Jump to content

Hva koster service på evinrude 50 hk 2 takter?

www.com

Recommended Posts

Lurer på hva det vil koste å ta service på en Evinrude 50 hester, 2 taker fra ca. 85

Det er snakk om ting som tennplugger, etterfylle olje, bytte impeller, skifte filter osv...

Jeg tror jeg får til det meste selv (mangler litt diverse spesialverktøy, og deler) men lurer på hva et verksted tar betalt for en slik jobb, så jeg kan se om det lønner seg å kjøpe diverse spesialverktøy og gjøre det selv.

Redigert av www.com (see edit history)

Impeller har jeg kjøpt inn men ikke byttet på vår. Ser litt klønete ut å få til, men ikke veldig vanskelig.

Resten er gjort på en halvtime. Betalte under tusenlappen for giroljeskift og oppsmurning av tilt osv da jeg hadde den i opplag sist, men gjør det ellers selv. Du finner alt du trenger for noen hundre på biltema. Fettpresse, giroljepumpe, pipenøkler...

Baltic-pappa

Bytte tennplugger = vanskelighetsgrad 1 (men noen klarer det kunstykket å ødelegge gjengene, eller lar være å dra til pluggen i det hele tatt).

Etterfylle olje? Det skal skiftes olje på på girhuset, ellers ingen olje å fylle bortsett fra 2-takts olje da. Enten rett på bensintank eller i oljetank hvis det er automatisk blanding.

Impeller er også relativt enkelt. Ligger videoer på youtube om det. Så lenge skruene og alt ikke sitter så godt fast at det vanskeliggjør jobben så er dette piece of cake.

Filter er det vel ikke så mange av bortsett fra kanskje et bensinfilter eller to (vannavskiller ?)

Smøring med fettpresse i div. fettnipler er også rutine.

Spesialverktøy er nok ikke nødvendig for vanlig service.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...