Lyst Startet 14.August.2014 Link til dette innlegget Startet 14.August.2014 Hei alle eksperter der ute! Er det noen som har kjennskap til denne vinsjen og i tilfelle hvilke vinsj som kan erstatte den? Følgende skjedde i sommer: Det blåser 12 m/s og vi ligger på svai. Men, så mister Bruceankeret festet, og vi driver mot to skjær. Rett før vi grunnstøter, får vi startet motoren og kjører hardt opp mot vinden, samtidig som vi kjører ankeret inn. Vi redder båten, men ankervinsjen virker ikke etter denne manøveren. Motoren går, men den tar ikke inn kjettingen. Er det noen som har hatt lignende problem med Lofrans, og hvis vi ikke kan reparere den, hvilken vinsj bør vi så kjøpe? Motoren ligger horisontalt under dekk. Flaten på vinsjen over dekk er på hele 27x19,5 cm. Vennlig hilsen "Lyst" Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 14.August.2014 Link til dette innlegget Svart 14.August.2014 Hør med den norske importøren for Lofrans: Progress Ingeniørfirma , de kan sikkert hjelpe med beste råd og med deler. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Lyst Svart 3.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 Takk for svaret. Jeg har nå kontaktet Progress og de er hjelpsomme. Nå må jeg skru av vinsjen i ankerbrønnen. Er det noen som kjenner en liten og myk mekaniker i Osloområdet som kan påta seg en slik jobb. Selv er jeg 1,9 meter lang og stiv som et Bruceanker? Lyst Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 3.September.2014 Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 (redigert) Det er ikke så enkelt som bare å stramme clutchen på vinsjen da? Redigert 3.September.2014 av Stålmarken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lyst Svart 4.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 Clutchen? Hvor sitter den og hvordan strammer man den? Nå har faktisk i dag klart og ta av motoren og skru av alle skruene på giret/overføringen, men jeg klarer ikke å få det løs. Akslingen og giret sitter bom fast. For å eie båt må man være dverg og interessert i mekking. Vi andre har ikke en sjangs. Sitér dette innlegget Link to post
keno Svart 5.September.2014 Link til dette innlegget Svart 5.September.2014 Clutchen er den vingemutteren med tre vinger. Det kan også være at del 209 i sprengskissen er gått sund Sitér dette innlegget Link to post
Lyst Svart 10.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2014 Takk for svar. Som du ser så er det ingen vingemutter på denne vinsjen. Jeg prøvde å stramme til skruen på toppen med vinsjhåndtaket til Lofrans, men uten resultat. Nå har jeg endelig klart å demontere motor og giret. Feilen må være inne i giret, men jeg har ikke mye lyst til å åpne det. Jeg får prøve å finne en mekaniker i osloområdet. Noen tips? Lyst Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.