Seiler uten seil Startet 19.August.2014 Del på Facebook Startet 19.August.2014 Masten på min Westerly Jouster, har fått gjennomgå. Båten er gammel, og problemene har stått på rekke og rad siden jeg kjøpte båten i våres. Nå er problemet følgende: i bunnen av masta, er det en bulk som skjærer inn 3-4 centimeter. Bulken er "godkjent" av Jarle Andhøy, som mente det ikke skulle være til hinder. Det har gått fint å seile, inntil jeg i dag oppdaget at det er begynt å komme sprekker i konturene rundt bulken. Jeg er bekymret for at masta kan brekke, men har ikke råd til å kjøpe ny mast. What to do? Er det mulig å sveise aluminium-masta? Skal jeg kappe av bunnen og gjøre masta kortere? Er det mulig å ikke gjøre noe med det? Skal forsøke å legge ut bilder av problemet i morgen! Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 19.August.2014 Del på Facebook Svart 19.August.2014 Bilder sier mer enn (minst) tusen ord, så ja, legg ut bilde når du kan. Høres ut fra beskrivelsen ut som at situasjonen har blitt verre over tid? Ikke for å svartmale her, men er det sprekker i masta som utvider seg tyder det på et nærtstående mastehavari, dessverre.. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 Ser du ikke har råd til ny mast, men her er kanskje ett alternativ: http://finn.no/50857523 Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Seiler uten seil Svart 20.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2014 Skal ned å ta bilder i dag. Den masten er 10 meter høy, min nåværende mast ligger på 24,3 fot (7.39 meter) Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 Hei. Å sveise ekstrudert aluminium er veldig vanskelig å få bra! En kjapp billig fiks, kan være å borre små hull i enden av sprekkene (for å stoppe videre oppsprekking) og poppe fast forsterkninger på innsiden (hvis du kommer til) og ivertfall på utsiden. Trygve Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 Skal jeg kappe av bunnen og gjøre masta kortere? Er det mulig å ikke gjøre noe med det? Skal forsøke å legge ut bilder av problemet i morgen! visst kan du kappe den ........men da trenger du ju også korte alle stag o vant. og du vill få bommen motsv lenger ned......... men du skall absolutt ikke ut o seile....det er ganske store krafter i mastrøret, rett ned mot mastfoten Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
pacuare Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 Hvis det er helt i bunnen bør dette la seg fikse. Helst skjøte, ett riggverksted har sansynligvis utstyr til dette. Trenger samme profil du har og en innvendig profil som akkurat passer. Poppes sammen. Nå skriver ikke du hvor langt oppover dette er. Hvis det er 10 cm så kan du heve mastefoten. Dette er en billig løsning som må bygges skikkelig solid. Risikerer at det går i stykker, så anbefaler det ikke på en dyrere båt. Å kappe mast og vant tror jeg blir dyrere enn å få en skikkelig skjøt fra riggverksted (og mye dårligere). Sitér dette innlegget Link to post
Seiler uten seil Svart 20.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2014 (redigert) https://baatplassen.no/bildearkiv/56/56731/img_0525.jpg Her har dere et bilde av problemet. Som sagt: stor bulk- men det har fungert, slik som Andhøy sa.Foran ser dere sprekken, som ikke er lengre enn to/tre cm. Og hvis noen skulle være usikre: Nei, jeg bryr meg ikke om utseende og båten blir brukt for morro. Ingen regatta her altså. Redigert 20.August.2014 av eskildgb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 Kan muligens se ut som herr Andhøy har uttalt seg litt på utsiden av sitt kompetanseområde. Den masten er i ferd med å knekke sammen. Bør fikses av kompetent rigger før videre bruk. Det vil sannsynlig bli å lage en skjøt. Og det er trolig et innsveist rør der bolten går gjennom. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 Foran ser dere sprekken, som ikke er lengre enn to/tre cm. Er det ikkje ein svær sprekk langs heile sida av masta?? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Popeye70 Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 Jeg er litt enig med Seilaren - det ser ut som om sprekken fortsetter langs siden på masta, men det er kanskje bare en veldig skarp bulk? Uansett er styrken i masta seriøst kompromittert, så du bør ikke belaste masta før den er fikset. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Seiler uten seil Svart 20.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2014 Er det ikkje ein svær sprekk langs heile sida av masta?? Det er i alle fall ikke sprekk på utsiden, det er tydelige merker fra mastefoten som har gått inn i masta. Kom da de skulle senke masten en gang i tiden, og masta kilte seg fast (har ikke alle detaljene her). Vi har i alle fall gitt masten den belastningen den kan få før sprekken kom, så da er masta solid Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 Er ikke det der en skikkelig bruddanvisning så vet ikke jeg...Ville ikke ha seilt en meter med den masta.Den kan holde slik lenge, men like plutselig ryke tvert av. