Maika Startet 15.August.2014 Link til dette innlegget Startet 15.August.2014 Jeg skal ila vinteren bytte ut det elektriske anlegget, og trenger i den forbindelse en presstang. Disse får man kjøpt i forskjellige prisklasser, og hadde jeg skullet presse ofte hadde jeg nok kjøpt en av de dyre modellene, men siden dette i utgangspunktet blir en engangsjobb holder det vel kanskje med en billigere modell. Spørsmålet er bare om den billigste egentlig er duganes til å presse 50mm? Biltema sin til 600,-: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Presstang-71604/ Hjertmanns sin til 2500,-: http://www.hjertmans.se/article/tang-sexkantspressning-6-50mm2 Watski sin til 6700,-: http://www.watski.no/Presstang-11eK3 Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Er det eit alternativ å lage til kablene, og so spørra ein elektrikar om å pressa dei? Det kan koste det samme som den billigaste tanga, men ansvaret for at pressinga er god, ligg då hos elektrikaren. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Jeg har denne fra Biltema: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Presstang-71658/ Klemmer 95 kvadrat uten problem. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 (redigert) Enda billigere er det å låne en tang av meg... Hvis dette er en vinterjobb haster det vel ikke veldig, men tanga ligger nå i båten så det er bare å si ifra når du trenger den Samme type som Hulda linker til. Redigert 15.August.2014 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Bay_liner Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 De har en som går til 50mm2 til 599 og En som går til 95mm2 til 499. Prisene er riktige ja. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Erik Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Er det noen som har noen gode triks for å få kabelen inn i hylsa før mann presser dem ? Så tykke kabler må jo sages, og så skal det avisoleres, og da er de så flisete at det er vanskelig å få tredd på hylsa. Selv endene som bare avisoleres er veldig vanskelige å tre i hylsene... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Sebaldus Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Kjøpte en stor avbitertang hos Biltema til 200 kr da jeg skulle presse noen 70mm2 kabelsko. Ble rent kutt av det i forhold til baugfil. Ellers kan det være et triks å bruke en strips til å presse ledningene sammen og skyve den innover etterhvert som du trer på kabelskoen. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 15.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Enda billigere er det å låne en tang av meg... Hvis dette er en vinterjobb haster det vel ikke veldig, men tanga ligger nå i båten så det er bare å si ifra når du trenger den Samme type som Hulda linker til. Takk, det er veldig hyggelig av deg:) Men presser den tanga 6-kant? Eller er det kanskje ikke så viktig? (Jeg har kanskje forlest meg på Skyllermark:) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Ovrig/Kabelskopresse-191257/ Jeg har brukt denne på kabler opp til 90 mm2. Kabelskoen presses ved at man slår med en hammer. Ved avisolering pleier jeg først å fjerne noen millimeter av isolasjonen ytterst på kabelen. Så tres kabelskoen på mens kordellene enda holdes sammen av isolasjonen. Deretter avisoleres kabelen i ønsket lengde slik at hele kabelskoen får plass. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Smurph Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Biltema har verktøy for å kappe tykke kabler oxo. Mener jeg brukte denne på 50mm2 og det fungerte utmerket, med helt rene kutt: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Kabelsaks-71648/. De har også en kraftigere variant for kabler opp til 325mm2 Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
BjornLie Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Jeg har denne fra Biltema: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Presstang-71658/ Klemmer 95 kvadrat uten problem. Har samme. Fungerer utmerket. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
finnarne Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Er det noen som har noen gode triks for å få kabelen inn i hylsa før mann presser dem ? Jeg bruker huggmeisel mot skrustikke for å kappe kabelen. Og Biltema sin kabelskopresse som nevnt over for å presse kabelsko på. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Herman Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Takk, det er veldig hyggelig av deg:) Men presser den tanga 6-kant? Eller er det kanskje ikke så viktig? (Jeg har kanskje forlest meg på Skyllermark:) Den presser ikke sekskant, men presser en fordypning inn på den ene siden og presser hver side av dette litt inn. (Hvis det var forståelig) Jeg ser ikke at dette er noe problem. Har iallefall ikke merket at kabelen ikke sitter skikkelig. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
