Boat4life Startet 14.August.2014 Link til dette innlegget Startet 14.August.2014 (redigert) Hei baatplassen! I skrivende stund er jeg i starten av et tredelt prosjekt som omhandler design og bygging av en barrel back mahogni båt. Dette er ikke den første båten jeg har tegnet, men det vil bli den første som er bygget. Ønsker med dette innlegget å få noen synspunkter rund designet, og eventuelle forbedringer tas i mot med stor takk. Båten blir tegnet (3d modellert) i Autodesk Inventor Pro og arbeidstegninger blir eksportert til AutoCAD. Som nevnt er dette et tredelt prosjekt: 1) Designe/tegne 2) Bygge skalamodell 1:6 3) Bygge 1:1 Grunn til at jeg bygger en skalamodell er for å avdekke eventuelle svakheter ved konstruksjonen selv om jeg har tenkt til å benytte meg av god gammel byggemetode. Som dere ser av bildene er jeg kommet et godt stykke på vei når det gjelder skroget. Båten blir tegnet i 1:1 skala. Info: Lengde: 5900mm Brede: 1800mm Høyde: 1015 mm V-bunn: 152 grader Profil av spant Omriss Realistisk Redigert 14.August.2014 av Boat4life (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nysv1 Svart 14.August.2014 Link til dette innlegget Svart 14.August.2014 Lekre linjer! Sitér dette innlegget Link to post
Boat4life Svart 14.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2014 Takker, sitter og lurer på om den skulle vært noe lavere fra spant fire og bakover mot akterspeilet. Sitér dette innlegget Link to post
Nysv1 Svart 14.August.2014 Link til dette innlegget Svart 14.August.2014 Kanskje ikke så dumt, det vil jo få den til å se bredere ut bakfra :) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 14.August.2014 Link til dette innlegget Svart 14.August.2014 Ser ut til å bli en fin båt, og ser frem til prosjekttråden. Jeg regner med du har sett på trådene til de andre på forumet som har bygget lignende båter selv, det ligger tråder om flere svært fine Glen-L båter her, samt at Amalie tegnet og bygget sin egen barrelback for noen år siden, tråden er her : https://baatplassen.no/i/topic/59481-prosjekt-mahogny-barrelback-21-fot-glen-l-inspirert/ Sitér dette innlegget Link to post
Boat4life Svart 14.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2014 Det stemmer på en såkalt prikk, har vært inne og snoket rundt på de fleste trådene. De skal vel ha mye av æren for at jeg hiver meg utpå og prøver meg på et slik prosjekt. Skalamodellen skal selvfølgelig bygges på nøyaktig samme måte som i fullversjon forøvrig. Sitter nå å leker litt med noen løsninger rundt hekken. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Takker, sitter og lurer på om den skulle vært noe lavere fra spant fire og bakover mot akterspeilet. Det hadde nok gjort en allerede lekker design enda lekkrere! Lykke til, blir spennende å følge med på dette! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Executive Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Spennende prosjekt. Nydelige linjer. Hekken kunne godt vært littegrann lavere og smalere på toppen etter min smak. Men slike linjer er uansett lekre. Hvilken programvare benytter du? Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Fortego Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 (redigert) Ser ikke så værst ut det der. Men stusser over hva du mener med V-bunn på 152 grader. V-bunn måles normalt som vinkel mellom horisontalplanet og bunn. 180-152=28 grader, men bunnen din ser ut til å ha betydelig mindre V-bunn enn dette. Men ser bedre ut enn Glen-L båtene jeg har sett her inne. De har veldig flat bunn med dertil dårlige egenskaper i litt sjø. Selv ville jeg lagt meg på en vinkel på minimum 20 grader i akterspeilet for å få en båt som er relativt myk i litt sjø. Helt enig i at skroghøyden med fordel kunne vært lavere mot akterspeilet. Tenk også på at det er fort gjort å designe et skrog som ikke blir liggende slik i vannet som du hadde tenkt deg hvis du ikke gjør noen hydrostatiske- og tyngdepunktberegninger. Og for de som vil sette i gang med et litt større prosjekt... Her er en Furuholmeninspirert sak jeg har designet... Redigert 15.August.2014 av Fortego (see edit history) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Tormodnt Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Drømmebåten over alle, har gått med en slik i "magen" i alle år, men med mindre pensjonisttilværelsen min blir langt roligere enn nå (og roligere enn alle pensjonister jeg kjenner) så blir det nok aldri noe av.. Men da kan jeg jo følge en tråd som dette hvor andre gjennomfører drømmen i stedet! Jeg er enig med en mer slantene akter, men vanskelig å si noe om før du får gjort en beregning i henhold til vannlinjen.. Lykke til! Tråden din lagres i favoritter og besøkes ofte!! Sitér dette innlegget Link to post
