Jump to content

Time debitering ved marinaer


joelle

Recommended Posts

Har ett litt generellt spørsmål runt lover og regler, når det kommer til fakturering av kostnader i samband med jobb på marinaer.

 

Har en marina rett att debitere for full time uanset hvor lang tid jobben tok?

 

La oss si tex att jobben tar 15 minutter, har man da rett att skrive faktura på en time?

 

Finnes det ett lov / regelverk som dekker denne typen av sak? Hvis det finnes vad heter den?

Link to post
Share on other sites

Det er for verkstedtjenester helt vanlig å betale for påbegynt time. I jobben, bestiller jeg ofte jobber som består av inspeksjon, vanlig er 10-15 minutter. I utgangspunktet aksepterer jeg alltid en time.

 

Men av og til, får leverandøren beskjed om at " denne får du ikke noe for". Helt greit det å. I sum blir det akseptabelt for begge parter.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

De aller fleste om ikke alle fakturerer for min en time og deretter pr påbegynt time, det blir litt flisespikking om en bare skal ta betalt for 20min

Men hvis det føles bedere kan en kanskje ta betalt for 20min rep og deretter 30min for å skrive faktura og bokføring av reskontro avstemming av bank + porto og kanskje 10 min for diskusjon med kunde. :cool:

 

Eller for å si det på en annen måte man tar ikke betalt for det en gjør men for kunnskapen man har. :smash:

Redigert av Finn Cato (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke bare avklare dette med verkstedet før man bestiller time, så blir det ingen overraskelser. Det er nok ingen regler om sier noe om hva man kan ta betalt for en tjeneste. Om en rørlegger tar betalt pr. påbegynt DAG , men bare jobber i 15min, så kan du ikke klage hvis dette ble opplyst før arbeidet startet.

Link to post
Share on other sites

Her var det mye synsing. Det er _ikke_ rimelig å fakturere en time for 15 min arbeid. Det gjør heller ikke "mitt" bilverksted, selv om de tar en kollofenomenal timepris.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er helt vanlig blant verstedsbedrifter å ta betalt for hver påbegynnte time hvis ikke annet er uttrykkelig sagt.

 

Når det gjelder bilversteder, bruker de vel en arbeidsbekrivelse som de fakturerer timer etter. F.eks. bytte av dynamo = 2 timer og fakturerer deretter uansett om det tar 20 min eller 2 timer.

Link to post
Share on other sites

Fakturere en time for 15 minutters jobb er drøyt.

 

Tar jobben 15 minutter, fakturerer jeg 15 minutter. tar jobben 5 minutter, fakturerer jeg 15 minutter. Tar jobben 20 minutter, fakturerer jeg 30 minutter, osv.

I tillegg faktureres km og kjøretid - etter medgått tid og antallet kilometer.

Kunden ser jo fort hvor lenge man har vært der og hva man så fakturerer. Fakturerer man med gaffel, finner kunden gjerne en annen. Det er alltid en annen å oppdrive vet du.

 

 

"Det er kunnskapen man betaler for", sier noen. Ja selvfølgelig, men det gjenspeiles i timeprisen ikke antallet timer. Så Joelle, en marina som tar en times betaling for 15 minutters jobb, det bør du klage på. Jobben med fakturering ligger også innebygd i timeprisen. Det gjør også porto, frimerker, reklamasjoner, service, kundepleie og hele regla.

 

Og timeprisen? Den er alltid høy. Og moms? Den kommer alltid i tillegg.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med klikk, be om en pris FØR arbeidet startes - f.eks. minstepris, fastpris eller timepris og ikke minst avklar om prisen er inkl. MVA :confused:

Jeg fikk fast pris (arbeid) på overhaling av motor kr. 18.000,- og da jeg fikk regninga plusset verkstedet på 24% MVA :eek: Dette godtok jeg ikke, da pris til privatpersoner skal oppgis inkl. MVA. Dessuten spurte jeg verkstedet om jeg måtte legge til MVA på alle priser i butikken og prisene som var oppgitt på båtene de solgte? Neiiiii :nono: Neivel, da er 18.000,- inkl. MVA, da ble det godtatt. :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...