NOR15186 Startet 17.August.2014 Del på Facebook Startet 17.August.2014 Hei. Jeg har en dieselgenerator (Lombardini LMG 4000) som ikke vil starte. Hadde i utgangspunktet problemer pga defekt startmotor. Byttet startmotoren og fikk startet generatoren en gang. Har feilsøkt, det ser ut som den får diesel både på høytrykk og lavtrykksiden, har luftet dieselsystemet, batteriet er toppladet og den har korrekt spenning på generatoren. Koblet vekk eksosslangen og merket at den suger luft fra eksosen og gråhvit røyk kommer fra luftfilteret. Har noen erfaring med noe tilsvarende? Forslag til løsning? Mvh. Chanel Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 17.August.2014 Del på Facebook Svart 17.August.2014 Det kan jo høres ut registeret er kommet i ulaget. Har motoren reg reim, kan den ha hoppet over noen tenner ? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 17.August.2014 Del på Facebook Svart 17.August.2014 Feil polaritet på startmotoren? En diesel kan lett svive feil vei men får f.eks. ikke oljetrykk. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Higre Svart 17.August.2014 Del på Facebook Svart 17.August.2014 Sjøvannskjølt ? Stått mye slik at du kan ha fått rust i ventiler som ikke tetter, og da blåser det ut av innsuget under kompresjon ? Evt sjekke kompresjonen Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 17.August.2014 Del på Facebook Svart 17.August.2014 Feil polaritet på startmotoren? En diesel kan lett svive feil vei men får f.eks. ikke oljetrykk. tja, Ein starter med feil polaritet kan nok svive feil vei, men der er noko frihjulsmekanikk i starterens tannhjulnav, som skal slippa når motoren er i gang, Dette skal forhindra at starteren faktisk drar motoren feil vei rundt. Eg vil tru at i so fall vil starteren slå inn og rusa opp, uten å dra motoren. Derimot vil eg spørja: Når der no er satt inn ny starter, drar so den motoren rundt med riktig dreieretning? Magne Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 17.August.2014 Del på Facebook Svart 17.August.2014 Ja, feil polaritet er vanligvis ikke nok men kommer der røyk ut luftfilteret og sug i eksosen går motoren feil vei rundt (forutsatt at bare startmotoren er skiftet og ikke andre alvorlige feil) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
cosmic Svart 17.August.2014 Del på Facebook Svart 17.August.2014 Tror nok Dinamo er inne på noe her. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.August.2014 Del på Facebook Svart 17.August.2014 Har vært borte i at samme motor kan ha to forskjellige startmotorer. Det vil si at starter kan 'peke forover' eller den kan 'peke akterover'. Blant annet GM har slike løsninger. Har du eksempelvis fått 'den gale' motoren, vil du også oppleve akkurat det du beskriver. Og, italienerene er også av dem som kan ha snodige designer. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 17.August.2014 Del på Facebook Svart 17.August.2014 (redigert) Polariteten på en startmotor spiller ingen rolle det er en serie/compondmotor og den vil gå samme vei uavhengig av polaritet. Om jeg ikke tar feil har denne motoren tanjulsregister og lavtliggende kam med støtstenger så at dette skulle være blitt feil er vel noe usansynlig. Jeg vil tro det er en eller flere eksosventiler som er rustet fast. Redigert 17.August.2014 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 17.August.2014 Del på Facebook Svart 17.August.2014 Noja, starteren KAN vera ein seriemotor, og i so fall spiller ikkje polariteten rolle. Men hvis det er ein sopass ny sak at den har stator av permanente magneter, snur den dreieretning etter strømretningen, Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 17.August.2014 Del på Facebook Svart 17.August.2014 Ta av toppdekslet hvis mulig og knakk forsiktig på ventilsiden av vippearmene for å se om ventilene sitter løst eller ikke. Bruk gjerne plasthammer eller trebit med vanlig hammer. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
SveinHa Svart 17.August.2014 Del på Facebook Svart 17.August.2014 Med sug i eksosen og røyk ut luftfilteret er det snakk om feil dreieretning Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Bay_liner Svart 17.August.2014 Del på Facebook Svart 17.August.2014 Høres mest sannsynlig ut men hvordan er det mulig - å få tak i så feil starter? Nesnten feme´nalt,...... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
NOR15186 Svart 18.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2014 Starteren har samme delenummer som den gamle. Jeg fikk også startet en gang, det burde vel ikke være mulig med en starter som går feil vei. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 18.August.2014 Del på Facebook Svart 18.August.2014 Nei tror ikke innslaget hadde virket om den hadde godt gal vei. Sitér dette innlegget Link to post
NOR15186 Svart 23.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2014 Hei. Jeg har sjekket delenummer på gammel og ny starter, disse er identiske. "Tennene" på Bendix drevet er også like, jeg har derfor svært vanskelig for å skjønne at starteren skulle gå feil vei. - Er det mulig at en starter "skifter" vei? - Finnes det andre mulige årsaker til at motoren suger luft fra eksosmanifolden? Chanel Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 Du bør kanskje sjekke tipset til TB55, dvs om registeret kan ha kommet i ulage. En skulle tro at dette kunne gi lignende symptomer. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 Jeg ville jo aller først finne ut hvilken vei selve motoren skal gå ( ikke startmotoren) Om du ikke husker hvilken vei den gikk så må det vel være et eller annet som kan indikere rotasjonsretning. Ofte er det ei pil på generator eller reimhjul som viser rotasjonsretning. Står det noe i instruksjonsboka ?? Når du har funnet ut av det, så er det jo enkelt og avgjøre om starter går feil vei. Den kan vel suge luft inn i eksos om ikke ventiler stenger, men hvorfor tenke på det hvis du er usikker på om startmotor går riktig vei. Det må jo klargjøres først før du tenker på andre feil. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 Den har vel et sort plastdeksel foran. Tar du av det så er det sikkert lett og se hvilken vei den skal gå, om det er registerreim eller tannhjul, og om reim er slitt eller røket. Er det tannhjul så kan det være en sporkile som er knekt og dermed går hjulet, men ikke kamaksel. Da står ventilene stille og da kan nok luft suges inn i eksos. Men da starter ikke motor verken rett eller gal vei. Det kan vel ikke være så vanskelig og ta av dette plastdekslet for da tror jeg du finner ut mer. Har den sjøvannkjøling så er jo impellerpumpa også en måte og finne ut hvilken vei den skal gå. Men har den rotert feil vei så ligger jo vingene på impeller også feil vei nå. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 Nå kjenner jeg ikke motoren og ikke vet jeg om den har registerreim heller. Har motoren registerreim så står alltid strammehjulet på den slakke siden av reima slik at rotasjonsretningen er lett å identifisere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.