oivindg Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Jeg har presset en del kabelsko med den store tanga fra Biltema. Jeg synes den fungerer veldig bra. Jeg oppdaget imidlertid at det er stor forskjell på godstykkelse og toleranser på kabelsko. Jeg endte opp med å bruke kabelsko fra Skyllermarks. De er dyre, men det er såpass mye jobb å legge kabler at det er verdt noen ekstra kroner for å få det skikkelig bra. Skyllermarks kabelsko har en grad i åpningen til kabelen som gjør det lettere å få tredd den inn. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Sitrin Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Jeg har brukt samme presstanga som Hulda benytter og kappetanga som Smurph benytter og det fungerer bra. For å å ikke få problemer med å tre inn kablen så gjør jeg det samme som Brigg. Men kabelskopressa som Brigg referer til har jeg dårlig erfaring med. Den ligger kun i båten som en nødløsning. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Teerex Svart 16.August.2014 Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 Noe å se på når høstmørket faller på Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
borghans Svart 16.August.2014 Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 Se her: http://www.abiko.no/teknisk-informasjon/uisolerte-kabelsko-og-skjotehylser-cu.html Det finnes to typer sko, KRT og KRF, les om dette ved å åpne linken. Det er viktig å bruke riktig type sko. Sitér dette innlegget Link to post
ksnes Svart 16.August.2014 Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 Har brukt Biltema sin wiretang til 499 for å kutte kabel, bruker en slangekutter fra Biltema for å avisolere kabelen og deretter Presstangen for kabel opptil 95mm2 for å sette på kabelskoene. Kuttingen og avisoleringen har gått greit, men presstangen er ikke noe særlig å rope hurra for, det kan være at jeg har vært uheldig med mitt eksemplar, men jeg syns resultatet blir svært variabelt.. Håper tangen for kabel opp til 50mm2 er bedre... Jeg hadde nok overveia å prøvd å få lånt en skikkelig tang om det var mulig... Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 16.August.2014 Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 De få gangene jeg har kappet grov kabel, har jeg brukt kappeskive/vinkelsliper. Er som å kappe i smør... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
seilbaaten Svart 16.August.2014 Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 Og jeg har benyttet en Gardena rosesaks. Også som å skjære i smør... Sitér dette innlegget www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post
weedy Svart 17.August.2014 Link til dette innlegget Svart 17.August.2014 En skikkelig avviser er viktig, biltema eller ebay har det for en billig penge. Jeg kjøpte meg en hydraulisk pressing på ebay til 300-400 kr. Presser opptil 120 kvadrat. Fungerte fint en stund før det ble lekkasje . Kjøpte biljekk på biltema og sveiset på ny hydraulikk, nå er den tipp topp igjen Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 17.August.2014 Link til dette innlegget Svart 17.August.2014 tja - så vidt eg husker so har ei hydraulisk presse frå Elpress - ei som går til 120 kvadrat - ei presskraft på 12 tonn. Ei presse som går opp til 300 kvadrat har - framleis om eg husker heilt feil - ei presskraft på 20 tonn. So kan du vurdera påliteligheten av heimesveisa hydrauliske greier. Magne Sitér dette innlegget Link to post
weedy Svart 17.August.2014 Link til dette innlegget Svart 17.August.2014 Presstangen hadde originalt 12 tonn. Har montert enden på tangen på toppen av en biljekk som er 15 tonn. Har ikke endret noe på hydraulikken så ser ingen problemer med det Eneste som kan skje er at sveisen går opp . Har presset 70 kvadrat med den og den lager sersjant press. Sitter som støpt. http://m.ebay.com/itm/360798635074?nav=SEARCH Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 18.August.2014 Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 Angående sekskant eller u-profil på tangen, så har jeg sett flere steder at de som lager proffutstyr sier at sekskant er for kabel med grove (få) kordeller, mens u-profil er for fintrådet kabel. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Regina III Svart 18.August.2014 Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 Jeg kan bekrefte dette. Jeg har prøvd begge dele, og min erfaring er at sekskant er det eneste som duger for grove kordeler (elektrikerkabel) og U med innpress for fleksibel kabel (fine kordeler). Motsatt gir dårlig resultat i begge tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.