Jump to content

Sikkerhetstips før start av dieselvarmer.


Kjetil1

Recommended Posts

Kom til å tenke på en ting da jeg leste i tråden om fenderlistskade pga dieselvarmer eksos.

Jeg vil på det sterkeste anbefale at man i tillegg til å merke hvor eksosen kommer ut, lager et klister/dekal og henger under/over betjeningspanelet til dieselvarmeren. Der skriver man: Sjekk eksos før start!

Grunnen er at man fort kan skade nabobåt eller fylle denne med eksos. Tenker da spesielt på hvis man ligger longside. I sommer var vi to båter som gikk sammen, som vi ofte gjør. Og vi bruker ofte å legge oss utenpå hverandre for å spare kaiplass der man ligger longside. Vi pleier begge passe på når vi starter varmeren. Heldigvis var det ikke behov for å bruke varmer denne turen. Men her er sakens kjerne. Da jeg var nede i den bakre cabinen for å åpne koøyene for å lufte, tittet jeg rett inn i eksosen på båten ved siden av. Den var så midt i åpningen man kunne få den. Vi satt senere å diskuterte hvor lett det kunne være å fylle andres båter med eksos og potensielt kvele noen. Tenk bare hvis vi likte å ha det kaldt når vi sov og de i nabobåten hadde varmeren på full guff siden de var frysne...

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Eg bytta fra eber til webasto, og eksosgjennomføringen eg satte på hadde 90grader bøy ned utvendig. Den blir sjølvsagt like varm til å skade fendere men faren for lekkasje i egen båt pga utløpet blir blokkert er mindre.

 

Man er sin egen lykkes smed. Enten det er nabobåten eller ens egen installasjon som gir eksos, så vil en co varsler/eksosalarm være gull verdt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...