Jump to content

Klarer Biltema sin presstang 50mm?

Maika

Recommended Posts

Jeg skal ila vinteren bytte ut det elektriske anlegget, og trenger i den forbindelse en presstang.

Disse får man kjøpt i forskjellige prisklasser, og hadde jeg skullet presse ofte hadde jeg nok kjøpt en av de dyre modellene, men siden dette i utgangspunktet blir en engangsjobb holder det vel kanskje med en billigere modell. Spørsmålet er bare om den billigste egentlig er duganes til å presse 50mm?

Biltema sin til 600,-: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Presstang-71604/

Hjertmanns sin til 2500,-: http://www.hjertmans.se/article/tang-sexkantspressning-6-50mm2

Watski sin til 6700,-: http://www.watski.no/Presstang-11eK3

Kjøpte en stor avbitertang hos Biltema til 200 kr da jeg skulle presse noen 70mm2 kabelsko. Ble rent kutt av det i forhold til baugfil. Ellers kan det være et triks å bruke en strips til å presse ledningene sammen og skyve den innover etterhvert som du trer på kabelskoen.

Enda billigere er det å låne en tang av meg... Hvis dette er en vinterjobb haster det vel ikke veldig, men tanga ligger nå i båten så det er bare å si ifra når du trenger den

Samme type som Hulda linker til.

Takk, det er veldig hyggelig av deg:)

Men presser den tanga 6-kant? Eller er det kanskje ikke så viktig? (Jeg har kanskje forlest meg på Skyllermark:)

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Ovrig/Kabelskopresse-191257/

Jeg har brukt denne på kabler opp til 90 mm2. Kabelskoen presses ved at man slår med en hammer.

Ved avisolering pleier jeg først å fjerne noen millimeter av isolasjonen ytterst på kabelen. Så tres kabelskoen på mens kordellene enda holdes sammen av isolasjonen. Deretter avisoleres kabelen i ønsket lengde slik at hele kabelskoen får plass.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Takk, det er veldig hyggelig av deg:)

Men presser den tanga 6-kant? Eller er det kanskje ikke så viktig? (Jeg har kanskje forlest meg på Skyllermark:)

Den presser ikke sekskant, men presser en fordypning inn på den ene siden og presser hver side av dette litt inn. (Hvis det var forståelig) Jeg ser ikke at dette er noe problem. Har iallefall ikke merket at kabelen ikke sitter skikkelig.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jeg har presset en del kabelsko med den store tanga fra Biltema. Jeg synes den fungerer veldig bra. Jeg oppdaget imidlertid at det er stor forskjell på godstykkelse og toleranser på kabelsko. Jeg endte opp med å bruke kabelsko fra Skyllermarks. De er dyre, men det er såpass mye jobb å legge kabler at det er verdt noen ekstra kroner for å få det skikkelig bra.

Skyllermarks kabelsko har en grad i åpningen til kabelen som gjør det lettere å få tredd den inn.

Øivind

Jeg har brukt samme presstanga som Hulda benytter og kappetanga som Smurph benytter og det fungerer bra.

For å å ikke få problemer med å tre inn kablen så gjør jeg det samme som Brigg.

Men kabelskopressa som Brigg referer til har jeg dårlig erfaring med. Den ligger kun i båten som en nødløsning.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Noe å se på når høstmørket faller på

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Har brukt Biltema sin wiretang til 499 for å kutte kabel, bruker en slangekutter fra Biltema for å avisolere kabelen og deretter Presstangen for kabel opptil 95mm2 for å sette på kabelskoene. Kuttingen og avisoleringen har gått greit, men presstangen er ikke noe særlig å rope hurra for, det kan være at jeg har vært uheldig med mitt eksemplar, men jeg syns resultatet blir svært variabelt.. Håper tangen for kabel opp til 50mm2 er bedre... Jeg hadde nok overveia å prøvd å få lånt en skikkelig tang om det var mulig...

En skikkelig avviser er viktig, biltema eller ebay har det for en billig penge. Jeg kjøpte meg en hydraulisk pressing på ebay til 300-400 kr. Presser opptil 120 kvadrat. Fungerte fint en stund før det ble lekkasje . Kjøpte biljekk på biltema og sveiset på ny hydraulikk, nå er den tipp topp igjen

tja - så vidt eg husker so har ei hydraulisk presse frå Elpress - ei som går til 120 kvadrat - ei presskraft på 12 tonn. Ei presse som går opp til 300 kvadrat har - framleis om eg husker heilt feil - ei presskraft på 20 tonn.

So kan du vurdera påliteligheten av heimesveisa hydrauliske greier.

Magne

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...