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 Er ikke sikker på om jeg missoppfatter bildet, men det ser ut som du har et kutt/sprekk lengs hele styrbord side. Hvis jeg mistolket bildet, hva er streken som går i en halvsirkel på styrbord side? Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 Hvis man har noen som helst ide om hva metall er så sjønner man at den masta er på tur til og brekke. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 hadde det vart EU-kontroll på seilbåter........hadde du fått kjøreforbud den skall du ikke ut o seile med ! det der er en typisk engelsk mastefots-løsning på mindre båter......for att du skall kunne rigga masten uten kran. mast legges på plass og bolten setts i, sen rigges en 'A-stilling' over......og så litt blokk o tau frem til føren her er det viktig att sidvanten styr.....så att ikke masten kan gå sidveis. ligger massevis på youtube......søk "mast stepping singlehand" det jeg tror er att masten gått sidlengs......og så har ditt kraftige mastfotsbeslag fanget opp den......og det har ikke mastrøret tålt, så har bulken oppstått........den følger samme rundning som mastfotsbeslaget (det er min spekulasjon, og en klen trøst, da det er som det er!) sen har du fått en sprekkanvisning, som nå begynner og åpne seg mer og mer da du seiler. dette må du få reparert ! gå til en rigger o få hjelp, tror det er det beste Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
dude Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 Hør ikke på sofaseileren Andhøy.. Mye mer ekspertise blant hardbarka forumtroll :-) ps! hils ham og si at han godt kan komme innom her.. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 Den hadde ikke jeg seilt med. Jeg hadde sjekket på nettet etter rep kit. Ikke en vanskelig reperasjon, men nederste delen av masta må byttes. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 Jeg vet ikke, men det er jo mulig du evt kan korte ned den som er til salgs i Grimstad. Jeg ville ikke seilt med den masta. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 Er det ikkje ein svær sprekk langs heile sida av masta?? Masta har sikker ramlet mot ene siden ved montering/demontering. Det en ser er avtrykk fra mastefotens bue på toppen tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 Jeg er enig med de som sier at dette må repareres. Den kan sikkert holde en stund, men når du minst trenger det, kanskje i litt mye vind og litt bølger så få du et rigghavari med påfølgende risiko for skader på båt og evt. mannskap. Personlig hadde jeg ikke seilt en meter med den masta før den hadde blitt friskmeldt/reparert av en rigger/seilmaker. Prøv å få pris på utbedring, det trenger ikke bli altfor dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
TomErik1972 Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 (redigert) Bor et lite hull i hver ende av sprekken. Det hindrer videre vekst. Legg så på en halvmåne med 5-6mm tykk aluminium som poppes godt fast. Så langt nede så har masten så å si bare vertikal last så jeg ser ikke helt den store dramatikken i dette. Redigert 21.August.2014 av TomErik1972 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mikke Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 Oj Det var en stygg skade ja ,, Ser det er mange som sier du må ikke bruke den før den er reparert og instemmer 100% med dem i det , den kommer til og knekke og da risikerer du at den skader dekk skrog, i værste fall folk! så finn deg en rigger først som sist så slipper du at det eskalerer i skadeomfang og dermed kostnader .. Sitér dette innlegget ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !! Det er land som er farlig, ikke vann !. Link to post
Free Lillehammer Svart 22.August.2014 Del på Facebook Svart 22.August.2014 Forstår det slik, eskildgb, at du vegrer deg litt for å koste mye på båten. Tror likevel jeg ville fått en med riggkompetanse til å se på skaden. En proff rigger tar ikke mye for en befaring med vurdering. Det er mulig du greit kan utbedre skaden selv og det er mulig du primært bare bruker båten i lett vind, men min erfaring er at brå vindskift kan forekomme også langs kysten og da må masta tåle en kule. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.August.2014 Del på Facebook Svart 22.August.2014 ta en telefon...o se Værmlands Båtskrot kanskje har noe som passer din båt det står att de har master liggandes til:Storfidra, Vega, Ohlsson 28, RJ 85, Askeladden segeleka, Sheriff. http://www.blocket.se/varmland/Just_nu_skrotas_en_Vega__Ohlsson_28_mm_55018603.htm?ca=15&w=3 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.