Jump to content

Meningsløse priser på brukte småmotorer!


ko-stens

Recommended Posts

Totaktere selges nye enda på Finn. Fikk selv pris på ny totakter Parsun 9,9 på ca 14500. Tror disse er Yamaha kopi. Så er de bare 26 kilo.

 

Yamaha sin 9.9/15hk veide 36 kg , og Tohatsu sin ca det samme. Tohatsu 9.8hk veier vel 26-27kg

 

parsun oppgir 36 / 37,5kg , syl volum er også samme som Yamaha

http://www.parsunmarine.com/products_xin_1.asp

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Koster 10800.- fette ny, haken er at man må seile tur til Karibien eller få noen man kjenner som seiler bortom der å å slenge med en ekstra i lasterommet :smiley:

 

Evnt seile innom Litauen i ferien, ordet på gata skal ha det til at det også der står slike på utstilling i butikk

Bare å klikke "Add to wish list" der altså :-)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Gull er vel litt overdrevet. I dagens verden er det vel mere for småpenger og regne ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Skjønner at det er alt for mange "gamliser" her (inkl.meg selv). Fokuset på vekt er ikke det viktigste. Det absolutt viktigste for ungdommen er at 9,9/15 2-takt er overlegen i akselerasjon kontra 4-takt. I vårt område er rundbaneregatta for ungdom populært, og 2-takt førerne kjører vesten av 4-takt førerne.:yesnod: I tillegg er har 2-taktere med enkelt vedlikehold lang levetid.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder vekt, jeg synes da ikke det er noe problem å ta av og på motoren og hive den i bagasjerommet på bilen under transport, selv om den veier 37 kg. Det er ikke veldig uhåndterbart det heller.

 

Jeg har motoren hengende på rekka på seilbåten. Da har vekt definitivt betydning. For eksempel når jeg er ute og seiler solo, har lagt meg på svai i litt urolig sjø, og står med ett bein på badestigen og det andre på pongtongen på gummijolla og skal løfte motoren av braketten og ned i jolla. Enda verre er det å løfte den opp på braketten igjen.

 

Jeg har en relativt lett Mercury 5hk 2-takt, så det går som regel greit. Men med den motoren kommer jeg ikke i plan med 2 voksne ombord. Derfor har jeg veldig lyst på en 8-10 hk motor, men den kan rett og slett ikke veie 37 kilo, da blir det for risikabelt å løfte den opp og ned mens man står i en ustø gummijolle.

 

En 26kg Tohatsu 9,8 derimot, hadde vært perfekt. For meg er de 11 kiloene i spart vekt, verdt ganske mye penger.

Link to post
Share on other sites

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vår 9.8 totakt planet med meg, kona og alle tre ungene frem til for 2 år siden hvor krapylene (og voksne?) hadde vokst for mye. Den nye totakteren på 15 hk veier vel snaut 40 kilo. Nå har jeg flyttet litt rundt på både 9.8 hk på 26 kg og 15 hk de siste dagene. Forskjellen er stor, og jeg var faktisk på Biltema i forigårs for å kjøpe tralle til påhenger. Det var fullstendig unødvendig med 9.8 hesteren. Hadde beg kjøpt 4 takt hadde jo vekta vært enda høyere. Uaktuelt - jeg kommer nok til å sverge til totakter fremdeles, ja

Link to post
Share on other sites

Vår 9.8 totakt planet med meg, kona og alle tre ungene frem til for 2 år siden hvor krapylene (og voksne?) hadde vokst for mye. Den nye totakteren på 15 hk veier vel snaut 40 kilo. Nå har jeg flyttet litt rundt på både 9.8 hk på 26 kg og 15 hk de siste dagene. Forskjellen er stor, og jeg var faktisk på Biltema i forigårs for å kjøpe tralle til påhenger. Det var fullstendig unødvendig med 9.8 hesteren. Hadde beg kjøpt 4 takt hadde jo vekta vært enda høyere. Uaktuelt - jeg kommer nok til å sverge til totakter fremdeles, ja

Hva slags jolle har du?
Link to post
Share on other sites

Suzumar 310 RIB. Nå er ungene 8,10,12, så den gang alle planet var vi 6,8,10 og oss to voksne. Nå i år planet den med en voksen og alle tre barna. Har i mellomtiden også montert rattkonsoll som vel bidro med 30 ? kg. Dvs da 85+40+33+30 kg pluss rattkonsoll og bensin gikk på håret i år, men ikke i større motbølger. Derav årsaken til oppgradering til 15 hk totakt så regner jeg med vi planer et par år til også før barna blir for tunge.

Link to post
Share on other sites

Ok, her var det mange gode innspill. Begynner å skjønne hvorfor totakterne holder seg meningsløst høyt i pris. Det blir kanskje ikke så meningsløst likevel! Vekt og akselerasjon høres ut som hovedargumenter for å kjøpe totakter, og når en ikke får kjøpt dem nye, er bruktprisen nødt til å bli høy pga etterspørselen. Trodde ikke det var såpass forskjell på to- og firetaktere når det gjelder vekt og akselerasjonsegenskaper.

