Jump to content

Hvordan fester jeg gummilisten rundt motordekselet?


Teresa

Recommended Posts

Ender opp med å spørre dere erfarne båtfolk (og folk i båt :giggle: ) om hvordan i all verden jeg skal feste gummilisten rundt motordekselet.

Da jeg fikk båten var listen kun festen med råtten gaffateip, noe som fungerte dårlig.. Siden da har jeg prøvd gaffateip, Tec7, lim, dobbelsidig tape med og uten lim, og gaffateip igjen (Jeg som trodde at gaffateip kunne brukes til alt). Resultatet er at jeg ender opp med at gummilisten faller av, og flere timers arbeid med å fjerne "diverse" med varmluftspistol og skrape. Noe som igjen resulterer i stygge merker inne i motor-dekselet.

Derfor er følgende spørsmål - (Noe dere allerede vet, men jeg gjentar): Hvordan fester jeg denne listen? Finnes det noen geniale triks, eller må jeg bare holde på slik jeg har gjort til motoren sier "takk for seg?"

Setter pris på alle svar, uansett hvor dumme forslag som blir foreslått. (Så lenge det ikke er at "gaffateip kan brukes til alt!" :wink: )

Det er snakk om en 9,9 hk Mercury 05-modell hvis det har noe å si...

bilde

Redigert av Alexander L. R. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

høres ut så det er problem med å få limet til å sitte på lista, slike gummideler kjennes nesten ut så de er impregnert med olje/bensin etter noen års bruk.

Bedre avfetting vil iallefall ikke skade.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Kjøp "Aquasure"-lim i sportsbutikker som selger fluefiskeutstyr. Jeg handlet på XXL i Ski. Det er lim som en lapper vadere med. Er utrolig holdbart, fleksibelt og tåler saltvann. Har evnen til å trekke seg godt inn i det meste. Har brukt dette på vadere selvsagt, samt limt sømmer på kalesjer. Funker gull. Koster i overkant av en 100-lapp.

 

NB: bruker ca 24 timer på å tørke og bør oppbevares i fryseren etter at tuben er åpnet.

Link to post
Share on other sites

aceton burde funke (kanskje for godt? :lol: og løser opp lista) , sikkert også greit å avfette i flere runder

 

aquasure lim har jeg alltid i hus , kan brukes til nødrep for det meste

 

funker det enda ikke , så burde det funke med ny list som ikke er gjennomtrukket med olje/bensin...

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg har også problemer med den lista, mitt problem er at den ikke tetter helt. Uansett hvordan jeg strammer, vrir og vrikker, så blir det alltid noen millimeter klaring på en side. Resultatet er at det kommer noe vann inn når det regner. Det er en 2000 Honda 8hk.

 

Forslag til løsning? Hvor kan jeg få tak i ny gummilist?

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...