Danielsbåt Startet 17.August.2014 Link til dette innlegget Startet 17.August.2014 Heisann! Jeg har en 1991 mod Sea-ray motor (samme som mercury tror jeg) på 135hk som ikke går som den skal. Den starter og går, men vil ikke gå på tomgang. Da stopper den. Har hatt den på verksted og fått følgende tilbakemelding: "viser for lav kompresjon på sylinderene som forklarer problemer med motorgange på lavt turtall. Avsluttet feilsøking da videre arbeid på motoren ikke er lønnsomt pga motorens alder." Videre ble jeg anbefalt å finne meg en ny motor. Problemet er at jeg ikke har allverdens budsjett til dette og ønsker å finne den rimeligste Og beste løsningen. Jeg har skrudd litt bil, men er ganske ukjent med båtmotorer. Hva ville dere gjort? Er takknemlig for gode tips og råd! Mvh Daniel Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.August.2014 Link til dette innlegget Svart 17.August.2014 Solgt prosjektet og prøvd å skaffe meir kapital til neste sesong ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Honduras Svart 17.August.2014 Link til dette innlegget Svart 17.August.2014 (redigert) Denne motoren virker på samme måte som en bilmotor, og dette er en av de enklere kosntruksjonene i så måte. Finn ut hva kompresjonstrykket på motoren din skal være. 1. lån eller kjøp deg en kompresjonstester hvis du ikke har det. 2. skru ut alle pluggene og test kompresjonen. Noter verdiene 3. Sprut litt olje i sylinder nr 1 med ei oljekanne. Ta ny kompresjonstest. Noter verdier og fortsett med 2-3-4 Hvis du nå fikk full kompresjon har du utslitte stempelringer, og motoren må ut for honing og nye stempelringer, eller eventuelt boring og nye stempler. Dette må du måle deg fram til når du har blokka på benken. Hvis verdien ikke endret seg stort med olje i sylinderen, er det ventilene dine som lekker. Skru av toppen, legg den opp/ned på benken og fyll bensin/diesel i sylindertoppene. Hvis ventilene er tett vil ikke væsken renne ut. Da har du et par tester du kan gjøre som ikke koster noe annet enn litt skruing på en lørdag. Så vil resultatet vise om det dette kan fikses enkelt (ventilsliping) eller om det blir dyrt. Er du på lavbudsjett, sjekk hva nærmeste yrkesskole med bilmekanikerlinje kan gjøre for deg. Har i sin tid slipet ventiler på mer enn en topp når jeg gikk yrkesskolen på 80-tallet en gang... Redigert 17.August.2014 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Jan E. Svart 17.August.2014 Link til dette innlegget Svart 17.August.2014 Med det avanserte kompresjonskitet til Biltema som kobles opp mot en kompressor, og et stetoskop, så kan en uten å demontere finne ut hvor den lekker. En er bare avhengig av å kunne dreie motoren til "øvre dødpunkt" på hver sylinder. Og at en får skrudd inn tilkoblingen i plugghullet. Veser det i bunnen er det ventilringer. Veser det i eksosmanifoilen er det eksosventil Veser det i inntaket er det inntaksventil. Bobler det i vanntanken (på bil) er det lekkasje mot kjølesløyfen. På båtmotor blir det vel da kanskje om det veser i vannintaket? Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Danielsbåt Svart 18.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 Takk for gode svar! Valget står mellom å selge alt og kjøpe noe som virker eller å prøve å fikse det selv. Da har jeg iallfall noen tips jeg kan prøve ut. :) Ser jo ganske greit ut å komme til. Kan motoren stå på båten mens jeg gjør disse tingene eller bør den tas av? Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 18.August.2014 Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 Har du skrudd bilmotor kan du også skru denne type motor. Det er en bilmotor Chevy 181 CID 3.0l med små endringer. Gjør som Honduras sier( det kan gjøres i båt.). Da finner du ut hva som er galt topp eller blokk. Da kan du ta med kun topp eller blokk på ett sylinderverksted og få det fikset for en billig penge.Toppen kan du ta av i båten. Skaff deg ett slipesett til motor og monter det sammen igjen. Budsjettmessig vil det være den billigste løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 18.August.2014 Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 (redigert) Før du går for ny motor bør du prøve dette. Mål kompresjonen først. Ha litt motorolje - et par teskjeer i tennplugghullene - sett inn tennpluggene og start motoren. Går den mye bedre nå? Gjør den det er det gode muligheter for at stempelfjærene har satt seg eller røket/slitte elller at ventilene lekker. Går den ikke bedre etter denne "behandlingen" kan problemet ligge på forgasser/bensitilførsel eller tenningssiden. Gir ikke overstående noe svar kan du prøve dette. Vil tro du kan få alle svar om slittasje og vedlikeholdsproblematikk ved å ta av topplokket noe som skal være rimelig enkelt på denne motoren. Verkstedhåndbøker finnes og gjør at det er rimelig greit å gjøre det meste med og feilsøke denne motoren. Er det slitespor eller riper i sylindrene eller enorm slitekant etter stempelfjærene i toppen av sylinderene er den slitt og det siste betinger nokså omfattende jobb for å fikse. For de andre tingene er det graden av skade som avgjør om det er noe å gjøre ved. Kjøpte en gang en båt med en Volvo AQ 140 som alle stempelfjærene hadde vært knekt på flere steder i alle sylindre - antagelig siden motoren var helt ny i 1978 (Antar feil innkjøring eller varmkjøring helt i begynnelsen. La oss kalle sylindrene 5-6-8 kantet og sylinderlekkasjen var enorm ved testing MEN den gikk ikke dårlig i det hele tatt hverken på full rulle eller tomgang. Eneste tydelige problemet var enorme mengder med oljedamp pga gjennomblåsing i sylindrene. Den forrige eieren hadde lagt ut veivhusventilasjonen ut i sjøen. Motoren ville kveles mer eller mindre på tomgang pga oljeosen. Har stempelfjærene dine satt seg og oljeluftingen går inn til forgasserene kan du oppleve tilsvarene problem men om du starter motoren på tomgang vil det komme mye blå røyk ut av veivhusventilasjonsslangen etter kort tid. Gjør det ikke det bør ikke problemet være sylinderlekkasje. Har du målt oljeforbruket? Redigert 18.August.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
tkb Svart 18.August.2014 Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 Er ikke dette 2t V6 påhengsmotor? Sitér dette innlegget Link to post
Danielsbåt Svart 18.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 Det er 2 takt V6 påhengsmotor ja. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 18.August.2014 Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 Da stiller det seg litt annerledes ja.... Ville solgt som delemotor og funnet meg noe nyere....Kommer til å koste mer enn det smaker... Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 18.August.2014 Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 (redigert) Det var en som overhalte en stor yammis her på forumet. Han la ut mye bilder og fikk god hjelp av kyndige folk på forumet her. Deler kjøpes billigere i statene enn her. Powerheaden er ikke stor og kan skrues på i kjelleren f.eks. Undersøk litt delepriser. Redigert 18.August.2014 av Allan E (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 19.August.2014 Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 OK, trodde det var Mercruisers lille 135hk rekkefirer det var snakk om. De monteres jo i stort sett alt av små amerikanere. Hvis det er totakt, er det jo stempelringer og/eller riper i sylindrene/hull i stempel. Vipp av toppene og se på sylindrene. Er det ingen synlige skader i sylindervegger eller stempeltopper, kan det være det holder med honing og nye stempelringer. Det kan man fikse selv hjemme i garasjen. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
ivar Svart 19.August.2014 Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 Det var en som overhalte en stor yammis her på forumet. Han la ut mye bilder og fikk god hjelp av kyndige folk på forumet her. Deler kjøpes billigere i statene enn her. Powerheaden er ikke stor og kan skrues på i kjelleren f.eks. Undersøk litt delepriser. her er tråden, og som sagt, er også kompetanse på mercury her inne: https://baatplassen.no/i/topic/63710-prosjekt-demontering-rep-montering-yamaha-225hk-powerhead/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.