Jump to content

Time debitering ved marinaer


joelle

Recommended Posts

Har ett litt generellt spørsmål runt lover og regler, når det kommer til fakturering av kostnader i samband med jobb på marinaer.

 

Har en marina rett att debitere for full time uanset hvor lang tid jobben tok?

 

La oss si tex att jobben tar 15 minutter, har man da rett att skrive faktura på en time?

 

Finnes det ett lov / regelverk som dekker denne typen av sak? Hvis det finnes vad heter den?

Link to post
Share on other sites

Det er for verkstedtjenester helt vanlig å betale for påbegynt time. I jobben, bestiller jeg ofte jobber som består av inspeksjon, vanlig er 10-15 minutter. I utgangspunktet aksepterer jeg alltid en time.

 

Men av og til, får leverandøren beskjed om at " denne får du ikke noe for". Helt greit det å. I sum blir det akseptabelt for begge parter.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

De aller fleste om ikke alle fakturerer for min en time og deretter pr påbegynt time, det blir litt flisespikking om en bare skal ta betalt for 20min

Men hvis det føles bedere kan en kanskje ta betalt for 20min rep og deretter 30min for å skrive faktura og bokføring av reskontro avstemming av bank + porto og kanskje 10 min for diskusjon med kunde. :cool:

 

Eller for å si det på en annen måte man tar ikke betalt for det en gjør men for kunnskapen man har. :smash:

Redigert av Finn Cato (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke bare avklare dette med verkstedet før man bestiller time, så blir det ingen overraskelser. Det er nok ingen regler om sier noe om hva man kan ta betalt for en tjeneste. Om en rørlegger tar betalt pr. påbegynt DAG , men bare jobber i 15min, så kan du ikke klage hvis dette ble opplyst før arbeidet startet.

Link to post
Share on other sites

Her var det mye synsing. Det er _ikke_ rimelig å fakturere en time for 15 min arbeid. Det gjør heller ikke "mitt" bilverksted, selv om de tar en kollofenomenal timepris.