 

Argumentet om vedlikehold, er jeg mer usikker på. Er det så mye mer på en firetakter da? Oljeskift på motor, men hva mer egentlig? Tohatsu'en virker temmelig ukomplisert, synes jeg. Oljepluggen sitter blant annet på utsiden på stammen. Rimelig enkelt da. Mindre sjanse for køddete forgasser om man glemmer å tomkjøre den før vinterlagring og. Yamaha 4'en min har vel aldri vært tomkjørt, glemmer det HVER høst, men starter tvert og går pent uansett. Har ikke vedlikeholdt denne noe mer enn den forrige 4'en. Har hatt den siden 2008 (kjøpt som 2007-modell, men det var visst en 2005... Uansett, den var knapt brukt en eneste gang, virket det som). En fordel, synes jeg, er at jeg slipper å blande bensin. Av en eller annen merkelig grunn hadde jeg en egen evne til å glemme oljekanna hjemme, slik at jeg til slutt hadde, seks slike stående! Klønete, men dog. Ga med et par slike da jeg solgte den gamlegamle 6-hesterten i sommer, men fant fire til i garasjen og i kjelleren under opprydning nylig...

 

Jeg vurderte aldri totakter selv. Formålet mitt med å skaffe meg ny motor, var å få den så ny som mulig, til en rimelig pris, og jeg ville ha en motor som egner seg mer til dorging enn akselerasjon og fart/moro. Selvsagt synes jeg det er kjekt med dette og, men frykter nok litt hosting og harking over tid i nær tomgangshastighet med totakter. Mulig at en 9,9 totakter klarer seg fint, og mulig den går sakte nok på tomgang, men tok ingen sjanser. har ellers hatt nok eldre totaktere til at jeg hadde lyst på noe som var så nytt som mulig denne gangen. Er skuffet over akselerasjonen, men må jo si meg fornøyd med det meste ellers. Den går nok noe stillere enn tilsvarende totakter, den går så å si bare på luft, virker det som, og den tusler og går uansett hva jeg driver med. Ikke noe røykskyer, hakking og stopping. Det har jeg hatt med et par 6 hk totaktere før. Neste år blir det sannsynligvis propell med lavere stigning for å få opp akselerasjonen litt. Kan hende båten går fortere i plan da. Toppfarten er uvesentlig for min del, siden jeg sjelden kjører lenge på maks gass likevel. Firetakteren klarer å holde båten i plan på ganske så lavt turtall, så da går det fort nok til og fra fiskeplasser. Toppfarten på min lille tifoter er ca 18 knop. Da veier båten ca 80 - 90 kg, fører veier ca 90 med klea på, full tank på 12 liter, fiskeutstyr og årer. Det er et step bakerst på båten som forhindrer høyere fart. Skroget "klistrer" seg til vannflaten pga dette, og jeg merker båten bremser på flatt vann på full gass. Lener jeg meg bakover, over motoren, øker farten fra 17,3 til 18 knop, så uten step'et ville nok hastigheten kanskje rundet 20 knop. Det kjedelige er at den er treeeg opp i plan, selv med step'et. Derfor propellbytte. Om jeg ikke bytter båt da... Vurderer ca 14 fot alubåt. Ikke noe tyngre vekt, men tyngre fremover, som kan borge for litt raskere plan. Problemet med småtten er at den er så kort at snuta går rett til værs, og jeg må lene meg over midttofta for at den skal kjapt i plan. Sitter jeg bak, imponerer ikke akselerasjonen noen... Tviler på at toppfarten ville øke med en lett totakter pga step'et, men den ville nok vært mye kjappere i plan, skjønner jeg etter å ha lest her. :-)

 

Men, siden mine krav ikke er maks akselerasjon, moro og fart, vil nok firetakter fremdeles være et bedre kjøp for meg da, virker det som. ;-) Mulig jeg tar feil (?), men jeg kan knapt huske å ha sett noen som dorger med en 9,9 totakter i 1,3 - 2,5 knop. 8-hestere og mindre, ja, men ikke 9,9. Frykt for soting og for rask gange på tomgang, gjorde at firetakter var det eneste jeg så etter.

 

Den forrige motoren på jolla (Norva/HB) var en 1973 Evinrude 6 hk. Liten og lett, og båten gikk "nesten" i plan med meg midt i båten. Ti knop kanskje? Ikke verst det, kanskje, men den gikk faktisk litt fort på tomgang. Mulig det var mulig å justere, men jeg solgte den før jeg fikk prøvd.

Link to post
Share on other sites

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nei, det var det med lovligheten jeg stusset over. Er det noen unntak fra kravene om forurensning om man benytter motorene i yrkesøyemed kanskje ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...