Jump to content

Lombardini generator starter ikke og suger luft fra eksosmanifold

NOR15186

Recommended Posts

Hei. Jeg har en dieselgenerator (Lombardini LMG 4000) som ikke vil starte. Hadde i utgangspunktet problemer pga defekt startmotor. Byttet startmotoren og fikk startet generatoren en gang. Har feilsøkt, det ser ut som den får diesel både på høytrykk og lavtrykksiden, har luftet dieselsystemet, batteriet er toppladet og den har korrekt spenning på generatoren. Koblet vekk eksosslangen og merket at den suger luft fra eksosen og gråhvit røyk kommer fra luftfilteret.

Har noen erfaring med noe tilsvarende? Forslag til løsning?

Mvh. Chanel

Feil polaritet på startmotoren? En diesel kan lett svive feil vei men får f.eks. ikke oljetrykk.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Feil polaritet på startmotoren? En diesel kan lett svive feil vei men får f.eks. ikke oljetrykk.

tja, Ein starter med feil polaritet kan nok svive feil vei, men der er noko frihjulsmekanikk i starterens tannhjulnav, som skal slippa når motoren er i gang, Dette skal forhindra at starteren faktisk drar motoren feil vei rundt. Eg vil tru at i so fall vil starteren slå inn og rusa opp, uten å dra motoren. Derimot vil eg spørja: Når der no er satt inn ny starter, drar so den motoren rundt med riktig dreieretning?

Magne

Ja, feil polaritet er vanligvis ikke nok men kommer der røyk ut luftfilteret og sug i eksosen går motoren feil vei rundt (forutsatt at bare startmotoren er skiftet og ikke andre alvorlige feil)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Har vært borte i at samme motor kan ha to forskjellige startmotorer. Det vil si at starter kan 'peke forover' eller den kan 'peke akterover'. Blant annet GM har slike løsninger. Har du eksempelvis fått 'den gale' motoren, vil du også oppleve akkurat det du beskriver. Og, italienerene er også av dem som kan ha snodige designer.

Polariteten på en startmotor spiller ingen rolle det er en serie/compondmotor og den vil gå samme vei uavhengig av polaritet. Om jeg ikke tar feil har denne motoren tanjulsregister og lavtliggende kam med støtstenger så at dette skulle være blitt feil er vel noe usansynlig. Jeg vil tro det er en eller flere eksosventiler som er rustet fast.

Redigert av Bårdp (see edit history)

Med sug i eksosen og røyk ut luftfilteret er det snakk om feil dreieretning :smash:

Hei.

Jeg har sjekket delenummer på gammel og ny starter, disse er identiske. "Tennene" på Bendix drevet er også like, jeg har derfor svært vanskelig for å skjønne at starteren skulle gå feil vei.

- Er det mulig at en starter "skifter" vei?

- Finnes det andre mulige årsaker til at motoren suger luft fra eksosmanifolden?

Chanel

Jeg ville jo aller først finne ut hvilken vei selve motoren skal gå ( ikke startmotoren) Om du ikke husker hvilken vei den gikk så må det vel være et eller annet som kan indikere rotasjonsretning. Ofte er det ei pil på generator eller reimhjul som viser rotasjonsretning. Står det noe i instruksjonsboka ??

Når du har funnet ut av det, så er det jo enkelt og avgjøre om starter går feil vei.

Den kan vel suge luft inn i eksos om ikke ventiler stenger, men hvorfor tenke på det hvis du er usikker på om startmotor går riktig vei. Det må jo klargjøres først før du tenker på andre feil. :smiley:

Den har vel et sort plastdeksel foran. Tar du av det så er det sikkert lett og se hvilken vei den skal gå, om det er registerreim eller tannhjul, og om reim er slitt eller røket. Er det tannhjul så kan det være en sporkile som er knekt og dermed går hjulet, men ikke kamaksel. Da står ventilene stille og da kan nok luft suges inn i eksos. Men da starter ikke motor verken rett eller gal vei.

Det kan vel ikke være så vanskelig og ta av dette plastdekslet for da tror jeg du finner ut mer.

Har den sjøvannkjøling så er jo impellerpumpa også en måte og finne ut hvilken vei den skal gå.

Men har den rotert feil vei så ligger jo vingene på impeller også feil vei nå.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...