lader start har veldig lite å gjøre, så greit å få utnyttet ledig kapasitet på den for å lade mer på forbruk.

Slik at dynamoen lader forbrukspakken etter at startsbatteriet er ladet opp. Ikke dum idè.

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

gjør det til en regel å skru av alle nettbrett når de ikke er i bruk, samt alle mobiltelefoner om natten. Minn mannskapet på å lade opp all sin elektronikk når de har tilgang til landstrøm da dette er store strømtyver... .

Hemmmm hadde ikke tenkt på at dette tar så mye strøm, men to ipadder og tre mobiler som til stadighet skal lades, så blir det vel litt ekstra her også...

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

For å utbrodere litt ifht det princess sier om relé...

Man ønsker å unngå skjevlading av batterier. Kopler du feks laderen direkte på polene til et batteri i en batteribank (batterier koplet i serie), vil det første batteriet motta lading fylles fort mens det "renner over" gradvis mer og mer til neste batteri rekken etterhvert som det første blir fylt, og så neste batteri der igjen, til det ikke går å lade mer. Det som da vil skje er at laderen måler spenningen på det første batteriet som er koplet til laderen og "skrur ned" ladeeffekten etterhvert som spenningen på dette batteriet øker. Etterhvert som det "renner over" og spenningen utliknes i batteribanken noe mer (spenningen synker i det første batteriet igjen, noe som tar lang tid) vil laderen øke effekten igjen. Og slik vil det svinge til alle batteriene er "fulle" (fulle i gåsetegn fordi jeg er usikker på om man faktisk klarer å fullade alle batteriene helt). Dette gjør at lading tar fryktelig lang tid. Videre så vil det kunne medføre at man også skjevutlader ved forbruk ved at man har ett batteri som er fullere enn et annet i utgangspunktet.

Batterier som ikke er toppet opp vil også ha kortere levetid, så skjevlading er et reelt problem i så måte. Videre, når ett batteri forringes mer enn et annet, vil dette forværre situasjonen ytterligere, og det blir en ond nedadgående sirkel. Løsningen er derfor en av to; den ene er å knytte laderen på en sløyfe som forgrenes likt ut til batteribanken via et relé mot hvert enkelt batteri. Releene (diodene?) styrer hvor ladingen skal ta veien. Den andre, og etter mitt skjønn, en bedre løsning, er å ha en dedikert lader per batteri som koples direkte på batteripolene. Hver individuel lader vil da justerer sin ladeeffekt etter spenningen på hvert enkelt batteri. DEFA sin 2x15A lader er i effekt egentlig to ladere i en og samme boks... du kunne like gjerne hatt to separate ladere. Jeg vet at flere benytter kun én lader og setter reler imellom laderen og batteriene - dette fungere sikkert utmerket. Men, jeg er skeptisk til hvor godt dette fungerer med intelligente ladere med flere ladesteg, og da spesielt ifht vedlikeholdslading. Jeg er en novise og sitter fortsatt med mange spørsmål... strøm er litt som voodoo og vanskelig å forstå seg på. Så, ikke ta mine utsagn som noe ekspertråd.

Når jeg sier at man bør ha flere DEFA-ladere (eller flere ladere av et annet merke om du vil) så mener jeg at dersom du feks har fire forbruksbatterier og ett startbatteri, så har du to stykk 2x15A til forbruksbanken og et stykk 1-15A til startbatteriet (her kan du sikkert klare deg med en langt mindre lader). Derspm du ser på side 23 i denne manualen får du et bedre bilde av hva jeg mener: http://www.defa.com/file/8b0606438109/701266%20Shore%20power%20kit_Mounting-Userguide_E11.pdf

Hva gjelder hvor mye strøm som er tilgjengelig ifht til den oppgitte kapasiteten skal jeg ikke være for bastant, for jeg har fått ulike svar fra ulike lærde. Det jeg derimot kan si er at noen mener man kan uten å skade batteriet kan dra batteriet ned til 30%, mens noen sier 50%, men de fleste har lagt seg på en av disse to. Ifht til at man ofte ikke får ladet batteriene mer enn 80-90% så vil man worst case ha 30 til 50%% av batteriets oppgitte kapasitet tilgjengelig for forbruk, og i beste fall 50-70% (avhengig av om man lykkes lade batteriet til henholdsvis 80-90 eller 100%, og om man kan skadefritt lade det ut til henholdsvis 30 eller 50%). Generell konsensus er at batterier som ikke er toppladet over tid vil få sin levetid forringet, ergo er det smart med vedlikeholdslading også i hjemmehavn og i vinteropplag.

