Janoho Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 Jeg fikk pris som privat, og det står også for fritidsmarkedet. Jeg tror ikke dette er lovlig, i de andre annonsene på finn, eks denne står det at motorene er beregnet for næring. http://m.finn.no/boat/motor/ad.html?q=Parsun&type=2&sort=1&ref=fas&finnkode=50537675 Har du link til din forhandler ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2556cb Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 Ser nå at Parsun var for bedrifrt, men E Arrow for privatmarkedet. Sjekk Finn kode 50113619. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 (redigert) Totaktere selges nye enda på Finn. Fikk selv pris på ny totakter Parsun 9,9 på ca 14500. Tror disse er Yamaha kopi. Så er de bare 26 kilo. Yamaha sin 9.9/15hk veide 36 kg , og Tohatsu sin ca det samme. Tohatsu 9.8hk veier vel 26-27kg parsun oppgir 36 / 37,5kg , syl volum er også samme som Yamaha http://www.parsunmarine.com/products_xin_1.asp Redigert 20.August.2014 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 Koster 10800.- fette ny, haken er at man må seile tur til Karibien eller få noen man kjenner som seiler bortom der å å slenge med en ekstra i lasterommet Evnt seile innom Litauen i ferien, ordet på gata skal ha det til at det også der står slike på utstilling i butikk Bare å klikke "Add to wish list" der altså :-) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 Gosh, jeg har en 4 hk Mariner som jeg ikke har kjørt mer enn tre tanker bensin gjennom. I tillegg har jeg en 4 hk Yanmar som jeg ikke aner tilstanden på annet enn at den starter og går. Sitter jeg på gull??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 Gull er vel litt overdrevet. I dagens verden er det vel mere for småpenger og regne ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Møkkalasset Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 Skjønner at det er alt for mange "gamliser" her (inkl.meg selv). Fokuset på vekt er ikke det viktigste. Det absolutt viktigste for ungdommen er at 9,9/15 2-takt er overlegen i akselerasjon kontra 4-takt. I vårt område er rundbaneregatta for ungdom populært, og 2-takt førerne kjører vesten av 4-takt førerne. I tillegg er har 2-taktere med enkelt vedlikehold lang levetid. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kire Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 Min 2007 modell Tohatsu 9,8 kommer nok for salg om etpar uker. Det er innkommende et bud på 11 båthøvdinger. Bare å sende bud på PM Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
H80 Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 Når det gjelder vekt, jeg synes da ikke det er noe problem å ta av og på motoren og hive den i bagasjerommet på bilen under transport, selv om den veier 37 kg. Det er ikke veldig uhåndterbart det heller. Jeg har motoren hengende på rekka på seilbåten. Da har vekt definitivt betydning. For eksempel når jeg er ute og seiler solo, har lagt meg på svai i litt urolig sjø, og står med ett bein på badestigen og det andre på pongtongen på gummijolla og skal løfte motoren av braketten og ned i jolla. Enda verre er det å løfte den opp på braketten igjen. Jeg har en relativt lett Mercury 5hk 2-takt, så det går som regel greit. Men med den motoren kommer jeg ikke i plan med 2 voksne ombord. Derfor har jeg veldig lyst på en 8-10 hk motor, men den kan rett og slett ikke veie 37 kilo, da blir det for risikabelt å løfte den opp og ned mens man står i en ustø gummijolle. En 26kg Tohatsu 9,8 derimot, hadde vært perfekt. For meg er de 11 kiloene i spart vekt, verdt ganske mye penger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 (redigert) http://www.ybw.com/forums/showthread.php?182344-Tohatsu-8hp-or-9-8hp https://www.youtube.com/watch?v=0DzepTPbO8E Redigert 20.August.