Jump to content

Jolle med påhengs liggende ute om vinteren, hva skal en passe på?


kjetillunde

Recommended Posts

Bør kunne gå med tau gjennom alle hull i pressenning, hvis finner en pressenning som passer nokså godt. I tillegg kan du jo henge på noen kanner med vann i et par hull på hver side av båt (f.eks. tomme spylervæskekanner fylt med vann) for å holde litt drag på pressenning nedover.

Link to post
Share on other sites

Vi har hatt en Steady 320 med en Yamaha 6 hk to-takter liggende ute om vinteren de siste ti årene uten problemer. Motoren har vært vippet opp og fikk ligge litt i vannet innen start dersom det var kaldere enn ca -5 grader. Denne er selvdrenerende og på Sørlandet varer kulden sjeldent så lenge at ikke vannet renner ut innen det er blitt for mye sne og is.

 

bilde

 

For tre-fire år siden hadde vi riktignok et mulig problem. Det var tykk havis som brakk opp og som tidevannet dro innover i skjærgården. Der båten ligger er det temmelig trangt og sterk strøm og isflakene kom tildels på høykant. Vi var redde for at isen ville vippe båten rundt eller dra av fortøyningene, men det gikk bra. Dette er uansett ikke noe problem i Oslofjorden.

 

Link to post
Share on other sites

Vi har hatt en Steady 320 med en Yamaha 6 hk to-takter liggende ute om vinteren de siste ti årene uten problemer. Motoren har vært vippet opp og fikk ligge litt i vannet innen start dersom det var kaldere enn ca -5 grader. Denne er selvdrenerende og på Sørlandet varer kulden sjeldent så lenge at ikke vannet renner ut innen det er blitt for mye sne og is.

 

bilde

 

For tre-fire år siden hadde vi riktignok et mulig problem. Det var tykk havis som brakk opp og som tidevannet dro innover i skjærgården. Der båten ligger er det temmelig trangt og sterk strøm og isflakene kom tildels på høykant. Vi var redde for at isen ville vippe båten rundt eller dra av fortøyningene, men det gikk bra. Dette er uansett ikke noe problem i Oslofjorden.

 

 

Ok, det kan jo tyde på at det skal gå greit å ha jolla ute hele vinteren i Oslofjorden? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Dersom du dekker til båten bør presenning m.m. vera lett å ta av. Hvis ikkje blir det for mykje pes å bruka båten, og det blir fort til at ein ikkje brukar båten.

Presenning, støtter etc skal òg lagrast ein stad medan du er ute med båten.

 

Om vintrane brukar eg ei jolla på ti fot (River 350). Når eg ikkje brukar den dreg eg den opp på enden av flytebrygga. Det går fint aleine. Båten er sjølvlensande, men dersom det er fare for snø plar eg snu jolla opp ned. Dette fordi det er kjekkare og tryggare å bruka jolla når det ikkje er snø eller is i den.

 

Motoren tek eg inn i naustet, men motoren kan sjølvsagt takast inn i bilen og takast heim etter kvar tur.

 

Om vinteren blir ikkje turane så lange, så eg nyttar ein 5 hestar. Dette fordi den er lettare å ta av og på.

 

Eit alternativ kan jo vera å bytta til ei sjølvlensande jolla.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...