Jeg skal selv anskaffe en slik 2x7A DEFA-lader da jeg i dag har to stykk forbruk på ca 100Ah hver, pluss et startbatteri. C-tekladeren min ble av forrige eier koplet i serie mellom start og begge forbruk, eller bare på start eller bare på begge forbruk (må flytte aligatorklips på batteribryterene). Jeg kommer nok til å fortsette å benytte C-tekladeren på 7A, men da kun til startbatteriet, og DEFA til forbruksbatterien. Da skal det ikke ta lange tiden å fylle opp før jeg forlater kai og heiser seil :) I mitt oppsett vil jeg nok neppe skifte ut alt jeg har som brosjyren over viser, kun kjøpe laderen og kople denne til det utsyret jeg allerede har.

Fra noen som er godt bevandret i laderbransjen har jeg fått høre at mange laderprodusenter, samt noen av de mer kjente, oppgir en ladeeffekt som ikke helt stemmer med virkeligheten, Det spares ofte på innmaten i så stor grad at de ikke klarer å gi full effekt over hele ladesyklusen uten overoppheting av laderen, og at ladeffekten derfor avtar betraktelig etterhvert som de går varme - de starter bra, står ikke løpet ut for å si det slik. DEFA skal visst nok være blant de produsentene som ikke er belemret med dette problemet i nevneverdig grad og ryktes å gi god lading fra start til slutt. Jeg lader mye batterier av ymse slag, og har ladere av flere merker. Uten å ha målt effekten på disse direkte så sitter jeg likevel med en opplevelse av at noen bruker svært lang tid på å fulllade, mer så enn hva deres oppgitte effekt skulle tilsi. For min egen del vil jeg derfor velge lader fra en høyere hylle enn det jeg har valgt før.

Bare så det er sagt, jeg er ingen bransjemann innen hverken båt- eller laderindustien og forsøker ikke å selge noe. Jeg er heller ingen patriot som foretrekker Norsk over utlandsk. Jeg finnes ikke merkelojal og jeg er heller ikke noen som velger dyrest og best utifra en slutning om at billig må være røva. Jeg kjøper feks alle mine batterier på Biltema til strømmen ombord og kan ikke si at jeg er noe mindre fornøyd med disse enn dyrere merker jeg har kjøpt før. Hva gjelder ladere derimot så har jeg flere dårligere erfaringer enn gode, og selv mine to C-teker som jeg eier strekker ikke helt til de heller. Kvalitetsfølelse eller effekten jeg opplever får meg ikke akkurat til å smile. Min anbefaling om å gå for DEFA-ladere erderfor ikke basert på konkrete erfaringer med DEFA sine marineladere, men heller minde mindre gode erfaringer med andre merker. Jeg har derimot gode erfaringer med DEFA sin lille smartcharge til bil samt deres bilvarmesystemer. Byggekvaliteten av marineladerene ders kjennes som gjennomført, forseggjort og solid og vekker tillit. Tiden får vise i hvilken grad jeg blir fornøyd...

Avslutningsvis, for å spesifisere mine utsagn om solcelle, brenselcelle, osv:

