shelby Startet 17.August.2014 Del på Facebook Startet 17.August.2014 Hei Jeg har noe motvilling konvertert fra snekkelivet til det hektiske daycruiser-livet og har noen spørsmål rundt båten jeg har kjøpt. Båten er en av de sist produserte Ibiza 21 Weekender før også Ibiza kastet seg på påhengerbølgen, så den har den nyeste motoren med 150hk i stedet for 120 (117 oppgitt noen steder for den gamle 1.7L). Jeg har ingenting å utsette på motoren og den ser ut til å ha fått gode skussmål i pressen, men jeg synes den bruker vel lang tid opp i plan - selv ved tilting etter alle kunstens regler. Da jeg hentet den fikk jeg den opp i litt over 4000 omdreininger, som stemmer omtrent med oppgitt maksfart på 32 knop, men da jeg nå kjørte den hjem fra hytta ville den ikke over 3800 / 27 knop (alene i båten, halv dieseltank, full vanntank, ca 50 kg bagasje). Båten ble tatt opp på tilhenger for videre transport og det var kun litt groe på drevet, ingenting på skroget. Er det normalt med såpass stor variasjon i ytelse? Hvordan kan den gamle 120hk i det hele tatt komme i plan og være oppgitt med 32 knop som maksfart dersom 150hk ikke er sprekere enn slik den oppleves? Jeg forstår at den nye motoren er tyngre og at strøm og vind kan påvirke mye, men det er tross alt 25% høyere effekt? Er det noen andre her inne med samme båt (ny eller gammel motor) som kan dele sine erfaringer når det gjelder ytelse? Min erfaring begrenser seg til Polarsnekker og 14 fots hyttebåter med miksmastere på hekken, så vær overbærende dersom jeg spør slik jeg har vett til:-). Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza 1 Svart 18.August.2014 Del på Facebook Svart 18.August.2014 Har samme båt, men "gammel" motor - altså mercruiser 1.7 (2007 modell). Toppfart er 31 knop på ca 4500 omdreininger og kommer ganske raskt opp i plan med liten terskel synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 18.August.2014 Del på Facebook Svart 18.August.2014 Har samme båt og motor som Ibiza 1 og oppnår samme hastighet. Jeg har heller ikke erfaring fra annet en saktegående båt fra tidligere. Synes den kan være treg å få i plan. Bruker trimplan aktivt for å hjelpe den opp. Må finjustere tilt om jeg skal få ut de siste 2 knopene i toppfart. På slutten av en normal sesong så mister jeg 2-3 knop på toppfart og ca 200 rpm på max. I tillegg til drevet, så gror det hjerne litt rur på de horisontale flatene i bunn. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Røilen Svart 18.August.2014 Del på Facebook Svart 18.August.2014 (redigert) Endel diesel båter sliter med at det tar tid å "få tak i hestekreftene" Det skyldes i hovedsak at motoren ikke kommer opp i nødvendig turtall for at turboen skal begynne å spinne skikkelig. En stor propell kan gjøre problemet større. For veldig raske båter finnes det noen løsninger hvor man har et rør fra overflaten ned til propellen for å tilføre luft slik at propellen "slurer" og dermed hjelper motoren å komme opp i turtall. At den samme effekten kan oppnås med en propell var ukjent for meg inntil jeg leste "reklame brosjyren" på min egen propell fra Mercruiser. Enertie heter modellen. Der kan man bytte noen propper på siden av propellen, og fremprovosere sluring ved lave hastigheter/akselerasjon. Den er synlig på bilde nedenfor. Det finnes sikkert andre propeller med samme løsning. Hvorvidt motoren din yter det den skal er en helt annet sak, men selv ville jeg studert dreiemomentkurvene på den gamle 120Hk motoren og den nye på 150hk. Hvis effektøkningen er fremkommet ved å montere inn en større turbo så vil dette faktisk forsterke problemet beskrevet ovenfor. Redigert 18.August.2014 av Røilen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.August.2014 Del på Facebook Svart 19.August.2014 Det meste av effektøkningen skyldes vel større sylindervolum og common rail innsprøytning. Forøvrig er det jo relativt enkelt å øke effekt/moment på denne motoren ca 15% http://norskmotorkompani.no/index.php?name=MARINE1%2FMERCRUISER_QSD_COMMON_RAIL.html Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Jens_P Svart 19.August.2014 Del på Facebook Svart 19.August.2014 Trådstarters 150hk motor har ingenting felles med gamle 117/120hk. 150hk er 2,0l og finnes i flere effekter: Power HP/KW: 115/84, 130/95, 150/110, 170/124 Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Teerex Svart 19.August.2014 Del på Facebook Svart 19.August.2014 Økning fra 308 til 370 Nm burde iallefall hjelpe godt http://www.flissundet.no/public.aspx?pageid=75922&plId=24562&g0=21804&g1=21805&pg=21817&p=42341 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.