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 Vår 9.8 totakt planet med meg, kona og alle tre ungene frem til for 2 år siden hvor krapylene (og voksne?) hadde vokst for mye. Den nye totakteren på 15 hk veier vel snaut 40 kilo. Nå har jeg flyttet litt rundt på både 9.8 hk på 26 kg og 15 hk de siste dagene. Forskjellen er stor, og jeg var faktisk på Biltema i forigårs for å kjøpe tralle til påhenger. Det var fullstendig unødvendig med 9.8 hesteren. Hadde beg kjøpt 4 takt hadde jo vekta vært enda høyere. Uaktuelt - jeg kommer nok til å sverge til totakter fremdeles, ja Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frese på Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 Vår 9.8 totakt planet med meg, kona og alle tre ungene frem til for 2 år siden hvor krapylene (og voksne?) hadde vokst for mye. Den nye totakteren på 15 hk veier vel snaut 40 kilo. Nå har jeg flyttet litt rundt på både 9.8 hk på 26 kg og 15 hk de siste dagene. Forskjellen er stor, og jeg var faktisk på Biltema i forigårs for å kjøpe tralle til påhenger. Det var fullstendig unødvendig med 9.8 hesteren. Hadde beg kjøpt 4 takt hadde jo vekta vært enda høyere. Uaktuelt - jeg kommer nok til å sverge til totakter fremdeles, jaHva slags jolle har du? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 Suzumar 310 RIB. Nå er ungene 8,10,12, så den gang alle planet var vi 6,8,10 og oss to voksne. Nå i år planet den med en voksen og alle tre barna. Har i mellomtiden også montert rattkonsoll som vel bidro med 30 ? kg. Dvs da 85+40+33+30 kg pluss rattkonsoll og bensin gikk på håret i år, men ikke i større motbølger. Derav årsaken til oppgradering til 15 hk totakt så regner jeg med vi planer et par år til også før barna blir for tunge. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ko-stens Svart 21.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2014 Ok, her var det mange gode innspill. Begynner å skjønne hvorfor totakterne holder seg meningsløst høyt i pris. Det blir kanskje ikke så meningsløst likevel! Vekt og akselerasjon høres ut som hovedargumenter for å kjøpe totakter, og når en ikke får kjøpt dem nye, er bruktprisen nødt til å bli høy pga etterspørselen. Trodde ikke det var såpass forskjell på to- og firetaktere når det gjelder vekt og akselerasjonsegenskaper. Argumentet om vedlikehold, er jeg mer usikker på. Er det så mye mer på en firetakter da? Oljeskift på motor, men hva mer egentlig? Tohatsu'en virker temmelig ukomplisert, synes jeg. Oljepluggen sitter blant annet på utsiden på stammen. Rimelig enkelt da. Mindre sjanse for køddete forgasser om man glemmer å tomkjøre den før vinterlagring og. Yamaha 4'en min har vel aldri vært tomkjørt, glemmer det HVER høst, men starter tvert og går pent uansett. Har ikke vedlikeholdt denne noe mer enn den forrige 4'en. Har hatt den siden 2008 (kjøpt som 2007-modell, men det var visst en 2005... Uansett, den var knapt brukt en eneste gang, virket det som). En fordel, synes jeg, er at jeg slipper å blande bensin. Av en eller annen merkelig grunn hadde jeg en egen evne til å glemme oljekanna hjemme, slik at jeg til slutt hadde, seks slike stående! Klønete, men dog. Ga med et par slike da jeg solgte den gamlegamle 6-hesterten i sommer, men fant fire til i garasjen og i kjelleren under opprydning nylig... Jeg vurderte aldri totakter selv. Formålet mitt med å skaffe meg ny motor, var å få den så ny som mulig, til en rimelig pris, og jeg ville ha en motor som egner seg mer til dorging enn akselerasjon og fart/moro. Selvsagt synes jeg det er kjekt med dette og, men frykter nok litt hosting og harking over tid i nær tomgangshastighet med totakter. Mulig at en 9,9 totakter klarer seg fint, og mulig den går sakte nok på tomgang, men tok ingen sjanser. har ellers hatt nok eldre totaktere til at jeg hadde lyst på noe som var så nytt som mulig denne gangen. Er skuffet over akselerasjonen, men må jo si meg fornøyd med det meste ellers. Den går nok noe stillere enn tilsvarende totakter, den går så å si bare på luft, virker det som, og den tusler og går uansett hva jeg driver med. Ikke noe røykskyer, hakking og stopping. Det har jeg hatt med et par 6 hk totaktere før. Neste år blir det sannsynligvis propell med lavere stigning for å få opp akselerasjonen litt. Kan hende båten går fortere i plan da. Toppfarten er uvesentlig for min del, siden jeg sjelden kjører lenge på maks gass likevel. Firetakteren klarer å holde båten i plan på ganske så lavt turtall, så da går det fort nok til og fra