Jump to content

Små utenbords - 4t vs 2t og merker vs merker


ko-stens

Recommended Posts

Kjøpte meg tidligere i sommer en ett år gammel Tohatsu 9,8 hk 4-takter i hui og hast. Må reagere kjapt når det kommer nyere tihestere til en rimelig pris. Ville ha en motor en kunne ha det moro med til tifotern, og en som kunne brukes til dorging etter fisk uten å sote. Etter litt om og men, med grim ordbruk og rens av forgasser, gikk den som den skulle - tror jeg. Tror, fordi en kamerat av meg kjøpte seg en ny Yamaha 8 hk rett før dette. Disse motorene er like store. Tohatsu sin 9,8 er visstnok en trimmet 8 hk, mens Yamahaen er en trimmet 6 hk. Vekten er lik på de to. 9,8'en har 209 ccm, mens Yamaha har 197. Sånn sett skulle de være ganske like, de to merkene. Imidlertid synes jeg Yamahaen er mye mer stillegående. En hører jo knapt motoren, og den høres mer harmonisk ut i alle turtallsområder. Min har mer røff gange og høres mer, til og med på tomgang/dorgefart. Det er også akkurat som om den "klaprer" litt på maks turtall, og når jeg slakker av og kommer til et visst turtallsområde, kommer en slags plystrelyd. I det hele tatt høres motoren min nesten ut som en gammel totakter sammenlignet med Yamahaen! Nå har jeg bare selgers ord på at den bare hadde gått 3 - 4 timer da jeg kjøpte den, men den ser jo helt ny ut (kjøpt i april 2013 i følge kvittering). Selv har jeg brukt den ca 15 timer. I løpet av sommeren må jeg jammen si jeg er skuffet over den. Da jeg skulle kjøpe meg 4-takter, tittet jeg blant annet på tester, og der er jo Tohatsu vinner, både i 8 og 9,9 hk (Yamaha ikke med i to av de jeg leste, men kom ganske mye dårligere ut i en svensk test av 9,9'ere i 07, men modellen ble fornyet året etter eller noe slik). Denne lesingen gjorde at jeg kastet meg rundt da det dukket opp en nesten ny en på Finn.no. Men jeg vet ikke om jeg skal angre eller ikke. Morofaktoren er ikke helt der. Blant annet hadde jeg lyst å dra unga rundt i "badering", men da er jo første bud at båten planer kjapt. Det vil den neppe gjøre med en unge hengendes etter når den sliter med å få båten i plan i utgangspunktet. Er de bare så treige, 4-takterne?

 

Noe som bringer meg over på 4-takt vs 2-takt. Er 4-takterne mye latere enn 2-takterne? Jeg har aldri satt mine bein i en båt med 4-takters påhengsmotor, men har hatt noen båter med 2-takters på, fra 4 - 50 hk. Samtlige av disse har vært raske i responsen og fått opp maks turtall kjapt. Dessverre har jeg aldri sammelignet min med 9,9 2-takter. Dette hadde vært fristende og prøvd, for jeg er absolutt ikke fornøyd med Tohatsuen her. Den sitter i dag på en gammel 10-fots Norva-jolle (omtrent lik HB-jolle). Dette er en lett og liten båt med et lite step i hekken for raskere planing (noe som dessverre også går utover toppfarten - har hatt den i 18 knop). Båten er faktisk vanskelig å få i plan med Tohatsuen på. Jeg må gi full gass og nesten slippe motoren for å bevege meg mot midttofta for å få ned snuta. Mye av årsaken er at motoren er treg å få opp i turtall. Hvordan ville en totakter virket? Innbiller meg at den ville dratt båten rett i plan, for jeg hadde en 73-modell Evinrude 6 hk før, og den var da mye sintere.

 

Det var forresten en liten løgn det med at jeg aldri har satt mine bein i en båt med 4-takters påhengs. Har faktisk en 4 hk Yamaha 4-takter fra 2005 stående i garasjen. Hadde en Yamaha 4 hk 2-takter fra 1995 før denne. Her må jeg si jeg likte den gamle mye bedre. Mer stillegående og tilsynelatende et mye solidere håndverk. 4-takteren virker rett og slett billig i forhold. Men ellers er det jo umerkelige forskjeller i fartsegenskaper og akselerasjon på noe så smått.

 

En ting er jeg i det minste fornøyd med, forbruk. Du verdens rike så lite bensin den bruker.

 

 

Så, konklusjon: Er Tohatsu oppskrytt, og er Yamaha rett og slett en mer harmonisk og komfortabel motor å bruke, eller er det noe galt med min? Er 4-taktere tregere og dauere enn 2-taktere? Jommen sa jeg "eksplosiv sprinter", som reklamen sier...

Redigert av ko-stens (see edit history)
Link to post

Kan jo være at du burde hatt en propell med mindre stigning på din motor, hvis du sliter med å få jolla på plan? Burde ikke være noe som helst problem med en slik motor.

 

En lett totakter på en liten båt vil nok være kjappere i plan enn en tilsvarende tyngre 4-takter. Både pga gunstigere vektfordeling (mindre vekt bak) og totakterens arbeidsmåte. Men så har du jo støy, forbruk og oljeos med på kjøpet...