Når jeg snakker om solcelle så mener jeg vel egentlig den mest vanlige applikasjonen jeg har lagt merke til, og det er kun et enkelt solcellepanel av beskjeden størrelse, som som oftest er plassert på kahytten/dekk bakenfor masta på en seilbåt. Har man flere solceller med stativer som kan pekes mot alle himmelretninger, osv, er saken en annen. Hva gjelder vindgenerator på en motorbåt med motorlading kontra en seilbåt så er jo dette kun tiltenkt når man ligger stille, noe man som oftest forsøker å gjøre i en lun havn hvor det blåser lite. Når disse ofte behøver mye vind for å kunne generere strøm, så forklarer vel dette hvorfor så få motorbåter har nettopp dette (at de er stygge og bråker er enda en grunn til ikke å vurdere dette). En brenselcelle kan derfor være et godt alternativ til disse to for en motorbåt som har tenkt til å ligge "lenge" i naturhavn... hvilket jeg antar er problemstillingen for trådstarter da han har lyst på 700Ah batterikapasitet. Prisen er drøy, det er jeg enig i. Men det selges nå enda noen slike enheter, så om det ikke er for min lommebok, så kan det jo hende at det passer trådstarter sin lommebok? I en sessong hvor man motrer litt, ligger litt med landstrøm, og litt i naturhavn, så kan det hende at en slik brenselcelle er akkurat det man behøver i de enkelttilfeller hvor man skal ligge en dag eller to lenger enn hva batteribanken har kapasitet til og man kun trenger å toppe opp litt... kanskje bedre enn å måtte gå med strøm i tankene hele tiden. For de fleste blir det nok ikke snakk om mye sprit som brukes da man kun tyr til generatoren når batteriene er tomme og man uansett har tenkt å motre eller komme seg til en gjestehavn med strøm om en dag eller to... Hadde jeg hatt mer penger enn jeg har skulle jeg selv ha kjøpt en slik, men da i kombinasjon med et enkelt solcellepanel.

zooper : Man ønsker å unngå skjevlading av batterier. Kopler du feks laderen direkte på polene til et batteri i en batteribank (batterier koplet i serie), vil det første batteriet motta lading fylles fort mens det "renner over" gradvis mer og mer til neste batteri rekken etterhvert som det første blir fylt, og så neste batteri der igjen, til det ikke går å lade mer. Det som da vil skje er at laderen måler spenningen på det første batteriet som er koplet til laderen og "skrur ned" ladeeffekten etterhvert som spenningen på dette batteriet øker.

Er det snakk om seriekobling i denne tråden da ?? Og hvordan klarer du å koble en lader til bare ett batteri i en seriekobling ?? Vel, i teorien er det mulig, men da snakker vi virkelig om skjevlading og avliving av batteri.

Nå må snart noen få avlivet myten om skjevlading når batteri er paralellkoblet :pray:

Man ønsker å unngå skjevlading av batterier. Kopler du feks laderen direkte på polene til et batteri i en batteribank (batterier koplet i serie), vil det første batteriet motta lading fylles fort mens det "renner over" gradvis mer og mer til neste batteri rekken etterhvert som det første blir fylt, og så neste batteri der igjen, til det ikke går å lade mer.

Utbrodere? Ja, det må jeg sannelig si du har klart med det innlegget ditt. Ikke for å være negativ, men at særlig mange klarte å holde konsentrasjonen og lese noe mer en det første avsnittet, tviler jeg på.

Selv ga jeg opp etter det jeg har sitert. Resten får jeg lese en annen gang når jeg kjeder meg og ikke har noe annet fornuftig å gjøre. Og til det jeg leste, har jeg noen kommentarer. Vet du forskjell på serie og parallellkobling? Kobler en 3 stk. 12voltbatterier i serie, får en 36volt. Og det er vel ikke det du "utbroderer" om?

Men under forutsetning av at det kun er skrivefeil og at du mener parallellkobling, er det du skriver i det jeg siterer helt på kanten. Er la oss si 3 batterier parallellkoblet (pluss fra et batteri til neste pluss og så pluss fra dette til neste osv og tilsvarende for minussiden) og det er grove kabler for disse sammenkoblingene, får alle batteriene samme lading.

Her er det ikke snakk om at det første batteriet først lades og at det så "renner over" gradvis til de neste. Her er det en "diger elv" hvor alle får 99,9% lik strøm! Kobler du derimot batteriene sammen med "hyssing" (absolutt ikke anbefalt) stemmer resonnementet ditt. Og selv med "hyssing", kan en unngå dette med å tilkoble pluss fra laderen til pluss på det fremste batteriet, og minus tilsvarende til minus på det bakerste batteriet.

