Jump to content

Eldre radar, ny skjerm ?


Tullekopp1

Recommended Posts

Sitter her og lurer i stuen, båten en eldre tresjark har radar ombord, type og årsmoddel er usikkert, (stor rund flat sak, med rød stripe). Skjermen er en eldre modell med "kikkert" forann (type crt) Denne skjerm tar "uhorvelig" mye plass, og jeg kunne tenkt meg en liten lcd skjerm i dasjbord istedenfor. Er selve radarløsning den samme idag som før ? (Før er uspessifisert) slik at jeg kan evt bytte skjerm, eller må evt alt nytt ?

Link to post
Share on other sites

Det er dessverre veldig tvilsomt, om ikke helt utelukket, at du vil klarer å få denne radaren til å virke med en annen skjerm.

 

For det første så inneholder skjermen på den gamle (analoge) radaren mesteparten av elektronikken til radaren, mens nye systemer er digitale og har så og si all elektronikken oppe i radaren.

 

For det andre så er radarer mer eller mindre proprietære. Det vil si at du ikke kan bruke skjerm fra en radarprodusent og antenne fra en annen.

 

Men radarer er på vei ned i pris, så kanskje det kan være en idé å bytte til nytt?

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Det er vel tvilsomt om du får reservedeler til en så gammel radar, jeg hadde en gammel Raytheon radar i en båt jeg eigde tidligere, så klikket magnetronen på denne og jeg bestemte meg å kjøpe en ny magnetron , etter en tre til fire uker (med bare velstand) så røk pinadø noe i mottakeren, dette ville koste mange tusen å fikse,

 

Så jeg gjorde kort prosess, reiv ut den gamle og satte inn en ny radar.Radarene har blitt mye billigere og ikke minst har dei i dag svært bra ytelser.

Redigert av Verado (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...