 

Ser en på tester av 4-takt mot f.eks. Etec og Optimax, er det jo forholdsvis marginale forskjeller. En del 4 taktere er endatil kjappere opp i fart enn tilsvarende 2-taktere. Hvordan en treffer med turtall / propell tror jeg også har mye å si i slike tester.

Link to post

en 2t og 4t bygd til samme volum og vekt , så vil nødvendingvis 4t motoren bli noe spinklere siden den har flere deler og mer komplisert oppbygning.

 

Ellers ikke så mye erfaring med 4t under 40hk, men ut fra min erfaring med større motorer så vil jeg si at 4t generelt har en flatere momentkurve, mer futt helt i bunn og drar litt mer turtall på topp. Mens 2t gjerne har et kortere turtallsområde - og eg skikkelig knuff i mellomregisteret som er kjekk å ha når båten skal i plan

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Tenkte ikke på at propellen kan ha noe å si her, men den som er, får sitte på. Det er jo primært dorging som er bruken, siden det er nødvendig å kunne ha så lav fart som mulig. Den går helt ned mot 1,2 - 1,3 knop slik det er nå. I kaldt vann er det greit med lav fart, i hvert fall. Ellers kan jeg kjøre på ganske lavt turtall før båten går ut av plan da, og det er jo kjekt. Maks turtall er unødvendig, siden skroget da trykkes enda mer mot vannet, og farten går minimalt opp. Det dreier seg om maks en halv knop forskjell fra tre kvart til full gass. Båten går fint i plan helt ned mot 12 knop, og da trengs det ikke fæle turtallet. Sånn sett er det jo kjekt, men jeg skulle ønske motoren ga raskere respons fra tomgang for å få båten raskere i plan. Dette kan nok smart tabs rette noe på, vil jeg anta, men da bør jeg nok fjerne step'et bakerst. Spørs om jeg gidder gjøre noe slik da jeg vurderer alubåt neste år. Vesleknotten får i så fall leve tilværelsen videre på et lite tjern, uten motor. Det er mildt sagt ingen robåt, men på tjernet jeg tenker på, spiller det ingen rolle. Lite vind og bølger der.

Link to post

Tenkte ikke på at propellen kan ha noe å si her, men den som er, får sitte på. Det er jo primært dorging som er bruken, siden det er nødvendig å kunne ha så lav fart som mulig.

 

propell som gir bedre respons vil ha mindre stigning og dermed mindre fremdrift pr omdreining -> lavere dorgefart

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

det vil jo måtte bli et kompromiss. hvorvidt fart blir høyere eller lavere avhenger av hvor godt dagens propell passer til båten. Er den for stor slik at korrekt turtall ikke oppnås vil mindre stigning kunne gi mer fart.

 

Høres jo uansett ut så du ikke tilbringer så mye tid på bånn gass, så da burde 1 hakk lavere stigning funke bra til ditt bruk (og sikkert også om du skal ha større båt neste år)

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hvis propellen du har i dag ikke gir motor "ork" til å oppnå optimalt turtall (altså turtall der motor yter flest hk), vil du også oppnå høyere fart med en propell med lavere stigning. Ideelt sett bør du ha en propell som gir turtall ca 5500 - 6000 omdreining (pleier ligge rundt der for de fleste utenbordsmotorer).

 

Med lavere stigning vil du også kunne komme deg inn til land, på plan, med storkveita om bord :wink:

Link to post

Har tittet litt på propeller nå, men på min står det bare 8,5. Det er diameteren i tommer. Her er skjemaet jeg fant:

 

TECHNOLOGY : 4-Stroke Model : MFS9.8

Prop Type Load* Diameter Pitch Blades Standard Equip. Part # Comments

ALUMINUM LIGHT 8.5 9 3 3B2B645170

ALUMINUM MODERATE 8.5 8 3 Y (short shaft models) 3B2B645151

ALUMINUM MODERATE 8.9 7 3 Y (long shaft models) 3B2B645140

ALUMINUM HEAVY 8.7 7 4 Y (Power Tilt, long shaft models) 3B2B645120 HIGH THRUST

ALUMINUM HEAVY 8.3 6 3 3B2B645126

ALUMINUM HEAVY 8 5 3 3B2B645125

ALUMINUM HEAVY 8.7 5 4 Y (ultra-long shaft models) 3B2B645110 HIGH THRUST

 

Vet ikke hva stigningen på min er, men det er kanskje 9? Får høre med butikk/importør. Men om det er 9, holder det lenge å bytte til 8? Blir det særlig merkbart?

Redigert av ko-stens (see edit history)
Link to post

Har en 15 hk på hyttebåten. Fikk ikke turtall nok på original propell. Prøvde først å gå ned 2 størrelser i stigning. Da ble det lite "trøkk" framover, og motor gikk opp i turtallssperre. Fikk byttet propell til 1 størrelse ned i stigning (fra original), ble beste kompromiss. Var større forskjell mtp de ulike stigningene enn jeg hadde trodd, så 1 stigning ned vil du merke godt.

Link to post

Takker for svar. Da kan det jammen hende jeg prøver ett hakk ned til neste sesong. :-) Har allerede avsluttet denne sesongen. Nå står motoren nypolert og med tom forgasser i garasjen. Blir å skifte både motor- og girolje etter hvert og. Har, om selger var ærlig (han virket da slik...) passert ti timer nå, og da skal visst slik skiftes.

 

Kjøper jeg alubåt, prøver jeg motoren som den er først.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...