Jump to content

Bremsen(hjulet) på Tysse-henger sitter fast. Hvordan rep ?


Jonesy

Recommended Posts

Hei gutta !

 

Skulle frakte båt-opplagshengeren(uten reg.skilt) med gammel Tysse-henger, men ene hjulet/bremsen sitter dønn fast.

 

bilde

 

Bremsene har ikke vært i bruk siden jeg kjøpte denne gamle hengeren for en stund siden. På ene siden er faktisk kabelen også klippet av. Men sist når Fattern hjelp meg sette på plass hengeren satte han dessverre på håndbrekket. Jeg fikk tvunget spaken forover igjen i går, men ser ut til at wiren ikke ble dratt med/løsnet bremsen på det ene hjulet. Jeg for så vidt ikke helt sikkert at det er håndbrekket sin skyld, idet dette hjulet har vært litt tregt før, kjent når skal dra på plass hengern bort til bilen, men da løsnet etter hvert.

Er kanskje ikke så lett å se av foto, men ser at det beslaget som begge wirene er festet i står skjevt nå, så tenker at ikke bremsen ble løsnet på det hjulet som står opp i lufta (wiren på andre hjulet er som man ser klippet).

 

Prøvde kjøre en runde rundt kvartalet, men hjulet rikket seg ikke.

Prøvde så banke på beskrevet beslaget mot venstre/bilen, slik at det skulle løsne, men gikk ikke.

 

Hvilke alternativer har jeg nå ?

 

Tenker at om ikke er for mye jobb(fastrustet), og skru av hjulet, og skru opp trommelen og fjerne noen deler av bremsen, slik at hjulet alltid vil gå fritt (som det andre). Det letteste ville vel vært å sage av wiren rett utenfor trommelen, slik som den andre, men det vil vel ikke gjøre at bremsen slipper ? (alt er veldig rustet)

 

Om jeg likevel må ha av hjul og åpne opp alt, så ønsker jeg smøre opp deler, slik at kan stole på at ikke blir varmt/ødelegges når brukes, grease er vel ok, men har ikke noe fettpresse e.lign ?

 

Link to post
Share on other sites

Ofte borte i problemet og som beskrivd så gjør vi kun følgende.

 

Kjører frem og tilbake pleier og løsne etter en 10-15 ganger!

 

Slå på felgen med en trekloss.

 

Har alltid løsnet etterhvert.

 

Problemet oppstår bestandig når hengerene våre er stått med håndbrems på over tid.

 

Så vi prøver alltid å lavære å bruke den.

 

Lykke til

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Har hatt samme problem med min henger (selv uten bruk av parkeringbrems. Av med hjul og slå på trommelen. Ett par slag med hammer, mye hardere enn jeg liker, så løsner det. Du risikerer å slå noe i stykker, men for meg hjalp det ikke med trekloss. Det er bremseskoen som har rustet fast i trommelen, så du får ikke av trommelen uten å slå løs rusten.

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Tusen takk for tips, skal prøve disse :-)

 

Ja, har som sagt "kjørt seg til før", men jeg kjørte en runde rundt kvartalet i går, men dekket bare skled.

Det var riktignok ikke noe vekt oppi hengeren da, så muligens ikke nok trykk nedover for å skape nok friksjon. (Hengern er som regel allerede full av noe/skrot før drar avgårde).

 

Nettopp, bruker ikke håndbremsen selv, derav oppgitthet når Fattern hadde røsket brekket på plass.

Link to post
Share on other sites

Har hatt samme problem med min henger (selv uten bruk av parkeringbrems. Av med hjul og slå på trommelen. Ett par slag med hammer, mye hardere enn jeg liker, så løsner det. Du risikerer å slå noe i stykker, men for meg hjalp det ikke med trekloss. Det er bremseskoen som har rustet fast i trommelen, så du får ikke av trommelen uten å slå løs rusten.

 

Ok, Pacuare, greit å vite at ikke får av trommelen uten at ting er løsnet først, takk!