Boat4life Svart 15.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Ser ikke så værst ut det der. Men stusser over hva du mener med V-bunn på 152 grader. V-bunn måles normalt som vinkel mellom horisontalplanet og bunn. 180-152=28 grader, men bunnen din ser ut til å ha betydelig mindre V-bunn enn dette. Men ser bedre ut enn Glen-L båtene jeg har sett her inne. De har veldig flat bunn med dertil dårlige egenskaper i litt sjø. Selv ville jeg lagt meg på en vinkel på minimum 20 grader i akterspeilet for å få en båt som er relativt myk i litt sjø. Helt enig i at skroghøyden med fordel kunne vært lavere mot akterspeilet. Tenk også på at det er fort gjort å designe et skrog som ikke blir liggende slik i vannet som du hadde tenkt deg hvis du ikke gjør noen hydrostatiske- og tyngdepunktberegninger. Og for de som vil sette i gang med et litt større prosjekt... Her er en Furuholmeninspirert sak jeg har designet... Hei, takker for gode innspill ;) målet på skroget er fra bunn til bunn hvis du tar 28 som du regnet deg frem til og deler på 2 så tenker jeg du har det målet du tenker på. Jobber nå med og gjøre endringer i hekken og oppdatere fortløpende ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Rebel Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Hei! Flott prosjekt du har på gang! Jeg holder på med ett prosjekt som ligner en god del på ditt skrog. Jeg bygger på en litt annen måte enn deg, jeg har ingen tegning så jeg designer og bygger på en gang...... Min er nok litt lavere mot hekken slik som du skriver du kanskje vil gjøre om, samt at akterspeilet på min er skrånende alà Riva aquarama. (jeg har nok stjålet en del av linjene av nettopp Riva.) Hva slags motorisering har du tenkt? Stiv aksel/drev? Ronny. Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Hei, takker for gode innspill ;) målet på skroget er fra bunn til bunn hvis du tar 28 som du regnet deg frem til og deler på 2 så tenker jeg du har det målet du tenker på. Jobber nå med og gjøre endringer i hekken og oppdatere fortløpende ;-) Blir spennende å følge med. Angående bunnvinkel, så her det selvsagt også betydning hvor autentisk man ønsker at båten skal være i forhold til den tiden man er inspirert av. Sånn sett er 14 grader er bedre enn nesten ingenting, slik flere hadde originalt. Men resten av linjene ser mer ut som en moderne konstruksjon inspirert av gamle klassikere enn et forsøk på å være mest mulig autentisk, så derfor ville jeg også lagt meg på en skarpere bunnvinkel. Men det er bare min subjektive mening Blir uansett spennende å se hvordan designet ender opp. Når du har tilgang på såpass gode dataverktøy ville jeg forøvrig droppet skalamodell. Du har jo mulighet til å planlegge/modellere i detalj hvordan du skal bygge båten i 3D. Gjorde dette selv med båten jeg bygget fra scratch. Byggejiggen for skroget var klar for hud 5 dager etter byggestart... Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Boat4life Svart 15.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Hei! Flott prosjekt du har på gang! Jeg holder på med ett prosjekt som ligner en god del på ditt skrog. Jeg bygger på en litt annen måte enn deg, jeg har ingen tegning så jeg designer og bygger på en gang...... Min er nok litt lavere mot hekken slik som du skriver du kanskje vil gjøre om, samt at akterspeilet på min er skrånende alà Riva aquarama. (jeg har nok stjålet en del av linjene av nettopp Riva.) Hva slags motorisering har du tenkt? Stiv aksel/drev? Ronny. Takker for innspill, det blir stiv aksel ellers har jeg ikke gjort meg opp så mange meninger rundt motoriseringen. Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Takker for innspill, det blir stiv aksel ellers har jeg ikke gjort meg opp så mange meninger rundt motoriseringen. Stiv aksel... Da tar jeg tilbake det jeg sa om bunnvinkel... Men da vil motoren komme ganske langt frem, og ut i fra det jeg kan se av designet ditt, så sier magefølelsen min meg at du har oppdriftsenteret ditt litt for langt bak. Fikser programmet ditt volumbetrakninger i forhold til et plan? Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Boat4life Svart 15.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Du herklart inne på noe, det er jo et forsøk på å hente det beste fra opptil flere ti år. Får kun tegnet på kveldstid grunnet jobb, æsj :-) Sitér dette innlegget Link to post
Boat4life Svart 15.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Spennende prosjekt. Nydelige linjer. Hekken kunne godt vært littegrann lavere og smalere på toppen etter min smak. Men slike linjer er uansett lekre. Hvilken programvare benytter du? Hei, bruker Autodesk inventor pro 14 og eksporterer de AutoCAD for tilrettelegging av 2d arbeidstegninger. Er programmer som er ganske høyt brukergrensesnitt og mye jobb og lære seg hvis du ikke har jobbe i de fra før, men langt ifra noe umulighet! Sitér dette innlegget Link to post