fiskeplasser. Toppfarten på min lille tifoter er ca 18 knop. Da veier båten ca 80 - 90 kg, fører veier ca 90 med klea på, full tank på 12 liter, fiskeutstyr og årer. Det er et step bakerst på båten som forhindrer høyere fart. Skroget "klistrer" seg til vannflaten pga dette, og jeg merker båten bremser på flatt vann på full gass. Lener jeg meg bakover, over motoren, øker farten fra 17,3 til 18 knop, så uten step'et ville nok hastigheten kanskje rundet 20 knop. Det kjedelige er at den er treeeg opp i plan, selv med step'et. Derfor propellbytte. Om jeg ikke bytter båt da... Vurderer ca 14 fot alubåt. Ikke noe tyngre vekt, men tyngre fremover, som kan borge for litt raskere plan. Problemet med småtten er at den er så kort at snuta går rett til værs, og jeg må lene meg over midttofta for at den skal kjapt i plan. Sitter jeg bak, imponerer ikke akselerasjonen noen... Tviler på at toppfarten ville øke med en lett totakter pga step'et, men den ville nok vært mye kjappere i plan, skjønner jeg etter å ha lest her. :-) Men, siden mine krav ikke er maks akselerasjon, moro og fart, vil nok firetakter fremdeles være et bedre kjøp for meg da, virker det som. ;-) Mulig jeg tar feil (?), men jeg kan knapt huske å ha sett noen som dorger med en 9,9 totakter i 1,3 - 2,5 knop. 8-hestere og mindre, ja, men ikke 9,9. Frykt for soting og for rask gange på tomgang, gjorde at firetakter var det eneste jeg så etter. Den forrige motoren på jolla (Norva/HB) var en 1973 Evinrude 6 hk. Liten og lett, og båten gikk "nesten" i plan med meg midt i båten. Ti knop kanskje? Ikke verst det, kanskje, men den gikk faktisk litt fort på tomgang. Mulig det var mulig å justere, men jeg solgte den før jeg fikk prøvd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WGM36 Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 Hmmm, har en Tohatsu 9.8 2 takt i uåpnet eske, tror det er en 2012 eller 13 mod. Hva betaler folk for en slik gullklump tro Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Popeye70 Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 Hmmm, har en Tohatsu 9.8 2 takt i uåpnet eske, tror det er en 2012 eller 13 mod. Hva betaler folk for en slik gullklump tro Mvh Terje Jeg kan hente den uten kostnad, så slipper du å stresse med å bli kvitt den. Deal? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 22.August.2014 Del på Facebook Svart 22.August.2014 Trodde ikke disse kunne importeres etter 2007 eller deromkring. Tatt den inn etterpå? Hvis ikke er det nok ikke en så ny motor - alternativt er det 4 takt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WGM36 Svart 22.August.2014 Del på Facebook Svart 22.August.2014 Tok den inn i 2013 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 22.August.2014 Del på Facebook Svart 22.August.2014 Du har rett - du sitter på en gullklump! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 22.August.2014 Del på Facebook Svart 22.August.2014 24 karat! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 22.August.2014 Del på Facebook Svart 22.August.2014 Hva er dette da ? Nye 2-taktere.... http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=49599891&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Møkkalasset Svart 22.August.2014 Del på Facebook Svart 22.August.2014 E Arrow. Kinesisk fabrikat. Trodde ikke det var lov å importere så store 2-taktere til Europa. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 22.August.2014 Del på Facebook Svart 22.August.2014 Nei, det var det med lovligheten jeg stusset over. Er det noen unntak fra kravene om forurensning om man benytter motorene i yrkesøyemed kanskje ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 22.August.2014 Del på Facebook Svart 22.August.2014 (redigert) Hmmm, har en Tohatsu 9.8 2 takt i uåpnet eske, tror det er en 2012 eller 13 mod. Hva betaler folk for en slik gullklump tro Mvh Terje Kort stamme ? 15.000,- ? Redigert 22.August.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WGM36 Svart 22.August.2014 Del på Facebook Svart 22.August.2014 Kort stamme ja, har to, så mulig jeg selger den ene etter hvert. Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.