Jump to content

Kjøpetips av båt. Er nybegynner :-) Vurderer NB840

Obligatorisk

Recommended Posts

Hei, trenger tips og anbefalinger

Har siktet meg inn på en NB 840 1996 mod. Virker til og være en praktisk båt.

Er Mercruiser 4,2 liter turbodiesel med 220hk med drev, en kurant og driftsikker system?

Hva ellers bør eg være ekstra nøye på ved inspeksjon? Antar at servicehefte er eit must?

Hvordan er båtmarketet nå ? Er det rom for og prute prisen ned, og evt hvor mye på en båt til 500 000- 600 000?

Spør du meg; hvis dette er antydet pris, er det en latterlig høy pris for en snart 20 år gml båt, der du kan risikere store utlegg med drev og gjerne også motor (hvis du er uheldig). Jeg ville satset på et enklere konsept som nybegynner eller en med fast aksling. Har du et budsjett på 5-600 000, skulle mulighetsrommmet være stort.

mvh Bergen Dørk

Ja, jeg skjønte forsåvidt det. Og jeg ser utfordringen med 3 små barn i båt. Synes allikevel disse båtene er overpriset og jeg ville sett etter en med fast aksling. Alternativ kan jo være en Saga 32.

Lagt til: Du får nok bedre råd fra de som eier disse båtene, men et raskt søk gir treff på flere med Yanmar 222 hk og fast aksling. Gå for noe i den retning. Det er jo ikke mer enn 4 køyeplasser i disse båtene, men minstemann kan jo ligge i forkabin sammen med rederiets ledelse. Har også sett noen som har bygget en liten køy på tvers over de 2 framme, for å få plass til en liten krabat.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Hei. Vi kjøpte vantro sin Fjord 880 ifjor og er meget godt fornøyd med den. Vi har tvillinger på 3 og en på 7. Båtlivet går mye bedre etterhvert som barna blir større. Det som var viktig for oss var at Fjorden er ganske høy innvendig og har høyt rekkverk rundt taket på akterkabinen. Er kun to veier ut av båten og de har jeg stort sett oversikt over.

Alle barna sover i formingen og stort sett havner jeg også der. Da finner jeg kosetepper smokker og soveposer når de forsvinner uten at jeg våkner for mye .

Dette er første båten vår og kan absolutt anbefale fast aksling,diesel og baugpropell. Lykke til med jakten....

Vi har en 2002 mod NB 840 fly med Mercruiser 250 hk med bravo 3 drev og er godt fornøyd med det. Romslig og godbåt som vi bruker stort sett hele året. Angående motortype og valget mellom drev/aksling avhenger mye om du har planer om å gjøre vedlikeholdet selv eller sette det bort. Har tidligere hatt båter med aksling og det er ikke tvil om at det er mye enklere vedlikehold på dem.

Hva motor angår regnes vel Yanmar som noe av det mest driftssikre som finnes, men med noen delepriser som kan skemme vettet av folk. Heldigvis trenger de sjelden deler da.

Mercruiseren har mer normale delepriser, ja enkelte deler er direkte rimelige. Vår passerte 1000 driftstimer i sommer og har ikke skapt de helt store bekymringene, veldig lettstartet og overhode ingen eksosrøyk.

En ting jeg stadig begeistes over med NB 840 er at det meste er enkelt og tilrettelagt for vedlikehold, de fleste ting som behøver ettersyn er lett tilgjengelig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...