Boat4life Svart 15.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Stiv aksel... Da tar jeg tilbake det jeg sa om bunnvinkel... Men da vil motoren komme ganske langt frem, og ut i fra det jeg kan se av designet ditt, så sier magefølelsen min meg at du har oppdriftsenteret ditt litt for langt bak. Fikser programmet ditt volumbetrakninger i forhold til et plan? Ja, den jeg kan beregneoppdriftsentret samt tyngdepunkt og analysere stresspunkter utifra materialvalg. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 (redigert) Et lite sidesprang, men kanskje relvant likevel: Du burde bygge båten i henhold til anerkjente standarder, slik at du kan få den CE-merket i henhold til EU-direktivet. For eksempel er det ikke vanskelig å oppfylle relevante ISO-standarder for småbåter. Det betyr i praksis at du må følge EU-dirktivet når det gjelder det som går på sikkerhet og miljø og fylle ut en erklæring om hvilke standarder du har fulgt. Du behøver ikke CE-merke en selvbygget båt, men det gir fordeler mhp. forsikring og den kan da evt selges før det er gått fem(?) år. Jeg er enig med dem som mener at du kanskje burde senke høyden noe bak Ellers ønsker jeg lykke til med prosjektet. Redigert 15.August.2014 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Fortego Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 (redigert) Et lite sidesprang, men kanskje relvant likevel: Du burde bygge båten i henhold til anerkjente standarder, slik at du kan få den CE-merket i henhold til EU-direktivet. For eksempel er det ikke vanskelig å oppfylle relevante ISO-standarder for småbåter. Det betyr i praksis at du må følge EU-dirktivet når det gjelder det som går på sikkerhet og miljø og fylle ut en erklæring om hvilke standarder du har fulgt. Du behøver ikke CE-merke en selvbygget båt, men det gir fordeler mhp. forsikring og den kan da evt selges før det er gått fem(?) år. Jeg er enig med dem som mener at du kanskje burde senke høyden noe bak Ellers ønsker jeg lykke til med prosjektet. Enig med NilsPils. Og det å få hjelp fra en konsulent vil ikke koste mer enn 10000,- plussminus for en båt i kategori C. Selv om man kan gjøre alt selv, så er det mye å sette seg inn i. Ja, den jeg kan beregneoppdriftsentret samt tyngdepunkt og analysere stresspunkter utifra materialvalg. Da har du alt du trenger for å kvalitetsikre at båten ihvertfall blir liggende på vannet på den måten du ønsker, og det er jo bra Redigert 15.August.2014 av Fortego (see edit history) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Gunga Din Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Takker for innspill, det blir stiv aksel ellers har jeg ikke gjort meg opp så mange meninger rundt motoriseringen. flotte linjer du fått til...ser riktig bra ! vedr motorisering hva tror du om 2 * 1000++ Hk, blir kanskje litt i overkant Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Boat4life Svart 15.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Et lite sidesprang, men kanskje relvant likevel: Du burde bygge båten i henhold til anerkjente standarder, slik at du kan få den CE-merket i henhold til EU-direktivet. For eksempel er det ikke vanskelig å oppfylle relevante ISO-standarder for småbåter. Det betyr i praksis at du må følge EU-dirktivet når det gjelder det som går på sikkerhet og miljø og fylle ut en erklæring om hvilke standarder du har fulgt. Du behøver ikke CE-merke en selvbygget båt, men det gir fordeler mhp. forsikring og den kan da evt selges før det er gått fem(?) år. Jeg er enig med dem som mener at du kanskje burde senke høyden noe bak Ellers ønsker jeg lykke til med prosjektet. Det er helt klart relevant, og helt sikkert mye å sette seg inn i. Har en bekjent som driver kommersiell båtproduksjon skal forhøre meg litt med han om hva som kan være den enkleste måten og kunne løse dette på. Helt klart en ting jeg ikke har tenkt på, og nettopp dette som er flott med å legge ut prosjekter som dette på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Boat4life Svart 15.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 flotte linjer du fått til...ser riktig bra ! vedr motorisering hva tror du om 2 * 1000++ Hk, blir kanskje litt i overkant Haha, nydelig...! Tror muligens jeg skal styre meg inn på noe mer fornuftig... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 ja, burde holde med en Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Boat4life Svart 15.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Her er en liten oppdatering på hva og hvordan det har blitt når jeg har endret høyden ned mot hekken. Syns vel dette ser veldig mye bedre ut! Fyr løs med hva dere syns om endringen. Ellers har jeg begynt å se litt på vektfordelingen i båten, og det siste blide viser "center of gravity". Har også sett litt på dette med motor plassering oppmot vekt fordeling. Her trenger jeg en del forslag og erfaringer fra dere, er 550 mm mellom spant. Spantriss på siste endring Viser hvorlang opp i båten SG er ved uten vekt av motor og drivstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.