Jump to content

Glassfiberarbeid i taket

Krimart

Recommended Posts

Vurderer å utføre noe forsterkning av dekket over forpiggen, noe som medfører en del glassfiberarbeid på noen større flater oppunder taket. Hensikten er både for å forsterke dekket, forberede feste forgrab-rails, muligens også sette inn en luke. Planlegger å bruke epoxy og vevd glassfiberduk, mem ser for meg at å jobbe oppunder taket kan være en utfordring. Noen tips om hvordan man best gjør dette for å få god vedhet til gamme glassfiber og god metning av duken? Må jeg tykne epoxyen med cab-o-sil eller ikke? Tenker tykkere epoxy gjør det lettere å jobbe oppunder taket, men på den annen side kan det gi problemer med å mette duken. Bør jeg dele opp duken i mindre biter, i så fall hvor små?

Hei, dette kan være litt vanskelig, jeg hadde revet opp glassfiberduken i maks 50*50 trolig litt mindre, avhengig av hvor stort området du skal forsterke er. Ikke bruk fortykket epoxy, blir vanskelig å få rullet det ut skikkelig. Smør epoxy på flaten først. Så legger du på duken, husk å rulle godt med aluminium rull. Litt grisete jobb, men det går bra:)

Trygve

har gjort det med polyester på en Magnefik Midget for 30år siden, plastet igjen en stor glasfiberluke som aldrig var tett, for o sen montere en riktig skylight

kan vare litt vanskelig.........og yes grisete er det, du må dekke det meste i nærheten...+deg selv :smiley:

jeg skulle faktisk brukt polyester til det jobbet, nå har jeg begrenset med epoxy erfaring, mest 'vegg o gulv' ikke tak

men den epoxy jeg har brukt har vart tynnere i konsistens enn polyester, og da var den enda fortykket med microballons (eller hva det heter)

jeg mener epoxyn er mer lettflytende......men det finnes ju flere ulike typer epoxy....så spør noen som er expert på epoxy, hvilken type som passer

du skall ha opp grabrails o noen form av stringers tilforsterkning av dekket skriver du......

det jeg hadde prøvt, er om det er mulig, o gjøre noen form av ferdig stringers på 'bakken' som du siden 'limer' opp, der du kan rulle ett par lager duk nede på bakken på .......så løfter du hele 'pakken' opp og setter det i spenn opp...forutsetter att du kan stempe oppåt, da hadde du bare trengt o pensle epoxy i taket

S/Y Gunga Din

Hei Krimart.

Jeg vil absolutt anbefale deg å bruke polyester, den er nemlig tiksotropisk, det er epoksy ikke.

Vask først av stedet med aceton eller lignende, slip deretter med grovt sandpapir for god heft, etter sliping tørker du av med aceton igjen før du begynner å støpe.

Få fatt i engangskjeledress, slik som billakkerere bruker, den er lett og tett og har hette. Støp ikke mer en tre lag i slengen, da det lett kan gå seg svært varmt om det blir veldig tykt lag.

Før du begynner på støping av tre nye lag, puss lett over med sandpapir og tørk over med aceton. Sørg for god lufting og bruk egnet åndedrettsvern, spesielt viktig når du jobber inne i båten.

Bruk glassfibermatte, ikke duk og riv den til med hendene, ikke klipp, da får du mye finere avslutninger og ikke kanter slik det lett kan bli om du klipper. Du kan evt.bruke kryssvevd matte til siste laget. :smiley:

Ikke fall for fristelsen å blande inn ekstra herder for at det skal gå fortere, når det først begynner å herde skjer det veldig fort, og da kan det være veldig vanskelig å få all luften ut av støpen.

Takk for svar. Forstår anbefalingen med polyester. Men matte fremfor duk er jeg usikker på, hva er grunnen til det? Generelt synes jeg det er lettere å jobbe med duk, og det blir et sterkere laminat i forhold til vekt/volum og finere overflate. Har begrenset plass under taket der så jeg ønsker ikke bygge på for mye.

http://www.osboat.no/Armeringmaterialer_Article_17.aspx

jeg skrev duk...men mente matte...bruk matte og riv, det var det jeg gjorde...........blir penere

sen skulle jeg gjort dette i flere trinn.......plaste en eller to lag...og la herde

problemet er da du få for mange lag att lagen henger godt sammen....men første laget inn mot dekket,

ikke orker hele vekta......o så faller hele dritten ned.

S/Y Gunga Din

Det er nok enklest å bruke polyester, men hvis du vil bruke epoxy, så er ikke det umulig, bare endel mer plundrete.

Taket (der du skal støpe) må vætes med epoxy først, så venter du noen minutter (litt avhengig av temperatur) til epoxyen får en lett klebrete konsistens. I ventetiden kan du helle et tynt lag epoxy på duken, og stryke epoxyen utover med en sparkelspade av plast, så duken mettes gjevnt (skal ikke dynkes i epoxy). Så legger du duken der den skal være, og ruller over med en aluminiumsrulle (Biltema har en som er helt ok).

Jeg regner med du skal ha flere lag med duk? Dersom det er en tung duk; start med 1 lag først, vent 3-4 timer (igjen avhengig av temperatur), deretter 1-2 lag med duk, og dertil samme ventetid mellom de neste lagene. Det er sikkert mange andre måter å gjøre det på, men dette er den eneste måten jeg har funnet som virker uten risiko for at duken detter ned.

Synes det er greit å bruke vakuum til sånt, bare å legge de lagene med duk på plasten som brukes til å dekke over med, for så og mette de med polyester. Etter det er det bare å legge det oppunder og teipe kantene så det blir tett, for så å sette på vakuum. Veldig lett måte og få jevn metning uten luftbobler. Hvis man bruker støvsuger så er det viktig å la den få litt luft, sånn at den får litt kjøling...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...