Link to post
Share on other sites

Da noen satte fra seg hengeren her med brekket på etter en tur i salthelvete i vinter, og lot den stå vinteren over og godgjøre seg satt bremsen på ene siden godt fast. Par slag med hammeren på en hjulbolt var alt som skulle til for at det løsnet.

Ville vært forsiktig med å slå i midten, iallefall på eldre hengere er det en fettkopp der som smører hjullageret.

Link to post
Share on other sites

Enig med Smaapala (nesten enig iallfall :smiley: ).
Du må rygge på asfalt slik at hengeren hopper, bryt på... da løsner den til slutt, måtte gjøre det på min henger da jeg hadde parkert den noen uker med bremsene tilkoblet.
Hvis det er noe funksjon i bremsesystemet bør du koble det ut først slik at ikke bremsene går på for fullt når du rygger.

Redigert av Mox1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da noen satte fra seg hengeren her med brekket på etter en tur i salthelvete i vinter, og lot den stå vinteren over og godgjøre seg satt bremsen på ene siden godt fast. Par slag med hammeren på en hjulbolt var alt som skulle til for at det løsnet.

Ville vært forsiktig med å slå i midten, iallefall på eldre hengere er det en fettkopp der som smører hjullageret.

 

Heisan !

 

Kakket først med trekloss på felgen, funket ikke.

Kakket så med hammeren rett på trommel etter at jeg tok av hjulet, da løsnet bremsen.

Snudde hengeren motsatt av foto, og lot det sive inn litt motorolje(det jeg hadde for hånden) inn i trommelen.

 

Interessant det du skriver om fettkopp (leste dette først i dag). Det er en rund klump ut fra trommel på utsiden i center , men ingen nippel e.lign til å presse inn fett i ? Er det er lokk e.lign, var en svart rund sak ytterst ?

Eller er det nippel andre steder ? (Vet jeg har en tube med påhengsmotor-fett, som går på nipler på liten påhenger)

Link to post
Share on other sites

Regner med at du har planer om å ta av trommel og gjøre rent der nå når det har løsnet? Oljen du har tilsatt vil jo sørge for at du nå ikke har bremseeffekt på den siden.

I tillegg til hammertrikset som flere har kommet med her, bruker jeg alltid varme på trommel når den sitter. Da krever det ikke så voldsomme slag, og jeg har aldri opplevet at det ikke har løsnet.

Senterkoppen er et "lokk" som fungerer som en fettkopp.

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Du kan nok få løsnet bremsen ved å helle olje inn i trommelen, men du "smører" samtidig også bremsebåndene slik at bremsevirkningen blir tilnærmet null på dette hjulet. Hvis bremsen da virker normalt på det andre hjulet, kan du risikere litt spennende "ratting" hvis du må bremse med lastet henger! Du bør ta av trommelen og gjøre ordentlig rent med bremserens, smøre opp bremsemekanismen i hjulet, sjekke/pakke om/bytte hjullager og sannsynligvis også bytte bremsevaiere, dersom du vil at dette skal virke skikkelig. :-)

 

Den "runde klumpen" i sentrum er fettkoppen. Denne skal beskytte hjullageret mot støv og skitt. Jeg pleier å ta av koppen og fylle den med hjullagerfett. For å komme til hjullagrene må du vippe av koppen, f.eks. ved å slå (forsiktig) en litt stor skrutrekker inn i sprekken mellom koppen og tromlen), skru av hjulmutteren innafor og så dra av bremsetromlene.

Link to post
Share on other sites

Heisan !

Skjønte det med å "olje bremser", men bremsewire på motsatt side er som sagt klippet, og selve den mekanismen i draget som skal trykkes sammen er fra før defekt.

Ellers takk for advarselen, info som kommer andre til hjelp.

 

Takk, Arvid, da skal jeg prøve komme til fettkoppen og smurt opp skikkelig. Oljet for å smøre, ønsker unngå varme og gående hjul-lagre etc, synes jeg stadig ser hengere langs veien med problemer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...