StenIvar Startet 16.August.2014 Link til dette innlegget Startet 16.August.2014 Har ingen kompresjon på den sylinderen som er i midten på høyre side når man står bak motoren. (vet ikke hvordan dem er nummerert). Da er vell eneste alternativet at her er det et stempel som står fast....eller? Motoren starter å går, å så vidt jeg har klart å høre så virker den som den går på alle 6...men at den fusker litt innimellom.... Vil man høre hvis motoren går kun på 5..? Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 16.August.2014 Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 Hvis motoren starter så står ikke stempelet fast! Har du null komp eller for lite komp? Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 16.August.2014 Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 Den går heller ikke på 6 hvis du ikke har komp på ett stempel.da vil ikke den tenne noen gang.Du må av med toppen på den siden for å se hva som er galt. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.August.2014 Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 (redigert) det er vanskelig å høre på en sekser om 1 syl ikke henger helt med. Men komp testen du har tatt er indikasjon god nok på at noe er galt og må gjøres. Kan feks være at den sylinderen har fått for lite bensin eller olje, som da har ført til skade på stempelet. Hva får du av kompresjonsverdier på de andre sylindrene? sjekk denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/63710-prosjekt-demontering-rep-montering-yamaha-225hk-powerhead/ Redigert 16.August.2014 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
StenIvar Svart 16.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 null komp....motor starter... Tar det fra starten av:) Har akkurat kjøpt motoren. Den har gått 163 timer. Før jeg satte ut så monterte jeg et helt nytt vannfilter (gir nok fuel). Av erfaring så er det litt "tungt" å få fuel igjennom disse filterne når dem er helt nye. Så jeg monterte håndpumpen på fuel slangen rett før inntaket på filteret og pumpet det fult av bensin før jeg satte båten på vannet. Når jeg skulle starte så fikk jeg start omtrent med en gang, men motoren stoppet ganske raskt igjen. Tipper dette kom av at vannfilteret ikke var skikkelig fult med fuel. Etter litt start og stopp så gikk motoren greit på tomgang. Jeg har aldri hatt en vmax hpdi før så jeg vet ikke helt hvilken lyd disse maskinene skal ha.... Etter at motoren gikk greit på tomgang lot jeg den stå å gå i 10 minutter. Kjørte så ut på fjorden og la båten opp i plan og kjørte ved 3000 omdr. Merke ikke mye unormalt i starten....men etter 15 minutter så ga jeg på til 4000 omdr å da virket det som den fusket litt innimellom (lugget litt hvis det er bedre forklart). Samme gjorde den ved 3000 omdr.... så etter nye 15 minutter så var det akkurat som den kuttet på en sylinder...for da hørte jeg tydelig at den fikk en annen gange/lyd. Slakket så av til tomgang, men fortsatt hørtes det ut som at den gikk på 5.... dro så på litt gass og vips så var det "normal" gange igjen. Kjørte så rett inn til land igjen. Tok opp båten og tok en kompresjonstest. Motoren var vell og merke kald når jeg tok testen....men 0 i kompresjon på den ene sylinderen var vel ikke noe godt tegn uansett.... Sitér dette innlegget Link to post
StenIvar Svart 16.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 ca 7 bar/100psi ..... kald motor..... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.August.2014 Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 (redigert) på de andre 5? høres litt lavt ut men det kan komme av testeren eller måten det ble målt på. Hovedsaken er at det ikke skal være særlig variasjon. Jeg måler med full gass, alle plugger ute, dødmannsknapp ute. Målte nettopp min 80hk, fikk 128/128/132 er nok garantert et havarert stempel... Redigert 16.August.2014 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
StenIvar Svart 16.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 Tok en ny mere nøyaktig avlesning denne gangen. Sett bakfra øverst venstre side og ned: 6,8 bar - 7,0 bar - 7,6 bar øverst høyre side og nedover: 7,6 bar - 0,2 bar - 7,6 bar Så det varierer litt ja...dette er som skat på kald motor. Tok nå kompresjon med tilnærmet full gass (usikker på om man får full gass i fri...) Så her er det vel noe skikkelig galt....la oss si et stempel nå er brent fast...da må det vel bores opp og nye stempel...tar man da alle 6 sylinderne når man først er i gang? Noen som har peil på hva dette koster:)? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.August.2014 Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 ja, ta alle når du først er igang. ikke sikkert blokka trengs å bores - kommer an på om det er skade på sylinderveggene. kan være alu. smurt utover, kan vaskes vekk med syre, og deretter hones Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Stiffler Svart 16.August.2014 Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 la oss si et stempel nå er brent fast.. Som tskjei sier så kan ikke et stempel stå fast. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.August.2014 Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 hadde et stempel stått fast, så hadde motoren stått fast - eller råden gått av Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
TMe Svart 16.August.2014 Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 Kanskje det er hull i stempelet? Sitér dette innlegget Link to post
