Jump to content

Ingen kompresjon på en sylinder yamaha 250 vmax

StenIvar

Recommended Posts

Har ingen kompresjon på den sylinderen som er i midten på høyre side når man står bak motoren. (vet ikke hvordan dem er nummerert).

Da er vell eneste alternativet at her er det et stempel som står fast....eller?

Motoren starter å går, å så vidt jeg har klart å høre så virker den som den går på alle 6...men at den fusker litt innimellom....

Vil man høre hvis motoren går kun på 5..?

det er vanskelig å høre på en sekser om 1 syl ikke henger helt med. Men komp testen du har tatt er indikasjon god nok på at noe er galt og må gjøres.

Kan feks være at den sylinderen har fått for lite bensin eller olje, som da har ført til skade på stempelet. Hva får du av kompresjonsverdier på de andre sylindrene?

sjekk denne tråden:

https://baatplassen.no/i/topic/63710-prosjekt-demontering-rep-montering-yamaha-225hk-powerhead/

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

null komp....motor starter...

Tar det fra starten av:)

Har akkurat kjøpt motoren. Den har gått 163 timer. Før jeg satte ut så monterte jeg et helt nytt vannfilter (gir nok fuel). Av erfaring så er det litt "tungt" å få fuel igjennom disse filterne når dem er helt nye. Så jeg monterte håndpumpen på fuel slangen rett før inntaket på filteret og pumpet det fult av bensin før jeg satte båten på vannet.

Når jeg skulle starte så fikk jeg start omtrent med en gang, men motoren stoppet ganske raskt igjen. Tipper dette kom av at vannfilteret ikke var skikkelig fult med fuel. Etter litt start og stopp så gikk motoren greit på tomgang. Jeg har aldri hatt en vmax hpdi før så jeg vet ikke helt hvilken lyd disse maskinene skal ha....

Etter at motoren gikk greit på tomgang lot jeg den stå å gå i 10 minutter. Kjørte så ut på fjorden og la båten opp i plan og kjørte ved 3000 omdr. Merke ikke mye unormalt i starten....men etter 15 minutter så ga jeg på til 4000 omdr å da virket det som den fusket litt innimellom (lugget litt hvis det er bedre forklart). Samme gjorde den ved 3000 omdr.... så etter nye 15 minutter så var det akkurat som den kuttet på en sylinder...for da hørte jeg tydelig at den fikk en annen gange/lyd. Slakket så av til tomgang, men fortsatt hørtes det ut som at den gikk på 5.... dro så på litt gass og vips så var det "normal" gange igjen. Kjørte så rett inn til land igjen. Tok opp båten og tok en kompresjonstest. Motoren var vell og merke kald når jeg tok testen....men 0 i kompresjon på den ene sylinderen var vel ikke noe godt tegn uansett....

på de andre 5? høres litt lavt ut men det kan komme av testeren eller måten det ble målt på. Hovedsaken er at det ikke skal være særlig variasjon. Jeg måler med full gass, alle plugger ute, dødmannsknapp ute. Målte nettopp min 80hk, fikk 128/128/132

er nok garantert et havarert stempel...

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Tok en ny mere nøyaktig avlesning denne gangen. Sett bakfra øverst venstre side og ned: 6,8 bar - 7,0 bar - 7,6 bar øverst høyre side og nedover: 7,6 bar - 0,2 bar - 7,6 bar

Så det varierer litt ja...dette er som skat på kald motor. Tok nå kompresjon med tilnærmet full gass (usikker på om man får full gass i fri...)

Så her er det vel noe skikkelig galt....la oss si et stempel nå er brent fast...da må det vel bores opp og nye stempel...tar man da alle 6 sylinderne når man først er i gang?

Noen som har peil på hva dette koster:)?

ja, ta alle når du først er igang.

ikke sikkert blokka trengs å bores - kommer an på om det er skade på sylinderveggene. kan være alu. smurt utover, kan vaskes vekk med syre, og deretter hones

Jeg solgte nettopp min 150 HPDI/ VMAX motor fra 2004, disse motorene er gode motorer, men de er nøye på oljetype av god kvalitet. Fikk vite av noen "eksperter" at dersom jeg begynte å få startproblemer så kunne de med sikkerhet si at problemet var at da begynte motoren å bli rom, min hadde gått kun 114 timer. Så det er nok et lite problem med stempeltetting på disse motorene...

250 hk motoren har en helt annen blokk en 150 hk motoren.

