Jump to content

Vinteren på sjøen

Karisma 1

Recommended Posts

Vi har vår i Strømstad, fungerer fint som hytte der. Vinterkonserverer motorer, har ferskvann på kanne. Nå mener jeg å huske at prisen i Tanumstrand har gått opp noe de siste årene.

Er det ikke en her inne som pleier å ha båten sin der?

Han kan nok svare deg på resten.

Ellers ert det veldig lettvint om våren å ha båt på vannet, bare å åpne ventiler å kjøre

Er en annen tråd om nesten samme emne, det er visst ventelister der.

Redigert av Marida (see edit history)

Hvor mye strøm kan du la stå på?

Regner med at du dekker til med presenning slik at båten blir vanskelig å ta ut, feks. for en tur til Koster på en fin vinterdag?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Og så beholder du trekket over flybridge og kallesjen bak? Nå bor vel ikke du så langt unna Marida, så du svinger vel raskt nedom og måker etter snøfall?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hei Karisma

Jada, vi overvintret i Tanumstrand i fjor vinter og det ga slik medsmak at vi også har booket oss inn til denne vinteren.

Blir det kald og is, så starter de bobleanlegget.

I overvintringsprisen får du også et VIP kort som gir deg 15% rabatt på maten på hotellet og fri tilgang til svømmebasseng, badstue, toalett og dusjer. Og, ikke minst, en betjening som smiler fra øre til øre døgnet rundt. Selv om du sover over midt i uken og kommer inn i resepsjonen kl 6 på morgenen er smilet der!

Videre så gir VIP kortet deg gratis inngang til de ordinære tilstelningene med levende musikk på vinteren.

Hotellet er meget veldrevet og det er vel bare i romjulen det er tilnærmet stengt. Fra oktober til desember kommer det busslaster med julebord besøkende og de steller istand julebord i den store røde hallen ovenfor hotellet. På nyåret starter de med levende musikk (ikke hver helg). (Jeg synes det er så artig å se på de som virkelig klarer å få til business - der er dette hotellet i særklasse!!)

Sist vinter var ikke så kald og jeg hadde vel ca 12 overnattinger i båten. Jeg har aldri vært der alene på vinteren, Det er stort sett noen i FB båtene som ligger der - selv midt i uken.

Fra solen titter frem på nyåret, er det utrolig mange der på helgene.

Tanumstrand har også to web kameraer, slik at du ser på nettet hvor mye snø det er og om det er nødvendig med en "måketur". Videre så har de fleste en liten lampett, koblet til 220v på båten, plassert i båt vinduet, slik at du ser den fra webcammen. Da ser du enkelt om set er strøm på båten.

Ellers så hadde jeg på ICE net hele vinteren med en web cam inne i båten. Jeg hadde ogsdå en trådløs gradestokk som målte ute og innetemperatur. Føleren for utetemperatur satte jeg i motorrommet og webcammen filmet hovedenheten. Slik hadde jeg full kontroll på temperaturen i båten. Utetemperaturen og vind, ser du på webcammen til Tanumstrand.

Vær oppmerksom på at de krever vifteovn i metall, pga brannfare. (299,- på Biltema. Fungerte prikkfritt - en i kabin og en i motorrom - begge innstillt på 6 grader - dette kostet ca 2700sek i fjor.)

Ja, liker du å bruke båten som hytte, er dette stedet absolutt å anbefale.

Hadde vel ikke intrykk av at det var så mange som tok seg en kjøretur på vinteren. Det var hyggeligere på bryggen, i andres båter og på hotellet.

Jeg ankommer med "nybåten" i slutten av september.

Om det er ledige plasser der nå i vinter vet jeg ingenting om. Det er flere Vestfoldinger som ligger der. Det er klart at om det skjer noe uforutsett med strøm eller vær, må man være forberedt på å ta en tur. (skjedde ikke noe ekstraordinært i fjor vinter). Men, jeg tror nok mange med meg ser på båtenes fortøyning etc. når du er der og strammer og ordner litt om det trengs, selv om det ikke er ens egen båt. Vi er jo en egen art med "båtgale" som ligger der og alle føler litt ansvar for hverandre skulle jeg tro.

Det var mye varierende av hva de forskjellige gjorde med båtene. Noen gjorde ingenting, hverken tømte vanntank eller vinterkonserverte og brukte båten jevnlig. Andre vinterkonserverte og dukket opp sammen med vårsola. Jeg og naboen vinterkonserverte ikke, men startet motorene og aggregat jevnlig gjennom vinteren. Men, vi hadde også på varme i motorrommet og i kabin. (6gr)

Prisen i til vinteren er jeg ikke sikker på men ca 7.000,- sek + strøm med måler.

• 2 år senere...

Har eit spørsmål i høve ein utlending som skal overvintre i båten. 

Båten er 63 fot og ligg idag trygt ved kai i Kinsarvik i Hardanger. (Forøvrig ligg den for salg på finn.no.) Problemet her er vinterstormane frå vest, då kan det lett bli ei utfordring. Det har me forklart han. Han ynskjer å overvintre i Norge 3-4 månader på den verste tida. Og aller helst her på Vestlandet.

Då er spørsmålet: Kvar finn ein trygge og ikkje altfor dyre (vinterleige) plassar for slik overvintring?  Han har berre bruk for trygg kai og minst 2 m djupne.  Her bør Ikkje vere is og heller ikkje grov sjø når hauststormane står på som verst. Han er sjølvforsynt med absolutt alt utan mat, so handlestaden bør ikkje ligge forlangt unna. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...