StenIvar Svart 16.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 noen som har god kjennskap til disse motorene? kan en som er motorkyndig gjøre denne jobben, eller må man være "ekspert" på yamaha? Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 16.August.2014 Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 (redigert) Jeg solgte nettopp min 150 HPDI/ VMAX motor fra 2004, disse motorene er gode motorer, men de er nøye på oljetype av god kvalitet. Fikk vite av noen "eksperter" at dersom jeg begynte å få startproblemer så kunne de med sikkerhet si at problemet var at da begynte motoren å bli rom, min hadde gått kun 114 timer. Så det er nok et lite problem med stempeltetting på disse motorene... 250 hk motoren har en helt annen blokk en 150 hk motoren. Anbefaler å bruke fagfolk til jobben. Redigert 16.August.2014 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Tskjei Svart 16.August.2014 Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 Du har ingen valg uansett her. Ta av topplokkene.Da vil du se med en gang hva som er galt. Enten er har du hull i stempel, eller så har du full skjæring. Kan nesten garantere at du må borre opp sylinder.Men du trenger bare ett nytt stempel. Mulig det kan være greit å bytte ringer på resten, men du er godt innenfor 15% differanse på de som er i orden. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 17.August.2014 Link til dette innlegget Svart 17.August.2014 Det skal ikke være mulig `john_Kr` at motoren din ble rom etter kun 114T ,da må det være noe fundamentalt galt, enten med autolube systemet eller material Feil i foringen eller stempelringene. Yamaha HPDI har blitt solgt i tusentall i USA over mange år ,enkelte problemer har det blitt raportert om men mange motorer har gått både 2-3 tusen timer uten nevneverdige problem. Så til 250 hk, dette høres ut som en sylinder som har skjært seg, så toppen må av. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.August.2014 Link til dette innlegget Svart 17.August.2014 sjekk delepriser på boats.net disse har også kits: http://yamaha-rebuild.com/Yamaha%20powerhead%20rebuild%20kit.htm og er skadene store så går det jo nå som hk-avgiften er borte an å kjøpe bytteblokk fra utlandet uten å bli ruinert Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
John_Kr Svart 17.August.2014 Link til dette innlegget Svart 17.August.2014 Det skal ikke være mulig `john_Kr` at motoren din ble rom etter kun 114T ,da må det være noe fundamentalt galt, enten med autolube systemet eller material Feil i foringen eller stempelringene. Yamaha HPDI har blitt solgt i tusentall i USA over mange år ,enkelte problemer har det blitt raportert om men mange motorer har gått både 2-3 tusen timer uten nevneverdige problem. Så til 250 hk, dette høres ut som en sylinder som har skjært seg, så toppen må av. Beklager da uttalte jeg meg noe feil. Min motor var i 100% stand da jeg solgte den og jeg brukte bare helsyntetisk olje. Fikk bare et hint fra verkstedet at dersom jeg fikk startproblemer noen gang så kunne det hende at motoren begynte å bli rom, de kjente til at dette var et problem, noe ut over dette kjenner jeg ikke til. Jeg var storfornøyd med min HPDI. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Kiekhaefer Svart 17.August.2014 Link til dette innlegget Svart 17.August.2014 Ja det var godt å høre John_kr , for HPDI motorene med riktig bruk skal kunne putre å gå i et anseelig antall timer. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 17.August.2014 Link til dette innlegget Svart 17.August.2014 Hull i stempel eller ødelagte stempelringer er mitt tips. Man trenger bare ordne den sylinderen som er gått. Er du "heldig" er det kanskje bare stempelringene og det rekker med å hone sylinder og montere nye stempelringer. Når du først har powerheaden av kan du jo vurdere å hone og montere nye stempelringer på de andre sylindrene. Nå kjenner jeg ikke den motoren, men hvis den har en dyse pr sylinder ville jeg også få sjekket dysen på sylinderen. Dersom den er dårlig og gir mager blanding stiger temperaturen i forbrenningsrommet og man svir hull i stempelet. Hvis du ikke finner årskane men bare reparerer skaden kan det være du må gjøre samme jobben igjen etter noen timer. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Bay_liner Svart 17.August.2014 Link til dette innlegget Svart 17.August.2014 (redigert) Er nok hull i stempel eller at det er skadet pga skjæring. Det siste medfører tydelig klakkelyd når motoren går på tomgang. Ødelagte stempelfærer skal ikke kunne gi nær 0 i kompresjon, heller ikke reven sylindervegg. Mener å ha lest på et US forum at det er noen sylindre på 250 motorene som har slike gjengangerfeil på 5er eller 6rn men husker ikke om årsaken skal ha vært eller om den ble avdekket. Redigert 17.August.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
chrisrik Svart 17.August.2014 Link til dette innlegget Svart 17.August.2014 (redigert) Er nok hull i stempel eller at det er skadet pga skjæring. Det siste medfører tydelig klakkelyd når motoren går på tomgang. Ødelagte stempelfærer skal ikke kunne gi nær 0 i kompresjon, heller ikke reven sylindervegg. Mener å ha lest på et US forum at det er noen sylindre på 250 motorene som har slike gjengangerfeil på 5er eller 6rn men husker ikke om årsaken skal ha vært eller om den ble avdekket. På min HPDI, som nå er solgt fikk jeg Motoralarm, deretter vanskelig start. Da var toppakninga ødelagt. Byttet denne og motor starta som bare det. Sjøsatte og gav gass, kom i plan så kom kaklelyden Før motor kuttet. Resultat var null kompresjon på sylinder 1 (øverst til høyre sett aktenfra). Betydelige skader i stempeltopp og sylinderen. Den lever nå sine late dager som delemotor, jeg lever litt fattigere på kæsj, men rikere på hester... Redigert 17.August.2014 av chrisrik (see edit history) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Bay_liner Svart 17.August.2014 Link til dette innlegget Svart 17.August.2014 (redigert) Hull i stempeltopp kommer nesten utelukkende av for mager blanding - dårlig kjøling av stempelkrone - selvantenning pga for lite drivstoff. i gamledager - på motorsykler og tradisjonelle totaktere startet det gjerne med "perle på pluggen" og i neste instans hull i stemplet. Dette kunne skje på trimmede forgasserbilmotorer på 4T biler i hin dager og samt fortsatt på luftkjølte flymotorer (4-6 syl) som har fått injektorfeil. Redigert 17.August.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.