Jump to content

Defekt Sea-ray 135hk motor. Hva bør jeg gjøre?


Danielsbåt

Recommended Posts

Heisann!

 

Jeg har en 1991 mod Sea-ray motor (samme som mercury tror jeg) på 135hk som ikke går som den skal. Den starter og går, men vil ikke gå på tomgang. Da stopper den.

 

Har hatt den på verksted og fått følgende tilbakemelding: "viser for lav kompresjon på sylinderene som forklarer problemer med motorgange på lavt turtall. Avsluttet feilsøking da videre arbeid på motoren ikke er lønnsomt pga motorens alder."

 

Videre ble jeg anbefalt å finne meg en ny motor.

 

Problemet er at jeg ikke har allverdens budsjett til dette og ønsker å finne den rimeligste Og beste løsningen. Jeg har skrudd litt bil, men er ganske ukjent med båtmotorer.

 

Hva ville dere gjort? Er takknemlig for gode tips og råd!

 

Mvh Daniel

Link to post

Denne motoren virker på samme måte som en bilmotor, og dette er en av de enklere kosntruksjonene i så måte.

Finn ut hva kompresjonstrykket på motoren din skal være.

1. lån eller kjøp deg en kompresjonstester hvis du ikke har det.

2. skru ut alle pluggene og test kompresjonen. Noter verdiene

3. Sprut litt olje i sylinder nr 1 med ei oljekanne. Ta ny kompresjonstest. Noter verdier og fortsett med 2-3-4

 

Hvis du nå fikk full kompresjon har du utslitte stempelringer, og motoren må ut for honing og nye stempelringer, eller eventuelt boring og nye stempler. Dette må du måle deg fram til når du har blokka på benken.

 

Hvis verdien ikke endret seg stort med olje i sylinderen, er det ventilene dine som lekker. Skru av toppen, legg den opp/ned på benken og fyll bensin/diesel i sylindertoppene. Hvis ventilene er tett vil ikke væsken renne ut.

 

Da har du et par tester du kan gjøre som ikke koster noe annet enn litt skruing på en lørdag. Så vil resultatet vise om det dette kan fikses enkelt (ventilsliping) eller om det blir dyrt.

 

Er du på lavbudsjett, sjekk hva nærmeste yrkesskole med bilmekanikerlinje kan gjøre for deg. Har i sin tid slipet ventiler på mer enn en topp når jeg gikk yrkesskolen på 80-tallet en gang... :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post

Med det avanserte kompresjonskitet til Biltema som kobles opp mot en kompressor, og et stetoskop, så kan en uten å demontere finne ut hvor den lekker. En er bare avhengig av å kunne dreie motoren til "øvre dødpunkt" på hver sylinder. Og at en får skrudd inn tilkoblingen i plugghullet.

 

Veser det i bunnen er det ventilringer.

Veser det i eksosmanifoilen er det eksosventil

Veser det i inntaket er det inntaksventil.

Bobler det i vanntanken (på bil) er det lekkasje mot kjølesløyfen. På båtmotor blir det vel da kanskje om det veser i vannintaket?

Jara Wynja

Link to post

Har du skrudd bilmotor kan du også skru denne type motor. Det er en bilmotor Chevy 181 CID 3.0l med små endringer. Gjør som Honduras sier( det kan gjøres i båt.). Da finner du ut hva som er galt topp eller blokk. Da kan du ta med kun topp eller blokk på ett sylinderverksted og få det fikset for en billig penge.Toppen kan du ta av i båten. Skaff deg ett slipesett til motor og monter det sammen igjen. Budsjettmessig vil det være den billigste løsningen.

Link to post

Før du går for ny motor bør du prøve dette.

 

Mål kompresjonen først.

 

Ha litt motorolje - et par teskjeer i tennplugghullene - sett inn tennpluggene og start motoren.

Går den mye bedre nå?

Gjør den det er det gode muligheter for at stempelfjærene har satt seg eller røket/slitte elller at ventilene lekker.

 

Går den ikke bedre etter denne "behandlingen" kan problemet ligge på forgasser/bensitilførsel eller tenningssiden.

 

 

Gir ikke overstående noe svar kan du prøve dette.

Vil tro du kan få alle svar om slittasje og vedlikeholdsproblematikk ved å ta av topplokket noe som skal være rimelig enkelt på denne motoren. Verkstedhåndbøker finnes og gjør at det er rimelig greit å gjøre det meste med og feilsøke denne motoren.

 

Er det slitespor eller riper i sylindrene eller enorm slitekant etter stempelfjærene i toppen av sylinderene er den slitt og det siste betinger nokså omfattende jobb for å fikse. For de andre tingene er det graden av skade som avgjør om det er noe å gjøre ved.

 

Kjøpte en gang en båt med en Volvo AQ 140 som alle stempelfjærene hadde vært knekt på flere steder i alle sylindre - antagelig siden motoren var helt ny i 1978 (Antar feil innkjøring eller varmkjøring helt i begynnelsen. La oss kalle sylindrene 5-6-8 kantet og sylinderlekkasjen var enorm ved testing MEN den gikk ikke dårlig i det hele tatt hverken på full rulle eller tomgang.

Eneste tydelige problemet var enorme mengder med oljedamp pga gjennomblåsing i sylindrene.

Den forrige eieren hadde lagt ut veivhusventilasjonen ut i sjøen. Motoren ville kveles mer eller mindre på tomgang pga oljeosen.

 

Har stempelfjærene dine satt seg og oljeluftingen går inn til forgasserene kan du oppleve tilsvarene problem men om du starter motoren på tomgang vil det komme mye blå røyk ut av veivhusventilasjonsslangen etter kort tid. Gjør det ikke det bør ikke problemet være sylinderlekkasje.

Har du målt oljeforbruket?

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

OK, trodde det var Mercruisers lille 135hk rekkefirer det var snakk om. De monteres jo i stort sett alt av små amerikanere. :giggle:

Hvis det er totakt, er det jo stempelringer og/eller riper i sylindrene/hull i stempel.

Vipp av toppene og se på sylindrene. Er det ingen synlige skader i sylindervegger eller stempeltopper, kan det være det holder med honing og nye stempelringer. Det kan man fikse selv hjemme i garasjen.

Link to post

Det var en som overhalte en stor yammis her på forumet. Han la ut mye bilder og fikk god hjelp av kyndige folk på forumet her.

Deler kjøpes billigere i statene enn her. Powerheaden er ikke stor og kan skrues på i kjelleren f.eks.

Undersøk litt delepriser.

her er tråden, og som sagt, er også kompetanse på mercury her inne:

 

https://baatplassen.no/i/topic/63710-prosjekt-demontering-rep-montering-yamaha-225hk-powerhead/

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...