Håper ikke jeg nå også "utbroderte" slik at folk ikke gidder å lese alt.

Lars H.

pt. Fisketången Sverige

mitt webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

...ui... jeg fikk atter en gang ikke noe varsel at det gikk videre.
Men jeg mangler uansett for mye tid for tiden for å være riktig aktiv på forumet.
...men vinteren kommer... :smiley:

Zooper... du skremmer meg litt.
Du skriver jo enda mer enn jeg, og så fint i tillegg.
Respekt, trekker hatten jeg. :yesnod:

Lykkeliten.
Siden du kjører motorer også på veien inn kan du kanskje bruke en litt mindre lader enn anbefalt ellers.
Men.. 30A er greit for 300Ah bly, eller 250Ah AGM.
Det du derimot trenger er rask lading slik at du ikke får andre problemer med dine AGM.

I tillegg bør du huske at også hele resten trenger forsyning.
En båt i den størrelsen, med kanskje flere enn deg på, trekker lett noe mellom (sparsom) 8 og (vanlig) 18A som parallell forbruk.
Det som Komodo skrev er trolig ganske så riktig allerede, og tipsene om strømsparing er meget viktig.

Men det som er viktigere er at du ser på databladet til både batteriene og laderen.
Nå aner jeg ikke hva akkurat disse fra Defa kan (så typisk, det finnes ikke noe brukermanual på sidene),

men jeg ville være relativ overasket hvis dette passer.

Husk også at laderen bør kunne ned til floatspenning så lav som 13,3V.
13,5 og mer er trolig bannlyst av alle som håndterer AGM, bortsett når batteriene drives full syklisk i hele tida.

Ang. dynamoene, 80A, men hvilken type er det?
Så kan man kanskje også si noe til deg og Komodo på samme slengen. :-)

..men det litt senere eller etter helgen, fordi nå begynner ... seilsesongen !!! :cheers_wine:

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

PS: forbruksbanken er parallellkoblet (ikke serie).

PS2: jeg har bly/syre batterier (ikke AGM)

Derspm du ser på side 23 i denne manualen får du et bedre bilde av hva jeg mener: http://www.defa.com/file/8b0606438109/701266%20Shore%20power%20kit_Mounting-Userguide_E11.pdf

Det er nettopp noe slikt jeg har tenkt. Dette er nok den enkleste løsningen.

Da blir det 2x15A lading på forbruk, og brukermanualen sier den skal klare batteribank på 500A.

Utifra dette blir det litt mye med batteribank på 700A.

Vet ikke type dynamo, med det var de som kom med Yanmaren når den var ny.

Ref forbruk, så er hele familien med på å spare, det går i led lys. Med det er nok kjøleskap, pumper, el. toalett, og snart dieselvarmeren som trekker det meste av strømmen.

Ref andre energikilder (Efoy, solceller og vindgenerator), så er dette vurdert og forkastet ut i fra pris, plassering, estetisk og energileveranse.å

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Ref forbruk, så er hele familien med på å spare, det går i led lys. Med det er nok kjøleskap, pumper, el. toalett, og snart dieselvarmeren som trekker det meste av strømmen

Pumper og elektrisk toalett, kan du egentlig glemme som storforbrukere. De trekker riktignok mange ampere når de går, men kun i sekunder hver gang. Når jeg spyler ned dritten i dassen er det unnagjort på max 10 sekunder. Og selv om dassen skulle trekke 20A, blir det max 0,06Ah for hvert dobesøk!! Men forbruk er forbruk.

Lars H.

Nok en ladetråd...

Vel basert på egen erfaring de siste somrene:

Sommeren 2012

Originalt oppsett på ladebanken 1X130amp (Biltema) forbruk 1X160 (Exide?)amp start

Her var ladingen fra Dynamo koblet via en skillediode (som drepte spenningen og ga dårlig lading under kjøring)

Lades på landstrøm med en ordinær Mascot 20Amp trestegs lader (forgjenger til moderne ladere)

Lå da på landstrøm hele året

Sommeren 2013

Som 2012, men kjøpte til et 95Amp AGM batteri til forbruksbanken

Kastet ut skillediode og koblet til et voltsensitivt rele fra biltema.