Anbefaler å bruke fagfolk til jobben.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Du har ingen valg uansett her. Ta av topplokkene.Da vil du se med en gang hva som er galt. Enten er har du hull i stempel, eller så har du full skjæring. Kan nesten garantere at du må borre opp sylinder.Men du trenger bare ett nytt stempel. Mulig det kan være greit å bytte ringer på resten, men du er godt innenfor 15% differanse på de som er i orden.

Det skal ikke være mulig `john_Kr` at motoren din ble rom etter kun 114T ,da må det være noe fundamentalt galt, enten med autolube systemet eller material

Feil i foringen eller stempelringene.

Yamaha HPDI har blitt solgt i tusentall i USA over mange år ,enkelte problemer har det blitt raportert om men mange motorer har gått både 2-3 tusen timer uten nevneverdige problem.

Så til 250 hk, dette høres ut som en sylinder som har skjært seg, så toppen må av.

sjekk delepriser på boats.net

disse har også kits:

http://yamaha-rebuild.com/Yamaha%20powerhead%20rebuild%20kit.htm

og er skadene store så går det jo nå som hk-avgiften er borte an å kjøpe bytteblokk fra utlandet uten å bli ruinert

Det skal ikke være mulig `john_Kr` at motoren din ble rom etter kun 114T ,da må det være noe fundamentalt galt, enten med autolube systemet eller material

Feil i foringen eller stempelringene.

Yamaha HPDI har blitt solgt i tusentall i USA over mange år ,enkelte problemer har det blitt raportert om men mange motorer har gått både 2-3 tusen timer uten nevneverdige problem.

Så til 250 hk, dette høres ut som en sylinder som har skjært seg, så toppen må av.

Beklager da uttalte jeg meg noe feil. Min motor var i 100% stand da jeg solgte den og jeg brukte bare helsyntetisk olje. Fikk bare et hint fra verkstedet at dersom jeg fikk startproblemer noen gang så kunne det hende at motoren begynte å bli rom, de kjente til at dette var et problem, noe ut over dette kjenner jeg ikke til. Jeg var storfornøyd med min HPDI.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Hull i stempel eller ødelagte stempelringer er mitt tips.

Man trenger bare ordne den sylinderen som er gått.

Er du "heldig" er det kanskje bare stempelringene og det rekker med å hone sylinder og montere nye stempelringer. Når du først har powerheaden av kan du jo vurdere å hone og montere nye stempelringer på de andre sylindrene. Nå kjenner jeg ikke den motoren, men hvis den har en dyse pr sylinder ville jeg også få sjekket dysen på sylinderen. Dersom den er dårlig og gir mager blanding stiger temperaturen i forbrenningsrommet og man svir hull i stempelet. Hvis du ikke finner årskane men bare reparerer skaden kan det være du må gjøre samme jobben igjen etter noen timer.

Er nok hull i stempel eller at det er skadet pga skjæring. Det siste medfører tydelig klakkelyd når motoren går på tomgang.

Ødelagte stempelfærer skal ikke kunne gi nær 0 i kompresjon, heller ikke reven sylindervegg.

Mener å ha lest på et US forum at det er noen sylindre på 250 motorene som har slike gjengangerfeil på 5er eller 6rn men husker ikke om årsaken skal ha vært eller om den ble avdekket.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Er nok hull i stempel eller at det er skadet pga skjæring. Det siste medfører tydelig klakkelyd når motoren går på tomgang.

Ødelagte stempelfærer skal ikke kunne gi nær 0 i kompresjon, heller ikke reven sylindervegg.

Mener å ha lest på et US forum at det er noen sylindre på 250 motorene som har slike gjengangerfeil på 5er eller 6rn men husker ikke om årsaken skal ha vært eller om den ble avdekket.

På min HPDI, som nå er solgt fikk jeg Motoralarm, deretter vanskelig start. Da var toppakninga ødelagt. Byttet denne og motor starta som bare det. Sjøsatte og gav gass, kom i plan så kom kaklelyden Før motor kuttet. Resultat var null kompresjon på sylinder 1 (øverst til høyre sett aktenfra). Betydelige skader i stempeltopp og sylinderen. Den lever nå sine late dager som delemotor, jeg lever litt fattigere på kæsj, men rikere på hester... Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Hull i stempeltopp kommer nesten utelukkende av for mager blanding - dårlig kjøling av stempelkrone - selvantenning pga for lite drivstoff.

i gamledager - på motorsykler og tradisjonelle totaktere startet det gjerne med "perle på pluggen" og i neste instans hull i stemplet.

Dette kunne skje på trimmede forgasserbilmotorer på 4T biler i hin dager og samt fortsatt på luftkjølte flymotorer (4-6 syl) som har fått injektorfeil.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...