Da kunne jeg bruke ca 20% av startbanken til forbruk også siden den kobler fra på 12,7v

Lå uten landstrøm med kjøleskap tilkoblet i to dager før jeg ladet.

Sommeren 2014

Som 2012 og 2013 i tillegg monterte jeg ett 140W solcellepanel på taket med mppt lader.

Lå 14 dager uten problemer. Lading bare de tre gangen fra motor da vi kjørte tur fra basen.

Ligger nå uten landstrøm i hjemmehavn, siste sjekk etter tre uker er at alt er fulladet.

Fordel er mindre galvanisk tæring når jeg ikke trenger å være tilkoblet landstrøm.

Konklusjon:

Jeg har vel brutt alle tilgjengelige regler

• Kjøpt billigvarer på Biltema og netthandel
  • Tre forskjellige typer batteri, både åpen bly syre (start), lukket bly/syre og AGM batteri (forbruk)
  • Ett batteri har vært dyputladet
  • Ikke hørt på gode råd fra noen som helst

Resultat:

Det fungerer helt utmerket, oppsettet er enkelt, jeg har alltid nok strøm, aldri startproblemer og ikke minst er det rimelig.

Det enkle er ofte det beste...

Redigert av kodalse (see edit history)
Ett batteri har vært dyputladet

Og det batteriet kan jeg garantere deg at ikke holder særlig lenge. Holder du under under 50% utlading holder vanlige åpne blysyrebatterier 8 - 9 år! Dyputlading betyr tidlig død,

Utbrodere? Ja, det må jeg sannelig si du har klart med det innlegget ditt. Ikke for å være negativ, men at særlig mange klarte å holde konsentrasjonen og lese noe mer en det første avsnittet, tviler jeg på.

.....

Håper ikke jeg nå også "utbroderte" slik at folk ikke gidder å lese alt.

:giggle::giggle: Du kan få sagt det du Lars

Det er nettopp noe slikt jeg har tenkt. Dette er nok den enkleste løsningen.

Da blir det 2x15A lading på forbruk, og brukermanualen sier den skal klare batteribank på 500A.

Utifra dette blir det litt mye med batteribank på 700A.

Vet ikke type dynamo, med det var de som kom med Yanmaren når den var ny.

Vil fremdeles anbefale deg å "pensjonere" den 2x15A laderen og gi den til startbanken. Selv om den skulle vise seg å gi 30A totalt til forbruksbanken er det snaut. Nå vet jeg ikke hvordan mønsteret deres er på sjøen, hvor mye dere ligger i havn med strøm og hvor mye dere ligger ute i holmene. Men husk at hvis du ligger en natt på landstrøm vil du fremdeles ha et parallellforbruk som stjeler av ladestrømmen. Det er om å gjøre at du kommer ut av bulkfasen så fort som mulig slik at du får natta på deg til å topplade banken. Hvis ikke vil du aldri få toppladet batteriene dine når du er ute på tur.

Siden du har Yanmar og 80A dynamoer tipper jeg at det er Hitachi.

Nok en ladetråd...

Konklusjon:

Jeg har vel brutt alle tilgjengelige regler

• Kjøpt billigvarer på Biltema og netthandel
  • Tre forskjellige typer batteri, både åpen bly syre (start), lukket bly/syre og AGM batteri (forbruk)
  • Ett batteri har vært dyputladet
  • Ikke hørt på gode råd fra noen som helst

Resultat:

Det fungerer helt utmerket, oppsettet er enkelt, jeg har alltid nok strøm, aldri startproblemer og ikke minst er det rimelig.

Det enkle er ofte det beste...

:lol::lol:

Var ikke så lenge siden det var en tråd her om å koble sammen nye og brukte batterier. Det ble engasjement der også :giggle:

Moro med disse batteri og ladetrådene. Bare så synd at Lotus og Ole Petter har meldt seg ut, det ble liksom litt mindre fargerikt da, for ikke å snakke om faglig. Heldigvis er Jörg her ennå :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...